2026-06-09, 19:31
  #13
Medlem
De kollar din telefon o ser hur du har rört dig.
Har du varit inne i en affär o handlat så begär de ut transaktionsdata från dina kortköp.
Mest troligt har du besökt ditt hem ett flertal gånger per dygn så även detta lär de luska ut ganska snabbt.

Annars så fungerar den gamla hederliga metoden dörrknackning. Frågar man tillräckligt många personer så är det till slut någon som känner igen dej.
Citera
2026-06-09, 19:43
  #14
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8
Ponera att man blir stoppad av polisen under ett brott. Om man inte bär sin telefon eller sitt id-kort på sig, hur skulle de kunna luska ut vem man är? Kan man bara välja att tiga?

De tar med Dig in.
Vet av egen erfarenhet.
Jag trilskades och ville inte visa id, men när de hotade med att ta in mig veknade jag.
Citera
2026-06-09, 19:49
  #15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De kollar din telefon o ser hur du har rört dig.
Har du varit inne i en affär o handlat så begär de ut transaktionsdata från dina kortköp.
Mest troligt har du besökt ditt hem ett flertal gånger per dygn så även detta lär de luska ut ganska snabbt.

Annars så fungerar den gamla hederliga metoden dörrknackning. Frågar man tillräckligt många personer så är det till slut någon som känner igen dej.
jag har ingen telefon, och använder bara kontanter.
__________________
Senast redigerad av Blandadajente 2026-06-09 kl. 20:43.
Citera
2026-06-09, 19:51
  #16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
jag har ingen telefon, och använder bafa kontanter.

Men har du nationell ID-kort, pass eller körkort är du lätt att hitta. De tar en bild på dig och söker i sina register.
Citera
2026-06-09, 22:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8
Ponera att man blir stoppad av polisen under ett brott. Om man inte bär sin telefon eller sitt id-kort på sig, hur skulle de kunna luska ut vem man är? Kan man bara välja att tiga?


Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8
Om man fortsätter att inte identifiera sig då?

Problembet är förstås att om du blir tagen när du begår brott så kommer de antagligen anhålla dig, sen häkta dig och sen döma dig. De behöver nödvändigtvis inte identifiera dig för det - det enda de behöver göra är att leda i bevis att din person har begått brottet och utdöma straff därefter.

Det är klart att om det bara är böter i straffskalan så är det givetvis bättre att sitta inlåst i något dygn eller så än att bara identifiera sig och gå iväg och ta sina böter. Så resonerar en äkta WT.
Citera
2026-06-09, 22:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Njaä. ANHÅLLEN blir man inte. Men polisen har rätt att frihetsberöva dig i upp till 12 timmar och att utföra tvångsåtgärder som att visitera dig på ägodelar, ta fingeravtryck och DNA-prov.

Det beror ju givetvis på vad du gjort dig skyldig till. De kan anhålla dig, häkta dig och slänga dig i fängelse om det är så. Någon identifiering behövs inte det är bara det att de måste vara säkra på att den som begått brottet också är den som de slänger i fängelse.

Gällande häktning så om du inte är identifierad så är ju flyktfaran rätt uppenbar eftersom de då ju inte kan söka upp dig igen när du gett dig av hem (bortsett ifrån ifall de skuggar dig och identifierar dig på det sättet förstås).
Citera
2026-06-09, 23:01
  #19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror ju givetvis på vad du gjort dig skyldig till. De kan anhålla dig, häkta dig och slänga dig i fängelse om det är så. Någon identifiering behövs inte det är bara det att de måste vara säkra på att den som begått brottet också är den som de slänger i fängelse.

Gällande häktning så om du inte är identifierad så är ju flyktfaran rätt uppenbar eftersom de då ju inte kan söka upp dig igen när du gett dig av hem (bortsett ifrån ifall de skuggar dig och identifierar dig på det sättet förstås).

Har du förstås helt rätt i. Jag tog av någon anledning förgivet att det handlade om nån småbrottslighet.
Citera
2026-06-10, 04:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De kollar din telefon o ser hur du har rört dig.
Har du varit inne i en affär o handlat så begär de ut transaktionsdata från dina kortköp.
Mest troligt har du besökt ditt hem ett flertal gånger per dygn så även detta lär de luska ut ganska snabbt.

Annars så fungerar den gamla hederliga metoden dörrknackning. Frågar man tillräckligt många personer så är det till slut någon som känner igen dej.


"Om man inte bär sin telefon eller sitt id-kort på sig"
Citera
2026-06-10, 06:32
  #21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
De tar med Dig in.
Vet av egen erfarenhet.
Jag trilskades och ville inte visa id, men när de hotade med att ta in mig veknade jag.

Förståndigt ändå får man ändå säga.
Vad kom de fram till när du väl visade ditt ID? Vad blev resultatet av att du trilskades?
Citera
2026-06-10, 08:58
  #22
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Tror dom kan lista ut vem du är genom att finna vilka dina vänner är och fråga dom.

Övervakningskameror, om polisen verkligen misstänker dig som GM.
Citera
2026-06-10, 09:54
  #23
Medlem
Du kan fortfarande få fängelse och få ett så kallat reservnummer.


Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Tror dom kan lista ut vem du är genom att finna vilka dina vänner är och fråga dom.

Övervakningskameror, om polisen verkligen misstänker dig som GM.

Hur ska de veta vem som är ens vänner menar du?
Citera
2026-06-10, 10:06
  #24
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Förståndigt ändå får man ändå säga.
Vad kom de fram till när du väl visade ditt ID? Vad blev resultatet av att du trilskades?

Jag hade ovetandes kört moped mot enkelriktat (ja, detta är förra seklet) i centrala Stockholm.
Sonen satt i barnsits.

Plötsligt ställde sig en polisbil mitt framför oss.
Jag tutade.
Ut kom en synnerligen otrevlig polisman och krävde leg.
Jag vägrade med motiveringen att han inte hade någon anledning och var dessutom otrevlig.
Jag blev upplyst om min trafikförseelse, men stod på mig.
Sa att jag kunde visa legget för hans kollega (som satt kvar i bilen).
Sonen grät.
Hot om medföljning, men sedan klev poliskollegan ut.
Lätt skamsen.
Jag visade legget.
Sedan ringde jag ilsket upp polisstationen och berättade vad som hänt.
De bad om ursäkt.
👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in