2026-06-09, 08:48
Medlem
Studsbolls avatar
Personer som inte vill ha barn är per definition inte lämpade att vara föräldrar. Jag har själv flera barn och alla som har det inser hur bakvänt resonemanget om bestraffning är. Däremot skulle man kunna belöna barnafödandet med sänkt skatt eller liknande, även om det egentligen är ganska förmånligt med föräldraledigt och billig förskola jämfört med resten av världen.
Citera
2026-06-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Personer som inte vill ha barn är per definition inte lämpade att vara föräldrar. Jag har själv flera barn och alla som har det inser hur bakvänt resonemanget om bestraffning är. Däremot skulle man kunna belöna barnafödandet med sänkt skatt eller liknande, även om det egentligen är ganska förmånligt med föräldraledigt och billig förskola jämfört med resten av världen.

Men om anledningen är något annat än att folk bara vill ha barn i lägre grad? Det sjönk drastiskt och kraftigt från ett visst år så man behöver nog svaret på varför mindre barn föds. Och en utredning har väl tillsats...

Men då måste man ställa rätt frågor... Har folks beteenden ändrats tillfälligt eller permanent, har fertiliteten gått ner, har folk mindre sex, etc?
Citera
2026-06-09, 08:51
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Dom vill väl minska arbetslösheten i framtiden.
Inga människor, ingen arbetslöshet.
Citera
2026-06-09, 08:56
Medlem
Det är likadant i hela västvärlden. Oerhört svårt att göra något åt eftersom faktorerna är många och komplexa, men till syvende och sist handlar det om att folk inte är speciellt sugna på att skaffa barn. Vad menar du att vi ska göra? Införa avelsfarmer a la SS?
Citera
2026-06-09, 08:59
Medlem
Vilken verklighet lever du i?
Det enda som skulle ske är att alla babbar i förorten skulle få ÄN FLER barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?
Citera
2026-06-09, 08:59
Medlem
Wyrdkins avatar
Ett realistiskt förslag är att låta föräldrar jobba 80% men få ut 100% från försäkringskassan.

Det svåraste för oss när jag hade småbarn var faktiskt att hinna med att jobba.

Barnbidraget är en droppe i havet.

Mitt förslag uppmuntrar inte heller arbetslösa somalier att skaffa fler.
Citera
2026-06-09, 09:07
Medlem
StonedAssassins avatar
största problemet tror jag är alla jävla transformers inom pedofilrörelsen pride, lbtq etc..
Citera
2026-06-09, 09:12
Medlem
Man måste gå tillbaka till den ekonomiska verklighet då det var möjligt att försörja en familj på en lön. Nu kostar det två löner att ha råd med hus, bil och barn. Varför skulle folk skaffa barn när de knappt har råd att bo? Det kommer ske naturligt förr eller senare. I takt med att befolkningen minskar, ökar efterfrågan på arbetskraft för att bibehålla vinsterna och då får arbetstagarna högre löner och de kommer att ha råd att ha barn igen.
Citera
2026-06-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om du frågar så ja, kvinnor har stor del i varför det blivit som det blivit.

Ungefär lika stor del i det som männen har.
Citera
2026-06-09, 09:31
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektomorfen
Kommer inte förändra ett skit, vilken normal människa vill skaffa barn i ett land som Sverige när utvecklingen sett ut som den gjort senaste 20-30 åren. Du vet mycket väl vad jag syftar på och där har du det stora problemet.

Det är ju så man löst att för få barn fötts och det är så man lär fortsätta lösa det, invandring från tredje världen.
För en tillväxt i ekonomin behöver vi en ökning i befolkning.
Citera
2026-06-09, 09:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektomorfen
Kommer inte förändra ett skit, vilken normal människa vill skaffa barn i ett land som Sverige när utvecklingen sett ut som den gjort senaste 20-30 åren. Du vet mycket väl vad jag syftar på och där har du det stora problemet.
Instämmer

Sverige har gått 100 år tillbaka I tiden, mat är dyrt, värma huset är dyrt, finns inga jobb, bristfällig sjukvård, rättsväsendet funkar knappt, folk har fullt upp med att ta död på varandra, folk stjäl för att få pengar till mat, använder droger och tror att det är oskadligt och till och med nyttigt, regering som skänker bort miljarder till andra länder när pengarna hade behövts här så folk kan leva ett bra liv, pensions åldern höjs så man måste arbeta längre istället för att tala om att det inte finns pensions pengar att få till dom som blir pensionärer om 10 år för dom pengarna har politikerna snott till egna bonusar och löner.

Ingen normal människa vill se sina barn genomlida Sveriges misär i deras uppväxt folk avlar som råttor när det inte är roligt med barn längre slängs dom ut och någon annan får ta hand om dom, inför sterilisering på alla med psykiska diagnoser, halvera politikernas löner så blir det ordning på U landet Sverige så börjar normalt folk avla igen när allt funkar, tack för ordet..
Citera
2026-06-09, 09:39
Medlem
PyjamasXLs avatar
Det är väl egentligen inget problem. Alla nysvenskar tar väl hand om den saken, så vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in