2026-06-07, 11:28
Medlem
Ghibellinos avatar
AB-artikeln ligger bakom betalvägg.

Detta är således ett helt vanligt försök av slaskpressen att lura till sig pengar. Det ligger med största sannolikhet mer bakom denna avstängning än 500 kr via Swish...
Citera
2026-06-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom

Du ska inte lita på några banker överhuvudtaget.
Citera
2026-06-07, 11:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det där låter faktiskt helt bisarrt. Så du menar att överföringar jag gjort från mitt lönekonto till mitt ISK-konto för mer än 5 år kan ifrågasättas som svarta pengar?

Om jag inte kan få tillgång till dessa överföringar av banken så kan jag omöjligen bevisa att dessa pengar kommer från mitt lönekonto.
Det är inte ett skämt. Samma sak hände mig när jag skulle skicka över en större summa från en av min nätmäklare till en annan nätmäklare. Då måste pengarna gå igenom med ordinarie bank och då undrade dom var pengarna kom ifrån. Häpnad sa jag att det var mina SPARPENGAR som jag månadssparat under årtionden på börsen. Skickade över alla jäva lönespecar, insättningar, köp, deklarationer m.m. jag kunde hitta. Då gick transaktionen igenom.

Nu är jag livrädd över att mitt livsverk på börsen i framtiden kommer konfiskeras av staten.

Mitt råd. Dokumentera ALLT.
Citera
2026-06-07, 12:00
Avslutad
Tycker det är på gränsen till kriminellt att banken kan göra det så lättvindigt. BankID används till så mycket annat än just bankärenden så jag tycker att BankID borde inte vara något bankerna kan kontrollera! BankID borde vara en statlig app som bankerna inte har kontroll över. Eller så behöver vi en ny app som går att använda överallt som bankerna inte kan kontrollera. Var det inte på g någon ny sådan app har jag för mig?
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-06-07 kl. 12:05.
Citera
2026-06-07, 12:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är inte ett skämt. Samma sak hände mig när jag skulle skicka över en större summa från en av min nätmäklare till en annan nätmäklare. Då måste pengarna gå igenom med ordinarie bank och då undrade dom var pengarna kom ifrån. Häpnad sa jag att det var mina SPARPENGAR som jag månadssparat under årtionden på börsen. Skickade över alla jäva lönespecar, insättningar, köp, deklarationer m.m. jag kunde hitta. Då gick transaktionen igenom.

Nu är jag livrädd över att mitt livsverk på börsen i framtiden kommer konfiskeras av staten.

Mitt råd. Dokumentera ALLT.

Stört. Man kan ju undra varför detta ansvar ska ligga på oss vanliga småsparare. Borde inte bankerna vara skyldiga att kunna se transaktioner i alla fall typ 20 år bakåt?

Det är ju helt bananas att pengar som jag fört över från mitt vanliga lönekonto till mitt ISK-konto för sex år sen ska kunna ifrågasättas som om det vore svarta pengar.
Citera
2026-06-07, 12:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Stört. Man kan ju undra varför detta ansvar ska ligga på oss vanliga småsparare. Borde inte bankerna vara skyldiga att kunna se transaktioner i alla fall typ 20 år bakåt?

Det är ju helt bananas att pengar som jag fört över från mitt vanliga lönekonto till mitt ISK-konto för sex år sen ska kunna ifrågasättas som om det vore svarta pengar.
Banken dokumenterar endast för 5 år bakåt, och även det räcker inte. De vill veta varifrån pengarna kommer (i mitt fall avkastning och lön). Således måste jag dokumentera min lön för årtionden + de värdepapper jag äger, när jag köpte dom osv.
Citera
2026-06-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Banken dokumenterar endast för 5 år bakåt, och även det räcker inte. De vill veta varifrån pengarna kommer (i mitt fall avkastning och lön). Således måste jag dokumentera min lön för årtionden + de värdepapper jag äger, när jag köpte dom osv.

Jag fick ut 10 år bakåt från min bank, men man fick begära ett utdrag så långt tillbaka, gick inte i vanliga appen/hemsidan
Citera
2026-06-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hur blir Kivra och swish ett moment 22? Moment 22 blir det om man behöver Kivra eller swish för att skaffa ett bank-id, så är det inte.

Suck. Läs texten jag citerade så kanske det klarnar. Personen jag citerade hade fått sitt bankkonto + BankID avstängt av sin bank. Personen behövde logga in på Kivra men kunde inte, för banken hade stängt ner personens BankID.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyngslegga
Kivra blev ett eget moment 22. Jag kunde inte logga in. Jag kunde inte läsa digital post, myndighetspost, räkningar, fakturor, inkassokrav, kallelser, avtal eller privata brev. Jag kunde inte byta från digital post till papperspost direkt, eftersom även det krävde BankID eller en lång manuell process. Kivras kundtjänst kunde inte hjälpa mig utan BankID-verifiering. Under en period var jag helt avskuren från min post, vilket gjorde att viktiga brev och krav blev obesvarade.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyngslegga
Jag kunde inte byta bank, öppna nytt konto eller söka nytt BankID hos en annan bank. Jag kunde inte söka ny bank digitalt eftersom det krävde BankID. Jag försökte via brev, men det fungerade dåligt eftersom post gick till fel adress. Andra banker krävde anställningsintyg, lönespecar och kontoutdrag för tre månader. Jag kunde inte få fram det, eftersom jag var spärrad från banken och inte kunde logga in i Kivra. Jag kunde inte söka lån för att täcka flytten, inte söka kreditkort eller teckna nya ekonomiska tjänster.
Senast redigerad av pensionarsraddarna 2026-06-07 kl. 13:07.
Citera
2026-06-07, 12:59
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hur lyckades du få dina fonder tvågssålda?

Edit, såg att du inte svarat på frågor om kundkännedom, då du inte kollat via den kontaktväg du angett till banken. Felet var alltså ditt..?
Man kan ju tycka att dom kunde ha skickat ett brev hem till honom. Det hade kostat dom några kronor.

Måste ju lågt räknat vara tiotusentals varje år som blir av med sina mejladresser (tex om man förhastat har angett sin jobbmejl och sedan bytt jobb).

Jag loggade in på mitt facks webbsida för första gången på evigheter för att avprenumerera på deras medlemstidning. Jag märkte då av en tillfällighet att jag har angett ett 15 år gammalt mobilnummer jag inte längre använder - vilket så klart är mitt fel, men om jag först vid arbetslöshet hade fått kännedom om att dom hade avslutat min inkomstförsäkring med motiveringen att "dom hade sms:at mig men att jag inte svarade" hade jag fortfarande blivit kaosgalen.
Senast redigerad av brukstjack 2026-06-07 kl. 13:09.
Citera
2026-06-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I höst/vinter kommer nog ett nytt alternativ. Statligt digitalt id-kort. (EU-beslut i grunden)

Grundproblemet är Bank-ID är privat. Det ägs av bankerna. Så de kan hitta på vilka regler som helst.

Låter bra. Dock är det ju staten som har godkänt hela karusellen med BankID, så förtroendet för staten är förbrukat för min del.
Citera
2026-06-07, 13:10
Medlem
Jag fick mitt konto permanent nedstängt efter jag sålt varor på blocket och inte kunde redovisa kvitto för det, hur fan ska jag kunna ge dom ett kvitto på något jag sålt hemifrån? Dom ser ju vem swishen har kommit ifrån liksom. Detta handlade om cirka 2500kr. detta var 2022. Riktiga idioter
Citera
2026-06-07, 13:54
Avslutad
Det subban glömde berätta är att hon tar emot 15 random Swish betalningar varje vecka från sin kusins frisörsalong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in