Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.
Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.
Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Gud, källan, livsträdet, vad man nu vill omnämna det man tror på är ingen jultomte.
Vi förstår inte alltid alla dessa ”varför?” men att be Gud om fördelar ”gör min son frisk”, ”låt mig vinna på lotto” kanske inte är syftet med bönen?
Bönen är ett samtal, en ödmjukhet och kärlek du delar med livet själv, källan, din Gud.
I din berättelse där den unge pojken får cancer och dör, är kanske inte själva syftet just att pojken måste dö utan syftet kan kanske vara att föräldrarna måste lära sig att göra det absolut svåraste kärleken kan kräva av en människa - nämligen att ta avsked av en högt älskad människa.
Denna kunskap föräldrarna sedan bär med sig efter sin sons död, genom sin sorg, kan kanske ge ett vidare syfte i sig framöver, kanske någon av dem blir sorge-terapeut och kan hjälpa hundratals i samma svåra situation…
Du kan aldrig sörja om du inte har älskat personen som dör, så kärlek och sorg går alltid hand i hand.
Din farmor som blev sjuk men sedan frisk utan att du bad, tja, kanske det var meningen att hon skulle lära sig något om sin sjukdom eller att du skulle lära dig att vara lite mer hjälpsam? Ofta är händelser som sker våra nära och kära en ögonöppnare - just så vi runtomkring ska bli bättre människor hela tiden genom nya lärdomar och kunskaper. Det är ju på så vis vi alla utvecklas. Och vem vet? Kanske din farmor bad ”gode gud, låt mig få vara tillsammans med mitt barnbarn en tid till”
Vi är bara små människor som varken ser eller förstår alla skeenden här i livet, just för att vi inte ser den stora bilden.