2026-05-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Håller inte alls med den är väldigt tydlig och han kommer åka för detta brott så man ska kunna promenera på grön gubbe utan att någon kör på en
Som att inte det var nog så körde han in i en bil strax efteråt
Fast du läser in lite väl mycket i min kommentar, jag menar bara att det inte är helt klart att det är bussfil i höger fält när man kommer från S.förstadsgatan norrut och svänger vänster in på Carl Gustafsväg, en annan sak är att spårvägens förlängning över mot samma Carl Gustafsväg är inte helt rak. Upplevde den korsningen som bättre före de byggde om där. Det jag brukar ha sett är väl idioterna som kör i hög fart i bussfilen mot Akuten och ofta är de inte etniska svenskar eller hur man säger. Självklart åker han dit på detta, betyder inte att det är en tydlig och enkel korsning, jag har aldrig sagt att man inte ska kunna gå på grön gubbe och känna sig säker
Citera
2026-05-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Man kan ifrågasätta din perception: Du uppfattar det som att vansinneskörningar är sällsynta i Malmö? Du uppfattar det som att svänga med bilen utan att blinka är ett generellt beteende bland bilister oavsett ursprung?

Nej: Vansinnesfärder i bil i Malmö är VANLIGA och av någon anledning är den som kör OFTA en ung kille med mörka drag. Och att inte inte blinka när man ska svänga med bilen, liksom att inte HELT stanna vid stoppskylt, har blivit allt vanligare i Malmö. Och samma sak här, påfallande OFTA är det en person som de flesta skulle uppfatta ha ett utländskt ursprung som sitter bakon ratten. Har t ex blivit vanligare bland taxichaufförer att skita i hastighetsbegränsningar och andra trafikregler. Var inte länge sedan som jag höll på att bli påkörd när jag kom på cykel eftersom en förare i taxi helt enkelt bara körde rakt ut i körbanan trots att han hade STOPPplikt. Nej - föraren såg inte ut att heta Kalle Johansson.

Det är säkert många som kommer rasa över mitt inlägg och påstå att det enbart handlar om fördomar och rasism - men efter nästan 30 års boende i Malmö är det svårt att INTE se faktiska förhållanden. Jag påstår också att det finns en betydligt mer utbredd machokultur bland folk med utländskt ursprung, vilket är en faktor bakom t ex vansinneskörningar.
Som cyklist eller promenerande är det som du beskriver en ständigt påtaglig fara och orosmoment i Malmötrafiken. När jag kör bil, har det varit endast vid enstaka tillfällen.
Men se upp för fasen, gångtrafikanter och cyklande i Malmö!
Citera
2026-05-29, 00:49
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Lite svårt att få info om detta kanske men är det någon som vet hur GM mår i häktet?
Han verkade ju inte direkt ångerfull på häktesförhandlingen. Bryr han sig över att han har mördat en ung flicka eller tycker han mest synd om sig själv?
Hans advokat säger att han är fullständigt förtvivlad men jag har svårt att köpa det. Då hade man inte kört som han gjorde.

Typiskt försvarsspel av advokaten. Försöker få honom att verka mänsklig.
De ångrar sig bara när de åker fast. Hade han klarat vansinneskörningen utan att orsaka dödsfallet hade han garanterat fortsatt, om man ska tro hans historik.

Han ska även ha hotat polisen när han blev gripen, så ångerfull vete fan.
Citera
2026-05-29, 01:07
Medlem
S.Jorgens avatar
Mycket skriverier i tråden om huruvida svenskar vs invandrare är värst i trafiken.
De som rör sig i trafiken vet, medans förnekarna, som ofta gömmer sig i källaren, så gärna vill att deras världsbild ska besannas.

Forskning från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) visar att utlandsfödda generellt är överrepresenterade i trafikolyckor.
Överrepresentationen är särskilt tydlig för förare från vissa regioner i Afrika och Mellanöstern, där olycksrisken i vissa fall har uppmätts till att vara upp till fyra gånger högre än för svenskfödda förare.

Orsaker och riskfaktorer enligt VTI och forskning.

Körkortsutbildning och kultur:
Skillnader i trafikkultur, utbildningskvalitet samt bristande kunskap om svenska trafikregler, hastighetsanpassning och väjningsplikter.

Erfarenhet av körning i vinterväglag:
Avsaknad av vana vid körning på is och snö.
Utrustning:
Lägre användningsgrad av bilbälte och bilbarnstol har noterats i vissa studier.
Citera
2026-05-29, 02:23
Medlem
Citat:
Det har väl ingen påstått? Frågan handlade om att de skulle vara från Palestina. Detta är ett felaktigt påstående. De är inte från Palestina och det är heller inte relevant i denna tråden.

De är alla palestinier. Och palestinier är i sin tur araber från Jordanien, Libanon, Syrien, Egypten osv som bosatt sig på Västbanken och i Gaza. För det finns egentligen inga palestinier. Men nu kallar vi de så eftersom det blir lättast. Men vi kan lika gärna bara kalla de araber.

Dessa är inte svenska, danska. Dessa är araber som är bosatta här. Även om de är födda här så är de araber. Genetiskt, kulturellt, religiöst och socialt.

De är inte svenskar mer än på pappret. Deras defekta beteende är ett resultat av inavel, islam och låg utbildning.
Just araber som kallar sig palestinier är extra problematiska.

Förmodligen pga extra mycket kusingifte, krig, konflikt, trauman och extremism. Helt värdelöst att ha dessa i ett civiliserat land som Sverige. Dessa är skadat gods upphöjt till 10.
Senast redigerad av Pundedu 2026-05-29 kl. 02:30.
Citera
2026-05-29, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Ja, oerhört svårt korsning.... Så svår att man kör mot rött, på fel sida, och över hastighetsgränsen....
Verkligen "korsningens fel...."
Är du helt dum u huvudet eller. Han trodde det va grönt. Kom o se för dig själv
Citera
2026-05-29, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Sant. Och normalt sett är det inga problem. Om man svänger vänster som det tydligt är skyltat och målat på marken. Om man inte är rent dum i huvudet och bränner rakt fram och kör över folk som idioten här tycks ha gjort.
Och om det är sant att han kom i typ 70 knyck på en 30-våg så... vet inte vad man ska säga.
Pack.
Inte för jag ursäktar idioten men hur ska man veta att det är 30 väg? Finns jätte lite hastighetsmarkeringar på gatorna. Dessutom är många märken på vägen inte så tydliga som ni säger. Den vita färgen har blivit grå av allt smuts. Neonorange ksk bättre?

OCH VAR E POLISEN MED SINA FARTKAMEROR?! GE DEM PROVISION FÖR VARJE skalle dme bötar så gör dem nog jobbet. Dessutom är det nt så svårt att göra som i Kina och Uk med CCTV och snabbregga snabba bilar. Ksk man ska lägga pengar på det än att skicka 1 0000 000000 t Ukraina och Affganistan
Citera
2026-05-29, 06:56
Medlem
sten-sax-grops avatar
Citat:
Jag vet inte hur många som blir det svaret handlade om ett felaktigt påstående om att de du nämnde skulle vara kopplade till Palestina. Du skrev felaktigheter och jag svarade dig på det.

Jag skrev inte det, sluta tramsa och kom in i matchen.
Citera
2026-05-29, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnoustier
Det du inte verkar begripa är att svenskt medborgarskap enbart är en definition av att vara svensk. Särskilt eftersom svenska medborgarskap delats ut till creti och pleti utan några som helst krav på språk, anpassning, egen försörjning osv.
Du kan idag leva i Sverige helt utan att kunna svenska. Vi har områden där arabiska är det dominerande språket och det enda som krävs. Lägg på det klaner, hederskultur, islamism, gängkriminalitet. Detta är inte särskilt svenska fenomen.
Nyligen hade vi ett fall med en syrier som dömdes för folkrättsbrott eller något liknande. Han hade svenskt medborgarskap. Fanns inget svenskt med honom överhuvudtaget förutom att han lyckades blåsa svenska myndigheter och komma över ett svenskt medborgarskap.
På vilket sätt är Rami svensk enligt dig. Är det enbart medborgarskapet eller är han även kulturell svensk och beskriv det i så fall?

Och då förklarar jag för dig att han inte är den du beskriver. Han har en helylle mormor och morfar, som lagar falukorv hemma och sätter svenska flaggan vid matbordet när någon fyller år, hans mamma han och hans syskon kan inte arabiska . Hans pappa som är den enda som kan arabiska i hela familjen har varken lärt barnen eller frun arabiska eller någonsin rest dit med dem. Hans syskonbarn har i sin tur heller inte språket,

Du beskriver kanske ett problem som finns i världen men det passar inte in på GM -profilen.
Citera
2026-05-29, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Mycket skriverier i tråden om huruvida svenskar vs invandrare är värst i trafiken.
De som rör sig i trafiken vet, medans förnekarna, som ofta gömmer sig i källaren, så gärna vill att deras världsbild ska besannas.

Forskning från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) visar att utlandsfödda generellt är överrepresenterade i trafikolyckor.
Överrepresentationen är särskilt tydlig för förare från vissa regioner i Afrika och Mellanöstern, där olycksrisken i vissa fall har uppmätts till att vara upp till fyra gånger högre än för svenskfödda förare.

Orsaker och riskfaktorer enligt VTI och forskning.

Körkortsutbildning och kultur:
Skillnader i trafikkultur, utbildningskvalitet samt bristande kunskap om svenska trafikregler, hastighetsanpassning och väjningsplikter.

Erfarenhet av körning i vinterväglag:
Avsaknad av vana vid körning på is och snö.
Utrustning:
Lägre användningsgrad av bilbälte och bilbarnstol har noterats i vissa studier.

Han har sitt körkort från Sverige
Citera
2026-05-29, 07:15
Medlem
sten-sax-grops avatar
Citat:
Och då förklarar jag för dig att han inte är den du beskriver. Han har en helylle mormor och morfar, som lagar falukorv hemma och sätter svenska flaggan vid matbordet när någon fyller år, hans mamma han och hans syskon kan inte arabiska . Hans pappa som är den enda som kan arabiska i hela familjen har varken lärt barnen eller frun arabiska eller någonsin rest dit med dem. Hans syskonbarn har i sin tur heller inte språket,

Du beskriver kanske ett problem som finns i världen men det passar inte in på GM -profilen.

Är han mamma chilenare eller svensk? Då menar jag ursprungligen från Sverige eftersom du menar att morföräldrarna är helylle.
Eller finns det helylle chilenare nu också?
Du förvirrar hela tråden.
Klarhet tack
Citera
2026-05-29, 07:25
Medlem
Citat:

Han är inte svensk för det och kommer aldrig att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in