Citat:
Ursprungligen postat av
Farbror8
Ponera att man blir stoppad av polisen under ett brott. Om man inte bär sin telefon eller sitt id-kort på sig, hur skulle de kunna luska ut vem man är? Kan man bara välja att tiga?
Du kan välja att tiga.
Är du misstänkt för brottet och det finns fängelse i straffskalan kommer det leda till att du blir automatisk häktad.
Hur länge du kan kvarhållas beror på allvarligheten av brottet.
Potentiellt kan du alltså sitta häktad fram till rättegång, dömas och sedan avtjäna strafftiden och bli frisläppt utan att man någonsin klargör din faktiska identitet.
Det finns några sådana fall, det är ovanligt men har hänt.
Finns ingen konkret misstanke om att du begått brott(med fängelse i straffskalan) så kan de bara kvarhålla dig i totalt 12timmar för att fastställa identitet.