2026-06-07, 14:13
Medlem
zombie-nations avatar
En bekants bankkonto blev fryst för att hon gått på någon bluff. Det är en person som kanske är lite blåst i vissa lägen, men de scammade henne på 2000 kr. Hon begärde aldrig att banken skulle rota i det, hon tog på sig detta och förstod och accepterade sitt ansvar. Hon berättade detta för banken som då fryste hennes konto. Hon kunde inte betala hyra eller något. Hon fick tillbaka kontot efter ett tag, men är numera avstängd från bank-ID.

En annan bekant hade swishat 200 till ett nummer för ett blocketköp utan att veta att den personen var en skummis. Fryst konto, tog tre månader innan han fick tillbaka kontot. Under tiden hade han inga pengar att leva på, inga pengar till hyran. Snudd på vräkning. Han hade ju pengar, men ingen åtkomst. Under utredningen fick han inte öppna konto i en annan bank och styra över sin lön dit, så lönen måste gå in på ett låst konto.
Citera
2026-06-07, 14:23
Medlem
irrelevants avatar
Bankerna är helt orimliga idag, de ska ha full kundkännedom och det är kunden som får göra hela jobbet med att skaffa fram dokument osv som visar var pengarna går och var de kommer ifrån. Bankerna borde enkelt kunna kolla upp avsändare och mottagare och se att det handlar om rimliga privata eller affärstransaktioner men nej, allt ligger på kunden.

Jag gör många Europabetalningar och blir ifrågasatt hela tiden trots att det handlar om legitima betalningar till registrerade företag för tjänster, hyra och så vidare. Sålde av lite aktier och då skulle de ha utdrag från avanza trots att det stod "avanza" överallt med stora bokstäver på transaktionskvittot.

En gång skulle de prompt se ett kontrakt på ett privatlån från en familjemedlem. Jo, visst, det brukar man ju skriva när man lånar lite av morsan... Löjligt.

Otroligt slöseri med min tid.
Citera
2026-06-07, 15:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom

Vad angav Nordnet för skäl till att tvångssälja dina aktiefonder? Edit, såg att vanken fölt riktlinjerna men nog borde de skriva ett brev också.
Senast redigerad av Ringhals3 2026-06-07 kl. 15:19.
Citera
2026-06-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pensionarsraddarna
Suck. Läs texten jag citerade så kanske det klarnar. Personen jag citerade hade fått sitt bankkonto + BankID avstängt av sin bank. Personen behövde logga in på Kivra men kunde inte, för banken hade stängt ner personens BankID.

Fortfarande inget moment 22, bara ett problem att inte ha bank-id när man ska logga in på Kivra.

Men du är inte ensam, 90-95% av gångerna det refereras till moment 22 är det inte moment 22 det handlar om.
Citera
2026-06-07, 15:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Skulle tro att det handlar om flödet och inte en enda transaktion
Typ att hon får födelsedagspengar från flera olika familjer
Och sen kanske regelbundet skickar pengar till någon familj i utlandet
I ett land där det skulle kunna finnas terrorverksamhet

Tror du är inne på rätt spår. Hon skickar väl pengar regelbundet till något land som banken regarat på.
Citera
2026-06-07, 15:35
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Swish är ett riktigt skitsystem. Blev avstängd utan förklaring. Överklagan leder bara till ett till brev där "staben bekräftar avstängningen". Hoppas Riksbanken har ögonen på den här skiten.
Citera
2026-06-07, 15:57
Medlem
Är helt random. Jag swishade nyligen nära 100 000kr inga problem alls från skandia.

Andra banker som icabanken jävlades varje månad med mig när jag gjorde utlandsbetalningar till schweiz om jag gick över 10 000kr.

De har även stulit 7000 euro från mig genom att skicka tillbaka en inkommande utlandsbetalning. Även efter att de stal 7000euro så hade de fortfarande mage att jävlas med mig i andra ärenden. Jävla retards.
Citera
2026-06-07, 16:24
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Man kan ju tycka att dom kunde ha skickat ett brev hem till honom. Det hade kostat dom några kronor.

Måste ju lågt räknat vara tiotusentals varje år som blir av med sina mejladresser (tex om man förhastat har angett sin jobbmejl och sedan bytt jobb).

Jag loggade in på mitt facks webbsida för första gången på evigheter för att avprenumerera på deras medlemstidning. Jag märkte då av en tillfällighet att jag har angett ett 15 år gammalt mobilnummer jag inte längre använder - vilket så klart är mitt fel, men om jag först vid arbetslöshet hade fått kännedom om att dom hade avslutat min inkomstförsäkring med motiveringen att "dom hade sms:at mig men att jag inte svarade" hade jag fortfarande blivit kaosgalen.

Ja men det hade fortfarande varit ditt fel? Eller är du en sådan som anser att eget ansvar inte är något du ska ha?

Och de avslutar ju den om du inte betalar, och jag tror faktiskt a-kassan hör av sig via post.

Man brukar dessutom få välja hur man vill få sin kommunikation? Om du då väljer e-post är det ju upp till dig?
Citera
2026-06-07, 16:48
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad angav Nordnet för skäl till att tvångssälja dina aktiefonder? Edit, såg att vanken fölt riktlinjerna men nog borde de skriva ett brev också.
Att jag inte svarat i tid på mail förfrågan om kundkännedom. Det sjuka var att jag svarade på förfrågan men de ansåg att jag kommit in med svaret för sent så de sålde alla mina fonder en vecka senare.
Citera
2026-06-07, 16:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Att jag inte svarat i tid på mail förfrågan om kundkännedom. Det sjuka var att jag svarade på förfrågan men de ansåg att jag kommit in med svaret för sent så de sålde alla mina fonder en vecka senare.

Bankerna plockar pinnar, när de gjorde så så kunde de i triumf meddela att de stoppat ett fall av misstänkt ekonomisk brottslighet.

De gör så för att få upp statistiken så de kan släppa igenom de verkligt kriminella som de tjänar pengar på.
Citera
2026-06-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngslegga
Jag tog emot två privatlån. Inom ungefär tre timmar spärrades jag från banken och BankID.
Du kanske har röstat på partierna som har tvingat bankerna till detta.

Sedan talar du om privatlån. Mest troligt tvättar du pengar åt någon kriminell. Och då har bankerna inget val.

Du berättar själv att dom reagerade omedelbart efter privatlånstransaktionen. Men ditt inlägg är tomt på insikt om att du gör affärer med någon som är flaggad som hanterar svarta pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyngslegga
Jag polisanmälde banken eftersom jag menar att agerandet inte bara var fel utan rättsstridigt.
Vad skulle åtalspunkten vara då?

Klart att du blir avfärdad om du svarar "Öö banken är dum liksom".

Du har ingen framgång med att polisanmäla banken för att dom utför det staten tvingar dom till.
Citera
2026-06-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Swish är ett riktigt skitsystem. Blev avstängd utan förklaring. Överklagan leder bara till ett till brev där "staben bekräftar avstängningen". Hoppas Riksbanken har ögonen på den här skiten.
Vad skulle Riksbanken göra???

Stämma Riksdagen?

Eller stämma väljarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in