2026-06-09, 23:31
Medlem
Zoologens avatar
Jag tycker att blodgivare ska få en ordentlig ersättning. Jag är tacksam för att ni finns, ni anonyma hjältar.
När jag infinner mig på hematologen för att få mina två enheter blod vet jag att dessa två påsar kommer att liva upp mig ett tag, tills det är dags för nästa omgång.
Citera
2026-06-09, 23:36
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Förr i tiden ( 90tal) fick man betalt, i.o.f.s. en symbolisk summa på 20 kr, men det drogs in av nåt jävla medmänsklighets-tuttinuttänkande..
För tio år sedan fick man en rabattkupong på 45 kr som man kunde nyttja hos både Coop och Ica.
Citera
2026-06-09, 23:38
Medlem
Riksreptilens avatar
Bra tillfälle att börja revolten i början av sommaren då rätt många regioner brukar ha blodbristkampanjer då.

Jag kom av mig efter drygt 15 år då de prispressade och lade ner enheten i staden jag bor.
Citera
2026-06-09, 23:38
Medlem
Bra påminnelse, har varit i karantän ett par år, men det borde gått ut nu.

Får åka dit på arbetstid, så kan lika gärna göra lite samhällstjänst.
Citera
2026-06-10, 00:32
Medlem
Kollade upp reglerna nu och intressant nog får man nu lämna blod trots att man går på t ex antidepressiva. Det var tidigare diskvalificerande och jag levde i föreställningen att det fortfarande var så.
Citera
2026-06-10, 04:26
Medlem
israelisinnocents avatar
Ja alla borde donera blod minst en gång

Passa på att göra det på alla innan gymnasiestudenten?
Citera
2026-06-10, 04:36
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Läste en krönika om att det behövs fler blodgivare (som alltid) och hon tyckte att blodgivare kunde få en gratis första hjälpen-kurs. Mycket bra förslag tycker jag.

Personligen känner jag att jag har fått nog. Har nog gett blod ett 50tal gånger men har börjat känna mig utnyttjad. Varför ska jag och 200 000 andra förse er andra med gratis blod.

Nä. Dags för ett blodgivar-uppror.

Va!? Jag har hört att man får en macka och ett glas juice?
Nej men skämt åsido, jag har heller aldrig fattat varför man förväntas lämna blod gratis.

Även alla bebisar skördas på en stor del av det så kallade navelsträngsblodet (ca 1/3 av bebisens blodvolym?), som säljs vidare dyrt eftersom det innehåller stamceller och annat.

Och detta görs på rutin, såvida inte man som förälder ingriper och begär att man skall vänta en liten stund med att klippa navelsträngen (som man gör när man förlöser tex hästar och andra bruksdjur).

Vilket jag personligen kan tycka, är lite väl cyniskt.
Citera
2026-06-10, 05:23
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Är för gammal nu, men har gett ett antal liter blod och blodplasma när det var möjligt.
Är (var) en sån där universalblodgivare, som kan ge blod åt nästan alla.
Men ledsnade på att när det dök upp en blodgivarbuss och jag "fick lust" att kliva på, så var det ofta nån grej som gjorde att det inte var möjligt, som t ex nyligt tandläkarbesök. Och inte blev man ivrigare när det började gå åt en massa blod till att hålla importerat gatuslödder vid liv.
Citera
2026-06-10, 05:29
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Läste en krönika om att det behövs fler blodgivare (som alltid) och hon tyckte att blodgivare kunde få en gratis första hjälpen-kurs. Mycket bra förslag tycker jag.

Personligen känner jag att jag har fått nog. Har nog gett blod ett 50tal gånger men har börjat känna mig utnyttjad. Varför ska jag och 200 000 andra förse er andra med gratis blod.

Det är väl frivilligt? Skit i att ge blod om du känner dig så utnyttjad.
Citera
2026-06-10, 05:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Du kanske inte bryr dig så mycket vad en anonym flashbackare skriver, men tack så mycket alla ni som donerar blod för er generositet. Jag har personligen aldrig behövt få blod (har faktiskt aldrig behövt söka sjukhusvård) men jag har alltid beundrat människor som tar sig tid att donera blod för att hjälpa andra. Det är
verkligen beundransvärt!!

Det låter som att du själv INTE ger blod
Citera
2026-06-10, 05:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Så du får tom se alla värden kopplat till din hälsa?
De kollar inget sånt.
Citera
2026-06-10, 05:41
Avstängd
triptykens avatar
Citat:

Jag hade gärna men får bara ge blod på ett ställe i Sverige hittills eftersom jag e homo och inte i celibat. Att ta flyget för att ge blod är litet väl mycket begärt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in