2026-06-08, 19:20
Medlem
-Nederbird-s avatar
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Hur ser flashback på detta?
Citera
2026-06-08, 19:22
Medlem
Precoverys avatar
Jag måste börja med att korrigera trådstartaren. Det heter numera obesitas och en person med över 30 i BMI är obes. De gamla namnen är alldeles för stigmatiserande för dessa personer som inte själva kan hjälpa att det flyger in kalorier i käften på dem.
Citera
2026-06-08, 19:26
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Inte alls med tanke på att 59 % av svenskarna är feta och 18% lider av obesitas!
Citera
2026-06-08, 19:26
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Men dessa mediciner som finns idag riskerar ju att göra de feta blinda.

Om jag får välja mellan att vara fet eller blind, väljer jag att vara fet alla dagar i veckan.
Citera
2026-06-08, 19:29
Medlem
Precoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Inte alls med tanke på att 59 % av svenskarna är feta och 18% lider av obesitas!
Fet(ma) och obes(itas) är samma sak, så hur ska vi tolka dina siffror?
Citera
2026-06-08, 19:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Vilken medicinsk fråga skall diskuteras?
Citera
2026-06-08, 19:41
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:

Det är väl ingen i samhället som accepterar det nu? Är man fet får man höra det varje dag.

Jag föreslår ett gå ner i vikt-bidrag!

Det gäller att se det positiva:

Om man är flintskallig kan man inget göra, men om man är fet kan man gå ner i vikt!
Citera
2026-06-08, 19:45
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det kommer självklart en motreaktion.

Det kommer bli trendigt att vara överviktigt.

Kom ihåg var ni läste det först.
Citera
2026-06-08, 19:45
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilken medicinsk fråga skall diskuteras?

Japp, möjligt att det är i fel underforum jag lagt frågan.
Citera
2026-06-08, 19:49
Medlem
Citat:

Det kan ju hypotetiskt bli en katastrof. Såg en läkare som varnade då man inte vet hur de påverkar på lång sikt. Men för personer som är extremt överviktiga kan det nog rädda dem potentiellt, Men min bild är att många tar det som inte är i det extrema laget.

https://www.sverigesradio.se/artikel/boom-for-fetmamedicin-lakaren-varnar-for-okanda-risker
Citera
2026-06-08, 19:51
Medlem
TheJesuits avatar
Samhället kommer inte betala för att allt fler feta människor skall sluta trycka i sig sylt-snittar för att “de vill unna sig något gott”.

Däremot kan priset på mediciner sjunka om fler feta handlar medicin, patenten förfaller etc. Det kan i förlängningen leda till en mer slank och stilig befolkning.
Citera
2026-06-08, 20:08
Medlem
Det kommer väl i ännu högre utsträckning att bli en klassfråga. Ingen jätteförändring med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in