2026-06-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Karln borde ju få sparken.

Du kan ju inte, som pressis, stå och säga att det "finns parkeringsplatser på andra sidan sjön", när "sjön" i fråga ligger flera kilometer från där den absolut största delen av all personal sitter. Den råkar bara vara där just han och ledningen sitter.

Snubben har ju ingen koll på verksamheten över huvud taget. Han förstår inte ens problemet.
Det tragiska är att detta verkar kommit som en blixt från klar himmel. Inte förankrat alls med de som gör det dagliga arbetet. Inte med presschefen heller verkar det som.

Ju fler jag pratar med, desto mer inser man att detta är nåt som kommit uppifrån, utan att först prata med lokala chefer - de verkar helt oförberedda och kan inte svara på några frågor alls. Många har ju hört det pratas, framförallt av pensionsmogna chefer i produktion som ofta "gått den långa vägen" och jobbat sig upp hela livet från line till chef, att R&D borde vara på plats hela tiden. Gubbar som i många fall inte har högskoleutbildning, bott i södertälje hela livet, inte ser varken hur lokal och parkeringssituation ser ut på R&D. I produktion är de flesta på plats, och de äldre cheferna har egen parkering och glider in från Pershagen. Sen misstänker jag att det kan vara så att ledning och aktieägare tror att detta kommer lösa de effektivitetsproblem nya organisationen har.

Det finns även ett visst förakt för de som har civilingejörsutbildning, jobbar med "data" och bor i stockholm, då de som gått långa vägen nog uppfattar att unga, välutbildade får sitta på kontor i city med "bra" lön medan de som pysslat med oljor och axlar inte har samma attraktionskraft eller framtidsmöjligheter utanför Traton.
Citera
2026-06-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill man ha den övervakningen borde samma sak ske även med medarbetaren på plats. Poängen är väl att man slipper restiden. Sen tycker jag rent allmänt att fokus ska ligga på prestation inte om arbetet utförs på 6, 8 eller 10 timmar, eller vilken tidpunkt på dygnet arbetet utförs. Allt sånt är ju totalt ointressant.
Nja, arbetsgivaren betalar för ett visst antal timmar, så helt ointressant är inte tidsaspekten.

Tänker på t.ex Ai, om det effektiviserar flödet med 50% kommer arbetsgivaren förmodligen att kräva 50% mer i resultat.

Annat exempel: Om man gör 8 timmars jobb på 2 timmar, varför ska arbetsgivaren betala för de resterande 6 timmarna?

Underskatta aldrig kapitalismens mantra om "evig tillväxt".
Citera
2026-06-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Och då kapar man i ert fall minst 10-20 minuter med bil mot de som bor i stan eller så man behöver passera stan. Och ÄNDÅ orkar hon inte åka till södertälje.

Som jag säger. Många jag pratar med är inte alls mot att ses oftare. 5 dagar tycker nog många är att ta i - men att jobba hemma 1-2 dagar i veckan kan nog många ställa upp på OM man får sitta på ett kontor som går att ta sig till där det finns lediga skrivbord, mötesrum och fungerande ventilation.

Vilket inte längre är fallet i södertälje. Det är köer-köer-köer. Ingen parkering. Många får inget bord. Redan nu. Innan alla är tillbaka. Och att trolla fram 1-2.000 parkeringsplatser och 3-4.000 kontorsplatser tror jag få lyckas med. Iallafall så tar det nog 1-2 år. Så är de seriösa att folk ska tillbaka MÅSTE de köpa ett par våningar till på Sergel för att avlasta och sen sätta igång att bygga. Om man INTE gör det så är det för att man räknar med att folk ska sluta.

Väl talat.
Tre dagar på kontoret i veckan är väl rimligt om arbetsgivaren kräver - särskilt om det är en heltidsroll.
Osmidigt i mångas livssituation och tveksamt men jag tror ändå de flesta arbetstagare försöker vara resonliga i frågan och se till arbetsgivarens önskemål.

Men dessa tre dagarna i ett öppet kontorslandskap utan fasta platser? Det är ju rena terrorn att utsätta någon för, direkt respektlöst av arbetsgivaren. Vill denne köra på detta borde det vara krav tillbaka på arbetsmiljön på sätt som inte enbart innefattar ljusnivåer och sittergonomi utan en helt annan bredare helhetsbild ska gälla.

Relaterat: När Ericsson körde RTO efter pandemin var ett vanligt scenario att folk fick gå ut och jobba i bilen på parkeringsplatsen. Det fanns inga mötesrum och inga skrivbordsplatser. Låter som Scania skulle kunna falla in i liknande scenarier nu.
Citera
2026-06-08, 11:11
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Bra!

Jobbar själv på ett företag där många i administrationen väljer att jobba hemifrån i tid och otid - praktiskt taget omöjlig att få tag på någon en fredag till exempel...

Företaget leder och fördelar arbetet och det gäller även tjänstemän.
Citera
2026-06-08, 11:16
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Väl talat.
Tre dagar på kontoret i veckan är väl rimligt om arbetsgivaren kräver - särskilt om det är en heltidsroll.
Osmidigt i mångas livssituation och tveksamt men jag tror ändå de flesta arbetstagare försöker vara resonliga i frågan och se till arbetsgivarens önskemål.

Men dessa tre dagarna i ett öppet kontorslandskap utan fasta platser? Det är ju rena terrorn att utsätta någon för, direkt respektlöst av arbetsgivaren. Vill denne köra på detta borde det vara krav tillbaka på arbetsmiljön på sätt som inte enbart innefattar ljusnivåer och sittergonomi utan en helt annan bredare helhetsbild ska gälla.

Relaterat: När Ericsson körde RTO efter pandemin var ett vanligt scenario att folk fick gå ut och jobba i bilen på parkeringsplatsen. Det fanns inga mötesrum och inga skrivbordsplatser. Låter som Scania skulle kunna falla in i liknande scenarier nu.

M.a.p. pandemin, var det inte så att det genomfördes ett antal undersökningar som visade att folk var mycket effektivare när de jobbade hemifrån? Blir ju inte massa dösnack vid kaffeautomaten osv. Jag minns iaf att jag personligen fick mycket mer gjort, det var aldrig någon som störde mig med nåt meningslöst skitsnack. Även antalet möten drogs ner, eftersom ingen gillar Teams (men tydligen tycker många om att sitta i ett konferensrum och babbla massa nonsens).
Citera
2026-06-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
.... där många i administrationen väljer att jobba hemifrån i tid och otid - praktiskt taget omöjlig att få tag på någon en fredag till exempel...

Många i den här tråden drar ju inte upp problem med hemarbete specifikt, utan problem med anställda som inte gör sitt jobb. Administration som "jobbar" hemifrån och har en responstid på mer än 15 minuter under normala kontorstider ska givetvis varnas och därefter avskedas prompt med buller och bång om det händer igen.
Citera
2026-06-08, 11:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlongKlang
Whiteboard används aldrig på möten där jag arbetar. Men i diskussioner/problemlösningssyfte är det rätt svårslaget.

Märks att rätt många som har åsikter om det här inte förstår hur arbetet utförs.

Jättebra att slippa bli störd när man sitter hemma, helt med på det. Jag lider av samma problem som alla andra med att få ihop vardagen med barn och aktiviteter.
Men det går inte att komma runt att mötas på plats är mycket effektivare i många fall.

Det där är något man hör då och då, men jag förstår verkligen inte vad som blir effektivare. Vad är det för sorts problemlösning ni arbetar med? Du kanske inte jobbar på ett kontor? Jag undrar om det finns några kontorsjobb som inte kan utföras precis lika effektivt på distans. Antagligen effektivare.
Citera
2026-06-08, 11:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Nja, arbetsgivaren betalar för ett visst antal timmar, så helt ointressant är inte tidsaspekten.

Tänker på t.ex Ai, om det effektiviserar flödet med 50% kommer arbetsgivaren förmodligen att kräva 50% mer i resultat.

Annat exempel: Om man gör 8 timmars jobb på 2 timmar, varför ska arbetsgivaren betala för de resterande 6 timmarna?

Underskatta aldrig kapitalismens mantra om "evig tillväxt".

Därför att det är resultatet som är det viktiga. Inte hur man kommer dit.
Allt handlar om lönsamhet. Men jag tror också att den lagstadgade arbetstiden borde sänkas från 8 till 6 timmar.
Citera
2026-06-08, 11:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Bra!

Jobbar själv på ett företag där många i administrationen väljer att jobba hemifrån i tid och otid - praktiskt taget omöjlig att få tag på någon en fredag till exempel...

Företaget leder och fördelar arbetet och det gäller även tjänstemän.

Vanligt att folk flexar ut och går lite tidigare på fredagar. Så var det redan innan pandemin. Varför kontaktade du dem inte tidigare under veckan? Misstänker att det inte är särskilt lätt att nå höga chefer efter kl 15 en fredag heller. Är det ett problem? Bör kunna vänta till måndag.
Citera
2026-06-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Därför att det är resultatet som är det viktiga. Inte hur man kommer dit.
Allt handlar om lönsamhet. Men jag tror också att den lagstadgade arbetstiden borde sänkas från 8 till 6 timmar.
Det är inte lönsamt för arbetsgivaren att betala för 8 timmar om jobbet kan göras på 2 timmar.

Hur man når resultat är absolut av intresse. Om du behöver spendera 10 kr för att skapa ett värde av 5 kr är det inte lönsamt i längden. Missar jag något i ditt resonemang?
Citera
2026-06-08, 11:59
Medlem
Hobbybondes avatar
Det är nästan alltid högre chefer, eller anställda "på sidan" i/av en organisation som gnäller på att distansarbete ger minskad produktivitet. I min organisation är det cheferna ett eller fler steg ovanför mig som är oroliga för att anställda inte ska göra sitt jobb ordentligt om de jobbar hemifrån.
Eller gnällkukar på någon annan avdelning utan insyn.

Kontentan är väl att distansarbete handlar om insyn och förtroende. Jag vet vad mina anställda på min avdelning gör, jag vet vad de jobbar med, jag vet vad jag kan förvänta mig för leveranser och jag ser vad de levererar. Min chef ovanför mig har inte den detaljinsynen, inte heller cheferna ovanför hen. Och gnällkukarna på andra avdelningar (typ samma folk som gnäller här) har definitivt ingen insyn.

Men jag som närmst chef vet. Och jag vet att distansarbetet (iaf hybridarbetet) är väldigt bra, både för medarbetarnas mående och för resultatet.
Känslan av kontroll för högre ledning är bara för att de inte vet och inte förstår på detaljnivå. Synd att denna avsaknad av kompetens och förståelse ska få förstöra en väldigt bra arbetsform som gör det möjligt för företag som inte ligger mitt i centralorterna att faktiskt kunna erbjuda bra arbete för folk.

Hybridarbetet är det bästa som hänt inom min bransch (IT). Vi kan rekrytera bra folk som bor längre bort eftersom de kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan. Folk är piggare, och får mer gjort samtidigt som man får 2-3 dagar med sociala interaktioner på jobbet

Jag har under mina år som chef med denna arbetsform insett att de som vill ha tillbaka 100% på kontoret är antingen helt okunniga, oinsatta eller saknar självkänsla som chef (om man är chef) så att man behöver tryggheten i att kunna se personer för att veta om folk arbetar eller inte.

Frågar man de som faktiskt vet något om leveranstakt i hybrida arbetsmiljöer (dvs 1:a linjens chef) så tror jag att en överväldigande majoritet kommer säga att leveranstakten är lika hög eller högre än mot tiden innan Corona)

Men i vanlig ordning är faktiska förhållanden irrelevanta i samhället, det som spelar roll är spelet för gallerierna och illusionen av ledarskap
Citera
2026-06-08, 12:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Det är inte lönsamt för arbetsgivaren att betala för 8 timmar om jobbet kan göras på 2 timmar.

Hur man når resultat är absolut av intresse. Om du behöver spendera 10 kr för att skapa ett värde av 5 kr är det inte lönsamt i längden. Missar jag något i ditt resonemang?

Ja, det gör du. Om jag skapar något för 10 kr som arbetsgivaren kan sälja för 20 kr har jag skapat värde för 10 kr för arbetsgivaren. Om jag skapade detta värde på 2 timmar eller 10 timmar saknar ju helt betydelse för arbetsgivaren. Om jag skapar något för en kostnad på 30 kr som bara är värt 20 är det en förlust oavsett om det skapades på 5 min eller en arbetsvecka. Sånt ska man inte hålla på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in