2026-06-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag blev religiös genom att studera religion under en lång tid och analysera argument och bevis. Jag kom fram till att det måste vara sant och att det är i princip oförnekbart när man vet allt som jag vet.
Så du blev religös i vuxen ålder utan religösa föräldrar?
Hade några pingstvänner i klassen som ung. Dom hängde i nån sektliknande församling och va indoktrinerade som barn.
Fosil av dinosarier var limmade koben och hela faderullan.
Citera
2026-06-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Det är nog många som förbannat gud också utan att du hört om det.
Jag blev också frisk från cancer utan att be till gud, det var helt och hållet läkare som låg bakom det.
Men en religiös person kan så klart förklara att gud styr allt så då är det gud som botat mig.
Citera
2026-06-06, 23:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Så du blev religös i vuxen ålder utan religösa föräldrar?
Hade några pingstvänner i klassen som ung. Dom hängde i nån sektliknande församling och va indoktrinerade som barn.
Fosil av dinosarier var limmade koben och hela faderullan.
Ja jag blev religiös i vuxen ålder utan att ha haft något att göra med religion innan. Det var inga andra som gjorde mig religiös, det var enbart jag själv, en dator och internet.
Citera
2026-06-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ja jag blev religiös i vuxen ålder utan att ha haft något att göra med religion innan. Det var inga andra som gjorde mig religiös, det var enbart jag själv, en dator och internet.

Va det knark, sprit eller ensamhet som gjorde att du blev mottaglig för hjärnviruset?
Ofta handlar ju nyfunnen religion om något slags elände man behöver en fiktiv figur att reparera.
Citera
2026-06-06, 23:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Va det knark, sprit eller ensamhet som gjorde att du blev mottaglig för hjärnviruset?
Ofta handlar ju nyfunnen religion om något slags elände man behöver en fiktiv figur att reparera.
Jag har haft det svårt, ja. Många tråkiga saker men jag vill inte gå in i för mycket detalj. Kanske, jag vet inte om det gjorde mig mer mottaglig. Om det var så så ser jag det som en bra sak. Ett tragiskt liv som leder till gud är bättre än ett framgångsrikt liv utan gud.
Citera
2026-06-06, 23:28
Medlem
Citat:
Jag har haft det svårt, ja. Många tråkiga saker men jag vill inte gå in i för mycket detalj. Kanske, jag vet inte om det gjorde mig mer mottaglig. Om det var så så ser jag det som en bra sak. Ett tragiskt liv som leder till gud är bättre än ett framgångsrikt liv utan gud.
Där är nog förklaringen till hur tankeviruset fick fäste i dig.
Ofta bjuder religon på samröre med andra likasinnade vilket kan vara bra för människor utan eget skyddsnät.
Anonyma alkoholister är ju ett bra exempel där stukade människor med vilja ges tankeviruset om möjligt.
Citera
2026-06-06, 23:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Där är nog förklaringen till hur tankeviruset fick fäste i dig.
Ofta bjuder religon på samröre med andra likasinnade vilket kan vara bra för människor utan eget skyddsnät.
Anonyma alkoholister är ju ett bra exempel där stukade människor med vilja ges tankeviruset om möjligt.
Jag har inget samröre med andra likasinnade. Det är bara jag och jesus, ensamma.
Citera
2026-06-06, 23:40
Avslutad
Om du summerar alla viljor till att få all den hjälp som just specifikt varje individ vill ha - vad är det då som säger att det inte är just detta du får?
Citera
2026-06-07, 00:31
Medlem
Majsmannen2s avatar
Tror världen vi är skapta för är vad den är. Gud ska nog ses som ett moraliskt stöd för den som är villig att ta emot.

Men smärtor och orättvisor är endel av den världen vi lever i.
Citera
2026-06-07, 00:42
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

Gud, källan, livsträdet, vad man nu vill omnämna det man tror på är ingen jultomte.
Vi förstår inte alltid alla dessa ”varför?” men att be Gud om fördelar ”gör min son frisk”, ”låt mig vinna på lotto” kanske inte är syftet med bönen?
Bönen är ett samtal, en ödmjukhet och kärlek du delar med livet själv, källan, din Gud.
I din berättelse där den unge pojken får cancer och dör, är kanske inte själva syftet just att pojken måste dö utan syftet kan kanske vara att föräldrarna måste lära sig att göra det absolut svåraste kärleken kan kräva av en människa - nämligen att ta avsked av en högt älskad människa.
Denna kunskap föräldrarna sedan bär med sig efter sin sons död, genom sin sorg, kan kanske ge ett vidare syfte i sig framöver, kanske någon av dem blir sorge-terapeut och kan hjälpa hundratals i samma svåra situation…
Du kan aldrig sörja om du inte har älskat personen som dör, så kärlek och sorg går alltid hand i hand.

Din farmor som blev sjuk men sedan frisk utan att du bad, tja, kanske det var meningen att hon skulle lära sig något om sin sjukdom eller att du skulle lära dig att vara lite mer hjälpsam? Ofta är händelser som sker våra nära och kära en ögonöppnare - just så vi runtomkring ska bli bättre människor hela tiden genom nya lärdomar och kunskaper. Det är ju på så vis vi alla utvecklas. Och vem vet? Kanske din farmor bad ”gode gud, låt mig få vara tillsammans med mitt barnbarn en tid till”

Vi är bara små människor som varken ser eller förstår alla skeenden här i livet, just för att vi inte ser den stora bilden.
Citera
2026-06-07, 00:52
Medlem
Citat:

Det är kört för dig. Du är inte from nog. Släpper han in vad som helst?

Det är nog kört för dig iaf. Jag tror på herren Jesus kristus, så jag hoppas att jag kommer till himmelriket.
Citera
2026-06-07, 07:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du slänger in en ännu en figur i leken. Då har vi alltså en kamp mellan en person du kallar satan som ingen har sett till och som du personifierar som "Furste" som vägleder en del människor åt fel håll, och en gud som sände oss Jesus för att sprida budskapet om ett evigt liv

Fråga : Vem skapade Satan ? Är det ur ett annat universum ? Är vi drabbade av två olika världar som båda säger sig vara sanningen och vägen ?
Vi alla har ett gudomligt ursprung och egen vilja. Satan och människor. Vi kvalificerar oss eller diskvalificerar oss för en fullkomlig tillvaro där ingen förtrycker eller bedrar.

Det synliga är ju det som reflekterar ljus eller utsänder ljus. Anden reflekterar inte ljus och inte heller vi själva syns i mörkret.

Satan skiljer sig från oss mest genom att han har så mycket mer makt än vad vi har.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-06-07 kl. 07:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in