2026-06-10, 11:20
Medlem
JoeDoughs avatar
Såna som TS tror jag poliser älskar. Såna som ska visa sig på styva linan och som inte har en aning om polisens befogenheter.

Det som var tänkt som ett ”jag ska fan visa dem” blir istället ett FAFO.

Jag ser situationen framför mig. TS vägrar att identifiera sig och får förklarat för sig att han då kommer att bli gripen som oidentifierad, tredje häktningsskälet.

När konstaplarna tröttnat på att leka och det blir aktuellt för ett handgripligt frihetsberövande sätter sig den segervisse TS till motvärn och karusellen och dagens roliga för lagens män är ett faktum.
Smart!
Citera
2026-06-10, 11:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag hade ovetandes kört moped mot enkelriktat (ja, detta är förra seklet) i centrala Stockholm.
Sonen satt i barnsits.

Plötsligt ställde sig en polisbil mitt framför oss.
Jag tutade.
Ut kom en synnerligen otrevlig polisman och krävde leg.
Jag vägrade med motiveringen att han inte hade någon anledning och var dessutom otrevlig.
Jag blev upplyst om min trafikförseelse, men stod på mig.
Sa att jag kunde visa legget för hans kollega (som satt kvar i bilen).
Sonen grät.
Hot om medföljning, men sedan klev poliskollegan ut.
Lätt skamsen.
Jag visade legget.
Sedan ringde jag ilsket upp polisstationen och berättade vad som hänt.
De bad om ursäkt.
👍

Fast egentligen hade polisen inte gjort något fel utan det var faktiskt du som brutit mot trafikreglerna skulle jag säga. Hade du visat din legitimation och sen löst allt på ett snabbt och enkelt så hade allt gått väldigt mycket enklare och du hade kommit därifrån snabbare.

Kanske hade den sura polismannen just mött en lika trilskande nöt som du precis innan och var då givetvis på lite taskigt humör när det nu kom en till som skulle käfta emot.
Citera
2026-06-10, 13:02
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Du kan fortfarande få fängelse och få ett så kallat reservnummer.

Hur ska de veta vem som är ens vänner menar du?

Dom följer spår? Lägger ihop.. civila poliser som spionerar på dig?
Citera
2026-06-10, 13:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De kollar din telefon o ser hur du har rört dig.
Har du varit inne i en affär o handlat så begär de ut transaktionsdata från dina kortköp.
Mest troligt har du besökt ditt hem ett flertal gånger per dygn så även detta lär de luska ut ganska snabbt.

Annars så fungerar den gamla hederliga metoden dörrknackning. Frågar man tillräckligt många personer så är det till slut någon som känner igen dej.

Det är en myt . Polisen har inte resurser för att tömma en telefon inom den tidsramen de har rätt att kvarhålla dig för identifikation. Alla telefoner kan de dessutom inte tömma . De hinner inte ens få svar på ditt DNA prov även om du så förekommer som daktad i registret . Samtliga av dessa förmågor är begränsade.

Jag är rätt tveksam till att polisen ens får tömma din telefon för något så banalt som att du inte identifierar dig .

Tillkommer inte ytterligare brottsanklagelser så att häktning medges så kommer din korta vistelse som högst bli otrevlig ( Plus att du blir daktad om du inte tidigare är det och att du sedan finns kvar som daktad med fingeravtryck samt DNA )
Citera
2026-06-10, 13:33
Medlem
Palfagels avatar
Är du misstänkt för brott så håller polisen dig tills dom rett ut din id. Det är ganska enkelt. Saknar du id handlingar går det att ordna med dataslagningar där du får svara på frågor. Fortsätter du dumma dig blir du kvar ännu längre och kan tom bli dömd för brottet utan att man vet din id( händer någon gång per år med utländska personer bla)
Citera
2026-06-10, 14:23
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men har du nationell ID-kort, pass eller körkort är du lätt att hitta. De tar en bild på dig och söker i sina register.

Stämmer.
Känner en jeppe som skulle inställa sig på anstalt och de tog inte emot denne då det inte fanns något ID med, så då blev den som skulle ställa in sig på kåken tvungen att besöka ett häkte först och där kunde polisen sedan, efter fyra dar, bekräfta identiteten via just ansiktsigenkänning från ett gammalt körkort/pass.
Citera
2026-06-10, 15:03
Medlem
Jag hamnade i fyllecell i Nederländerna på grund av att jag inte hade något ID-kort på mig och för att de tyckte att jag var för full. Det är tydligen olagligt att inte bära legitimation där också. Jag fick hem böter i efterhand trots att jag aldrig uppgav mitt namn. De tog mina fingeravtryck och ett foto som de körde mot någon databas, så jag kom inte undan böterna.
Citera
2026-06-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8
Ponera att man blir stoppad av polisen under ett brott. Om man inte bär sin telefon eller sitt id-kort på sig, hur skulle de kunna luska ut vem man är? Kan man bara välja att tiga?

Du kan välja att tiga.
Är du misstänkt för brottet och det finns fängelse i straffskalan kommer det leda till att du blir automatisk häktad.
Hur länge du kan kvarhållas beror på allvarligheten av brottet.
Potentiellt kan du alltså sitta häktad fram till rättegång, dömas och sedan avtjäna strafftiden och bli frisläppt utan att man någonsin klargör din faktiska identitet.
Det finns några sådana fall, det är ovanligt men har hänt.

Finns ingen konkret misstanke om att du begått brott(med fängelse i straffskalan) så kan de bara kvarhålla dig i totalt 12timmar för att fastställa identitet.
Citera
2026-06-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
jag har ingen telefon, och använder bara kontanter.

Beroende på vad man misstänks för så kan polisen gå bananas o kolla alla uttagsautomater och affärer.
När Anna Lindh blev mördad så tömde man väl varenda papperskorg i hela innerstan o tog hårprover från samtliga frisörsalonger.

Är du misstänkt för snatteri lär man inte lägga dessa resurser.
Men mest troligt får du sitta kvar tills de har identifierat dig.
Citera
2026-06-10, 20:16
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du kan välja att tiga.
Är du misstänkt för brottet och det finns fängelse i straffskalan kommer det leda till att du blir automatisk häktad.
Hur länge du kan kvarhållas beror på allvarligheten av brottet.
Potentiellt kan du alltså sitta häktad fram till rättegång, dömas och sedan avtjäna strafftiden och bli frisläppt utan att man någonsin klargör din faktiska identitet.
Det finns några sådana fall, det är ovanligt men har hänt.

Finns ingen konkret misstanke om att du begått brott(med fängelse i straffskalan) så kan de bara kvarhålla dig i totalt 12timmar för att fastställa identitet.

Okänd ID ÄR i sig en häktningsgrund, och därmed skäl för gripande/anhållande. Oavsett brottets "beskaffenhet"

Rättegångsbalken 24 kap 2§, även känt som häktningsskäl 3

https://lagen.nu/1942:740#K24

Citat:
§2Den som på sannolika skäl är misstänkt för brott får häktas oberoende av brottets beskaffenhet,

om han är okänd och vägrar att uppge namn och hemvist eller om hans uppgift om detta kan antas vara osann, eller 2. om han saknar hemvist inom riket och det finns risk för att han genom att bege sig från riket undandrar sig lagföring eller straff. Lag (1987:1211).
Citera
2026-06-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8
Ponera att man blir stoppad av polisen under ett brott. Om man inte bär sin telefon eller sitt id-kort på sig, hur skulle de kunna luska ut vem man är? Kan man bara välja att tiga?

Intressant trådstart faktiskt.
Om du har utländskt påbrå så är ju risken att dom tror att du är papperslös.
Då kanske du hamnar du på ett förvar hos migrationsverket
Citera
2026-06-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Okänd ID ÄR i sig en häktningsgrund, och därmed skäl för gripande/anhållande. Oavsett brottets "beskaffenhet"

Rättegångsbalken 24 kap 2§, även känt som häktningsskäl 3

https://lagen.nu/1942:740#K24

Då krävs på sannolika skäl är misstänkt och det måste vara proportionerligt till brottet.
Man häktar ingen för brott som inte realistiskt kan ge fängelse.
Speciellt inte idag med extrem brist på platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in