2026-06-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Är han missbrukare? Undrar för dom har gått ut med att han inte var påverkad av varken alkohol eller droger.
Eller menar du fd missbrukare?

Kan inte svara på om han var påverkad vid tillfället

Troligtvis inte för då hade de gått ut med det
Citera
2026-06-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murare
analysDödskraschen vid Södervärn

Joakim Palmkvist
Dödsföraren hade giltigt körkort
29 maj 2026 08:00

Han har allvarlig psykisk sjukdom. Han har kraschat med bil i psykotiskt tillstånd. Fått körkortet indraget – och tillbaka. Ändå satt han i fredags bakom ratten vid Södervärn. Med giltigt körkort körde han ihjäl en 14-årig flicka. Det visar på en lucka i systemet.

Joakim Palmkvist
Text

Detta stod i sydsvenskan
Ja, jag sätter min hatt på att han kommer få diagnosen "Antisocial personlighetsstörning". Problemet är ju att en stor andel av de med arabiskt ursprung har en människosyn som är lika med just en sådan störning. Får väl tillskrivas deras kultur. Måste även inflika att även en stor del kvinnor i Malmö med denna bakgrund kör precis lika illa som männen och är lika oberörda.
Citera
2026-06-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är fullständigt naturligt att vilja veta fakta kring olyckan och se hur den gått till. Jag tycker att det är du som borde skämmas för att använda hennes död som anledning till att självgod, hycklande och pösande peka ut andra som i avsaknad av din höga moral som går ut på att titta bort och hålla avstånd och behandla händelsen så kyligt och statistiskt som möjligt.

Vill du diskutera frågan allmänt eller med mig hänvisar jag till den här tråden: (FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor

Att vilja förstå olyckan är en sak. Att första reaktionen är “finns det film?” är något annat. Det var den skillnaden jag syftade på.
Citera
2026-06-06, 12:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeAtmyass
Att vilja förstå olyckan är en sak. Att första reaktionen är “finns det film?” är något annat. Det var den skillnaden jag syftade på.

Filmer är ofta informativa och klargörande för att förstå vad som händer och kunna göra sig en bild av vad som hänt och hur t ex polisinsatsen fungerar.

Som här: (FB) Henry Nowak knivmördad, Southampton, UK (2025-12-03) Det är inte så konstigt att efterfråga en film för att kunna förstå vad som hände Nowak och hur man skall bedöma polisens agerande. Det finns förvisso skillnader mot detta fall men i grunden är det samma sak. Om någon istället vill se filmerna på den här olyckan och på Henry för att gotta sig är ju tråkigt men inte mycket att göra åt.

Polisen i Sverige är emot spridning av filmer för att de absolut inte vill riskera kritik av det slag som kom mot polisen i Henry Nowak-fallet. Därför vill de skuldbelägga filmande av ingripanden, filmande som är både demokratiskt och bra.
Citera
2026-06-06, 15:39
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Den man som misstänks ha kört ihjäl en 14-årig flicka på ett övergångsställe i Malmö kan lida av en allvarlig psykisk störning. Det visar en så kallad paragraf sju-undersökning från Rättsmedicinalverket.

Beslutet innebär att det finns skäl att göra en större rättspsykiatrisk undersökning av mannen.

https://www.rmv.se/rattsmedicinalverket-i-media/
Citera
2026-06-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Filmer är ofta informativa och klargörande för att förstå vad som händer och kunna göra sig en bild av vad som hänt och hur t ex polisinsatsen fungerar.

Som här: (FB) Henry Nowak knivmördad, Southampton, UK (2025-12-03) Det är inte så konstigt att efterfråga en film för att kunna förstå vad som hände Nowak och hur man skall bedöma polisens agerande. Det finns förvisso skillnader mot detta fall men i grunden är det samma sak. Om någon istället vill se filmerna på den här olyckan och på Henry för att gotta sig är ju tråkigt men inte mycket att göra åt.

Polisen i Sverige är emot spridning av filmer för att de absolut inte vill riskera kritik av det slag som kom mot polisen i Henry Nowak-fallet. Därför vill de skuldbelägga filmande av ingripanden, filmande som är både demokratiskt och bra.

Att vilja ha fakta om olyckan är naturligt. Att vilja se ett barns sista ögonblick på film är något helt annat.
Jag reagerade på jakten efter filmer och länkar av ett barns död. Den skillnaden är ganska väsentlig.
Citera
2026-06-06, 22:47
Medlem
Gissar på 3 år i fängelset. Ute efter 1år.

Regeringen måste fixa till straffen för trafikrelaterad död där föraren kör påverkad eller bryter mot trafikreglerna så pass mycket. Borde definitvt hamna i kategorin dråp istället för vållande till annans död. Skillnad mot vårt grannland UK som nyligen dömde någon till 10 år+ för liknande brott.
Citera
2026-06-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Gissar på 3 år i fängelset. Ute efter 1år.

Regeringen måste fixa till straffen för trafikrelaterad död där föraren kör påverkad eller bryter mot trafikreglerna så pass mycket. Borde definitvt hamna i kategorin dråp istället för vållande till annans död. Skillnad mot vårt grannland UK som nyligen dömde någon till 10 år+ för liknande brott.

Fruktansvärt om han bara får 3 års fängelse och släpps efter 1 eller 2 år!

Jag gissar dock på sluten psykiatrisk vård, men det är inte säkert att "straffet" (eller vården) blir längre. Jag minns ett fall från 1980-talet där en rättsläkare sa, när han släppte ut sin patient som hade ätit upp delar av sin flickvän:

"Han är lika farlig som tidigare, men man kan inte hålla människor inlåsta hur länge som helst!"
Citera
2026-06-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
https://youtu.be/ZjfJxsg_GZw

I USA fick en 18 åring 24 års fängelse för samma brott som det i Malmö.

Här är hans reaktion

Går inte att jämföra brott i USA med här i Sverige.

I USA blir de dödsstraffade, permament fängslade och deras mänskliga rättigheter upphör.
Här i Sverige får de en klapp på axeln och är ute igen inom 5 år för att begå nya brott.

Jag bor i Malmö och är inte förvånad över vad som skett.

Bilisterna i Malmö är vårdslösa och tror de äger världen och kan köra i vilken hastighet de vill..

Jag själv gick över ett övergångställe på väg tillbaka till jobbet ifrån lunchen med fartgupp precis framför då kom en skåpbil i 190 km/h på en 40 väg och var mm ifrån att träffa mig fast jag hade klar förtur när jag först gick över övergångsstället.

De kör över allt & alla vid övergångsställen mm.
Karma kommer komma ifatt dem.
Var så säkra.

Jag funderar på att lägga spikmattor längs vägarna ska vi se hur tuffa de är då när de försöker gasa i full fart med deras bögtrimmade bilar. Småkuksaura på dem.

Vila i frid till Lily.
Hennes liv togs ifrån henne alldeles för tidigt.
Jag vet hennes familj aldrig kommer återhämta sig fullt men jag ber att de hittar styrka.
Senast redigerad av Johan201 2026-06-07 kl. 16:49.
Citera
2026-06-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacklaren
Är du helt dum u huvudet eller. Han trodde det va grönt. Kom o se för dig själv

"Trodde"....
Om man "tror" att rött är grönt.... Då bör man inte köra alls
Skönt ändå att du vet vad han "tror".... Trodde han också att hastighetsgränsen enbart var frivillig?
Citera
2026-06-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Det har väl ingen påstått? Frågan handlade om att de skulle vara från Palestina. Detta är ett felaktigt påstående. De är inte från Palestina och det är heller inte relevant i denna tråden.
vist är det relevant... för bakgrund är tätt förknippat med risken att vara en värdelös bilförare.
Alla studier som gjorts visar att afrikaner och folk från mellanöstern är väldigt mycket sämre förare än etniska svenskar och olycksstatistiken är hissnande. Troligen är det både gener och kultur som spelar in.
Dålig impulskontroll är genetiskt - en extrem patriarkal kukmätarkultur på det är som lök på laxen.
Så jo bakgrund har väldigt mycket med saken att göra - för utan insikt i problem kommer vi aldrig kunna göra något åt det. Blattar och bilar är enligt alla kända studier en oerhört farlig kombo.
Citera
2026-06-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
vist är det relevant... för bakgrund är tätt förknippat med risken att vara en värdelös bilförare.
Alla studier som gjorts visar att afrikaner och folk från mellanöstern är väldigt mycket sämre förare än etniska svenskar och olycksstatistiken är hissnande. Troligen är det både gener och kultur som spelar in.
Dålig impulskontroll är genetiskt - en extrem patriarkal kukmätarkultur på det är som lök på laxen.
Så jo bakgrund har väldigt mycket med saken att göra - för utan insikt i problem kommer vi aldrig kunna göra något åt det. Blattar och bilar är enligt alla kända studier en oerhört farlig kombo.

Då har du kanske missat det faktum att passet är svenskt, körkortet svenskt, körskolan han gått på är en svensk, handledaren han haft ör svensk, uppkörningen svensk och sist men inte minst är det svensk lag som låtit honom fortsätta köra bil efter att han kört på folk innan

Men ja pappan är palestinier om du tror att det väger tyngre än allt annat så fine

Han är den enda av sina syskon som går under svenskt efternamn. Så han stoltserar inte direkt med sitt ”halva ursprung”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in