2026-06-08, 21:04
Medlem
Än så länge handlar det inte om ett val. Bara dom med pengar kan ta sprutorna. Så alla fattiga och låginkomsttagare blir utan. Så ska man svara på ts så är det nog att det kommer att synas vilka som är fattiga.
Citera
2026-06-08, 21:08
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Hur ser flashback på detta?

Kommer väl alltid finnas folk som mår allt för dåligt av biverkningarna och känner sig därför tvungna att sluta (gäller exempelvis en i min bekantskapskrets).

Sen en annan viktig grej. I kliniska studier var ungefär en av tio personer som inte svarade på behandlingen och gick ner mindre än fem procent av sin kroppsvikt, jämfört med genomsnittet som tappade 15 till 20 procent. Sedan en riktigt fet person som tappar som genomsnittet är fortfarande fet.

Absolut är läkemedlet revolutionerande men kommer fortfarande finns ofrivilligt feta. Om än betydligt färre.

Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Men dessa mediciner som finns idag riskerar ju att göra de feta blinda.

Om jag får välja mellan att vara fet eller blind, väljer jag att vara fet alla dagar i veckan.

Alla mediciner har allvarliga biverkningar.
Frågan är därför hur vanligt det är. I detta fall mycket sällsynt (upp till 1 på 10 000 för personer med typ-2 diabetes). Väg det mot den mycket större risken att dö i förtid. Lätt val!
Citera
2026-06-08, 21:12
Medlem
trewqs avatar
Det här är, på riktigt, en fråga som håller mig vaken om nätterna. Vissa nätter i alla fall.

Men jag tänker mer i socialpsykologiska termer. Jämför med t ex världens högsta HIV-prevalens i Swaziland, som ligger strax under 30 procent. Ärligt talat trodde jag det fanns nåt land i Afrika där det var omkring 50-60 procent av den vuxna befolkningen, så jämförelsen kommer att halta lite. Hursomhelst, antagligen är det bra mindre stigmatiserat med HIV-diagnos i Swaziland än i Sverige. För fan, säkert en hel del ledande politiker, någon i regeringen och näringslivseliter har säkert sjukdomen. Folks släktingar, arbetskamrater och grannar.

Min teori är som följer: när en kritisk massa (en majoritet eller fler) av befolkningen (inkluderat olika slags eliter) drabbas av en åkomma, ägnar sig åt något missbruk eller degenererat beteende, så normaliseras synen på det hela. Eller åtminstone mildras fördömandet av fenomenet.

Skulle det inte vara förbjudet i lag för en man att våldta och misshandla sin hustru, samtidigt som låt säga 20% av männen ägnade sig åt det, sen efter en tid ökar siffran till närmare 70%, borde det inte då också ske en ökning av acceptans för och normalisering av beteendet?

I USA borde det vara otroligt tydligt; tvärtom är du jävligt udda och konstig om du är vältränad och smal, särskilt upp i åldrarna. Sjuklig fetma är ju vardagsmat där.

Vad tror ni om min teori?
Senast redigerad av trewq 2026-06-08 kl. 21:24.
Citera
2026-06-08, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är väl ingen i samhället som accepterar det nu? Är man fet får man höra det varje dag.

Jag föreslår ett gå ner i vikt-bidrag!

Det gäller att se det positiva:

Om man är flintskallig kan man inget göra, men om man är fet kan man gå ner i vikt!

Inte en chans att nån vågar säga det. Då blir man anmäld för kränkning. Det är bara smala vi får klaga på
Citera
2026-06-08, 21:21
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man det finns tabletter nu på g så snart räcker det att käka ett piller om dan.
Sådär smarta tyckte utvecklarna av Subutex att de var också. Nuförtiden har sub nästan helt konkurrerat ut heroinet bland injektionsmissbrukarna. De löser alltså upp tabletter som de sedan skjuter i sig. Kommer garanterat att gå på liknande sätt med användandet av ozempic.
Citera
2026-06-08, 21:29
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det kommer självklart en motreaktion.

Det kommer bli trendigt att vara överviktigt.

Kom ihåg var ni läste det först.

Big is redan beutiful. Frodiga damer har skrattat och guppat i flera år. Motreaktion vet jag inte, det är ju inte så att alla feta kommer bli normalviktiga, men rejäl övervikt, innan fetma-BMI:t kommer nog bäras som nåt hälsosamt. Mat är medicin, läkemedel är gift.
Aptit är hälsosamt och attraktivt och mat är guldkanten på livet.

Två stora damer som skulle ha råd vaggar fortfarande runt. En manlig vän medicinerar övervikt utan diabetes och istället för att äta mat, mackor, godis och chips äter han kanske bara chips.
Citera
2026-06-08, 21:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Inte en chans att nån vågar säga det. Då blir man anmäld för kränkning. Det är bara smala vi får klaga på

Å nej, folk vågar påpeka det på olika sätt varje dag.

Ungefär som om man själv skulle vara omedveten om problemet, som man fått höra om i alla tider.

Tänk om man skulle gå runt och påpeka att folk är flintskalliga eller missbrukare varje dag.

Ingen gör det, såvitt jag vet.
Citera
2026-06-08, 21:30
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Det är väl ingen i samhället som accepterar det nu? Är man fet får man höra det varje dag.

Jag föreslår ett gå ner i vikt-bidrag!

Det gäller att se det positiva:

Om man är flintskallig kan man inget göra, men om man är fet kan man gå ner i vikt!

Då kanske man ska ge bidrag till flintisar och bestraffa tjocksmockar litet extra istället, med tanke på hur tjocksmockar belastar vården?

Dags att börja sträcka upp överviktiga riktigt ordentligt redan nu, så har vi mindre tjocksmockar inom en snar framtid?
Citera
2026-06-08, 21:41
Avstängd
Citat:
Å nej, folk vågar påpeka det på olika sätt varje dag.

Ungefär som om man själv skulle vara omedveten om problemet, som man fått höra om i alla tider.

Tänk om man skulle gå runt och påpeka att folk är flintskalliga eller missbrukare varje dag.

Ingen gör det, såvitt jag vet.

Nä konstigt nog är det bara vissa som får utsättas för kränkning. Dock upplever jag att det är jätte-tabu att ens andas om att nån tjock är tjock. Smal eller liten kan man däremot kommentera fritt. Skåningar och tyskar går oxå bra att skämta om, men inte muslimer eller kineser.
Citera
2026-06-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det kommer självklart en motreaktion.

Det kommer bli trendigt att vara överviktigt.

Kom ihåg var ni läste det först.

Det har vara trendigt att vara fet dom senaste 15 åren "fat acceptance moment". En riktigt fet (framförallt kvinna) uppmuntras visa upp sitt fett, "Wow you go girl, så modig! Älska dig själv! Bry dig inte om vad någon annan tycker, du är så vacker!".

Folk uppmuntrar alltså folk som är i ett farligt missbruk, tänk om man gjorde det mot Alkoholister?

Detta går hand i hand med transrörelsen och allt annat onormalt.
Senast redigerad av korvstofft 2026-06-08 kl. 21:53.
Citera
2026-06-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Hur ser flashback på detta?
Fråga statsministern. Det är han som bestämmer och har en superfet fru.
Ps
Skäms han inte för henne? Hon måste vara en jävel på att suga dvärgsnopp?
Citera
2026-06-08, 22:02
Medlem
Det är äckligt att vara fet. Har alltid varit och kommer alltid att vara äckligt att vara fet.

Det finns inget positivt med fetma.
En fet person har dålig karaktär och utstrålar svaghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in