Citat:
Ursprungligen postat av
-Nederbird-
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.
Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?
Hur ser flashback på detta?
Kommer väl alltid finnas folk som mår allt för dåligt av biverkningarna och känner sig därför tvungna att sluta (gäller exempelvis en i min bekantskapskrets).
Sen en annan viktig grej. I kliniska studier var ungefär en av tio personer som inte svarade på behandlingen och gick ner mindre än fem procent av sin kroppsvikt, jämfört med genomsnittet som tappade 15 till 20 procent. Sedan en riktigt fet person som tappar som genomsnittet är fortfarande fet.
Absolut är läkemedlet revolutionerande men kommer fortfarande finns ofrivilligt feta. Om än betydligt färre.
Citat:
Ursprungligen postat av
OlofJohanssonSvin
Men dessa mediciner som finns idag riskerar ju att göra de feta blinda.
Om jag får välja mellan att vara fet eller blind, väljer jag att vara fet alla dagar i veckan.
Alla mediciner har allvarliga biverkningar.
Frågan är därför hur vanligt det är. I detta fall mycket sällsynt (upp till 1 på 10 000 för personer med typ-2 diabetes). Väg det mot den mycket större risken att dö i förtid. Lätt val!