2026-06-05, 09:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Man tycker att de borde ställa frågor först innan de bara stänger ner folks konto. Var det så jävla svårt att fråga "du den här swishen, vad är det för transaktion?"

Men som flera redan skrivit, det känns som det måste ligga mer bakom i detta fallet.

Är väl därför bankerna får hålla på. Folk tror det är något mera tills det händer en själv. Det verkar ju faktiskt inte så i väldans många fall. Räcker med att typ handla lite på Temu, och som här få en Swish som bryter " mönstret".

Skulle gissa på att det handlar om kassa IT-system. Högst troligen AI skit. De fångar kanske bovar men extremt många helt oskyldiga drabbas också.

Bankerna har.blivit anmälda för detta otal gånger, men inte ett skit händer. Ver inte heller om det handlar om att nuvarande regeringen sliter i det. Om de skulle ryta till hade ju bankerna behövt skärpa sig.
Citera
2026-06-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Måste ligga nåt annat bakom. Varför spärras inte mitt konto när jag Swishar och tar emot Swish (ofta mitt i nätterna) för tusentals kronor varje månad?
Antingen så har du mycket pengar på kontot, eller så har du skuld hos samma bank, du är då en lönsam kund. Finns en anledning till att bankmaffian rullar ut röda mattan och kysser arslet på Ryska oligarker som kommer in och vill tvätta miljardbelopp medan farmor stämplas som terrorist när hon kommer in med 500:- kontant och vill sätta in på kontot. Farmor har inga lån och är fattigpensionär, hon kostar bara pengar för bankmaffian och är således en kund bankmaffian vill bli av med.
Citera
2026-06-05, 10:01
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är väl därför bankerna får hålla på. Folk tror det är något mera tills det händer en själv. Det verkar ju faktiskt inte så i väldans många fall. Räcker med att typ handla lite på Temu, och som här få en Swish som bryter " mönstret".

Skulle gissa på att det handlar om kassa IT-system. Högst troligen AI skit. De fångar kanske bovar men extremt många helt oskyldiga drabbas också.

Jo jag håller med dig, men i detta fallet... EN swish på 500 från svärmormor med samma efternamn på hennes födelsedag. Det ensamt kan ju inte få ens världens dummaste AI att ana ugglor i mossen tycker man. Därför gissar jag att det legat mer bakom.

Men helt klart är att bankerna beter sig maktgalet och sen tar noll ansvar för konsekvenserna för folk som drabbas. Vad kan man göra? Dubbla bankkonton, backup med fristående kreditkort samt en kontant-reserv hemma är nog bra att börja med så man inte är helt i händerna på en enskild bank som kan släcka ner allt för en.
Citera
2026-06-05, 10:06
Medlem
Jag har fått mitt kort spärrat när jag handlat utomlands, två gånger det senaste året. Det är ju lite snopet när man är i något köpcentra och får ett sms att de spärrat kortet.

Jag ringde och skällde ut den stackars telefonoperatören första gången, andra gången bytte jag bank.

Men det är ett oerhört sjukt land, Sverige, där bankerna styr hela samhället och politikerna arbetar för storfamiljerna.

Nu kan detta bero på att jag har inga registrerade inkomster på kontot de senaste två åren, då jag bor utomlands. Men det är ju sjukt ändå...
Citera
2026-06-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom

Problemet är ju att det är svårt att betala räkningar med utländska banker ?
Citera
2026-06-05, 10:29
Medlem
Gubbens avatar
Hade stora problem när jag ville betala av mitt bostadslån. Trots att pengarna var tydlig redovisade från min fars dödsbo (samma bank!) så ifrågasatte banken det.
Citera
2026-06-05, 10:41
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Sen när är 500 kr en finansiering av terror ?
Undra hur många bomber, AK-47 man kan få för 500 kr.
Eller varför inte, tvätta pengar. Få en engångsswish på 500 kr. Fyfan vilka stolpskott.

Om det är 100 swishar på 500kr styck kan du köpa en AK-47.
Matematik min vän.

Klart det ligger en hund begraven här.
Citera
2026-06-05, 10:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Trodde bara det var Swedbank som sysslade med sådana konstigheter. Nu Handelsbanken också?
Citera
2026-06-05, 10:47
Medlem
Skulle tro att det handlar om flödet och inte en enda transaktion
Typ att hon får födelsedagspengar från flera olika familjer
Och sen kanske regelbundet skickar pengar till någon familj i utlandet
I ett land där det skulle kunna finnas terrorverksamhet
Citera
2026-06-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Måste ligga nåt annat bakom. Varför spärras inte mitt konto när jag Swishar och tar emot Swish (ofta mitt i nätterna) för tusentals kronor varje månad?

Direkt när jag läste det här så tänkte också jag att det måste ligga något annat bakom. Jag använder Swish mycket flitigt och då brukar jag undra varför stängs inte jag av då? Och mina Swish ligger mellan 4000 och 10000 kr per månad.

Jag och min fru Swishar hur mycket som helst, mest mellan våra konton, och ingenting har hänt.

Nä, som vanligt när det gäller AB så har de nog inte redovisat allt utan något annat ligger bakom. Men jag hoppas att Flashbackmurvlarna lyckas gräva upp det.....också.
Citera
2026-06-05, 10:50
Medlem
sonofnatures avatar
Jag hade sparat ca 200 kr på en svensk bank

De begärde uppgifter om insättningar

Skickade in handskrivet och förklarade
Att jag kommer spara pengar och göra några små insättningar då och då
Underskrivet med namn och personuppgifter

Efter en månad kom det igen
De ville veta igen

Va fan ?

Ringde och berättade
De ville veta mer

Slutade använda den banken
Det va även svårt och avsluta kontot där

Ett jävla skämt

Är varken kriminell eller har stor inkomst
Så för mig va det ett sätt att spara undan några 100
Citera
2026-06-05, 11:01
Medlem
BigBusinesss avatar
Självklart ligger det en kennel begravd i den storyn. Vore snyggt att citera lite för oss som inte vill klicka på aftonbladslänkar.

Allmänt så gäller exakt samma lagar i stort sett hela den civiliserade världen. Bankerna tvingas av lag hålla koll på pengarna som flödar genom dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom

Om du inte fyller i kundkännedommen på Nordnet får du meddelanden varje gång du loggar in där. Efter en tid spärras du från handel och efter ytterligare en tid kan avslutande av konto bli aktuellt. Vi snackar tider på över ett år för att det ska hända. Du hade alltså noll koll på ditt fantastiska sparande i över ett år. Troligt? Nej.

Vilken konstig mytoman du verkar vara. Kollade på din posthistorik och allt verkar handla om hur uselt allt är i Sverige.

Du verkar bo i Österrike? Kan du inte hitta
Ett forum där så vi slipper dina amsagor här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in