2026-06-07, 11:13
  #541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Vill du jobba hemma, räkna med att få 70-60% mindre i lön.

Hur har du kommit fram till dessa siffror ?
Citera
2026-06-07, 11:21
  #542
Medlem
katr00pzzs avatar
Jobbar på ett av företagen som nyligen förbjudit arbete från hemmet, men min chef skiter fullständigt i det och vårt team kör fortfarande mixat, själv kör jag nästan bara hemifrån. Åker in till kontoret när vi måste gå igenom något tillsammans då det är enklare att göra det i person än över teams. Kommer personligen hellre sluta jobba än att åka in till kontoret varje dag.
Citera
2026-06-07, 11:21
  #543
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Och du tror kommunen magiskt ska ordna fram fler parkeringsplatser ?

🫣
Scania är den i särklass viktigaste arbetsgivaren i kommunen.
Scania har stora möjligheter att förhandla sig till snabba beslut om förändrad markanvändning för att anlägga grusade parkeringar på några platser.
Mark finns.
Citera
2026-06-07, 11:25
  #544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

Tror nog att det är otroligt individuellt. Ibland kan jag tänka ”vad skönt med en hemmadag” men det är oftast de dagar jag jobbar som hårdast. Tar bort onödiga teammöten, klag från kollegor och långa fikastunder. Får dessutom mikropauser i form av tvätt och annat småfix hemma som jag får endorfinkickar av.
__________________
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-07 kl. 11:27.
Citera
2026-06-07, 11:28
  #545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Suck förstår du inte att företagen rustar för framtiden? Det handlar alltså om att locka nästa generations anställda.

Svara på frågan istället. Vart ska dessa ”talanger” från nästa generation ta vägen? Att få en tillsvidareanställning som tjänsteman på Scania är som att vinna lotteriet. Scania kommer inte att ha några problem med att rekrytera.
Citera
2026-06-07, 11:30
  #546
Medlem
Jag jobbar mittemot en riktigt stor bilfirma. Dagligen kommer det dit kunder,ofta tjänstemän, som lämnar in bilen för service eller jobb. Sen sitter de där med sina laptopar under tiden bilen är inne. Alltifrån nån timme till flera. Är rätt säker de kör dit på fakturerad arbetstid. Finns inga bostäder nära. Ibland har de med nåt barn och tar taxi därifrån. Så nej, ”jobba hemma” är inte alltid jobba hemma.
Citera
2026-06-07, 11:57
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
- sen finns det utveckling av nya produkter. Här är det mycket friare händer. Du kan inom ramen av ditt arbetsområde göra nästan vad du vill. Du föreslår förbättringar av produkten som gör den billigare, bättre, lättare att montera, snyggare, ja listan är nästan oändlig. Detta jobbet tar INTE slut.

Att göra massor utav den typen av arbete utan direktiv från en överordnad att behovet finns låter väldigt farligt. Det kan till och med vara bättre att arbeta fyra timmar med de beordrade uppgifter som finns och sen sitta på soffan resten av arbetsdagen för att ladda batterierna. Att jobba åtta timmar koncentrerat med utvecklingsarbete är det väldigt, väldigt få som klarar om output ska bli av hög kvalitet. Arbete inom fordonsindustrin handlar också om liv och död, det är allvarligt. Teslas dörrhandtag som inte gick att öppna intuitivt om bilen brinner - sånt vill vi inte att det kommer från sönderstressade hjärnor.

Idéer som inte sammanfaller med produktens målbild i allmänhet riskerar integreras bara för att arbetet redan är gjort och man vill inte fylla igen gropen som redan är grävd.
Studier eller att bara ge sig in i något avancerat/nytt område och sedan ge förslag baserat på detta i ett veckomöte är eventuellt mindre riskabelt. Även där bör dock direktiv finnas på vad som ska undersökas och en åtminstone lätt kravspec för undersökningen finnas. Ingenjörer ska kunna jobba under lättsamt skrivna eller dåliga kravspecar, detta ingår i rollen, men någon form av spec ska finnas. De kan skriva den själva men det bör isåfall godkännas av överordnad innan arbetet påbörjas.

Att det visar sig att du är chef inom fordonsindustrin påvisar det jag misstänkte. Det är svårare att göra den typen av jobb om ingenjörerna inte ges lika fria händer.

Gällande förbudet av fjärrjobb är det helt upp till ett företag att införa detta om de så önskar.
Det finns inget överhuvudtaget som pekar på att fjärrarbete för skrivbordsroller är mindre effektivt än att tvinga in personalen på plats. Tvärtom. Så företag som gör detta strikt får vänta sig att topptalanger slutar, därmed är min slutsats att de företagsledningar som envisas med det är dumma.
Citera
2026-06-07, 12:18
  #548
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Hur har du kommit fram till dessa siffror ?

Läser man i tråden om folks anekdoter så inser man att folk som jobbar hemifrån lurar sin arbetsgivare, vilket inte är okej. Jag vill fortfarande att folk ska kunna ha möjligheten att jobba hemifrån, men med den lön de faktiskt jobbar för.

Ingen annan bransch kan du skriva kontrakt på 40 timmars arbetsvecka, men bara prestera för 10 timmar.
Citera
2026-06-07, 12:18
  #549
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Att göra massor utav den typen av arbete utan direktiv från en överordnad att behovet finns låter väldigt farligt. Det kan till och med vara bättre att arbeta fyra timmar med de beordrade uppgifter som finns och sen sitta på soffan resten av arbetsdagen för att ladda batterierna. Att jobba åtta timmar koncentrerat med utvecklingsarbete är det väldigt, väldigt få som klarar om output ska bli av hög kvalitet. Arbete inom fordonsindustrin handlar också om liv och död, det är allvarligt. Teslas dörrhandtag som inte gick att öppna intuitivt om bilen brinner - sånt vill vi inte att det kommer från sönderstressade hjärnor.

Idéer som inte sammanfaller med produktens målbild i allmänhet riskerar integreras bara för att arbetet redan är gjort och man vill inte fylla igen gropen som redan är grävd.
Studier eller att bara ge sig in i något avancerat/nytt område och sedan ge förslag baserat på detta i ett veckomöte är eventuellt mindre riskabelt. Även där bör dock direktiv finnas på vad som ska undersökas och en åtminstone lätt kravspec för undersökningen finnas. Ingenjörer ska kunna jobba under lättsamt skrivna eller dåliga kravspecar, detta ingår i rollen, men någon form av spec ska finnas. De kan skriva den själva men det bör isåfall godkännas av överordnad innan arbetet påbörjas.

Att det visar sig att du är chef inom fordonsindustrin påvisar det jag misstänkte. Det är svårare att göra den typen av jobb om ingenjörerna inte ges lika fria händer.

Gällande förbudet av fjärrjobb är det helt upp till ett företag att införa detta om de så önskar.
Det finns inget överhuvudtaget som pekar på att fjärrarbete för skrivbordsroller är mindre effektivt än att tvinga in personalen på plats. Tvärtom. Så företag som gör detta strikt får vänta sig att topptalanger slutar, därmed är min slutsats att de företagsledningar som envisas med det är dumma.


100% struntprat och det märks att du inte jobbar inom fordonsindustrin och hur idéer och förbättringar kommer till.
En stor den av alla förbättringar kommer ur idéer enskilda ingenjörer eller små grupper av ingenjörer kommer på.
Egna initiativ är inte undantag utan fullständigt förväntat och premieras.
Citera
2026-06-07, 12:20
  #550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Det märks att du inte har aning om hur hemarbetet fungerar på Scania. Jag har jobbat på Scania i många år och jobbat både 100% distans och med 100% kontorsnärvaro i olika perioder. Oavsett var du sitter, på distans eller kontor, så har man oftast väldigt mkt digitala möten utspridda över dagen. Fysiska möten existerar inte längre på Scania/Traton. Finns ingen chans att införa det igen heller, detta eftersom Traton skapade en global R&D med personal över hela världen. Dvs. de personer du arbetar med sitter ofta inte i Sverige och du blir därför tvingad till digitala möten. Vidare, du har även leveranser som du ska leverera och presentera. Du hinner helt enkelt inte gå och ”klippa gräset” etc även om du är hemma. Om du inte ringer in på möten eller levererar det som du sagt, så kommer folk att reagera. Om ngn inte levererar hemifrån, så kommer inte chefer att tillåta dig jobba på distans. Det händer redan idag.

Detta är en mycket bra sammanfattning. Företaget har ändrats under de senaste 5 åren. Det går inte att backa bara en parameter och tro det ska funka som förut.
Tex har man;
- Anställt mer personal på R&D
- Fått en global matrisorganisation där man förväntas ringa in på möten "utanför" normal arbetstid
- Restider har ökat pga trafiksituation
- Kostnader för personalbil (som man behöver ha om jobbpendlingen tar 2000 mil om året) har ökat rejält
- Många har anställts efter dessa hybrid regler infördes, andra har kunnat flytta eller gjort andra anpassningar. Många har skaffat familj och fått barn under denna tid. Dvs den 23-åriga singeln är nu 30, två barn och villa på Värmdö.

Många hos oss är idag frustrerade över den nya organisationen, de nya agila arbetssätten, det nya flexkontoren. Men det som ändå gjort att folk accepterat detta är säkerhetsventilen att kunna ringa in på sena möten hemifrån. Att man bara behöver sitta i en soffa och jobba någon halvdag per vecka (kanske 25% av tiden på plats), att det när man kommer efter 8.30 är slut på p-platser så man får parkera nån dryg km från sitt skrivbord (och först vart en vända nära jobbet och letat och slösat 5-10 minuter på att leta innan man hittar den där tomma platsen). Men eftersom man 3 dagar i veckan kan börja jobba direkt man sett till att barnen är iväg till skolan så har man 0 minuters slöseri de dagarna. Man kan vara hemma när barnen kommer hem, sätta igång dem med läxor och få iväg dem till träningar och aktiviteter och SEN ringa in på mötena med USA.

Jag ser en stor risk att de som blir kvar kommer vara betydligt mindre villiga att vara flexibla tillbaka mot företaget - helt enkelt vägra ta möten som börjar kl 16-17 pga att om man ska ha en chans att få en parkering och skrivbord måste man vara på plats senast vid 07.30.

Jag tror att några i ledningen, troligen inte personer som själva upplevt vardagen för en person inom R&D, tror att deras dåliga beslut för organisationen ska kunna kompenseras med att folk är på plats. Jag tror tyvärr detta kommer göra att det tar ytterligare flera år innan organisationen blir effektiv igen. Frågan är om företaget har råd med detta?

Jag har också hört sägas att de som kommer sluta är de som inte brinner för produkten. Jag tror faktiskt precis tvärtom. De som tagit detta jobb TROTS att det innebär pendling till södertälje 2 dagar i veckan ÄR intresserade och dedicerade. De är de som kommer sluta. De som råkade bo nära och tog jobbet på Scania/Traton, inte för att de brinner för produkten utan för att det låg närmast, kommer bli kvar.

I princip ingen jag känner som är under 40 och inte arbetskraftsinvandrat väljer att flytta till södertälje. De av ingenjörerna som bor i södertälje är oftast närmare 60 år gamla. Några yngre har valt att bo på landsbygden pga intresse för natur och lantliv. Några bor tex i Rönninge, vilket nog är det enda ställe jag själv personligen skulle kunna tänka mig att bo på i södertäljes närhet - dock är jag redan etablerad på annan plats och när jag ser hur Traton nu behandlar sina anställda så känns det helt orimligt att anpassa mitt boende för att satsa långsiktigt på företaget. Men även pendling från Rönninge kommer ta längre tid än att från Rönninge ta pendeltåget in till Stockholm pga de usla parkeringsmöjligheterna på R&D så de som flyttat dit kan mycket väl pendla till Stockholm.

Om vi antar att "alla blir kvar, så kommer resor till och från jobbet försämras drastiskt även för de i produktion eller en södertäljeboende ingenjör som tar bilen till jobbet. Bara om man kan gå eller cykla till jobbet blir man oberörd, men kommer fortfarande att få komma till en arbetsmiljö där man inte säkert har ett eget skrivbord för arbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Dessa ”talanger” kommer att sätta sig i pendeltåget varje morgon till och från Södertälje vare sig de vill det eller inte. Sötebrödsdagarna är ÖVER.
Initialt så tror jag du har rätt, men över tid så kommer väldigt få att välja Traton som arbetsgivare om villkoren ser ut som de gör.
Det kommer vara ett tapp, där de som bor längst bort, eller har attraktivast profil kommer lämna.
Jag kommer själv inte att börja leta jobb nu innan semestern, då jag tror att detta kommer krasha och man kommer backa på det. Så jag tror jag kommer sitta hemma och jobba 2 dagar i veckan även efter sommaren. Men om man märker att man inte hittar tillbaka till ett normalläge så tror jag att folk över tid kommer byta jobb och det kommer vara svårare med nyrekrytering.

Ett annat scenario är att företaget gör detta för de vill ha en naturlig minskning av arbetsstyrkan (det kommer vi snabbt att se om våra konsultkollegor inte får förlängda uppdrag).

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Scania är den i särklass viktigaste arbetsgivaren i kommunen.
Scania har stora möjligheter att förhandla sig till snabba beslut om förändrad markanvändning för att anlägga grusade parkeringar på några platser.
Mark finns.
Sitiationen för anställda på R&D var parkeringsmässig usel i flera år innan Covid löste problemen. Det fanns tydligen inte motivation att lösa det då, därför tror jag många av oss som HAR pendlat undrar vad som ska skilja denna gång. Dessutom, parkeringar måste vara där arbetet sker, jag som rört mig i omgivningarna kring arbetsplatsen ser ingen naturlig plats för parkering om man inte köper upp mark och river befintliga byggnader, eller tar av industrimark som används av R&D eller chassiproduktion och bygger om till parkeringar. Men den viljan har inte funnits förut.

Problemet är inte att folk är lata - problemet är att Södertälje ligger jävligt dåligt till, hela infrastrukturen och kontoren är underdimensionerade och att man sålt in hybrid och hubbar i innerstaden senaste 5-6 åren.

Jag ser bara en pragmatisk lösning på detta - att expandera kontoret i innerstaden (Sergel) dit väldigt många kan ta sig utan bil. Man kan även tänka sig att sätta upp hubbar i tex liljeholmen och någonstans på norra sidan, tex Solna/MOS dit då Scanias Job Express kunde gå hela dagen.

Den andra "lösningen" är att det Traton vill uppnå är att radikalt minska personalen på ett billigt sätt, och då kommer ingen vilja från företaget finnas att lösa detta utan man kommer snarare se till att det blir så jävligt som möjligt att jobba kvar. Jag hoppas verkligen inte det är så det är, då detta kommer slå mot företaget och de som vill vara kvar.
Citera
2026-06-07, 12:20
  #551
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Problemet du beskriver har ju egentligen inte så mycket med distansarbete å göra utan är mer ett symptom på fenomenet "bullshit jobs" eller liknande..

Om vi nu ska "anstränga" oss för sakens skull (som typ Elon Musk förespråkar) genom att gå till kontoren så erkänner man ju att jobbet i sig är BS. Då kan vi väl lika gärna lägga ner dagens kapitalistiska system och skapa ett som faktiskt ger folk meningsfulla sysslor istället för att sitta å lajva kontor =))))

Så länge vi producerar digital konfetti och skickar omkring papper till höger å vänster kommer remote vara the way to go
Det må vara Bullshit-jobb, men jobbet måste oavsett göras av någon. Finns det ingen robot, så får man ta och betala en människa. Och en människa som blir betald får också finna sig i att göra som arbetsgivaren säger.

Något som också gör det farligt med hybrid och distansarbete är att alla lata ungdomar med akademisk examen endast söker sig till dessa BS-jobb istället för att ta ett "riktigt" jobb där man faktiskt möter kunder, producerar på golvet eller arbetar affärsnära.

Många missuppfattar vad det faktiskt innebär att få folk att komma in till kontoret. Det handlar inte om huruvida man är mer effektiv eller inte. Det handlar om kultur, laganda, någorlunda kontroll över medarbetarna för att se till att sekretess inte röjs. Och kanske även om att minska avundsjukan från de på golvet. Det är så många faktorer som spelar roll här. Men dessa latarslen fortsätter med sina "Jag är ju mer effektiv hemma juuu".
Citera
2026-06-07, 12:26
  #552
Medlem
Glödskals avatar
Scanias ledning har fattat bra strategiska beslut på sistone, så säger de att det är vettigt så är det nog det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in