2026-06-10, 07:08
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag visste att du skulle gå igång på ”ta ut pengar från huset”. Otroligt förutsägbart.
Varför väljer du att uttrycka dig så då?

Citat:
Ett annat alternativ är att sälja huset och ta en hyresrätt. Då har jag samma boendesituation som dig och över 1,5 miljoner extra på banken. Du kan välja vilket som.
Det är givetvis ett alternativ, men du får räkna med vinstskatt. Det är därför många som äger sitt boende inte står i bostadskö (vilket är vanvett), eller tittar på andra bostadsrätter.

Citat:
Den enda som är förvirrad här är du själv. Du har inte förstått din plats i samhället. Du är en arbetare som är ganska lågt ner på hierarkin. Men i ditt huvud så tror du att du kan göra anspråk på dyra innerstadsbostäder i Stockholm. Det blir liksom syntax error för dig då att så många i din ålder uppnår sånt som du inte förmår. Och du undrar ”men jag är ju jättehögt i hierarkin, hur kan de men inte JAG!?”
Du får det att låta som att Stockholms innerstad är som den franska Rivieran, så är det givetvis inte inte.

Det finns nästan 200,000 bostäder innanför tullarna, och där rör sig folk av alla samhällsskikt. Det är en ganska stor del av Stockholms befolkning, speciellt när man räknar med familjer.

Och huvudanledningen till att ha en bostad i innerstan är ju för att man jobbar där. Det vill säga, du sparar tid och pengar på att ta dig till jobbet.

Citat:
Sen börjar du försöka rationalisera en massa. Du inbillar då att 30 åringen som har råd med bostaden du vill ha måste leva på nudlar och vatten och har lån så det sjunger om det. Men i verkligheten så handlar det om att det finns otroligt många i din ålder som spelar i en finansiell liga som du aldrig kommer att uppnå.
Wallincus har rätt här. Det handlar först och främst om att folk kan ta väldigt stora och billiga lån.

Du nämnde spannet 25 - 30 år, vilket är konstigt då en 25 årig akademiker har jobbat ett eller två år på sin höjd, och då är lönen och tidsspannet inte nog för att nå en halv miljon. Utan de som har sparat ihop en halv miljon (eller mer) i 25 års ålder är folk som fick jobb efter gymnasiet och bott hos föräldrarna en stor del av den tiden.

Citat:
Jag är en enkel arbetare som kommer från en enkel arbetarfamilj. Och jag är knappt 30 med nettoförmögenhet på över 2,5 miljoner. Om jag, simpel arbetare, har det, Tänk då alla de som kommer från högre samhällsklasser.
Om du har varit lagerarbetare sedan du var 19, jobbat skift, och sparat flitigt så kommer du ha mycket pengar vid 30...betydligt mer än de flesta akademiker kommer ha vid samma ålder.

Men det är bara titta på artikeln du länkade. I åldersspannet 25 - 35 (vilket är högre än det du nämnde) så har 3% över 1 miljon på Avanza. Detta är inte 3% av befolkningen, då Avanza bara har 2.2 miljoner användare. Vilket ungefär är en femtedel av befolkningen, och Avanza används i huvudsak av sparare.

Sedan får man ta hänsyn till faktum att detta inte är "nettoförmögenhet" för många med konton på Avanza också dras med lån.

Så i grova slängar kan man säga att det rör sig om mindre än en procent av befolkningen i det åldersspannet du har valt. Och till stor del rör det sig om en helt annan grupp än den du tror.
Citera
2026-06-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Varför väljer du att uttrycka dig så då?
Det är väl ett utmärkt och väldigt begripligt sätt att uttrycka sig på.

Den som har ett "onödigt stort sparande" i huset kan minska ned sparandet genom att belåna sig mer.

Citat:
Det är givetvis ett alternativ, men du får räkna med vinstskatt.
Man betalar ingen vinstskatt om man låna upp för att komma över sparandet man har i huset.

Citat:
Det är därför många som äger sitt boende inte står i bostadskö (vilket är vanvett)
Jag vill inte bo i en HR med sådana som slemhog som granne. Varför skulle jag stå i bostadskö??

Citat:
Du får det att låta som att Stockholms innerstad är som den franska Rivieran, så är det givetvis inte inte.

Det finns nästan 200,000 bostäder innanför tullarna, och där rör sig folk av alla samhällsskikt. Det är en ganska stor del av Stockholms befolkning, speciellt när man räknar med familjer.

Och huvudanledningen till att ha en bostad i innerstan är ju för att man jobbar där. Det vill säga, du sparar tid och pengar på att ta dig till jobbet.
En del menar att priserna är höga i Centrala Stockholm.

Ja 200k bostäder och ca 350k pers. 83% i länet bor inte där.

Nja, det är väl massor av de som bor där som inte arbetar där. Jag har t ex en fd klasskompis från gymnasiet som bor i en av de få villorna där men arbetar i Flemingsberg.

Skulle man prioritera närhet till arbete så skulle många flytta därifrån.
Det är annat som gör att man bor där.

Citat:
Det handlar först och främst om att folk kan ta väldigt stora och billiga lån.
I verkligheten har folk i innerstaden ganska låg belåningsgrad. Man har lagt in stort kapital istället.
Citera
2026-06-10, 10:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du kanske har glömt uppläxningen du fick av mig efter att du här inte kunde läsa en enkel text som förklarade hur stor kontantinsats som krävdes men det har inte jag gjort.
Att du nu kommer tillbaka och ställer samma dumma fråga igen är ju knappast bevis på din strålande begåvning, men det stärker mitt argument att många av er här inne vet att ni har fel men ni återvänder till samma dumheter trots att ni blir motbevisade i hopp om att ni inte skall stöta på folk som är pålästa nästa gång.

Du kan väl läsa svaret jag gav till dig här igen, om du behöver friska upp minnet över hur uppläxad du blev sist.

Vad var det du sade? Just det, case closed

Först och främst handlar tråden inte om inflationsmål, vill du diskutera det så får du starta egen tråd.

Sedan en direkt utveckling på min poäng var att Riksbanken satte målet på 2% inflation helt godtyckligt:
"I dokumentären Skuldfeber berättar tidigare vice riksbankschef Thomas Franzén, som var med och satte Sveriges tvåprocentsmål på 90-talet, att det sattes utan djupare analys.

– Vi trodde inte det var en evig sanning. Men den här tron på två procent blev mer och mer intensiv ju längre tiden gick. Så även nu, 30 år senare, säger man att det är två procent som ska gälla, säger Thomas Franzén."

Eftersom man exkluderar bostadsköp från inflationsmåttet med motiveringen att det är köp av tillgångar så syntes det inte i målsättningen att priset på bostäder fullkomligt exploderade, står också i samma artikel jag länkade:
"– Pengarna har egentligen bara gått till att köpa bostäder. En bostad ger inte den avkastning så som en företagsinvestering gör, säger Fredrik NG Andersson, docent i nationalekonomi i Skuldfeber.

– En hel generation av unga vuxna lärde sig att räntan ska vara så här låg. Den kommer alltid vara låg. Bostadspriser kan bara stiga, det handlar bara om att komma in så man inte missar rallyt, säger ekonomireportern Andreas Cervenka."

Det är väldigt basic i nationalekonomi att om du ökar tillgängligheten på pengar genom låg ränta så ökar priset på tillgångar, detta har gett oss denna envetna bostadsbubbla vi nu lever i och har varit förödande för yngre bostadsköpare som måste skuldsätta sig djupt för att komma in på marknaden.

Det mest skadliga däremot med denna bostadsbubbla är inte bubblan i sig självt eller finansiella risken, nej det är det faktum att vi har nu många människor som er i tråden som har noll kunskap inom ekonomi men som till följd av att bostaden gått upp i värde och ni känner er rikare så tror ni att ni är Sveriges svar på Warren Buffet och att ni vet saker oavsett hur mycket bevis man än kastar på er.

Nu kan väl du återvända till din grotta eller vart du nu än huserar tills nästa gång du vill ställa en dum fråga som du redan fått svar på.
Och snälla, bespara mig dina glädjekalkyler över hur man "egentligen" kan köpa bostad med 10% kontantinsats. Det har också redan avhandlats flera gånger så du kan väl läsa de svaren istället för du har lika fel då som nu.
Jag trodde i min enfald att du kanske hade kommit till sans. Tyvärr hade jag fel. Du är sanslöst märklig och i bästa fall kan man ju tro att du driver med allt och alla i denna tråd. I sämsta fall... ja herregud.
Citera
2026-06-10, 13:49
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är väl ett utmärkt och väldigt begripligt sätt att uttrycka sig på.
Begripligt är det, men det är tekniskt inkorrekt, och i en teknisk diskussion så är det viktigt. Vidare så var Einzelgaenger medveten om hur uttrycket skulle besvaras, och då är det nödigt att uttrycka sig så. Du kan belåna dig med huset som säkerhet, detta lån betalar du ränta på. Dessutom så måste banken bevilja lånet, som också måste ske inom bolånereglernas ramverk.

Citat:
Man betalar ingen vinstskatt om man låna upp för att komma över sparandet man har i huset.
Nej. Men du betalar vinstskatt om du säljer ditt boende till vinst. Vilket Einzelgaengers argument var.

Citat:
Jag vill inte bo i en HR med sådana som slemhog som granne. Varför skulle jag stå i bostadskö??
För att om du någon gång skulle behöva en hyresrätt. Låt oss säga att du säljer din bostadsrätt för att bygga ett hus, som tar ett par månader att bygga. Eller att någon spränger i porten och bostadsrätten blir rökskadad, och behöver efter utredning saneras, osv. Då är det bekvämt att ha någonstans att bo.

Citat:
En del menar att priserna är höga i Centrala Stockholm.

Ja 200k bostäder och ca 350k pers. 83% i länet bor inte där.
Om priserna är höga eller inte beror på vad du jämför med.

Sedan är Stockholms län större än Stockholms stad. I Stockholms stad blir det 35% som bor där, och 65% som bor utanför.

Citat:
Nja, det är väl massor av de som bor där som inte arbetar där. Jag har t ex en fd klasskompis från gymnasiet som bor i en av de få villorna där men arbetar i Flemingsberg.
Det kan vara så att han arbetade där innan, eller att han har en fru som arbetar där.

Citat:
Skulle man prioritera närhet till arbete så skulle många flytta därifrån.
Det är annat som gör att man bor där.
Så varför gör de inte det? Det måste finnas en anledning, och om ditt svar är "jag vet inte" så är du inte alls insatt i frågan.

Citat:
I verkligheten har folk i innerstaden ganska låg belåningsgrad. Man har lagt in stort kapital istället.
Det beror väl helt och hållet på när de köpte? Du kan ju inte jämföra folk som köpte sin bostadsrätt 1990 med folk som köper idag.

Men utav de som köper nu skulle jag säga att många är maxbelånade. Varför? Jo, för att det var vanligt att Stockholmare tog blancolån för att finansiera kontantinsatsen.
Senast redigerad av Tidvind 2026-06-10 kl. 13:55.
Citera
2026-06-10, 14:01
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/tomma-bostadsratter-skanks-bort-gratis-i-hallefors

Här står flera bostadsrätter tomma – skänks bort gratis

Fem stycken skänks bort gratis.
Citera
2026-06-10, 14:28
Medlem
Citat:
Du kan belåna dig med huset som säkerhet, detta lån betalar du ränta på. Dessutom så måste banken bevilja lånet, som också måste ske inom bolånereglernas ramverk.

Då räknar vi på det.

Om vi antar att du redan ligger under 70% belåningsgrad (så amorteringskravet inte påverkas) blir jämförelsen ganska enkel:
Alternativ A: Utöka bolånet med 100 000 kr
Du har 100 000 kr mer i skuld.
Alternativ B: Spara ihop 100 000 kr och låt bolånet vara oförändrat
Du har 100 000 kr på sparkonto.
Den ekonomiska skillnaden per år är i princip:
Bolåneränta efter ränteavdrag – sparränta efter skatt
Just nu ligger många rörliga bolån kring 2,6–3,0 % och bra sparkonton kring 2,1–2,5 %.
Om vi räknar med:
Bolåneränta: 2,8 %
Ränteavdrag: 30 %
Sparkonto: 2,4 %
Kapitalskatt på sparränta: 30 %
Då blir:
Bolånekostnad efter avdrag: 2,8 % × 0,7 = 1,96 %
Sparränta efter skatt: 2,4 % × 0,7 = 1,68 %
Skillnaden blir:
1,96 % − 1,68 % = 0,28 %
På 100 000 kr:
100 000 × 0,28 % = 280 kr per år
eller cirka 23 kr per månad.
Funkar mao alldeles utmärkt att utöka bolånet om man behöver få loss kapital.
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-06-10 kl. 14:52.
Citera
2026-06-10, 14:44
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då räknar vi på det.

Om vi antar att du redan ligger under 85 % belåningsgrad (så amorteringskravet inte påverkas) blir jämförelsen ganska enkel:
Alternativ A: Utöka bolånet med 100 000 kr
Du har 100 000 kr mer i skuld.
Alternativ B: Spara ihop 100 000 kr och låt bolånet vara oförändrat
Du har 100 000 kr på sparkonto.
Den ekonomiska skillnaden per år är i princip:
Bolåneränta efter ränteavdrag – sparränta efter skatt
Just nu ligger många rörliga bolån kring 2,6–3,0 % och bra sparkonton kring 2,1–2,5 %.
Om vi räknar med:
Bolåneränta: 2,8 %
Ränteavdrag: 30 %
Sparkonto: 2,4 %
Kapitalskatt på sparränta: 30 %
Då blir:
Bolånekostnad efter avdrag: 2,8 % × 0,7 = 1,96 %
Sparränta efter skatt: 2,4 % × 0,7 = 1,68 %
Skillnaden blir:
1,96 % − 1,68 % = 0,28 %
På 100 000 kr:
100 000 × 0,28 % = 280 kr per år
eller cirka 23 kr per månad.
Funkar mao alldeles utmärkt att utöka bolånet om man behöver få loss kapital.
Vad är det du försöker argumentera? Att du inte belånar dig när du utökar lånet?
Citera
2026-06-10, 15:03
Medlem
Citat:
Vad är det du försöker argumentera? Att du inte belånar dig när du utökar lånet?
Om du har en belåning på under 70% så kan du välja om du vill amortera 1%. Om du då väljer att sätta de pengarna i ett sparkonto som du skulle ha amorterat så betalar du mer i bolån, dvs får en alternativkostnad. Skillnaden mellan att spara och inte amortera eller utöka lånet är så liten att en husägare kan utöka lånet till en väldigt liten kostnad.

Så ja, du utökar lånet men gör det till en minimal kostnad. Även om du bara utökar lånet 100 000 kr utan att ändra amorteringen så gör du det till en kostnad av 150kr i månaden efter ränteavdraget.

Så nej, pengarna är inte på något sätt låsta i huset.
Citera
2026-06-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.sverigesradio.se/artikel/tomma-bostadsratter-skanks-bort-gratis-i-hallefors

Här står flera bostadsrätter tomma – skänks bort gratis

Fem stycken skänks bort gratis.
Detta är ju dödsstöten för de som gaggar om att bostadspriserna är för höga. Här får skamlösa människor sig tom gratis BR.

Det är väl bara att köpa gratis här i stället för att yra om att bostadspriserna är för höga.
Citera
2026-06-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Detta är ju dödsstöten för de som gaggar om att bostadspriserna är för höga. Här får skamlösa människor sig tom gratis BR.

Det är väl bara att köpa gratis här i stället för att yra om att bostadspriserna är för höga.

Men priserna är för höga på de bostäder jag vill ha.
Citera
2026-06-10, 15:46
Medlem
Citat:
Begripligt är det, men det är tekniskt inkorrekt, och i en teknisk diskussion så är det viktigt. Vidare så var Einzelgaenger medveten om hur uttrycket skulle besvaras, och då är det nödigt att uttrycka sig så. Du kan belåna dig med huset som säkerhet, detta lån betalar du ränta på. Dessutom så måste banken bevilja lånet, som också måste ske inom bolånereglernas ramverk.
Vet inte om tekniska är det rätt ordet.

Finns ibland en poäng med att uttrycka sig lite ovanligt. Människor som har hamnat fel när det gäller förståelse tvingas tänka igenom och inser kanske att dom har fel någonstans.

Jag brukar t ex ibland tala om fordringar på bankinstitut istället för pengar. Och då går det inte skriva vilka stolligheter som helst.

Citat:
För att om du någon gång skulle behöva en hyresrätt. Låt oss säga att du säljer din bostadsrätt för att bygga ett hus, som tar ett par månader att bygga. Eller att någon spränger i porten och bostadsrätten blir rökskadad, och behöver efter utredning saneras, osv. Då är det bekvämt att ha någonstans att bo.
I första fallet så bor jag bara kvar i min BR. I andra lär det vara försäkringsbolagets huvudvärk.

Citat:
Sedan är Stockholms län större än Stockholms stad. I Stockholms stad blir det 35% som bor där, och 65% som bor utanför.
Det flesta säger Stockholm om såväl Danderyd Solna Lidingö mm.

Citat:
Det kan vara så att han arbetade där innan, eller att han har en fru som arbetar där.
I just detta fall har det varit så i säkert 30 år iaf.

Sedan har jag gamla kollegor som sålde huset och flyttade in till innerstaden när de var 60+.
Och jag vet en som efter pensioneringen sålde villan i en mellanstor stad och köpte en BR på Södermalm. Är inte tal om att han skulle till något arbete.

Citat:
Så varför gör de inte det?
Vad är det de inte gör??

Citat:
Det beror väl helt och hållet på när de köpte? Du kan ju inte jämföra folk som köpte sin bostadsrätt 1990 med folk som köper idag.
Nej. FI har haft ett eget kapitel om storstäder i sin årliga lånegenomgång. Och där framkommer att man i storstäderna har aningen högre lån. Men då priserna är mycket högre innebär det med nödvändighet att belåningsgraden är mycket låg.

Citat:
Men utav de som köper nu skulle jag säga att många är maxbelånade. Varför? Jo, för att det var vanligt att Stockholmare tog blancolån för att finansiera kontantinsatsen.
Då handlar det väl om några förstagångsköpare som inte fått ihop något kapital än. Som köper en etta eller tvåa.

Du behöver tänka till lite. Köper du något för 10 MSEK och får låna 3 MSEK så måste du langa in 7 MSEK.
Men i Sundsvall räcker det med 500k i kontantinsats och så lånar du 2.5 MSEK.
Citera
2026-06-10, 16:04
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Om du har en belåning på under 70% så kan du välja om du vill amortera 1%. Om du då väljer att sätta de pengarna i ett sparkonto som du skulle ha amorterat så betalar du mer i bolån, dvs får en alternativkostnad. Skillnaden mellan att spara och inte amortera eller utöka lånet är så liten att en husägare kan utöka lånet till en väldigt liten kostnad.

Så ja, du utökar lånet men gör det till en minimal kostnad. Även om du bara utökar lånet 100 000 kr utan att ändra amorteringen så gör du det till en kostnad av 150kr i månaden efter ränteavdraget.

Så nej, pengarna är inte på något sätt låsta i huset.
Pengarna är låsta i boendet, sedan att du kan gå till banken utöka bolånet (d.v.s. belåna dig med boendet som säkerhet) är något helt annat.

Sedan är det en kostnad, oavsett hur du vrider och vänder på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in