2026-06-09, 22:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Får man alltid reda på sin blodgrupp när man lämnar blod?
Ja, det får du. För mig är det givet att lämna blod och på köpet en del fördelar för hälsan plus att den får en check regelbundet.
Citera
2026-06-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Läste en krönika om att det behövs fler blodgivare (som alltid) och hon tyckte att blodgivare kunde få en gratis första hjälpen-kurs. Mycket bra förslag tycker jag.

Personligen känner jag att jag har fått nog. Har nog gett blod ett 50tal gånger men har börjat känna mig utnyttjad. Varför ska jag och 200 000 andra förse er andra med gratis blod.

Nä. Dags för ett blodgivar-uppror.
Du kanske inte bryr dig så mycket vad en anonym flashbackare skriver, men tack så mycket alla ni som donerar blod för er generositet. Jag har personligen aldrig behövt få blod (har faktiskt aldrig behövt söka sjukhusvård) men jag har alltid beundrat människor som tar sig tid att donera blod för att hjälpa andra. Det är verkligen beundransvärt!!
Citera
2026-06-09, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Om man som kille vill 'ta den i röven', är det väl inte ens okej att lämna blod? Eler har könsdysforin infekterat även det reglementet?
Du har missförstått. Det är din mun som ska jobba.
Citera
2026-06-09, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ja, det får du. För mig är det givet att lämna blod och på köpet en del fördelar för hälsan plus att den får en check regelbundet.
Så du får tom se alla värden kopplat till din hälsa?
Citera
2026-06-09, 22:27
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Förr i tiden ( 90tal) fick man betalt, i.o.f.s. en symbolisk summa på 20 kr, men det drogs in av nåt jävla medmänsklighets-tuttinuttänkande..

Har inget med moralfrågor eller regionernas ekonomi att göra.

Man skulle utan problem kunna betala bra för blodet men då skulle man dra till sig olämpliga givare och människor skulle börja mörka alla möjliga riskfaktorer bara för att få sälja sitt blod.
Citera
2026-06-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Utrustningen de använder för att tappa blod fick de också gratis eller?
Allt som vården behöver i sin drift kostar pengar men på något sätt förväntas människor skänka den mest eftertraktade resursen gratis?
Ja, det kostar(på)att vara människa och medmänniska
Citera
2026-06-09, 22:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

Man skulle utan problem kunna betala bra för blodet men då skulle man dra till sig olämpliga givare och människor skulle börja mörka alla möjliga riskfaktorer bara för att få sälja sitt blod.

Exakt så är det, men det är många som inte tänker på den detaljen.

Det gäller att nå rätt målgrupp, betalar vården så att det känns värt att lämna blod av ekonomiska skäl så når man fel målgrupp.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-09 kl. 22:37.
Citera
2026-06-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Nej, dom gillar att undanhålla dig den informationen, för ditt eget bästa. Dom föredrar att du gissar dig till det..

Mmm, till mig sa dem att jag har någon av de vanliga.
Citera
2026-06-09, 22:39
Medlem
jessewn372s avatar
Du blir av med rätt mycket snaskiga blodfetter som blodgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Citera
2026-06-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

Precis. Att gå och lämna blod någon gång borde alla göra som uppfyller kraven för att få lämna.

Man måste inte bara ha varenda gång man gör något. Förövrigt så får man lite gratisprylar, och kan ta en Muminmugg, något gosedjur och liknande om man lämnat två gånger. Är väl biobiljeter eller trisslotter ibland också. Lämnar sällan och att jag inte gjort det på länge beror på dåliga järnvärden. Det är jättelång tid som måste gå för att man ska få komma tillbaka och jag har inte orkat gå och testa nivåerna helt enkelt. Men klart att det räcker med några gratisprylar.

Se det som så att folk vill ha blod den dagen de behöver och det är lite poängen med att lämna: Att det ska finnas för alla när det behövs.
Citera
2026-06-09, 22:48
Medlem
Huzzahs avatar
Roligaste trådstarten på länge. Men snälla fortsätt att ta den i röven!🙏🏻 Jag är en av dom som har förmånen att få dela ut erat blod till patienterna och det är människor i alla åldrar som behöver det. Många skulle inte kunna leva utan det blodet. Jag önskar ni kunde få se vilken nytta det gör, då kanske äntligen fler skulle bli blodgivare.❤️
Citera
2026-06-09, 23:18
Medlem
Många får inte ge. Jag t.ex. Skulle absolut göra det annars. Är så tacksam för jag har fått blod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in