2026-06-07, 07:47
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Det står Gud fritt att hjälpa vem han vill.

Romarbrevet 9
[14] Vad innebär nu detta? Kan Gud göra orätt? Naturligtvis inte. [15] Han säger ju till Mose: Jag skall förbarma mig över vem jag vill och vara barmhärtig mot vem jag vill. [16] Alltså kommer det inte an på människans vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande. [17] Skriften säger ju till farao: Det var därför jag upphöjde dig, för att jag skulle visa min makt på dig och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden. [18] Så förbarmar han sig över vem han vill och förhärdar vem han vill.

Guds frihet i valet av folk
[19] Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. [20] Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? [21] Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? [22] Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? [23] Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? [24] Till att vara sådana har han kallat oss, vare sig vi är judar eller hedningar.
Citera
2026-06-07, 08:17
  #86
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Gud, källan, livsträdet, vad man nu vill omnämna det man tror på är ingen jultomte.
Vi förstår inte alltid alla dessa ”varför?” men att be Gud om fördelar ”gör min son frisk”, ”låt mig vinna på lotto” kanske inte är syftet med bönen?
Bönen är ett samtal, en ödmjukhet och kärlek du delar med livet själv, källan, din Gud.
I din berättelse där den unge pojken får cancer och dör, är kanske inte själva syftet just att pojken måste dö utan syftet kan kanske vara att föräldrarna måste lära sig att göra det absolut svåraste kärleken kan kräva av en människa - nämligen att ta avsked av en högt älskad människa.
Denna kunskap föräldrarna sedan bär med sig efter sin sons död, genom sin sorg, kan kanske ge ett vidare syfte i sig framöver, kanske någon av dem blir sorge-terapeut och kan hjälpa hundratals i samma svåra situation…
Du kan aldrig sörja om du inte har älskat personen som dör, så kärlek och sorg går alltid hand i hand.

Din farmor som blev sjuk men sedan frisk utan att du bad, tja, kanske det var meningen att hon skulle lära sig något om sin sjukdom eller att du skulle lära dig att vara lite mer hjälpsam? Ofta är händelser som sker våra nära och kära en ögonöppnare - just så vi runtomkring ska bli bättre människor hela tiden genom nya lärdomar och kunskaper. Det är ju på så vis vi alla utvecklas. Och vem vet? Kanske din farmor bad ”gode gud, låt mig få vara tillsammans med mitt barnbarn en tid till”

Vi är bara små människor som varken ser eller förstår alla skeenden här i livet, just för att vi inte ser den stora bilden.
Bra förklarat.

En del ateisters argument verkar handla om främst tre saker.
Kristna tror på en sagofarbror de kan hålla i hand och aldrig ta egenansvar.
Kristna tänker mycket på paradiset, vilket är målet med tron.
Alla krig handlar om religion, därför är Gud ond.

Det kanske stämmer på en del troende, men för egen del är min relation med Gud på ett privat och personligt plan, man skulle kunna beskriva det som att han fungerar som min inre moraliska kompass och stöd. Jag förväntar mig dock inte att han ska lösa alla mina problem, Gud hjälper den som hjälper sig själv.

Jag tänker väldigt lite på vad som händer efter döden, paradiset har aldrig varit det primära. Min far var t ex. ateist, men en mycket god man. Att han nu skulle befinna sig i helvetet finns inte på kartan.

Krig handlar om makt och pengar och är satans skapelser. Religion är bara en täckmantel i många fall, även om vissa religioner får vissa troende att anse att de är förmer än andra, vilket är högmod.

Kanske har barnets lidande i cancer bönhörts till förmån för föräldrarna böner om att få ha barnet kvar.


Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det står Gud fritt att hjälpa vem han vill.

Romarbrevet 9
[14] Vad innebär nu detta? Kan Gud göra orätt? Naturligtvis inte. [15] Han säger ju till Mose: Jag skall förbarma mig över vem jag vill och vara barmhärtig mot vem jag vill. [16] Alltså kommer det inte an på människans vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande. [17] Skriften säger ju till farao: Det var därför jag upphöjde dig, för att jag skulle visa min makt på dig och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden. [18] Så förbarmar han sig över vem han vill och förhärdar vem han vill.

Guds frihet i valet av folk
[19] Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. [20] Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? [21] Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? [22] Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? [23] Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? [24] Till att vara sådana har han kallat oss, vare sig vi är judar eller hedningar.
Det här med att Gud skulle göra skillnad på judar och annat folk har jag svårt att ta till mig.
Citera
2026-06-07, 08:28
  #87
Medlem
immenhusens avatar
Det du hänvisar till är ett gammalt teologiskt krux, som kallas för teodicéproblemet. ”Om Gud är genomgående god och allsmäktig, varför tillåter Han då ond och bråd död i världen?”

Det enkla svaret på problemet, att Gud har givit människan rådighet över skapelsen, och att den genom oss är brusten. Men Han har samtidigt givit oss en öppning till frälsning, försoning och därmed ett evigt liv genom Kristus. Och det är det som väntar den kristna människan när hon dör. Den världsliga döden är vidare nödvändig för detta. Hur man dör, skiljer sig dock åt.

Men varför låter Gud unga människor dö, med hela livet framför sig? Det är ett av de stora mysterierna, men det ligger inte långt ifrån att anta, att de som Gud älskar, låter han ta till sitt himmelrike först. Du som lever länge i förgängligheten är således nedprioriterad.

/AI
Citera
2026-06-07, 08:55
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det här med att Gud skulle göra skillnad på judar och annat folk har jag svårt att ta till mig.
Det är inte svårt att förstå. Judar är Guds egendomsfolk. Än i dag, för ett löfte. Genom Kristus tillhör alla slags folk Guds folk. Frälsningen är nu individuell.
Citera
2026-06-07, 09:28
  #89
Medlem
Religiösa människor är idioter
Citera
2026-06-07, 09:38
  #90
Medlem
För att det inte finns någon gud, skulle det finnas någon så skulle inte världen se ut som den gör
Citera
2026-06-07, 09:40
  #91
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är inte svårt att förstå. Judar är Guds egendomsfolk. Än i dag, för ett löfte. Genom Kristus tillhör alla slags folk Guds folk. Frälsningen är nu individuell.
Kan du utveckla det fetade?
Hjälper Gud judar före alla andra?
Citera
2026-06-07, 09:58
  #92
Medlem
The Crashs avatar
Låter som han blev botad. Döda lider inte av cancer.

Valar morghulis.
Citera
2026-06-07, 10:05
  #93
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Kan du utveckla det fetade?
Hjälper Gud judar före alla andra?
Nej uppenbarligen inte. Abrahams släkte valdes ut för att få kunskap om Guds vilja, en kunskap som så småningom skulle nå alla folk.

Trots Abraham och Moses så utvecklades det inte bra. De israeliska ledarna var "upprorsmän och tjuvars stallbröder" och förvanskade kunskapen om Guds vilja. De dödade profeterna så som de dödade Jesus. En av dem ska ha blivit levande sågad itu.Jesus fullbordade budskapet som nu finns tillgängligt bland alla folk.
Citera
2026-06-07, 10:19
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Kan du utveckla det fetade?
Hjälper Gud judar före alla andra?
När Moses fick lagen lovade folket att hålla lagen, och Herren lovade att vara deras Gud.

Yahweh, Fadern, gav löftet, så han hjälper de före andra. Men sedan Kristus instiftade ett nytt förbund är kristna också löftets barn.
Citera
2026-06-07, 10:40
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

Gud hjälper ingen i vår tid på det sättet. Det Jesus gjorde, t.ex. väcka upp döda, var en bild på en framtida värld, där Gud styr över jorden istället för människan och Satan.

Då kommer Gud att hjälpa alla:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2026-06-07, 11:09
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
En tredje möjlighet är att gud både vill och kan hjälpa, men att det finns någon form av begränsning som hindrar ett ingripande.

Ja, alternativ 3. Begränsningen är att Gud vill vara rättvis, begränsningen är rättvisan för alla skapelser, onda som goda.

Satan, Adam och Eva ville inte att Gud skulle styra världen, dom ville bestämma själva vad som är gott och ont.
Detta är en anklagelse mot Gud, att Gud inte ska blanda sig i hur människor lever. Så för rättvisans skull tillät Gud dom göra som dom ville.

Det andra alternativet hade varit att ta bort det han hade skapat, att kasta hela skapelsen i papperskorgen. Men nu tillät Gud dom göra som dom ville eftersom Gud visste att inte alla människor väljer ondskans väg, utan en del människor kommer att vilja underordna sig Gud, och vill att det är Gud som ska bestämma och styra över jorden och människorna, eftersom det är bara Gud som kan ordna en fridfull värld utan krig, sjukdomar och död.

Så i en snar framtid kommer han att hjälpa alla människor:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Men först måste jorden rensas från ondskan:

"Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den, och jorden och himlen flydde inför honom, och det fanns inte längre någon plats för dem. Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar... Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:11-12,15 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in