2026-06-09, 13:42
  #721
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tänker samma. Vissa ingenjörsroller är ju väldigt nischade mot just fordonsindustrin, och blir ju antalet arbetsgivare begränsade. Samtidigt, om branschnormen för de stora arbetsgivarna i den branschen (Volvo, Volvo Cars, Scania) lutar mot mer kontorsnärvaro så är det ju det som gäller.

Men absolut, roller inom t.ex. IT mm. är ju inte låsta mot en viss bransch på samma sätt så då har man betydligt fler jobb att välja på och kan ta del av mer varierade arbetsvillkor. Vissa kräver mer närvaro, vissa mindre, vissa betalar högre, vissa lägre, osv., så då kan man välja en arbetsgivare vars helhelserbjudande passar en viss persons preferenser och familjesituation.
Men då är det för väl att nu, efter att etnonationalisten Narendra Modis besökt Sverige, har vår regering begripit läget och sänkt minimilönen med 25% för följande grupper:

Drifttekniker, it
Supporttekniker, it
Systemadministratörer
Nätverks- och systemtekniker med flera

Jag gissar att många av de som klagar och som idag har möjlighet att jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan med "roller inom t.ex. IT mm." snart får "betydligt fler jobb att välja på". Det kommer säker att bli fler jobb att välja på för Dushyantha och Hamsayini och Maduranga. Det bli väl toppen det...

https://www.migrationsverket.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2026-05-22-nya-regler-for-arbetskraftsinvandring---dessa-yrken-undantas.html
Citera
2026-06-09, 13:45
  #722
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Dit önskar man väl bara flytta från Soweto.

Går utmärkt att bo i Stockholm om man så vill och ta Scaniabussen till kontoret.

Poängen var att en del anställda tror att de är helt oersätterliga. Så kanske det var mer förr men i dag är globaliseringen en del av vår vardag. Det finns hundratals personer utanför Sveriges gränser som utan att tveka hade tagit ett jobb på Scania.

Om det är så jävla hemskt med kontorsarbete 5 dagar i veckan så lämna. Anställda sitter inte fast med kättingar men så länge de är anställda på Scania så är det Scania som bestämmer exakt vart arbetet ska utföras.
Citera
2026-06-09, 13:55
  #723
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Går utmärkt att bo i Stockholm om man så vill och ta Scaniabussen till kontoret.

Poängen var att en del anställda tror att de är helt oersätterliga. Så kanske det var mer förr men i dag är globaliseringen en del av vår vardag. Det finns hundratals personer utanför Sveriges gränser som utan att tveka hade tagit ett jobb på Scania.

Om det är så jävla hemskt med kontorsarbete 5 dagar i veckan så lämna. Anställda sitter inte fast med kättingar men så länge de är anställda på Scania så är det Scania som bestämmer exakt vart arbetet ska utföras.

Det håller jag med om. Och det finns uppenbarligen betydligt bättre arbetsgivare än terrororganisationen Scania att söka sig till. Kvar blir de som längtar till pensionen och definitivt inte är effektiva på något sätt.

Du säger det själv, man söker sig till nåt annat. Och de som får något annat, det är de som är attraktiva på arbetsmarknaden. Kvar blir skräpet.
Citera
2026-06-09, 14:00
  #724
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Kanske läge med tredagarsvecka
Om det är så viktigt att vara hemma
Det står alla fritt att gå ner i tid... och lön.Tredagarsvecka = 60% av lönen. Om det är viktigt att vara hemma.

Om man vill diskutera "orättvisan" med att inte få jobba hemifrån kan vi istället diskutera vilka yrken som kan få ta del av ett det. Kanske poliser kan också få jobba hemifrån 2 dagar i veckan? Läkare? Busschafförer?
Citera
2026-06-09, 14:04
  #725
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Det står alla fritt att gå ner i tid... och lön.Tredagarsvecka = 60% av lönen. Om det är viktigt att vara hemma.

Om man vill diskutera "orättvisan" med att inte få jobba hemifrån kan vi istället diskutera vilka yrken som kan få ta del av ett det. Kanske poliser kan också få jobba hemifrån 2 dagar i veckan? Läkare? Busschafförer?

Problemet är väl att det är en förmån som dragits in, som jag förstår det. Självklart kan företag dra in förmåner, men då får de finna sig i kritik också. Här verkar det ju dessutom vara rent korkat, om det nu inte är så att de vill bli av med personal. I så fall är det smart.
Citera
2026-06-09, 14:17
  #726
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Problemet är väl att det är en förmån som dragits in, som jag förstår det. Självklart kan företag dra in förmåner, men då får de finna sig i kritik också. Här verkar det ju dessutom vara rent korkat, om det nu inte är så att de vill bli av med personal. I så fall är det smart.
Jag har arbetat närmare 20 år på samma arbtsplats. Innan pandemin fanns det ingen som en skunde drömma om att jobba hemifrån. Sedan februari i år har mitt bolag infört krav på att vi måste arbeta från kontoret 3 dagar i veckan. Det blev ett ramaskri förstås, och jag kollade noga i mitt anställningsavtal och det står ingenting där om just en sådan förmån. Jag misstänker att majoriteten av svenska tjänstemän i privat sektor har inte det inskrivet i anställningsavtalen heller. Så visst är det en förmån, men för de allra flesta inte skriven i anställningsvatalet.

Om du kan ersätta gnälliga svenskar som vill ha 50 000:- i lön och jobba hemifrån med indier som gör samma jobb för 27 000:- och det med ett stort leende på läpparna, vilka kommer att bli vinnarna på arbetsmarknaden i framtiden tror du? Vad är det de gamla kloka brukade säga, var det inte något i stil med att de som gapar över mycket mister ofta pizzan och Netflixabonnemanget?
Citera
2026-06-09, 14:18
  #727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Problemet är väl att det är en förmån som dragits in, som jag förstår det. Självklart kan företag dra in förmåner, men då får de finna sig i kritik också. Här verkar det ju dessutom vara rent korkat, om det nu inte är så att de vill bli av med personal. I så fall är det smart.
Det var väl bara en tillfällig förmån i samband med pandemin, inget man har rätt till (om det inte står i ens anställningskontrakt). Sen förstår jag att det kan kännas surt för dem detta var viktigt för.
Men det är hårdare tider för många kontorsanställda. Så kanske borde vissa av de som gnäller vara glada att de har ett jobb, trots allt.
__________________
Senast redigerad av Laternan 2026-06-09 kl. 14:46.
Citera
2026-06-09, 14:21
  #728
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det håller jag med om. Och det finns uppenbarligen betydligt bättre arbetsgivare än terrororganisationen Scania att söka sig till. Kvar blir de som längtar till pensionen och definitivt inte är effektiva på något sätt.

Du säger det själv, man söker sig till nåt annat. Och de som får något annat, det är de som är attraktiva på arbetsmarknaden. Kvar blir skräpet.

Det är just detta som svenska resurser tror om sig själva - när de lämnar så är det bara skräp kvar för de är ovärderliga och oersättbara. Inget kunde vara mer fel.

När de lämnar som de gnällspikar de är så ersätts de av antingen svenska resurser eller av utländska resurser från Europa eller utanför Europa. De utländska resurserna är kompetensmässigt likvärdiga och ibland även bättre än de svenska gnällspikarna. Dessutom i många fall med en märkbart högre arbetsmoral och mindre gnäll i kombination med en lägre lön i löneintervallet.

Vid sidlinjen står de där svenska gnällspikarna med hakan i golvet för de trodde de var oersätterliga och skulle få ett motbud för att stanna kvar.
Citera
2026-06-09, 14:24
  #729
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det var väl bara en tillfällig förmån i samband med pandemin, inget man har rätt till (om det inte står i ens anställningskibtrakt). Sen förstår jag att det kan kännas surt för dem detta var viktigt för.
Men det är hårdare tider för många kontorsanställda. Så kanske borde vissa av de som gnäller vara glada att se har ett jobb, trots allt.

Ja, det var det jag menade med att de har rätt att dra in förmånen. Står det i ett kontrakt är det en annan sak. Men här verkar det ju trots allt som att det varit till gagn för alla inblandade med att ha visst hemarbete.

Och som jag skrivit tidigare, var är alla miljömuppar i denna frågan? Under pandemin när folk var mer hemma minskade utsläppen drastiskt, trots rekordbillig soppa. Folk i gemen kör i allmänhet inte mer än nödvändigt, så kul tycker inte de flesta att det är.

Det borde införas skattelättnader för företag som erbjuder hemarbete, såväl som för dem som jobbar hemma.
Citera
2026-06-09, 14:29
  #730
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är just detta som svenska resurser tror om sig själva - när de lämnar så är det bara skräp kvar för de är ovärderliga och oersättbara. Inget kunde vara mer fel.

När de lämnar som de gnällspikar de är så ersätts de av antingen svenska resurser eller av utländska resurser från Europa eller utanför Europa. De utländska resurserna är kompetensmässigt likvärdiga och ibland även bättre än de svenska gnällspikarna. Dessutom i många fall med en märkbart högre arbetsmoral och mindre gnäll i kombination med en lägre lön i löneintervallet.

Vid sidlinjen står de där svenska gnällspikarna med hakan i golvet för de trodde de var oersätterliga och skulle få ett motbud för att stanna kvar.

Du missar att i mitt resonemang byter man till ett bättre jobb, man säger inte upp sig och går hemma, eller tar något sämre. Det är därför skräpet blir kvar, de som man egentligen vill bli av med. Men jag förstår tanken, det är ett lite omständligt sätt att byta ut personal för att spara pengar. Det säger jag egentligen inte så mycket om, ingen har ju rätt till hemarbete - det var en förmån.
Citera
2026-06-09, 14:32
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ja, det var det jag menade med att de har rätt att dra in förmånen. Står det i ett kontrakt är det en annan sak. Men här verkar det ju trots allt som att det varit till gagn för alla inblandade med att ha visst hemarbete.

Och som jag skrivit tidigare, var är alla miljömuppar i denna frågan? Under pandemin när folk var mer hemma minskade utsläppen drastiskt, trots rekordbillig soppa. Folk i gemen kör i allmänhet inte mer än nödvändigt, så kul tycker inte de flesta att det är.

Det borde införas skattelättnader för företag som erbjuder hemarbete, såväl som för dem som jobbar hemma.
Om vi ska generalisera lite - miljömupparna är oftast vänster, och tycker hemarbete är orättvist, för att inte sjuksköterskor, poliser m fl har samma möjlighet till det. Eller så bor de på söder i en liten lgh och jobbar i närområdet, så hemarbete är inte attraktivt för dem.
Att undvika orättvisor är viktigare än miljön för dem, trots allt
__________________
Senast redigerad av Laternan 2026-06-09 kl. 15:06.
Citera
2026-06-09, 14:35
  #732
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Om vi ska generalisera lite - miljömupparna är oftast vänster, och tycker hemarbete är orättvist, för att inte sjuksköterskor, poliser m fl har samma möjlighet till det. Eller så bor de på söder i en liten lgh och jobbar i närområdet, så hemarbete är inte attraktivt för dem.
Det blir viktigare än miljön för dem, trots allt

Haha, det har du såklart rätt i! "Tänkte inte på det", jag hittar ut själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in