2026-06-06, 10:15
Medlem
Hur finansierar man terror genom att ta emot pengar? Blir inte klok på detta. Har själv fått det kastat mot mig från banken. Om man inte har oförklarliga uttag så kan väl inget ha finansierats? Eller är mataffärer, hyresvärdar, bensinstationer och H&M sedda som terrororganisationer nu mera?
Citera
2026-06-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Ja, det vill väl jag också tro?

Men du swishar säkert 10 000 i veckan fram o tillbaka?
Vad menar du med swisha fram och tillbaka?
Pengar stannar alltså kvar som swish då, eller?
Menar mer att jag omsätter 10 000 i veckan, dåligt förklarat men både skickar till folk och tar emot. Spel, restaurangbesök osv.
Citera
2026-06-06, 10:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Mest troligt är banken knäpp. Jag skulle köpa en bostad och fick enorma problem med med att plötsligt förklara min kontantinsats- för min egen bank. De ville veta varifrån pengarna kom osv. Jag har varit kund sedan 2009 på den banken, och all min kontantinsats kom från löneinbetalningar- det är min enda inkomstkälla, men banken sparar bara uppgifter 5 år bakåt i tiden. Det drog ut på tiden o det var nära hela bostadsaffären gick i stöpet, och då hade jag blivit skadeståndsskyldig till säljaren eftersom avtal redan var påskrivna

Det handlar inte längre om lånelöfte att köpa bostad, det handlar att få din egen kontantinsats godkänd av din egna bank.
Helt sinnessjukt

Det där låter faktiskt helt bisarrt. Så du menar att överföringar jag gjort från mitt lönekonto till mitt ISK-konto för mer än 5 år kan ifrågasättas som svarta pengar?

Om jag inte kan få tillgång till dessa överföringar av banken så kan jag omöjligen bevisa att dessa pengar kommer från mitt lönekonto.
Citera
2026-06-06, 11:50
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Mest troligt är banken knäpp. Jag skulle köpa en bostad och fick enorma problem med med att plötsligt förklara min kontantinsats- för min egen bank. De ville veta varifrån pengarna kom osv. Jag har varit kund sedan 2009 på den banken, och all min kontantinsats kom från löneinbetalningar- det är min enda inkomstkälla, men banken sparar bara uppgifter 5 år bakåt i tiden. Det drog ut på tiden o det var nära hela bostadsaffären gick i stöpet, och då hade jag blivit skadeståndsskyldig till säljaren eftersom avtal redan var påskrivna

Det handlar inte längre om lånelöfte att köpa bostad, det handlar att få din egen kontantinsats godkänd av din egna bank.
Helt sinnessjukt
Håller med om att bankerna kan vara knöliga, men det blir nästan för dumt om det bara handlar om en enstaka femhundring.
Citera
2026-06-06, 11:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
TS har gissningsvis haft ett 100-tals swishinsättningar på sitt konto och när banken bett honom förklara dem "vi behöver känna våra kunder" så har de fått samma svar som i TS och där rök kontot.

För exakt detta hände mig, jag var kund i 35 år, och jag lämnade swedbank som är värst och gick över till icabanken som bryr sig mer om sina kunder.

Som svensk kan man inte ha en utländsk bank, för många praktiska problem t.ex att swish och bankid försvinner.
Citera
2026-06-06, 14:00
Medlem
Det mest safe är nog att ha ett företagsswish eller företagskonto.. då brukar de inte vilja/kunna bråka eftersom det kan äventyra hela den här personens företag.
Alternativt "Private banking" du har dygnet runt service som tar hand om ditt case omedelbart... men då måste man ha högre förmögenheter.
Senast redigerad av LDRLDR 2026-06-06 kl. 14:02.
Citera
2026-06-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det där låter faktiskt helt bisarrt. Så du menar att överföringar jag gjort från mitt lönekonto till mitt ISK-konto för mer än 5 år kan ifrågasättas som svarta pengar?

Om jag inte kan få tillgång till dessa överföringar av banken så kan jag omöjligen bevisa att dessa pengar kommer från mitt lönekonto.
Exakt så fick jag det, jag vet fler som
Fått sådana problem.
Citera
2026-06-06, 16:11
Medlem
Alltså, det är svårt veta eftersom dessa artiklar aldrig riktigt ger 100% av bilden.

Det förra fallet som även Samnytt gjorde video av handlade om en man som fått betalning för en vattenskoter genom Swish. Han hade i sig kanske inte gjort något fel, men mannen som betalade var involverad i kriminalitet, vilket inte helt framgick. Man kunde se det om man kollade rättegångsdokument i bakgrunden på videon. Där kunde man också se att han var bekant med avsändaren av pengar sedan tidigare.

I detta fall verkar det var svärfarmodern som kanske det är nåt skumt med.

Eftersom vi aldrig får veta hela bilden så är det svårt säga om det verkligen kan drabba "vem som helst".

Inget tyder dock på att mottagaren gjort något fel för att de tagit emot pengar.
Citera
2026-06-06, 16:22
Medlem
Riktigt korkat att alla transaktioner ska kunna härledas till att pengarna kommer ifrån förvärvsarbete eller va i helvete de här travesti bestämmelserna ska skönja. Det är typiskt hönshjärne regler som är verklighetsfrånvänt med tillhörande tankevurpor, det går inte hålla koll på miljontals transaktioner varje dag. De får också ha register med alla som vunnit på lotteri så de kan stryka dem från brottsmisstankar.
Citera
2026-06-06, 16:33
Medlem
I vanliga fall hade jag väl hållit med den sedvanliga kören om att vi har säkert inte hört hela historien, i det här fallet, men eftersom bankerna har blivit totalt sinnessjuka när det gäller det här skulle det inte förvåna mig om hon blivit satt att motbevisa penningtvätt över en femhundring från sin egen svärmor.

Det ligger väl på den simpla nivån att just 500kr skulle kunna ha varit en vanlig summa kopplad till knark som någon dåre har matat in i bankens AI-system för upptäckt och så sitter hon där.
Citera
2026-06-06, 22:29
Medlem
Dyngsleggas avatar
Sverige har blivit ett skolexempel på hur ett samhälle börjar behandla individen som förbrukningsbar. Det låter alltid likadant: säkerhet före rättssäkerhet, systemet före människan, misstanke före bevisning och systemets logik före den enskildes liv.

Jag tänkte själv som många andra: “har man rent mjöl i påsen har man inget att oroa sig för”. En kompis pappa fick sitt BankID avstängt i ungefär ett år. Jag tänkte att det säkert fanns någon anledning. Att sådant inte bara händer. Att systemet nog vet vad det gör.

Sedan hände det mig.

Jag tog emot två privatlån. Inom ungefär tre timmar spärrades jag från banken och BankID. Banken frös min lön och även privatlånen. Jag tänkte först att det bara var ett missförstånd: svara på transaktionsfrågor, visa lånekontrakt, sms och underlag, och sedan skulle det lösas.

Det löstes inte. Trots underlag som visade att pengarna kom från privatlån fick jag inget sakligt svar. Banken meddelade bara att jag skulle förbli avstängd. Jag bad om det mest grundläggande: vilket villkor hade jag brutit mot? Vilken handling var fel? Vad byggde beslutet på?

Jag fick aldrig svar.

Sedan studenten har jag jobbat heltid utan avbrott och aldrig tidigare haft ekonomiska problem. Ändå blev jag på några timmar i praktiken utslängd från det digitala samhället.

Det mest absurda var att banken spärrade mitt BankID och sedan skickade information till bankappen, som kräver BankID. De skickade också brev till en gammal adress. Alltså: de stängde av min digitala legitimation, skickade informationen till en kanal som krävde just den legitimationen, och kunde sedan påstå att jag informerats.

Jag ringde Länsförsäkringar ungefär 15 gånger och besökte kontor minst 5 gånger. Ingen kunde ge svar eller koppla mig vidare. Kundservice hade inte tillgång till informationen. De som hade information fick inte lämna ut den. Klagomålsansvarig svarade inte på mina faktiska frågor. Banken hänvisade bara till en “samlad säkerhetsbedömning”, utan att säga vad den byggde på. De pekade inte ut något konkret villkorsbrott, ingen handling och ingen möjlighet till rättelse. Sedan betraktade de ärendet som avslutat.

Jag kunde inte läsa vad banken skrev, inte ta del av beslutet, inte förstå anklagelsen, inte bemöta beslutet eller rätta till något. Jag var utestängd från både informationen och möjligheten att agera.

Och när BankID spärras i Sverige spärras inte bara en app. I praktiken spärras din identitet.

Jag kunde inte komma åt pengar, tillgångar, värdepapper, kontohistorik, transaktioner eller saldon. Jag kunde inte använda internetbanken eller bankappen. Jag kunde inte göra överföringar, flytta pengar mellan egna konton, föra över pengar till andra, hantera autogiron, stoppa återkommande betalningar, frigöra pengar eller få banken att överföra mina tillgångar. Jag kunde inte kontrollera investeringar, fonder eller aktier.

Jag kunde inte betala räkningar, hyra, el, mobilabonnemang eller andra löpande utgifter. Jag kunde inte ta emot lön, kommande löneutbetalningar eller andra pengar. Jag har fortfarande, 1,5 år senare, inte fått tillbaka min frysta lön eller privatlånen, trots att jag varje månad måste betala tillbaka privatlånen.

Jag kunde inte använda Swish. Jag kunde inte ta emot Swish från familj eller vänner. Jag kunde inte ta emot ekonomisk hjälp. Jag kunde inte själv hjälpa någon annan via Swish. Jag blev beroende av att andra betalade åt mig. Det slog mot min självständighet och integritet.

Eftersom jag inte kunde betala fick jag påminnelser, förseningsavgifter och dröjsmålsränta. Jag hamnade hos inkasso och Kronofogden för första gången i mitt liv. Min kreditvärdighet och framtida möjligheter att få lån, hyra bostad, teckna abonnemang och köpa på avbetalning påverkades. Det var inte slarv. Det var konsekvensen av att jag inte hade faktisk möjlighet att betala.

Jag kunde inte skriva under mitt anställningsavtal. Jag kunde inte börja mitt nya jobb på normalt sätt. Jag kunde inte visa inkomst, anställningsintyg eller lönespecar. Jag kunde inte styrka anställning eller ekonomi för arbetsgivare, hyresvärdar eller banker, eftersom dokumenten låg i Kivra, som också kräver BankID.

Jag kunde inte genomföra min planerade flytt den 1 april till nytt jobb i ny stad. Jag kunde inte betala första hyran, deposition, släp eller andra flyttkostnader. Jag förlorade boendemöjligheter. Jag kunde inte söka bostad normalt eftersom många bostadstjänster kräver BankID. Jag kunde inte visa kontoutdrag, lönespecar eller inkomstbevis som hyresvärdar ofta kräver.

Kivra blev ett eget moment 22. Jag kunde inte logga in. Jag kunde inte läsa digital post, myndighetspost, räkningar, fakturor, inkassokrav, kallelser, avtal eller privata brev. Jag kunde inte byta från digital post till papperspost direkt, eftersom även det krävde BankID eller en lång manuell process. Kivras kundtjänst kunde inte hjälpa mig utan BankID-verifiering. Under en period var jag helt avskuren från min post, vilket gjorde att viktiga brev och krav blev obesvarade.

Jag kunde inte logga in hos Skatteverket eller ändra skatteuppgifter. Jag kunde inte logga in hos Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller CSN. Jag kunde inte söka eller hantera studiemedel, bostadsbidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialt stöd. Jag kunde inte använda myndighetstjänster som kräver BankID. Jag kunde inte ens anmäla till Finansinspektionen via deras e-tjänst, eftersom även den kräver BankID.

Jag kunde inte logga in på 1177 eller Vårdguiden. Jag kunde inte söka vård via digitala e-tjänster, boka vårdtider, boka vaccination, hantera e-recept eller legitimera mig i vårdkontakter. Situationen orsakade kraftig stress, sömnsvårigheter, maktlöshet och självmordstankar.

Jag kunde inte byta bank, öppna nytt konto eller söka nytt BankID hos en annan bank. Jag kunde inte söka ny bank digitalt eftersom det krävde BankID. Jag försökte via brev, men det fungerade dåligt eftersom post gick till fel adress. Andra banker krävde anställningsintyg, lönespecar och kontoutdrag för tre månader. Jag kunde inte få fram det, eftersom jag var spärrad från banken och inte kunde logga in i Kivra. Jag kunde inte söka lån för att täcka flytten, inte söka kreditkort eller teckna nya ekonomiska tjänster.

Jag kunde inte hantera mitt mobilabonnemang. Jag kunde inte ändra, pausa eller avsluta det, eftersom operatörer kräver BankID. Jag kunde inte använda vissa appar eller webbtjänster som kräver BankID. Jag kunde inte signera digitala kontrakt, hantera internetärenden, använda e-hälsotjänster eller digital signering.

Jag kunde inte sälja saker på Blocket eller Tradera, eftersom de kräver BankID. Jag kunde inte köpa saker på BankID-verifierade tjänster. Jag kunde inte sälja egna saker för akuta pengar. Jag fick svårt att betala i vardagen: mat, taxi, restaurang, onlineköp, biljetter, kollektivtrafik och annat vanligt. Jag kunde inte använda mobila betallösningar normalt, inte göra snabba överföringar och tappade digitala kvitton, garantier, rabatter och förmåner.

Det drabbade även min familj. Mina föräldrar påverkades psykiskt och ekonomiskt. De behövde ta lån för att hjälpa mig eftersom mina tillgångar och utbetalningar var frysta. Mina föräldrar har haft försäkringar hos Länsförsäkringar i över 30 år: bil-, olycksfalls-, barn- och hemförsäkringar.

Jag blev digitalt osynlig. Jag förlorade kontroll över vardagen, ekonomin, kommunikationen, myndighetskontakter, arbetsdokument och boendeprocesser. Mitt förtroende för banken och digitala samhällsfunktioner rasade.

Jag sitter nu med skulder hos Kronofogden för första gången i mitt liv – inte för att jag inte ville betala, utan för att jag inte kunde betala vissa räkningar eller pausa abonnemang, eftersom även det krävde BankID.

Och BankID kontrolleras i praktiken av privata banker.

Faller man mellan stolarna är man körd. Det finns nästan ingenting man kan göra.

Jag polisanmälde banken eftersom jag menar att agerandet inte bara var fel utan rättsstridigt. Jag skickade juridiska grunder, bevisning och en lång komplettering. Redan i telefon fick jag ett nonchalant svar om att det var onödigt eftersom det ändå inte skulle utredas. Jag bad om diarienummer och förklarade att jag inte ville dra hela ärendet muntligt, utan skulle skicka allt via e-post så fort jag fått diarienumret.

När inget hade hänt på flera månader begärde jag ut handlingarna. Då såg jag att ärendet hade lagts ner innan min fullständiga komplettering hade hunnit beaktas. Beslutet fattades alltså på ett ofullständigt underlag.

Det är det mest skrämmande: som vanlig medborgare är du maktlös när systemet väl bestämmer sig för att du är problemet.

Till alla som tänker att det här ändå är bra för att “oftast blir det rätt”: håll bara tummarna för att ni själva aldrig hamnar på fel sida av systemet.

Det handlar inte om “skumma affärer”. Det handlar om att ens liv kan avgöras av ett överaktivt varningssystem, en intern bedömning och ett knapptryck bakom en skärm – en person du aldrig får veta vem det är, aldrig får prata med och aldrig får möjlighet att bemöta.

Jag tar numera ut min lön direkt och placerar den utanför svenska banksystemet, eftersom jag aldrig igen vågar riskera att bli helt utfryst från samhället på grund av något jag aldrig fick förstå.

Jag har förlorat all tillit till samhällets skyddsnät.

Det största bedrägeriet i Sverige är kanske föreställningen att skyddsnäten alltid finns. Det geniala med det bedrägeriet är att de flesta aldrig märker det. De enda som märker det är de som till slut behöver skyddsnätet – och då är de ofta redan utsatta.

Och vem tror man på då? En enskild person i kris, eller systemet som alla andra fortfarande litar på?

Du som tror att du är säker är aldrig säker.

Jag tänkte exakt samma sak om min kompis pappa.

Sedan hände det mig.
Citera
2026-06-07, 00:06
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:

Helt sinnessjukt
Du får ju berätta hur du löste det?!

Har gått i liknande tankar, det är väl omöjligt att köpa en bostad utan lån idag
Bankerna är nöjda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in