2026-06-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Bra input. Kan ju ha varit en dysfunktionell familjedynamik från början, eller har dysfunktionen ökat i takt med antalet placeringar och ett accelererande alkoholintag. De har enligt källor haft åtta längre placeringar sedan 2011. Då var kanske några av bio-barnen utflugna eller inte hemma så mycket. Inte säkert de har sett vad som har pågått.

Med tanke på hur mycket pengar som de här placeringarna har genererat för familjen och att mamman slutade arbeta kan det ju hända att hon har kört med samma svada, offerkofta och hot mot bio-barnen som hon har gjort mot de familjehemsbarn som hon jagade, hotat med att ta tillbaka saker det fått och så vidare.

Är nog inte en särskilt lätt eller rolig situation för någon i den här familjen. Blir väl ett slags Stockholmssyndrom. Den enes nöd den andres bröd.

Men tänker att man inte kan utgå att bara för att bio-barnen haft det bra så ska de placerade barnen ha haft det. Familjer är mer komplexa än så.

Inte heller fakta detta. Bara spekulationer.

En annan viktig fråga är om fosterföräldrarna med stigande ålder tappat ork och/eller fått sjukdomar eller privata problem osv som de inte insett konsekvenserna av? Det kan ju betyda att de från början varit funktionella men att de tappat greppet av någon anledning eftersom det slutade såhär?
Det viktigaste är ändå att barnen blivit omplacerade och att de har fått rätt stöd, oavsett varför det urartade?
Citera
2026-06-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilo78
Känner du personen ifråga eftersom du verkar veta orsaken detaljerat varför hon ”vuxen” inte valde att vittna?

Makten från familjeplågarna sitter kvar - har inget med åldern att göra! Det du varit med om som barn har du kvar länge inom dig! Ålder har inte ett dugg med detta att göra!
Citera
2026-06-09, 19:43
Avslutad
Citat:
Tydligt att du inte kan komma med fakta i saken då du inte svarar på sakfrågorna. Du bryr dig mera om andra parter än vad tråden faktiskt gäller.
I FUP framställs kameror i rum från barnens utsagor. Polisen har gjort en brottsplatsundersökning där kameror inte påträffats. Den tekniska undersökningen kunde inte påvisa att det funnits kameror så som beskrivningen lagts fram. Barnen kunde i Fup inte berätta vart dessa kameror funnits. Endast påståenden om att det varit kameror i rummen. Alla barn säger inte detta. I FUP säger några av barnen att det bara funnits en kamera i köket. Då påståendena inte kunnat styrkas så kunde heller inte dom åtalas.
I slutpläderingen framkommer det att det är brandvarnare i rummen som beskrivs som en blinkande enhet, detta skulle då barnen antytt var en kamera.
Att dra slutsatser gällande att detta är fakta tyder mer på att du har ett personligt hat mot familjen så som jag förstår det. Kom med saklig fakta till tråden istället för att segla i väg som en skördetröska om helt andra saker som inte rör ärendet. Helt ointressant

Förresten, du som har arbetat inom rättsväsendet vet väl att det som kommer fram i en slutplädering från en försvarsadvokat inte nödvändigtvis är de faktiska omständigheterna. Eller fakta om du så vill. Du vet väl vad en försvarsadvokats uppdrag är?

Det är nog få här inne som kan komma med exakta fakta i saken, det som verkligen har hänt vet bara de iblandande. Men måste ändå säga att det är modigt av barnet som spelat in filmen och alla de andra som vittnade. Starkt att de vågade stå upp sin rätt att slippa bli kränkta i så många år under myndigheternas försorg. Respekt.
Senast redigerad av Trusttheprocess 2026-06-09 kl. 19:46.
Citera
2026-06-09, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anno81
Dessa personer ska inte ha med barn att göra! De har levt i stort sett på fosterhemsbarnen och haft gott om pengar. Men de har även levt stort.
Just nu är bilarna och husbilen överskriven på dottern. Det har varit tidigare bråk och tjafs men även orosanmälan. Egna barn favoriter och fosterbarnen bara en ekonomisk grej.
Försäkringsbedräger och förskingring! De Avskyr inga medel för att tjäna pengar! Finns ju en orsak till att de flyttade och bytte län/kommun!
Hur det går i detta mål är osäkert men INGEN från deras tidigare bostadsort är ett dugg överraskade för att detta kommer nu. Det var på gång redan innan de flyttade men de bytte kommun och manipulerade soc och omgivningen då! De är väldigt slipade som familj!

Fint av dig att du kom in i tråden och berättade det vi alla andra redan tänkte. Så slipade verkar de dock inte vara, men giriga, definitivt. Undrar om åklagaren vet om allt det här med bedrägerier och förskingring?

Allt rämnar till slut för de giriga. All heder till fosterbarnen som vågade stå upp för sig själva.
Citera
2026-06-10, 05:02
Medlem
Citat:
Finns det med i FUP eller vart finns detta SMS? Och vilken sida?

Enligt mina anteckningar finns sms:en på sida runt s 320 och några sidor framåt.

Finns också en intressant messenger-konversation mellan det vuxna fosterbarnet och sonen M*rkus E*dga*.
Han verkar på något vis ha hjälpt henne med en tvist gällande en lägenhet.

Han kanske, liksom du Akilo, har erfarenhet av rättsväsendet då?
Ja ja i vilket fall skriver han till det vuxna fosterbarnet att
”jag har varit i kontakt med din förre hyresvärd gällande tvisten jag hjälpte dig med. Jag har kommit överens med honom att han haft rätt med kravet han riktade mot dig. Med det sagt att jag meddelat att jag inte längre företräder dig och han får skicka kravet vidare till kronofogden om han vill.”

Reserverar för något ev skrivfel, jag har skrivit och fotat av ur fup på plats. Just detta skrivit av. Men det stämmer i helhet.
Så här har det hållit på hela utredningstiden. Sökt upp, kommit med hot om att ta tillbaka hundar, kontaktat förra hyresvärden i ett mål som jag tolkar i sms som avslutat?

Enligt vad jag hört har de varit livrädda för repressalier i olika former.
Citera
2026-06-10, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno81
Makten från familjeplågarna sitter kvar - har inget med åldern att göra! Det du varit med om som barn har du kvar länge inom dig! Ålder har inte ett dugg med detta att göra!

Med tanke på att man kan läsa i Fup om hur de vuxna barnen kontaktat fosterhemsbarnen mm, (en av dem dök upp på det HVB en flicka bodde på m.m) så är de under stark press.
Det som känns märkligt är att socialtjänsten inte gjort mer för att förhindra kontakt mellan J och de minderåriga fosterhemsbarnen.
Det framkommer i fup att det varit mycket kontakt och påtryckningar. Hon har spelat in mängder med samtal kors och tvärs, både röstmemo och telefon/videosamtal.

I ett inspelat samtal som J av någon anledning verkar ha spelat in med röstmemo framgår att J-Å och F*lip (dotters pojkvän) och M*rcus *dgar planerar att skattefiffla.
Oklart varför dåren J*anette spelar in detta men kanske nästa spår för polisen.
Smart att spela in detta och servera till polisen
Citera
2026-06-10, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skakadsombebis
Med tanke på att man kan läsa i Fup om hur de vuxna barnen kontaktat fosterhemsbarnen mm, (en av dem dök upp på det HVB en flicka bodde på m.m) så är de under stark press.
Det som känns märkligt är att socialtjänsten inte gjort mer för att förhindra kontakt mellan J och de minderåriga fosterhemsbarnen.
Det framkommer i fup att det varit mycket kontakt och påtryckningar. Hon har spelat in mängder med samtal kors och tvärs, både röstmemo och telefon/videosamtal.

I ett inspelat samtal som J av någon anledning verkar ha spelat in med röstmemo framgår att J-Å och F*lip (dotters pojkvän) och M*rcus *dgar planerar att skattefiffla.

Om barnen varit placerade där under många år och sett familjen som sin egen, är det då verkligen märkligt att kontakt förekommit? Det känns som att vissa tolkar varje kontakt som något suspekt utan att fundera över att starka relationer faktiskt kan ha byggts upp över tid.
Citera
2026-06-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Om barnen varit placerade där under många år och sett familjen som sin egen, är det då verkligen märkligt att kontakt förekommit? Det känns som att vissa tolkar varje kontakt som något suspekt utan att fundera över att starka relationer faktiskt kan ha byggts upp över tid.

Det är just detta som de inte gör! Varför, om de var så familjära, hjälpte inte sonen till vid hyreskontraktet plötsligt?
Barnen har varit pengamaskiner!
Citera
2026-06-10, 10:51
Medlem
Citat:

Skattefiffla? Inte ett dugg förvånad! Ränderna går aldrig ur!
Citera
2026-06-10, 13:05
Medlem
Citat:
Enligt mina anteckningar finns sms:en på sida runt s 320 och några sidor framåt.

Finns också en intressant messenger-konversation mellan det vuxna fosterbarnet och sonen M*rkus E*dga*.
Han verkar på något vis ha hjälpt henne med en tvist gällande en lägenhet.

Han kanske, liksom du Akilo, har erfarenhet av rättsväsendet då?
Ja ja i vilket fall skriver han till det vuxna fosterbarnet att
”jag har varit i kontakt med din förre hyresvärd gällande tvisten jag hjälpte dig med. Jag har kommit överens med honom att han haft rätt med kravet han riktade mot dig. Med det sagt att jag meddelat att jag inte längre företräder dig och han får skicka kravet vidare till kronofogden om han vill.”

Reserverar för något ev skrivfel, jag har skrivit och fotat av ur fup på plats. Just detta skrivit av. Men det stämmer i helhet.
Så här har det hållit på hela utredningstiden. Sökt upp, kommit med hot om att ta tillbaka hundar, kontaktat förra hyresvärden i ett mål som jag tolkar i sms som avslutat?

Enligt vad jag hört har de varit livrädda för repressalier i olika former.
Det du citerat ang tvisten med hyresvärden som sonen ME skrivit ser jag inget hot? Uppfattar det snarare som kort och koncist ställningstagande?

Angående hotet om att ta tillbaka hundar, förekom det någon form av vanskötsel av hundar på något sätt eller menar du att det användes som maktutövning i något särskilt syfte som inte ens hade med hundarna att göra, så kanske du kan utveckla det ytterligare, för tydlighetens skull?

Och förklara gärna varför de varit rädda för repressalier i olika former? Var det under tiden de bodde hos paret som de var rädda eller först efter anmälan när de hade omplacerats som de var rädda för repressalier?
Citera
2026-06-10, 13:10
Medlem
Citat:

Skattefiffla om vad? Kan du utveckla detta något vad det handlar om, för tydlighetens skull, så det blir begripligt?
Citera
2026-06-11, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Det du citerat ang tvisten med hyresvärden som sonen ME skrivit ser jag inget hot? Uppfattar det snarare som kort och koncist ställningstagande?

Angående hotet om att ta tillbaka hundar, förekom det någon form av vanskötsel av hundar på något sätt eller menar du att det användes som maktutövning i något särskilt syfte som inte ens hade med hundarna att göra, så kanske du kan utveckla det ytterligare, för tydlighetens skull?

Och förklara gärna varför de varit rädda för repressalier i olika former? Var det under tiden de bodde hos paret som de var rädda eller först efter anmälan när de hade omplacerats som de var rädda för repressalier?

Sms:en gällande någon tvist med en hyresvärd som ME varit inblandade i innehåller inte hot.
Däremot skriver han att han nu tagit kontakt med hyresvärden och ”kommit överens med honom att han haft rätt” gällande något krav/tvist. Detta är en direkt repressalie.

ME hade ju bara kunnat släppa ärendet?
Han har kanske en del erfarenhet av rättsväsenedet och har hjälpt sin fd fostersyster.

Gällande hundar är det först ett sms där ett vuxet fosterbarn skriver och tar avstånd.
Radar upp flera skäl: att porslin flugit i luften, att något barn blivit slagit med flugsmälla, att ”syskonen” behandlats illa.
Jeanettes svar är en osammanhängande svada där hon målar ut sig själv som offer men inte svarar på kritiken.
Hon skriver även att hon då ska ha tillbaka en hund som fosterbarnet verkar ha fått.
Det framkommer inget om vanvård av hunden.
Det är en direkt repressalie efter att kvinnan markerat.
Dessa sms skickades innan allt avslöjades med hjälp av filmen.

Inget som ridit ut till parets försvar i tråden har svarat på varför Jeanette inte nekar till anklagelserna alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in