2026-06-08, 09:52
Medlem
Citat:
SD anordnade ”Jimmie-fester” där partiledaren åt och drack med sina kompisar – allt medan fakturorna hanterades så att partiet skulle slippa extra beskattning.
Det hävdar TV4:s Kalla Fakta i en granskning i tre delar.
– Det tycker jag låter väldigt stötande för det första. För det andra är det inte tillåtet, säger Mats Höglund, docent i finansrätt, i programmet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tv4-pekar-ut-sd-trixande-med-fakturor-anordnade-jimmie-fester

Det är partiets festfixare Carola Othén som berättar hur hon planerat festerna och blivit tillsagd hur hon ska redovisa kvitton för ”Jimmies fyllefester”. Upplägget ska ha skett systematiskt och flera gånger.

Vad tycker ni om att SD skattefifflar? Är det fritt fram för alla att skattefiffla? Kanske börja handla saker svart och jobba svart tycker SD är ok?
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-08 kl. 09:57.
Citera
2026-06-08, 09:59
Medlem
Spännande att Carola Othén är inblandad. Hennes son jobbar ju med Charlie Weimers i Europaparlementet också. Som också driver företaget som säljer sin "merchandise" till partiet.
Citera
2026-06-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Spännande att Carola Othén är inblandad. Hennes son jobbar ju med Charlie Weimers i Europaparlementet också. Som också driver företaget som säljer sin "merchandise" till partiet.
Intressant, får vi se om det blir klanhämnd från SD pga blodsband?
Citera
2026-06-08, 10:13
Medlem
MarcoStars avatar
En (1) Jimmie-fyllefest behövde alltså redovisas som 3-4 "events" för att alkoholkonsumtionen skulle verkar rimlig. Jisses, det förklarar ju varför han har 93% frånvaro och är konstant pluffsig och rödögd. Varför ingriper inte hans vänner och fixar in honom på rehab för sitt missbruk?

Sen måste en anmälan om bokföring- och skattebrott upprättas och åtal väckas.

Förväntar mig avgångskrav och att moderaterna återkallar sitt beslut att släppa in fyllepedofilerna i regering.
Citera
2026-06-08, 10:17
Medlem
Voloteas avatar
Skattefifflare, alkisar och gillar barn, det är min bild av SD senaste veckorna.
Citera
2026-06-08, 10:20
Medlem
Grontarskonts avatar
SD vilket jävla rövarband!

Är det inte dags att leva som de lär?!
Citera
2026-06-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tv4-pekar-ut-sd-trixande-med-fakturor-anordnade-jimmie-fester

Det är partiets festfixare Carola Othén som berättar hur hon planerat festerna och blivit tillsagd hur hon ska redovisa kvitton för ”Jimmies fyllefester”. Upplägget ska ha skett systematiskt och flera gånger.

Vad tycker ni om att SD skattefifflar? Är det fritt fram för alla att skattefiffla? Kanske börja handla saker svart och jobba svart tycker SD är ok?

Klassiskt klandervärt beteende. Brukar straffa sig mest för sossar som blir påkomna, så Åkesson/SD kan åtminstone glädjas åt att tillhöra det borgerliga blocket, som inte känner samma aversion mot sådant. Det ska visst bli en granskning i 3 avsnitt, så vi får väl se vad som kommer fram.

Sett till hur SD-skandaler brukar utspela sig så kan man ju tänka sig att något liknande sker den här gången. Åkesson slingrar sig med någon bortförklaring som tonar ned hans kännedom och inblandning, partiet går till attack mot media och anklagar dem för bedriva opinion mot SD. Finns det en tydlig syndabock som partiet kan offra kan det hela slätas över genom att den får avgå. Något i den stilen skulle jag tro kommer ske.

Om inget värre framkommer så kommer det antagligen bli en större huvudvärk för SDs tilltänkta samarbetspartier än partiet själva. M, L och KD har haft som huvudargument för närmandet till SD att partiet har mognat och genomgått en stor och statsbärande förändring. När de nu ägnat så mycket energi åt att framhålla SDs nyvunna mognad och duglighet inför sina väljare så måste även dem stå till svars inför väljarna när SD hamnar i blåsväder. Jag skulle inte bli förvånad om vi får höra Uffe K säga ''jag lägger mig inte i andra partiers interna angelägenheter'' både en och två gånger kommande veckor.
Citera
2026-06-08, 10:39
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Det är helt rätt att göra allt man kan för att betala så lite skatt som möjligt!

Skatt är att råna svenska folket på pengar och ge till MENA.

Bra att skattepengarna går till svenskar för en gångs skull.

Go Jimmie!
Citera
2026-06-08, 10:40
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Verkar som att alla komunistkompisar har samlats i denna tråden är att ljuga om och förnedra Åkesson. Tja, bättre att ni är här än ute på gatorna.

Så du menar om man ogillar skattefiffel och myglande politiker så är man kommunist. Trodde annars att kommunister var myglare och korrupta i stor utsträckning men man kanske måste vara sverigedemokrat för att gilla det?
Citera
2026-06-08, 10:41
Medlem
Sådär ja, nu är SD ett sosseparti.
Citera
2026-06-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det är helt rätt att göra allt man kan för att betala så lite skatt som möjligt!

Skatt är att råna svenska folket på pengar och ge till MENA.

Bra att skattepengarna går till svenskar för en gångs skull.

Go Jimmie!
Är det inte lättare att du bara ber om Jimmies swishnr och skickar dina pengar direkt till honom så vi andra slipper?
Citera
2026-06-08, 10:44
Medlem
Det jag undrar mest är hur Jimmie Åkesson har resonerat. Varför tar han en sån risk när han vet att hans parti ständigt granskas samtidigt som han rimligtvis måste ha en smärre förmögenhet på banken, sett till hans lön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in