Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Det handlade om att kunna parkera de dagar hon lämnade barnen samt det trafikkaos som var då 8:30-9.
Vilket blir varje dag, för alla som kommer sent. Många kommer försöka åka tidigare, men tar parkeringarna slut så kommer ju nåt tusental ändå få parkeringsbekymret. En enstaka individ kan lösa sitt problem, men för kollektivet är slöseriet lika stort. Oftast är det de med små barn som kommer sent, de som redan har tajt att få ihop hämtningar och lämningar på dagis...
Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Bor man i stan tar man väl Scaniabussen och jobbar lite på bussen?!
Jag har själv aldrig åkt denna buss, jag inbillar mig att man tappar mycket tid att gå upp till cityterminalen där jag antar bussen går ifrån. Jag har svårt att tro att det går så snabbt och att bussen inte fastnar i köerna, men många som åker den säger att den faktiskt ofta kör enl tidtabell. Det står ju i "reklamen" att det tar en halvtimme men det grejar jag inte ens med bilen, och tidtabellen säger 50 minuter. De verkar vara väldigt låg turtätet om man inte åker svintidigt, 5:55, 6:15, 6:35, 6:50, 7:00 och sista 7:40. Testa att lämna ett barn på förskolan innan om man bor i tex Solna eller Täby... Och som jag förstår, om bussen är full så kör de inte fler turer utan då får man ta pendeltåget. Gå tillbaka in i T-centralen, ned till tågen, åka till södertälje hamn - men då missar man sista bussen som går 15 minuterstrafik och är på jobbet vid halv tio - tio. Trots att man troligen lämnade hemmet före kl 7. Första bussen hem går 16:04 och därefter var 20e minut. Tar enl tidtabell 50 minuter, men eftersom jag vet hur köerna ser ut vid fyra (dessutom är det ofta 10-15 minuters kö bara från busshålplatsen ut på motorvägen om man åker direkt, utan att stanna på fler ställen innan). Har man en halvtimme hem från TC (vilket jag ändå tror är rätt bra om man tar med promenader och väntetider) så är man borta från hemmet i ca 12 timmar och hinner med lite tur träffa sina barn en halvtimme innan de ska gå och sova. Och troligen måste ens respektive fixa hämtning, lämning och laga middagen. Och troligen är ens respektive bättre betald.
Tror du själv många som bor i Täby, Solna, Sollentuna mm kommer köra detta? Man ska ha nåt slagt fakir / självskadebeteende för att göra det tror jag...
Citat:
Lönerna stämmer in på hennes iaf men många yngre som bara har jobbat där ett par år har ju lägre verkar det som.
Hon hade markant lägre lön när hon började där.
Jo. Scania har aldrig betalat bäst. Men det har varit tryggt, ingen har fått sparken. Och man har varit positiv till föräldraledigt, det har varit OK att VABba osv. Men, det gäller att hålla i dessa fördelar - för placeringen och lönen är rejält mycket sämre än de flesta andra alternativ. Och färre och färre kan tänka sig bo i södertälje annat än mycket kort tid innan man hittar en annan bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Jo Slöddertälje suger hårt som plats för nutida R&D.
Men de hade kunnat göra det så otroligt mycket lättare för folk med familj om de bara löste parkeringseländet för de som dyker upp vid 9.
Jo. Men nu löste de inte det på flera år, så jag vet inte vad som ska göra att de lyckas nu när det saknas säkert 500-1000 ytterligare platser...
Så. Jag tycker detta är så urbota korkat att det liknar ingenting.
Jag tror Traton måste backa detta asap, för annars kommer man ha enorma problem att behålla och rektytera kompetent personal.
Eler fixar man kontor på en bättre plats, då tror jag många kan vara inne varje dag. Det var det normala innan, det gick att lösa. Men inte med monsterpendling och avsaknad av parkeringsplatser och skrivbord.
Så, jag säger inte emot att det troligen kan vara positivt att ses mer F2F. Men det är totalt orealistiskt att folk ska åka ut till södertälje för att göra det. Det måste ske på ett mer centralt ställe...