Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.
Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.
Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Jag är inte religiös, men det vanliga argumentet är väl: "Outgrundliga äro herrens vägar", vilket torde innebära att det finns en mening med det, men att vi människor inte är kapabla att förstå meningen.
Med det argumentet kan de förklara allt.