2026-06-07, 11:16
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det här med att Gud skulle göra skillnad på judar och annat folk har jag svårt att ta till mig.

Det gör han inte:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-45 Bibel2000)
Citera
2026-06-07, 11:17
  #98
Medlem
LKKINGENs avatar
Skulle vilja säga som så att Gud är Gud, vad det nu är, skapelsen, evulotionen medans religion är människans påhitt dvs de 2 har inget med vart annat att göra.
Sen kan man be om man vill men är inte så säker på att vår skapelsekraft bryr sig så särskilt mycket om oss, typ som när vi tittar ner på en myrstack.
Man kan beskåda, fascineras men någon inverkan har man inte, skulle vara om man sparkade sönder stacken men det är bara idioter som gör.
Citera
2026-06-07, 11:20
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Kan du utveckla det fetade?
Hjälper Gud judar före alla andra?

Nej, Gud övergav judarna:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus." (Matt 23:37-38 Bibel2000)

Det är kristna som nu är Guds utvalda folk:

"Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet." (1 Petrus 2:10 Bibel2000)

Förbundet med judarna upphörde i och med det nya förbundet:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)
__________________
Senast redigerad av ttsp 2026-06-07 kl. 11:25.
Citera
2026-06-07, 11:29
  #100
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Skulle vilja säga som så att Gud är Gud, vad det nu är, skapelsen, evulotionen medans religion är människans påhitt dvs de 2 har inget med vart annat att göra.
Sen kan man be om man vill men är inte så säker på att vår skapelsekraft bryr sig så särskilt mycket om oss, typ som när vi tittar ner på en myrstack.
Man kan beskåda, fascineras men någon inverkan har man inte, skulle vara om man sparkade sönder stacken men det är bara idioter som gör.
Nej Gud är fullkomlig och allt han gör eller inte gör är för sin skapelses bästa. Han låter ingen få evig död om det inte är nödvändigt.
Citera
2026-06-07, 12:13
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Gud övergav judarna:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus." (Matt 23:37-38 Bibel2000)

Det är kristna som nu är Guds utvalda folk:

"Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet." (1 Petrus 2:10 Bibel2000)

Förbundet med judarna upphörde i och med det nya förbundet:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)
Jesus syftade till templet (hans faders hus) som förstördes senare.

Han har inte förskjutit sitt folk.

Romarbrevet 11
[1] Jag frågar då: kanske Gud har förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är ju själv israelit, ättling till Abraham och av Benjamins stam. [2] Gud har inte förskjutit sitt folk, som han en gång har utvalt. Ni vet ju vad skriften säger i berättelsen om Elia, då han anklagar Israel inför Gud: [3] Herre, dina profeter har de dödat och dina altaren har de rivit ner, jag är ensam kvar, och nu står de efter mitt liv. [4] Vad får han för svar från Gud? Jag har sparat åt mig sju tusen män som inte har böjt knä inför Baals bild. [5] På samma sätt finns det i vår tid en rest som Gud har utvalt av nåd.


Romarbrevet 9
[6] Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer från Israel, [7] och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Det heter ju: Det är Isaks ättlingar som skall föra ditt namn vidare, [8] det vill säga: inte alla de barn som han blev upphov till är barn som Gud har gett honom; det är löftets barn som räknas som hans efterkommande.

Löftets barn är Guds folk, och det innefattar judar. Det beror på Guds löften, som han inte bryter.
Citera
2026-06-07, 13:03
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jesus syftade till templet (hans faders hus) som förstördes senare.

Han har inte förskjutit sitt folk.

Romarbrevet 11
[1] Jag frågar då: kanske Gud har förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är ju själv israelit, ättling till Abraham och av Benjamins stam. [2] Gud har inte förskjutit sitt folk, som han en gång har utvalt. Ni vet ju vad skriften säger i berättelsen om Elia, då han anklagar Israel inför Gud: [3] Herre, dina profeter har de dödat och dina altaren har de rivit ner, jag är ensam kvar, och nu står de efter mitt liv. [4] Vad får han för svar från Gud? Jag har sparat åt mig sju tusen män som inte har böjt knä inför Baals bild. [5] På samma sätt finns det i vår tid en rest som Gud har utvalt av nåd.


Romarbrevet 9
[6] Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer från Israel, [7] och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Det heter ju: Det är Isaks ättlingar som skall föra ditt namn vidare, [8] det vill säga: inte alla de barn som han blev upphov till är barn som Gud har gett honom; det är löftets barn som räknas som hans efterkommande.

Löftets barn är Guds folk, och det innefattar judar. Det beror på Guds löften, som han inte bryter.

Det stämmer, Gud har inte förskjutit judarna, lika lite som han förskjuter vilket folk man än tillhör:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-35 Bibel2000)

Men det finns ingen logik i att förbundet med judarna ersattes av det nya förbundet, och Gud ändå ska ha någon förpliktelse för dom som bröt mot förbundet:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt" (Jeremia 31:31-32 Bibel2000)

För att judarna ska bli Guds folk så måste dom, så som alla andra, gå in under det nya förbundet:

"Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. " (Jeremia 31:33 Bibel2000)

Det nya förbundet som Jesus instiftade, och som kom i kraft genom hans blod, hans död:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Det är därför det står i samband med det "övergivna huset":

"Ty jag säger er: ni ser mig inte mera förrän den dag då ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.«" (Matt 23:39 Bibel2000)

Alltså måste judarna, som alla andra folk, säga: "Välsignad är Kristus som kommer i Herrens namn".
Men det stämmer att det "övergivna huset" handlar om templet, det allra heligaste, och arken med dom tio budorden. Det var en symbol för att Gud var med dom, när arken och tavlorna försvann, när templet förstördes av romarna, så var det en symbol på att Gud hade övergivit judarna som hans folk, och övergick till det nya förbundet.

Och att förhänget till det allra heligaste brast när Jesus dog, och blottade allting, var också en symbol på att judarna inte längre hade Guds beskydd:

"Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan. Då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner, jorden skakade och klipporna rämnade" (Matt 27:50-51 Bibel2000)
Citera
2026-06-07, 13:42
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det stämmer, Gud har inte förskjutit judarna, lika lite som han förskjuter vilket folk man än tillhör:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-35 Bibel2000)

Men det finns ingen logik i att förbundet med judarna ersattes av det nya förbundet, och Gud ändå ska ha någon förpliktelse för dom som bröt mot förbundet:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt" (Jeremia 31:31-32 Bibel2000)

För att judarna ska bli Guds folk så måste dom, så som alla andra, gå in under det nya förbundet:

"Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. " (Jeremia 31:33 Bibel2000)

Det nya förbundet som Jesus instiftade, och som kom i kraft genom hans blod, hans död:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Det är därför det står i samband med det "övergivna huset":

"Ty jag säger er: ni ser mig inte mera förrän den dag då ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.«" (Matt 23:39 Bibel2000)

Alltså måste judarna, som alla andra folk, säga: "Välsignad är Kristus som kommer i Herrens namn".
Men det stämmer att det "övergivna huset" handlar om templet, det allra heligaste, och arken med dom tio budorden. Det var en symbol för att Gud var med dom, när arken och tavlorna försvann, när templet förstördes av romarna, så var det en symbol på att Gud hade övergivit judarna som hans folk, och övergick till det nya förbundet.

Och att förhänget till det allra heligaste brast när Jesus dog, och blottade allting, var också en symbol på att judarna inte längre hade Guds beskydd:

"Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan. Då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner, jorden skakade och klipporna rämnade" (Matt 27:50-51 Bibel2000)
Det handlar inte om förbundet, det handlar som sagt om Guds löften.

Haggaj 2
[5]Jag är med er, säger Herren Sebaot – [6] det löftet gav jag er när ni drog ut ur Egypten – och min ande finns hos er. Var inte rädda.

Guds ande fanns hos de långt innan anden blev utgjuten pingsten år 33.

1 Korinthierbrevet 3
[16] Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er?

Detta löfte gavs alltså långt innan Salomo byggde det första templet. Guds tempel är alltså ett andligt bygge, och varför skulle Herren överge sin skapelse? Läs Jes 43
Citera
2026-06-07, 17:35
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är inte religiös, men det vanliga argumentet är väl: "Outgrundliga äro herrens vägar", vilket torde innebära att det finns en mening med det, men att vi människor inte är kapabla att förstå meningen.
Med det argumentet kan de förklara allt.

Brasklappen of the century haha!
Citera
2026-06-07, 18:35
  #105
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej Gud är fullkomlig och allt han gör eller inte gör är för sin skapelses bästa. Han låter ingen få evig död om det inte är nödvändigt.
Tycker du ja
Citera
2026-06-07, 18:37
  #106
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Varför skulle Gud göra som vi vill? Hans plan kan vara oändligt mycket mer god och givande, men vi förstår det inte. Tro handlar därför mest om ödmjukhet. Att kräva vissa ingripanden för att gå med på att tro är motsatsen.

Som att dö i skelettcancer tex. Oerhört god och givande plan. Eller ta de här insekterna i Afrika vars hela livscykel går ut på att ta sig in i ögonen på barn och lägga ägg som sedan kläcks till larver som borrat sig ut genom ögonen. Kul påhitt det där. Oerhört gott och givande för barnen som råkar ut för det.
Eller ta baby-blisters, barn som får oerhört smärtsamma blåsor över hela kroppen, kroniskt och det finns inga botemedel. Tack gud.
Citera
2026-06-07, 19:23
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Som att dö i skelettcancer tex. Oerhört god och givande plan. Eller ta de här insekterna i Afrika vars hela livscykel går ut på att ta sig in i ögonen på barn och lägga ägg som sedan kläcks till larver som borrat sig ut genom ögonen. Kul påhitt det där. Oerhört gott och givande för barnen som råkar ut för det.
Eller ta baby-blisters, barn som får oerhört smärtsamma blåsor över hela kroppen, kroniskt och det finns inga botemedel. Tack gud.
När du skriver så där visar du prov på motsatsen till ödmjukhet. Det är fullt förståeligt att vara arg på världen och dess orättvisor. Men det har ingenting med Gud och kristen teologi att göra. För den som kan sin teologi är världens olycka inget märkligt. Men givetvis ändå smärtsamt. Jag har skrivit fler inlägg i den här tråden som du kan ta del av. Men något säger mig att du är nöjd med att få uttrycka din ilska. Du är inte ensam om det. Jag har svarat andra likasinnade.
Citera
2026-06-07, 21:39
  #108
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, alternativ 3. Begränsningen är att Gud vill vara rättvis, begränsningen är rättvisan för alla skapelser, onda som goda.

Satan, Adam och Eva ville inte att Gud skulle styra världen, dom ville bestämma själva vad som är gott och ont.
Detta är en anklagelse mot Gud, att Gud inte ska blanda sig i hur människor lever. Så för rättvisans skull tillät Gud dom göra som dom ville.

Det andra alternativet hade varit att ta bort det han hade skapat, att kasta hela skapelsen i papperskorgen. Men nu tillät Gud dom göra som dom ville eftersom Gud visste att inte alla människor väljer ondskans väg, utan en del människor kommer att vilja underordna sig Gud, och vill att det är Gud som ska bestämma och styra över jorden och människorna, eftersom det är bara Gud som kan ordna en fridfull värld utan krig, sjukdomar och död.

Så i en snar framtid kommer han att hjälpa alla människor:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Men först måste jorden rensas från ondskan:

"Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den, och jorden och himlen flydde inför honom, och det fanns inte längre någon plats för dem. Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar... Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:11-12,15 Bibel2000)
Det är acceptabelt inom ramverket att gud existerar, men det gör inte gud allsmäktig. Gud blir då begränsad, antingen av sin egen föreställning om rättvisa eller av en högre form av rättvisa som styr och begränsar guds handlande till rättvisans ramar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in