2026-06-07, 08:09
  #505
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Faktum är att som du själv skriver är det mer regel än undantag att i speciellt i större organisationer är en viss tröghet, där det inte spelar någon roll hur mycket man än effektiviserar.
Vissa organisationer, statliga, kommunala exempelvis ä byggda på ett sätt som ger en naturlig tröghet.
Vet inte vad du har för jobb, men många jobb fungerar inte som du tror.
Exempelvis så vill jag tro att dom som har förtroendearbetstid samt möjlighet till distansarbete har prestation inte tid som mäts.
Exempel leverera projekt osv.
För egen del kan jag därför ha väldigt mycket under perioder, för att i andra perioder ha väldigt lugnt.
Dom som jobbar i exempelvis projektbaserade arbeten har helt andra förutsättningar än tex Försäkringskassan som stämplar igenom ärenden och mäts förmodligen på det.

Så att man uppfattar att man får mer gjort hemma är inte så konstigt. Man jobbar mer koncentrerat än på kontoret.
Vad hade du valt själv?
Jobba 4h hemma 8-12 och slippa pendling
Jobba 4h på kontoret mellan 8-17 samt pendla vilket kan vara 1-3h till för vissa.

Det handlar inte om mig utan om att ett företag skall drivas så effektivt som möjligt och det är det tydligt att det inte görs med hemmafruar. Inte heller med kontorsråttor verkar det vara fallet. Okey, mitt jobb består mycket av "övervakning", eller rättare sagt om att det skall vara tyst och utan bråk på ett boende för psykiskt sjuka- och missbrukare. Jag kan sitta och surfa, se på Netflix och kolla på NHL-hockey mest hela nätterna, då jag jobbar - när det är lugnt, vill säga. Jag har det väldigt bra och jag kan inte söka upp problem, dvs. är det lugnt, så är det lugnt - då har jag inget att göra, medans på ett företag av ex. Scanias kaliber så borde ALLA hela tiden vara sysselsatta med något konstruktivt - allt annat är slöseri med resurserna. Hela tråden påvisa mängder med felaktigt bruk av resurser av hemmajobbande IT-folk.

På Scania lär det finnas otaliga projekt att jobba på så om du är färdigt med ett, gå vidare till nästa i stället för att slå dank...
Citera
2026-06-07, 08:21
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det handlar inte om mig utan om att ett företag skall drivas så effektivt som möjligt och det är det tydligt att det inte görs med hemmafruar. Inte heller med kontorsråttor verkar det vara fallet. Okey, mitt jobb består mycket av "övervakning", eller rättare sagt om att det skall vara tyst och utan bråk på ett boende för psykiskt sjuka- och missbrukare. Jag kan sitta och surfa, se på Netflix och kolla på NHL-hockey mest hela nätterna, då jag jobbar - när det är lugnt, vill säga. Jag har det väldigt bra och jag kan inte söka upp problem, dvs. är det lugnt, så är det lugnt - då har jag inget att göra, medans på ett företag av ex. Scanias kaliber så borde ALLA hela tiden vara sysselsatta med något konstruktivt - allt annat är slöseri med resurserna. Hela tråden påvisa mängder med felaktigt bruk av resurser av hemmajobbande IT-folk.

På Scania lär det finnas otaliga projekt att jobba på så om du är färdigt med ett, gå vidare till nästa i stället för att slå dank...

Då förstår jag att du måste vara på plats, men har ett ganska lugnt arbete väl på plats.
Men du tror inte att din arbetsgivare skulle uppskatta mer om du arbetade istället för att kolla Netflix och NHL-hockey?
Jag förstår inte resonemanget faktiskt när du skriver som du gör. Jag klandrar dej inte, kör på….. Men med ditt eget resonemang borde företaget du arbetar på kunna effektivisera dina arbetstid/sysslor.

Rondering, städning mm. Eller står det i ditt anställningsavtal/arbetsbeskrivning att du ska titta på Netflix och ishockey på jobbet?

Förövrigt förstår jag om du inte vet hur projekt bedrivs, men det kan pågå i månader upp till flera år.
Oftast beroende på storlek och komplexitet har man oftast flera pågående projekt igång samtidigt oftast i olika faser med mycket olika människor som ska jobba ihop och samordning som fokus.
Du kan inte hoppa in/ut i projekt då det blir väldigt ineffektivt.
__________________
Senast redigerad av Sallad1212 2026-06-07 kl. 08:30.
Citera
2026-06-07, 08:29
  #507
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Då förstår jag att du måste vara på plats, men har ett ganska lugnt arbete väl på plats.
Men du tror inte att din arbetsgivare skulle uppskatta mer om du arbetade istället för att kolla Netflix och NHL-hockey?
Jag förstår inte resonemanget faktiskt när du skriver som du gör. Jag klandrar dej inte, kör på….. Men med ditt eget resonemang borde företaget du arbetar på kunna effektivisera dina arbetstid/sysslor.

Rondering, städning mm. Eller står det i ditt anställningsavtal/arbetsbeskrivning att du ska titta på Netflix och ishockey på jobbet?

Vi har en arbetslista som skall jobbas igenom, efter detta är det upp till den anställde, dvs. mig att göra extrauppgifter om jag så önskar, vilket jag aldrig gör... Rondering och småstädning finns med på listan, bland en massa andra saker som inte tar lång tid att göra. Sedan, och detta är det avgörande vad gäller vaken nattjänst, och det är att vi på natten absolut inte skal göra arbetsuppgifter som kan göras på dagen. Vi SKALL göra så lite som möjligt då nattarbete i sig är jobbigt och skadligt nog - allt reglerat efter arbetsmiljölagen i Norge...
Citera
2026-06-07, 08:44
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vi har en arbetslista som skall jobbas igenom, efter detta är det upp till den anställde, dvs. mig att göra extrauppgifter om jag så önskar, vilket jag aldrig gör... Rondering och småstädning finns med på listan, bland en massa andra saker som inte tar lång tid att göra. Sedan, och detta är det avgörande vad gäller vaken nattjänst, och det är att vi på natten absolut inte skal göra arbetsuppgifter som kan göras på dagen. Vi SKALL göra så lite som möjligt då nattarbete i sig är jobbigt och skadligt nog - allt reglerat efter arbetsmiljölagen i Norge...

Jag förstår, det är ju bra för dej då. Jag tänker inte hoppa på dej för att du lyckats få ett bra jobb som du verkar trivas på och kan ägna stor tid på betald arbetstid att kolla Netflix. Men hur kan du då anta
att andra inte har liknande upplägg?
Jag har distansarbete samt förtroendearbetstid. Är på jobbet någon gång i veckan.

När jag är klar med mina arbetsuppgifter och inte kan göra mer den dagen och är hemma.
Tycker du då att det är ok om jag tittar på Netflix och NHL-hockey?
Eller får jag välja själv om jag istället går ut med hunden eller äter mellanmål med av barnen?
Skulle det vara mindre ok tycker du?
Jag har både telefon och dator uppkopplad hela tiden för att lösa ta hand om uppkomna problem eller om någon vill något. Alltså jag arbetar och är i tjänst.
Min arbetsgivare uppmuntrar exempelvis att ta möten på promenaden eller vart du än är.
Så länge du inte är sammankallande funkar exempelvis Teams utmärkt på telefonen.
Förra veckan var en kollega med på ett Teamsmöte från ett flygplan, vilket faktiskt var lite kul.
Citera
2026-06-07, 09:01
  #509
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Jag förstår, det är ju bra för dej då. Jag tänker inte hoppa på dej för att du lyckats få ett bra jobb som du verkar trivas på och kan ägna stor tid på betald arbetstid att kolla Netflix. Men hur kan du då anta
att andra inte har liknande upplägg?
Jag har distansarbete samt förtroendearbetstid. Är på jobbet någon gång i veckan.

När jag är klar med mina arbetsuppgifter och inte kan göra mer den dagen och är hemma.
Tycker du då att det är ok om jag tittar på Netflix och NHL-hockey?
Eller får jag välja själv om jag istället går ut med hunden eller äter mellanmål med av barnen?
Skulle det vara mindre ok tycker du?
Jag har både telefon och dator uppkopplad hela tiden för att lösa ta hand om uppkomna problem eller om någon vill något. Alltså jag arbetar och är i tjänst.
Min arbetsgivare uppmuntrar exempelvis att ta möten på promenaden eller vart du än är.
Så länge du inte är sammankallande funkar exempelvis Teams utmärkt på telefonen.
Förra veckan var en kollega med på ett Teamsmöte från ett flygplan, vilket faktiskt var lite kul.

Det är inte nödvändigtvis dig och de som har liknande upplägg som jag "stör" mig på (har du verkligen inget mer att göra så är det ju så...), utan det är dem som hävdar att de inte kan gå vidare med nästa projekt när de jobbat sina två timmar effektiv tid. Flera i tråden som uttryckt sig i det närmsta så. Scania bör vara en arbetsplats som har mycket mer att erbjuda i arbetsuppgifter än en i taget... Allt annat anser jag vara en katastrof om man ser till effektiviteten inom företaget. Kan man inte samordna start- och stopp på projekten så är det helt klart ett systemfel, någonstans. Inget företag har råd att låta sina medarbetare jobba enkom en fraktion av den betalda arbetstiden.

Det handlar också mycket om att många kräver att få jobba hemifrån vilket blir magstarkt då vi alla är hjon och företagens ägodelar. Tyvärr, är det så i praktiken. Gillar man inte detta så får man faktiskt söka sig annorstädes. Hårt, men sant.
Citera
2026-06-07, 09:03
  #510
Medlem
Har ni någonsin hört talats om flexibilitet? Dvs arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Har du väl signat ditt anställningsavtal, så får du ju köra enligt de premisser som arbetsgivaren ställer upp. Oavsett om det gäller arbetstid, plats för arbetet eller annat. Alternativt förhandla sådant som inte ingår. Om jag vore arbetsgivare med ett antal sökande, så skulle man väl plocka bort sökande som kräver arbeta på distans, från högen. Kanske inte just för det kravet. Men att man får känslan att det här inte är en flexibel människa utan mycket väl kan vara en kravmaskin som motsätter sig allting som inte är enligt dennes vilja.
__________________
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-07 kl. 09:07.
Citera
2026-06-07, 09:29
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är precis det som tjänstemän är till för. Det är inga fabriksarbetare, anställer du en ingenjör så anställer du en som ska göra företaget bättre. Inte någon som rutinmässigt ska fylla i någon lista eller vad det nu är. Då kan du bara ta någon random snubbe från gatan och vi kan slopa alla ingenjörsutbildningar.

Hur kan det som ingenjör eller tjänsteman på Scania finnas ”dötid”!? Har Scania tagit över alla marknadsandelar? Har de helt felfria produkter och har optimerat kostnad vs kvalitet ? Är lastbilsbranschen vid vägs ände och det finns ingen utveckling mer att hämta?

Vet du ens vad en tjänsteman/ingenjör är?

Ingenjörer har i allmänhet inte så pass hjärndöda uppgifter som att "fylla i en lista", utan att producera något, göra utredningar, optimera processer m.m. som du säger.

Dock ska åtminstone instruktioner på vilka sådana utredningar eller optimeringar som ska göras finnas tillskrivna från överordnad, med åtminstone kotrfattade fasta mål och med åtminstone tvåveckorsuppföljning. Annars slutar det vanligtvis med olika varianter på "rulla tummarna" oavsett val av fysisk arbetsplats.
Citera
2026-06-07, 09:36
  #512
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Detta är problemet med psykopatiska chefer som dig. Varför så hård? Vadå ligger pyrt till? Skäller du ut dom också om dom kommer 1 minut försent?
Har du ens läst texten. Jag har inga som helst problem att kollegor jobba hemma eller annorstädes, men vissa möten är av den typen att man behöver vara på plats. Det kan t ex handla om vi har en fysisk prototyp av en komponent på plats och det är ett klämma och känna möte. De jag jobbar med har inga som helst problem med detta.

Sen att man är i tid till möten är en självklarhet, precis som när man gick i skolan, det är inte svårare än så. Dessutom har jag ingen lust att dra om alltihopa för för att folk ramlar in sent. Det handlar om respekt både för arbetet, för sina kollegor, för övriga kollegor i t ex USA eller Japan att man är på plats när man skall.

Händer det att någon är sen någon gång så är det givetvis ingen stor sak, men historiskt är det alltid samma människor som är sena. Jag är förresten inte chef per se, men jag är projektledare för två större projekt, ett där vi är i nära samarbete med Sydkorea och Japan och även lite USA, ett annat som huvudsakligen är Europa och Kalifornien.

De allra flesta möten kan vi genomföra hemifrån, men just enstaka är lämpligt att vara på plats av olika orsaker. Vi har väldigt stor frihet vi som jobbar i dessa projekt och vi har som sagt förtroendearbetstid, vilket nog inte passar alla, men mig passar det utmärkt.

Sen ska man givetvis göra det som vi kommer överens om på de internationella stormötena till nästa möte. Sen vissa saker sker ju över lång tid. Ett exempel som jag kan bli irriterad över är om man då tagit på sig eller ålagts att t ex kontakta Siemens eller Toshiba för att inhämta information om de kan ordna fram komponenter eller implementera programvaror för oss, men att man faktiskt inte gjort det. Sen behöver arbetet inte vara klart, för man stöter ofta på problem utmed vägen av alla möjliga slag. Det räcker att bara upplysa oss övriga om att man varit i kontakt med med företagen men att man i vanlig ordning stött på bekymmer, sen får man gärna dela med sig av dessa bekymmer om det är något vi kan anpassa från vår sida. Men det funkar inte att säga att hunden åt upp hemläxan.
Citera
2026-06-07, 09:40
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då får du väl lära de nya då. Eller så får de nya forma sitt eget arbete. Trots allt pratar vi om självständiga individer.
Ja, jag är en av de som omätbart överför kunskap till yngre. Jobbar jag hemma så finns jag inte lika tillgänglig för de yngre och missar görs i onödan. Missar som måste korrigeras och som då kostar pengar.

Teams, mejl och telefon är inte alls samma sak som att gå fem meter bort till ett annat skrivbord och hantera problemet direkt eller sitta ihop i ett konferensrum och prata.

Du har också bonding-aspekten, lagkänslan som inte blir densamma om alla sitter hemma. Och sitter jag hemma och jobbar för företag A så kan jag dessutom lika gärna sitta hemma och jobba för företag B. Det är inget företagen vill underlätta.

Effekten av att folk jobbar med varandra i samma rum är svår att mäta men företagen har börjat märka den negativa effekten av hemma-arbete så tiden för valfritt hemmaarbete är på väg att ta slut.

Gilla det eller inte.

Vår policy nu är minst två dagar i veckan på kontoret och dessa två dagar behöver vara på särskilda veckodagar för att säkra att alla är inne samtidigt. Den policyn kan komma att skärpas ytterligare om det visar sig att det inte fungerar som tänkt.
__________________
Senast redigerad av byggare bob 2026-06-07 kl. 09:42.
Citera
2026-06-07, 09:49
  #514
Medlem
Knotknets avatar
Alla som "arbetar" hemifrån fuskar. Så det går att förstå att ett privat företag inte vill ha anställda som inte arbetar.
Citera
2026-06-07, 09:53
  #515
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Ja, jag är en av de som omätbart överför kunskap till yngre. Jobbar jag hemma så finns jag inte lika tillgänglig för de yngre och missar görs i onödan. Missar som måste korrigeras och som då kostar pengar.

Teams, mejl och telefon är inte alls samma sak som att gå fem meter bort till ett annat skrivbord och hantera problemet direkt eller sitta ihop i ett konferensrum och prata.

Du har också bonding-aspekten, lagkänslan som inte blir densamma om alla sitter hemma. Och sitter jag hemma och jobbar för företag A så kan jag dessutom lika gärna sitta hemma och jobba för företag B. Det är inget företagen vill underlätta.

Effekten av att folk jobbar med varandra i samma rum är svår att mäta men företagen har börjat märka den negativa effekten av hemma-arbete så tiden för valfritt hemmaarbete är på väg att ta slut.

Gilla det eller inte.

Vår policy nu är minst två dagar i veckan på kontoret och dessa två dagar behöver vara på särskilda veckodagar för att säkra att alla är inne samtidigt. Den policyn kan komma att skärpas ytterligare om det visar sig att det inte fungerar som tänkt.

Visst kan det vara så, men du missar några väsentliga saker.

Om fysisk närvaro automatiskt gav bättre kunskapsöverföring borde företag med kontorsplikt konsekvent prestera bättre än företag med distribuerade team. Så ser verkligheten inte ut. Många av världens mest framgångsrika teknikföretag bygger stora delar av sin verksamhet på distansarbete.

Kunskapsöverföring handlar främst om processer, dokumentation, mentorskap och kultur. Om verksamheten faller ihop så fort en senior person inte sitter fem meter bort finns det ett större organisatoriskt problem än själva arbetsplatsen.

Argumentet om lagkänsla är också svårt att använda som generellt bevis. För vissa stärks lagkänslan av att ses på kontoret. För andra stärks motivation, fokus och livskvalitet av att slippa pendla två timmar om dagen. Resultatet blir ofta mer energi kvar till själva arbetet.

Sedan finns den ekonomiska sidan. Företag sparar kontorsyta, anställda sparar tid och resekostnader, och många upplever högre produktivitet hemma. Det är därför distansarbete inte försvunnit trots att det funnits i stor skala i flera år.

Att vissa företag skärper sina regler visar främst att de föredrar den modellen. Det bevisar inte att den är bättre. Om kontorsnärvaro gav så tydliga resultat som du antyder hade frågan varit avgjord för länge sedan. I stället ser vi att företag runt om i världen fortfarande experimenterar med allt från full distans till hybrid och kontorsplikt, just för att utfallet varierar mellan olika verksamheter och människor.
Citera
2026-06-07, 10:06
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen påstår att ALLA är ineffektiva "slackers" - finns alltid undantag. Vad gör du från hemmet då? Hur många timmar jobbar du, effektiv tid?

Det märks att du inte har aning om hur hemarbetet fungerar på Scania. Jag har jobbat på Scania i många år och jobbat både 100% distans och med 100% kontorsnärvaro i olika perioder. Oavsett var du sitter, på distans eller kontor, så har man oftast väldigt mkt digitala möten utspridda över dagen. Fysiska möten existerar inte längre på Scania/Traton. Finns ingen chans att införa det igen heller, detta eftersom Traton skapade en global R&D med personal över hela världen. Dvs. de personer du arbetar med sitter ofta inte i Sverige och du blir därför tvingad till digitala möten. Vidare, du har även leveranser som du ska leverera och presentera. Du hinner helt enkelt inte gå och ”klippa gräset” etc även om du är hemma. Om du inte ringer in på möten eller levererar det som du sagt, så kommer folk att reagera. Om ngn inte levererar hemifrån, så kommer inte chefer att tillåta dig jobba på distans. Det händer redan idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in