(Jag korsciterar lite iom att diskutionen brutits ut ur den ursprungliga tråden)
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Något jag också ogillar skall jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Att överlåta den rätten på enbart "professionella" och godkända medier
Varför ogillar du detta?
Att man vill begränsa rätten till "professionella" och godkända medier, är just för att det finns regler om sk pressetik som är branschstandard, som innebär att den verksamheten är självreglerande.
Det finns inget hinder mot oberoende journalistik, jag kan inte tänka mig att polisen skulle ingripa om du var anställd vid ett mindre bolag som ändå är ansluten till de branschorganisationer som pressen är ansluten till.
https://po.se/pressetik/
Läs sektionen "Respektera den personliga integriteten" samt punkt 10 i rubriken "Anskaffning av material".
Ett exempel som du kanske har sett i normal media, är att man pixlar området där det finns risk för att kroppen syns - även om kroppen inte syns eller om kroppen är urtagen ur fordonet innan fotograferingen, så pixlar man ändå det området där kroppen skulle legat, för att respektera integriteten hos olycksoffret.
Det är ganska självklart att vanliga individer aldrig skulle följa detta. Därför behövs det någon form av reglering.
Jag skulle vara helt OK om man gjorde det totalförbjudet att filma olycks eller brottsplatser, dvs att oycks & brottsplatser ska anses vara tillfälliga skyddsobjekt med fotograferingsförbud enligt skyddslagen.
Och sedan undanta detta till folk som har ett särskilt "pressfotograferingstillstånd" som man kan få efter ansökan, och bara de som förbinder sig att följa
https://po.se/pressetik/ får tillståndet, och brott mot reglerna gör att tillståndet dras in och man får en spärrtid på en viss tid.
Och givetvis strikta regler för hur bildmaterial som inhämtats med stöd av pressfotograferingstillståndet får användas, t.ex. att man inte får använda bilderna för andra ändamål än pressuppdraget, och inte ens spara bilderna för privat bruk, utan enbart för nyhetsrapporteringen, och att särskilt tillstånd ska inhämtas om man vill använda bilden som arkivbild i framtida nyhetsrapporteringar.
Det handlar även om att människor inte ska gotta sig ekonomiskt i andras olyckor. T.ex. att fotografera olyckan och sedan sälja bilderna till media och därmed tjäna cash i fickan, istället för att media själva går ut och gör det "gratis" så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
pilatuspilates
Konsensus är icke existensiell från myndighetens sida.
Nej.
Det handlar om att när polisen är på plats och olyckan utreds så finns det ingen nytta av att filma och fotografera det man redan ser.
Det som polisen är intresserad av, är bilder och filmer som har betydelse för utredningen av olyckan, exempelvis om du lyckas få in en film på själva olyckstillfället, så att man kan utröna t.ex. vem det var som "felade" (bröt mot trafikreglerna så olyckan uppstod).
Eller film på brott med gärningsmannen så att polisen kan hitta vem som utförde brottet.
Det är totalt ointressant för polisen att filma en tom brottsplats eller ett offer. (förutom de bevisfotograferingar som görs i samråd med offret, t.ex. på blåmärken och sådant, men då ska ju offret gett sitt tillstånd först)