2026-06-09, 07:54
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Jag tippar att det blir straffskatt på vart överviktigt dallrande kilo, vad tror du?
Fast det beror på att du har dålig förankring i verkligheten. Att på något vis förfölja eller särbehandla överviktiga är helt ogörbart i Västvärlden då en stor del av den överviktiga befolkningen utgörs av kvinnor. Det hade varit ett fullkomligt politiskt självmord att börja prata om negativ särbehandling av tjocka kvinnor. Det sker bara inte. Helt otänkbart. Det kommer tvärtom att bli så att det snarare blir Ozempic och liknande genvägar som kommer att hamna under lupp. Redan nu knorras det om att tjockisar stjäl medicinen från diabetikerna (man tänker inte på att det ofta handlar om samma grupp av människor). Om något kommer detta att understrykas med lagstiftning eftersom lagstiftarna ofta är kvinnor med trivselvikt som inte vill se andra kvinnor bli smalare och attraktivare gratis och utan ansträngning.

Vi kommer alltså att se regleringar om hur viktminskningspreparat får distribueras och användas snarare än dina fascistoida förhoppningar om kollektiva bestraffningar för utsatta grupper.
Citera
2026-06-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Är det det? Tycker fetma är den lägre graden som kan sträcka sig från typ 15kg övervikt (aka småfet) till infinity medans att vara obes så flyr tankarna direkt till en 34-årig Amerikan som måste åka på mobilityscooter för att kunna ta sig fram, då med syrgastuben baktill.
Vad jag vet sedan tidigare är att ett BMI mellan 25 och 30 kallas övervikt, och över 30 kallas fetma. Jag har antagit att begreppet obesitas/obes har ersatt fetma/fet, eftersom vår kultur har en tendens att byta ut ”stigmatiserande” begrepp. Men jag är inte helt säker.
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag ber om ursäkt för mitt beteende. Min enda ursäkt är att flashback numera tyvärr tycks utgöra en magnet för diverse beklagliga figurer.
Jag har inte ett enda poäng inom det medicinska området. Huruvida Fet(ma) och obes(itas) är identiska synonymer eller ej är jag således inte kapabel att utröna.

Diskussionen kring Påvens skägg borde bordläggas omedelbart, då jag anser den vara fullständigt meningslös.
No worries, mate. Ja, jag undrar, det blir förvirrande om ett begrepp ersätter ett annat, eventuellt samtidigt som det kanske inte längre definieras på samma sätt.
Citera
2026-06-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fast det beror på att du har dålig förankring i verkligheten. Att på något vis förfölja eller särbehandla överviktiga är helt ogörbart i Västvärlden då en stor del av den överviktiga befolkningen utgörs av kvinnor. Det hade varit ett fullkomligt politiskt självmord att börja prata om negativ särbehandling av tjocka kvinnor. Det sker bara inte. Helt otänkbart. Det kommer tvärtom att bli så att det snarare blir Ozempic och liknande genvägar som kommer att hamna under lupp. Redan nu knorras det om att tjockisar stjäl medicinen från diabetikerna (man tänker inte på att det ofta handlar om samma grupp av människor). Om något kommer detta att understrykas med lagstiftning eftersom lagstiftarna ofta är kvinnor med trivselvikt som inte vill se andra kvinnor bli smalare och attraktivare gratis och utan ansträngning.

Vi kommer alltså att se regleringar om hur viktminskningspreparat får distribueras och användas snarare än dina fascistoida förhoppningar om kollektiva bestraffningar för utsatta grupper.

Det är för helvete inte fetton som är utsatta. Det är övrig omgivning som utsätts för dessa fetton, som helt tar sig rätt att förbruka plats och resurser för två personer eller mer.
Citera
2026-06-09, 09:40
Medlem
Man undrar ju om personer som t ex Gunnar Strömmer är feta bara för att de är snåla?
Citera
2026-06-09, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Är inte den där Beyonce bra knubbig också, förlåt, det kallas väl "kurvig" på nutidssvenska?
Vet inte om hon gjort operationer men hennes midjemått är smalt och hos många är det midjemåttet man behöver se till, istället för själva vikten som total. Har man väldigt lite fett runt organen och därtill ett litet midjemått brukar man kunna klara sig rätt bra från välfärdssjukdomar.

Men sen att det ser överdrivet ut och att kroppsformen inte tilltalar en, det är en annan femma.
Citera
2026-06-09, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vikt handlar enbart om kalorier, vad man äter.

54år, fick en infarkt för 1år sedan, läkare vill jag ta statiner mot kolesterol, jag är intollerant mot statsin o får muskelsmärtor.

Hur bemöts man av vården? när man berätta jag fixar till kolesterol själv via kosten?

Vården berätta rakt ut du kommer inte lyckas ändra ditt liv, det otroligt få som har denna viljekraft.

Nu har jag gått ner 11kg o har bara 7kg kvar, dvs genom att äta sunt o röra/träna mig sunt, rasar jag 1kg per vecka o kolestolvärden rasar o hamnar under riktvärden, läkare får helt plötsligt mer hopp ang statiner, vi skjuter fram blodprover till mitten av sommaren det ser ut som kan ta tag i ditt liv.

Bruka prata om detta o man träffar då folk som gjort likande viktresa ner, man frågar hur länge sedan, det var 7 år sedan, jag vägde 130kg på den tiden nu 85kg, även dessa bekräfta, man blir vad man äter.

För min del handlar det bra om jag gick till 102,5kg o fick infarkten, har nu tagit tag i livet o vikten på allvar, nu nere på 91kg o ska ner till 85kg, start var mitten av mars, tycker inte heller jag gör något konstigt, jag tänker bara på vad jag äter, behöver inte hämta mer även om jag tar en kinabuffé.

Vikt handlar alltså enbart om vad man trycker i sig, och sin egna viljestyrka, den även läkare ser att helheten av folket inte har.
Det handlar inte enbart om kalorier. Det handlar om Vad för kalorier som helhet.
Man kan gå ner i vikt enbart genom att äta godis. Det är liksom inga problem för vissa. Men du blir ”smal-fet” och mår skit inombords.

Och som du själv skriver så ”äta sunt o röra/träna mig sunt”.
Citera
2026-06-09, 10:25
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det har vara trendigt att vara fet dom senaste 15 åren "fat acceptance moment". En riktigt fet (framförallt kvinna) uppmuntras visa upp sitt fett, "Wow you go girl, så modig! Älska dig själv! Bry dig inte om vad någon annan tycker, du är så vacker!".

Folk uppmuntrar alltså folk som är i ett farligt missbruk, tänk om man gjorde det mot Alkoholister?

Detta går hand i hand med transrörelsen och allt annat onormalt.

Nej det har inte varit trendigt. Folk har försökt att låtsas som det men ingen har riktigt menat det. En trend blir det först när andra människor försöker anamma det. När folk börjar se det som vackert.

Det var ingen som ville ha en stor röv när Kim Kardashian/Nicki Minaj med flera började med det, man tyckte det var groteskt, men några år senare så skulle alla fixa stor röv.
Citera
2026-06-09, 10:30
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man undrar ju om personer som t ex Gunnar Strömmer är feta bara för att de är snåla?

Där är min andra teori om viktminskningsmedicinerna. Även om de fungerar så kommer de innebära att du kommer att äta mindre. Vissa ser det som en stor mening i livet att käka massa god mat och prioriterar det över att gå ned i vikt. Strömmer kan vara en sådan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du inser kanske inte att de nya medicinerna kommer med rätt stora risker, då de inte bara minskar din hunger?

Du kommer oxå tappa muskler under tiden, och därmed så kommer din kropp att gå från övervikt till föråldrad.

Att man ö.h.t får ta den här sortens medicin utan att samtidigt äta massor med protein och träna regelbundet, är ett jävla mirakel.

Man kan ju fråga sig om övervikten eller avsaknaden av muskelmassa är farligast i längden?

Du tror inte att åtminstone några av de människor som nu kanske för första gången i sitt liv klarar att gå ned i vikt nu även vågar sig in till ett gym?
Citera
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Hur ser flashback på detta?

Naturligtvis finns det ett samband med den explosivt ökande kostnaden för livsstilsrelaterade sjukdomar inom vården.
Vilken självklart är invandrarrelaterad i första hand.

Detta är bara ytterligare ett område där människors rätt att förmodas agera med måttfullhet och därför ges frihet utnyttjas av invandrarna.

Och ytterligare ett område där deras agerande kommer innebära att vi tvingas till restriktioner.
Citera
2026-06-09, 10:32
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Naturligtvis finns det ett samband med den explosivt ökande kostnaden för livsstilsrelaterade sjukdomar inom vården.
Vilken självklart är invandrarrelaterad i första hand.

Detta är bara ytterligare ett område där människors rätt att förmodas agera med måttfullhet och därför ges frihet utnyttjas av invandrarna.

Och ytterligare ett område där deras agerande kommer innebära att vi tvingas till restriktioner.

Haha, invandringen kommer in såklart. Är ändå flashback. Dock ett faktum att invandrarpopulationen är klart mer överviktig än den svenska så en aspekt det med.
Citera
2026-06-09, 10:32
Medlem
trewqs avatar
Citerar mig själv för att upprepa min poäng:
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Det här är, på riktigt, en fråga som håller mig vaken om nätterna. Vissa nätter i alla fall.

Men jag tänker mer i socialpsykologiska termer. Jämför med t ex världens högsta HIV-prevalens i Swaziland, som ligger strax under 30 procent. Ärligt talat trodde jag det fanns nåt land i Afrika där det var omkring 50-60 procent av den vuxna befolkningen, så jämförelsen kommer att halta lite. Hursomhelst, antagligen är det bra mindre stigmatiserat med HIV-diagnos i Swaziland än i Sverige. För fan, säkert en hel del ledande politiker, någon i regeringen och näringslivseliter har säkert sjukdomen. Folks släktingar, arbetskamrater och grannar.

Min teori är som följer: när en kritisk massa (en majoritet eller fler) av befolkningen (inkluderat olika slags eliter) drabbas av en åkomma, ägnar sig åt något missbruk eller degenererat beteende, så normaliseras synen på det hela. Eller åtminstone mildras fördömandet av fenomenet.

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fast det beror på att du har dålig förankring i verkligheten. Att på något vis förfölja eller särbehandla överviktiga är helt ogörbart i Västvärlden då en stor del av den överviktiga befolkningen utgörs av kvinnor. Det hade varit ett fullkomligt politiskt självmord att börja prata om negativ särbehandling av tjocka kvinnor. Det sker bara inte. Helt otänkbart. [...] Om något kommer detta att understrykas med lagstiftning eftersom lagstiftarna ofta är kvinnor med trivselvikt som inte vill se andra kvinnor bli smalare och attraktivare gratis och utan ansträngning.

Min spaning liknar din, men med en twist att stoppklossen för eventuell lagstiftning, eller ens andra seriösa krafttag mot fetmaepidemin (och därför jag gjorde jämförelsen med HIV i Swaziland) är att varken makthavare, politiker, näringslivshöjdare eller korkade influencers skonas från att bli ett "offer". Nettoförmögenheten spelar ingen roll, sitter du på riktigt pissiga gener och/eller saknar rimlig viljestyrka och självdisciplin, så är det en enkel sak med dagens utbud att svälla som en spärrballong.

Det som är så satans märkligt är att nästan ingen tycks ha sett gamla journalfilmer eller bläddrat i gamla dagstidningar från låt säga 1940- till 70-talen. Fetma var extremt sällsynt förr, småknubbighet likaså. Det som var normalvikt för de flesta under 1960-talet, skulle en tjock person idag kalla undervikt. Har vi tappat alla proportioner och rimlighet? Tjockisarna av idag tycks ju tro att det skett någon slags genmutation under de senaste decennierna, när det istället är de själva som utifrån aktivitets-, alkohol- och kostrekommendationer gör exakt tvärtom vad de borde.

Klart som fan att vi i omgivningen lackar ur när tjockisar i vår omgivning lever sina liv som en slags invers av vad forskning och det mänskliga förnuftet förespråkar. Undantagna är de med intellektuell funktionsnedsättning och mongoloider; ganska lönlöst att snacka makronutrientfördelning med dem? Är det någon här som vet om individer med impulskontrollstörningar, t ex ADHD, är överrepresenterade bland överviktiga?
Senast redigerad av trewq 2026-06-09 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in