Citat:
Varför väljer du att uttrycka dig så då?
Citat:
Det är givetvis ett alternativ, men du får räkna med vinstskatt. Det är därför många som äger sitt boende inte står i bostadskö (vilket är vanvett), eller tittar på andra bostadsrätter.
Ett annat alternativ är att sälja huset och ta en hyresrätt. Då har jag samma boendesituation som dig och över 1,5 miljoner extra på banken. Du kan välja vilket som.
Citat:
Du får det att låta som att Stockholms innerstad är som den franska Rivieran, så är det givetvis inte inte.
Den enda som är förvirrad här är du själv. Du har inte förstått din plats i samhället. Du är en arbetare som är ganska lågt ner på hierarkin. Men i ditt huvud så tror du att du kan göra anspråk på dyra innerstadsbostäder i Stockholm. Det blir liksom syntax error för dig då att så många i din ålder uppnår sånt som du inte förmår. Och du undrar ”men jag är ju jättehögt i hierarkin, hur kan de men inte JAG!?”
Det finns nästan 200,000 bostäder innanför tullarna, och där rör sig folk av alla samhällsskikt. Det är en ganska stor del av Stockholms befolkning, speciellt när man räknar med familjer.
Och huvudanledningen till att ha en bostad i innerstan är ju för att man jobbar där. Det vill säga, du sparar tid och pengar på att ta dig till jobbet.
Citat:
Wallincus har rätt här. Det handlar först och främst om att folk kan ta väldigt stora och billiga lån.
Sen börjar du försöka rationalisera en massa. Du inbillar då att 30 åringen som har råd med bostaden du vill ha måste leva på nudlar och vatten och har lån så det sjunger om det. Men i verkligheten så handlar det om att det finns otroligt många i din ålder som spelar i en finansiell liga som du aldrig kommer att uppnå.
Du nämnde spannet 25 - 30 år, vilket är konstigt då en 25 årig akademiker har jobbat ett eller två år på sin höjd, och då är lönen och tidsspannet inte nog för att nå en halv miljon. Utan de som har sparat ihop en halv miljon (eller mer) i 25 års ålder är folk som fick jobb efter gymnasiet och bott hos föräldrarna en stor del av den tiden.
Citat:
Om du har varit lagerarbetare sedan du var 19, jobbat skift, och sparat flitigt så kommer du ha mycket pengar vid 30...betydligt mer än de flesta akademiker kommer ha vid samma ålder.
Jag är en enkel arbetare som kommer från en enkel arbetarfamilj. Och jag är knappt 30 med nettoförmögenhet på över 2,5 miljoner. Om jag, simpel arbetare, har det, Tänk då alla de som kommer från högre samhällsklasser.
Men det är bara titta på artikeln du länkade. I åldersspannet 25 - 35 (vilket är högre än det du nämnde) så har 3% över 1 miljon på Avanza. Detta är inte 3% av befolkningen, då Avanza bara har 2.2 miljoner användare. Vilket ungefär är en femtedel av befolkningen, och Avanza används i huvudsak av sparare.
Sedan får man ta hänsyn till faktum att detta inte är "nettoförmögenhet" för många med konton på Avanza också dras med lån.
Så i grova slängar kan man säga att det rör sig om mindre än en procent av befolkningen i det åldersspannet du har valt. Och till stor del rör det sig om en helt annan grupp än den du tror.