2026-06-08, 18:04
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Har du helt missat att nyheten står i alla dagens tidningar? Hur kan du vara så enfaldig att tro att fem reaktioner pä det här haveriet måste vara sosse-troll?

Du gick aldrig ur skolan va? Det märks 😅

TV4 gör en granskning och den skulle ha något med sanningen att göra? He he, snacka om att du är förd bakom ljuset. Skattefusket är olagligt, låt se om detta leder till någon utredning. Fast vi vet väl redan svaret på det, bluff och hitte-på, så kommer det vara ända fram till valdagen.

Jag tänker att både du och jag har långa skolgångar, men det är ändå en skillnad. För mig tog det lång tid för jag utbildade mig till hög nivå, för dig tog det lång tid för att du gick två år i varje klass.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är väl det vanliga mönstret, när jimmyfanboys rycker ut och kritiserar genomsnittlig sosse eller folkpartist som gjort bort sig. Då är det full fart på trollarmén. Likaså att ni alltid tar på er offerkoftan och låter som Trump, alla andra är dumma och ljuger.

Menar du att det är rimligt det som framkommer i granskningen. Är det ok att ljuga för att undgå skattekonsekvenser eller tyder det på bristande vandel.

Hallå ellerrrr - dé é la änna TV4 En kanal och nyhetsredaktion som dels är partisk och dels har under noll i trovärdighet.
Citera
2026-06-08, 18:11
Medlem
Har nu sett första delen. Inget annat än en katastrof. Det finns många svenskar i samhället som har det svårt ekonomiskt just nu. Att då "tvingas" se detta debacle är inget annat än ett direkt slag i ansiktet på dem.

Om allt detta nu stämmer måste det bli ett räfst och rättarting och de ytterst ansvariga måste ta sitt ansvar.

Om jag skulle ha drivit mitt eget företag på detta sätt skulle jag fått sitta bakom galler.
Citera
2026-06-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det jag undrar mest är hur Jimmie Åkesson har resonerat. Varför tar han en sån risk när han vet att hans parti ständigt granskas samtidigt som han rimligtvis måste ha en smärre förmögenhet på banken, sett till hans lön?

Mycket berättigad fråga. Det borde trots allt inte röra sig om belopp i miljonklassen eller...?
Citera
2026-06-08, 18:13
Medlem
TV4:s granskning ”Kalla fakta: SD-fixaren” skildrar en nära tio år lång affärsrelation (2015–2025) mellan Sverigedemokraterna och företagaren Carola Othén. Händelserna kretsar kring följande nyckeltidpunkter:

2015–2025: Under en period på nästan tio år arbetar Carola Othén som fixare och underleverantör åt Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Hon hjälper partiet att arrangera event och köpa in material, men har även ordnat fram underlag och fakturor för representation.

2021: Enligt granskningen ska partiet under denna period ha haft interna fester och bjudningar med musikprofiler i sina lokaler. Fakturorna för mat och alkohol (bland annat daterade den 20 januari 2021) ska enligt visselblåsaren ha dolts eller redovisats som generell catering i partiets bokföring.

2025: Relationerna mellan Othén och partiet spricker efter en konflikt om underlag för tidigare fakturor. Affärsrelationen bryts och Sverigedemokraterna polisanmäler henne för bland annat trolöshet mot huvudman, och menar att inköpspriser förts dolt och att hon ägnat sig åt bedrägeri.

Tidig vår 2026: Carola Othén väljer att kontakta TV4 och lämnar över ett omfattande material med mejl, fakturor och intern bokföring. Redaktionen kontrollerar och verifierar underlaget digitalt och mot bokföringssystem som Fortnox.

En månad före publicering (våren 2026): TV4 söker Sverigedemokraternas partiledning, däribland Jimmie Åkesson och Joakim Wallerstein, för intervjuer och konfronterar dem med handlingarna. Partiet avböjer att svara och hänvisar till den pågående rättsprocessen.

8 juni 2026: Första avsnittet av dokumentären släpps. Programmet får stor medial uppmärksamhet och leder till att flera oppositionspartier ställer krav på att SD och Jimmie Åkesson ska redovisa sin hantering av skattefinansierat partistöd.

Tidslinjen för SD "affären".

SD 2026
Citera
2026-06-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan det handla om att det är privatfest och alkohol till självkostnadspris, ingen försäljning med vinst?

Du menar att aktiebolaget ADBO har fakturerats för alkohol, fått tillbaka momsen, och sedan sålt det momsfritt från ADBO?
Då är det egentligen än värre på alla sätt, både skattemässigt och enligt alkohollagen.
Citera
2026-06-08, 18:19
Medlem
Jimmies fester och "Glitterfester" har varit omtalade och en oro för skandaler under många år nu. Lyssna på det här från Christoffer Dulny om alkoholismen, högriskbeteenden, kontakterna osv som kan ställa till det rejält. Vittnesmål inifrån!

Mycket intressant framkommer här om alkohol, beteenden och annat runt Jimmie:

https://poddtoppen.se/podcast/1498641113/lognarnas-tempel/lognarnas-tempel-179-brollopsskandalen

Märkligt i hans ålder, position, ekonomi att ha hans beteenden med fester, alkohol, spel, olämpliga kontakter, skydda olämpliga personer och olämpliga beteenden så länge han känner dessa privat. Mc-folk, kriminella, rysskramare, fyllon, folk som på fyllan ofredar tjejer eller blir våldsamma. Sånt tystas ned och accepteras runt Jimmie. Bortom Jimmie skulle dock alla liknande fall åka ut och smutskastas.
Citera
2026-06-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Har nu sett första delen. Inget annat än en katastrof. Det finns många svenskar i samhället som har det svårt ekonomiskt just nu. Att då "tvingas" se detta debacle är inget annat än ett direkt slag i ansiktet på dem.

Om allt detta nu stämmer måste det bli ett räfst och rättarting och de ytterst ansvariga måste ta sitt ansvar.

Om jag skulle ha drivit mitt eget företag på detta sätt skulle jag fått sitta bakom galler.

Det här är bara början och det lilla. Jag antar att det kommer ännu mer uppenbart och ännu närmare Jimmie. Hans fester, glitterfester, mc-kontakter, kriminella, med mycket mera. Alkoholismen i partitoppen, spelandet, betalningar från Israel, svenskt märingsliv, friskoleföretag osv.

Sd har snarare kommit undan dom värsta skandalerna. Rysskopplingarna är groteska, senast Åkessons vän Pilthammar som skyddas och får vara kvar. Hur man skyddar folk som begått sexuella övergrepp, vi talar om högt uppsatta i partiet. Allt sånt kommer ju förr eller senare tillbaka i ansiktet naturligtvis.

AVGÅ Jimmie!!!! Han vet om allt detta och är inblandad i mycket av det själv.
Senast redigerad av Katki 2026-06-08 kl. 18:27.
Citera
2026-06-08, 18:31
Moderator
T-80Us avatar
Vilken slump att detta makalösa scoop i tre delar dyker upp såhär några månader innan valet.

Visst är beteendet klandervärt om det stämmer, men timingen är bara så tramsigt genomskinlig.
Citera
2026-06-08, 18:41
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
SD vilket jävla rövarband!

Är det inte dags att leva som de lär?!

God vandel, menar du? Moahaha!
Citera
2026-06-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vilken slump att detta makalösa scoop i tre delar dyker upp såhär några månader innan valet.

Visst är beteendet klandervärt om det stämmer, men timingen är bara så tramsigt genomskinlig.
Det är väl jättebra att infon kommer fram lagom till valet så att alla kan ta ett rationellt och välgenomtänkt beslut när dom går och röstar???
Citera
2026-06-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Exakt så.. Det finns enormt mycket skit i den röda geggan, men det får såklart av förklarliga skäl inte så mycket exponering. Ett stort samhällsproblem att press och media är så pass vänstervriden. Det ser man effekten av i hela Europa.
Citera
2026-06-08, 18:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det är väl jättebra att infon kommer fram lagom till valet så att alla kan ta ett rationellt och välgenomtänkt beslut när dom går och röstar???

Det har ingenting med rationella och välgenomtänkta beslut att göra, utan med att försöka minska SDs väljarbas genom att hänvisa till känslor hos den som ser programmet.

Ingenting framkommer som förändrar partiets politik, och således är ingenting realpolitiskt förändrat för den presumtiva väljaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in