2026-06-05, 09:18
Medlem
Nisse71s avatar
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom
Senast redigerad av Nisse71 2026-06-05 kl. 09:51.
Citera
2026-06-05, 09:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går bannanas på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre lita på svenska banker.

Om det inte ligger något annat bakom är den stängningen av banken helt idiotisk.
Citera
2026-06-05, 09:23
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Känns som att det ligger något mer bakom än en swish på 500kr.

Och samma gällande din tvångsförsäljning, inget banken gör utan anledning? Var du skyhögt belånad?
Citera
2026-06-05, 09:28
Medlem
67arigGubbes avatar
Klart det ligger en hund begraven här..
Citera
2026-06-05, 09:32
Medlem
Citat:
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går bannanas på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

Om det där stämmer, så är det ett rent maktmissbruk och förhållande mellan kund och bank har blivit skev.
Det där borde anmälas till Finansinspektionen för granskning också får de ta ställning om hur det borde fungera.
Sverige är numera en kapitalistdiktatur, där vi sitter i knäna på kapitalister som egentligen är de som styr landet ex. bankerna.
Citera
2026-06-05, 09:35
Medlem
Banken borde kunna ställas till svars
Varför de spärrar ett konto
Nu verkar de kunna göra lite som de vill
Citera
2026-06-05, 09:42
Medlem
RiverStyxs avatar
Man tycker att de borde ställa frågor först innan de bara stänger ner folks konto. Var det så jävla svårt att fråga "du den här swishen, vad är det för transaktion?"

Men som flera redan skrivit, det känns som det måste ligga mer bakom i detta fallet.
Citera
2026-06-05, 09:46
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Känns som att det ligger något mer bakom än en swish på 500kr.

Och samma gällande din tvångsförsäljning, inget banken gör utan anledning? Var du skyhögt belånad?
Nej jag har inga lån. Anledningen var att jag inte svarat på ett mail om kundkännedom. Av någon anledning hade jag gett banken en mailadress jag inte använder så ofta. Nedstängnigen gick väldigt snabbt och något vanligt brev skickades aldrig.
Citera
2026-06-05, 09:48
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Klart det ligger en hund begraven här..

Visst är det så hon har säkert tagit emot 100 tals Swish och de har stått grattis på födelsedagen?
Citera
2026-06-05, 09:49
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Men jag förstår inte sådana här nyheter, för det är ju inte första gången vi kan läsa om sånt här. Jag swishar och får pengar swishat till mig och jag är helt säker på att banken inte förstår syftet då heller. Bankkontot har hittills inte blivit fryst heller. Varför blir vissa personer måltavlor för bankerna? Swish finns ju just för att det ska användas till enkla transaktioner och 500 kr från en anhörig borde ses som högst normalt. Det måste ju ligga mer bakom detta än vad som står i artikeln?
Citera
2026-06-05, 09:55
Medlem
Citat:
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

Sen när är 500 kr en finansiering av terror ?
Undra hur många bomber, AK-47 man kan få för 500 kr.
Eller varför inte, tvätta pengar. Få en engångsswish på 500 kr. Fyfan vilka stolpskott.
Citera
2026-06-05, 09:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Måste ligga nåt annat bakom. Varför spärras inte mitt konto när jag Swishar och tar emot Swish (ofta mitt i nätterna) för tusentals kronor varje månad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in