2026-06-06, 11:30
  #385
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om du går förbi en begravningsplats så ser du troligen en hel del som trodde de var oersättliga på jobbet de hade.

Distansarbete hemifrån var något som behövdes mest under pandemin för att minska risken för att många skulle vara sjuka samtidigt och riskera skador för företagens verksamhet. Det är inget dråpslag utan SCANIA har som många andra företag insett att verksamheten fungerar bättre om deras personal är på arbetsplatsen.

Från artikeln i LT

"– Vill man ha ur mig min fulla potential så måste jag få jobba hemifrån, säger Adam."

Måste jobba hemifrån, trams.
Folk har blivit så jävla bortskämda så det inte är sant. Jag är glad att företagen mer och mer börjar syna dessa latarslen som hotar med att fly. Varsågod, lycka till att hitta ett jobb som fast anställd 2026.

Folk tror att lön och jobb är en mänsklig rättighet. Folk underskattar dessutom hur distansarbete skadar och försvagar en företagskultur där man knappt ser varandra.

Ingen är oersättlig. INGEN! I synnerhet inte helt vanliga jävla generalister.
Citera
2026-06-06, 11:31
  #386
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Stämmer, men de sista kommer förlora jobbet vid nästa omorganisation även om de är villiga att göra 12 timmar om dagen slaviskt på ett kontor och njuter till fullo av att slicka chefens skor regelbundet.

Finns ingen större framtid i branschen för de som inte vaknar och ser utanför ramarna just nu.

"Indier" kan vara arbetsamma och trevliga men inom IT är de minst lika körda som inhemska förmågor.
Scania har aldrig någonsin sagt upp personal som jobbar med produktutveckling. Med tanke på hur fordonsindustrin satsar just nu, på både Diesel/ICE och batteribilar paralellt så kommer det att vara oerhört svårt att driva verksamheten vidare om man säger upp folk.
Min sambo har jobbat på Scania i nästan 10år och det verkar verkligen inte vara en kultur av att slicka chefens röv. Snarare tvärt om, fritt att ifrågasätta.
Citera
2026-06-06, 11:37
  #387
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag har bott i runt 13 boenden sedan jag lämnade familjehemmet för studier och jobb, i olika städer. Det längsta jag haft till nån sysselsättning är ca 8km. I stället för jobba hemma, så kanske man borde tänka på, bo nära studier/arbetsplats. Så länge man inte ser stället från sin bostads fönster så.. Åtminstone då jag växte upp, så var det rätt självklart bo så nära som möjligt.
Kloka ord och jag håller verkligen med dig.
Bästa vore om många kunde bo på cykelavstånd till sitt jobb.
Det var enkelt när jag var yngre.
Nu har man familj, två jobbar heltid och barnen har skolor och kompisar i närområdet.
Byter man då av 100 olika skäl jobb så är det ju inte säkert att det ligger på cykelavstånd. Och vem vill rycka upp hela familjen och tvinga sambon att också byta jobb eller få ännu längre till jobbet?
Dessutom ligger Scania i Södertälje och den stan har inte mycket trevligt att erbjuda.
Skulle aldrig vilja flytta dit.
Citera
2026-06-06, 11:38
  #388
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är ju inga nötter som sitter i företagens ledning.

Roligt att du säger så, för det är lätt att få det intrycket.

https://www.automotorsport.se/nyheter/scania-vdns-akuta-oro-vi-satsar-hela-firman/

Citat:
Jag vet inte vad jag ska göra mer för att få det här att fungera, kommenterar Levin
Citera
2026-06-06, 11:39
  #389
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Jag upplever det är semester att vara på kontoret! Pingis, långa fikaraster, långa luncher, filmer & massa prat om folks privatliv. Inte mkt produktivt där inte. Cheferna är på samma bana. Aldrig hört ngn bli tillsagd av att inte arbeta. Så länge du är på kontoret är det valfritt vad du vill leverera. Ingen bryr sig! Blir trevligt när alla är tillbaka, ännu mindre kontroll. Cheferna blir upptagna med att prata och leka med anställda istället för att övervaka oss digitalt. Skönt att spendera dagen med att larva omkring på kontoret.. blir en skön semester från jobbet!
Haha och nu börjar damage controllen igen för att försöka ändra ledningens beslut.

Du jobbar knappast mer bara för att du är hemma. Det är lätt att se igenom sådana som dig. Om folk tar 2 timmars lunchraster och 10 fikaraster på kontoret så är det ett problem som Scania enkelt kan ändra om man vill.

Sen förstår ni inte heller hur företagsledningar tänker. Även om du får mer gjort hemma, så är tanken med det här är inte att ni ska jobba mer effektivt på kontor. Tanken är att stärka varumärket och kulturen. Det är klart det är skillnad när du startar tvättmaskinen och äter 3 mackor jämfört med när ni är 10 pers som går med Scania-brickor till närmaste pizzerian. Eller där folk träffas och ingår förhållanden genom jobbet. Eller där ni går ut på AW. Eller när ni sitter 500 pers i en sal och lyssnar på vad VD har att säga jämfört med att vara uppkopplade utan kamera på nån jävla Teams-möte. Det är sånt svenska företagsledare värdesätter, inte huruvida du är mer effektiv hemifrån eller inte.

Lyssna på vad presschefen från Scania själv säger så förstår man underförstått att det är exakt så som jag beskriver. Att du spelar pingis med kollegorna och långfikar tror jag att de bara uppfattar det som något bra och positivt. Arbetet kommer ändå att ordna sig i slutändan.
__________________
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-06-06 kl. 11:42.
Citera
2026-06-06, 11:47
  #390
Medlem
Scania har väl sett effekten av hemarbete?

Våra hemarbete håller på att driva vårt företag i konkurs. De skiter i att lägga anbud på nya projekt för att inte riskera sin 2-3 timmars arbetsdag. Nu mera lägger dom all sin energi på att övervaka montörerna ute på fältet med GPS i bilar och mobiltelefoner.

Så snart finns det varken montörer eller jobb kvar, då får väl hemarbetarna sitta och skicka mail till varandra tills dess att lönekassan tar slut.
Citera
2026-06-06, 11:50
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Haha och nu börjar damage controllen igen för att försöka ändra ledningens beslut.

Du jobbar knappast mer bara för att du är hemma. Det är lätt att se igenom sådana som dig. Om folk tar 2 timmars lunchraster och 10 fikaraster på kontoret så är det ett problem som Scania enkelt kan ändra om man vill.

Sen förstår ni inte heller hur företagsledningar tänker. Även om du får mer gjort hemma, så är tanken med det här är inte att ni ska jobba mer effektivt på kontor. Tanken är att stärka varumärket och kulturen. Det är klart det är skillnad när du startar tvättmaskinen och äter 3 mackor jämfört med när ni är 10 pers som går med Scania-brickor till närmaste pizzerian. Eller där folk träffas och ingår förhållanden genom jobbet. Eller där ni går ut på AW. Eller när ni sitter 500 pers i en sal och lyssnar på vad VD har att säga jämfört med att vara uppkopplade utan kamera på nån jävla Teams-möte. Det är sånt svenska företagsledare värdesätter, inte huruvida du är mer effektiv hemifrån eller inte.

Lyssna på vad presschefen från Scania själv säger så förstår man underförstått att det är exakt så som jag beskriver. Att du spelar pingis med kollegorna och långfikar tror jag att de bara uppfattar det som något bra och positivt. Arbetet kommer ändå att ordna sig i slutändan.
Så om jag förstår dig rätt: problemen beror inte på produktivitet, processer eller organisation. Lösningen är att fler äter pizza tillsammans och lyssnar på VD.

Det är nog den mest ärliga beskrivningen av argumentet för 100 % kontorsnärvaro som jag har läst hittills.
Citera
2026-06-06, 11:50
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
https://computersweden.se/article/4120651/krav-pa-att-arbeta-fran-kontoret-forvanta-dig-hog-personalomsattning-och-kulturforfall.html

En artikel i en branschtidning för IT-folk, som bygger på en spekulationer från USA. Vad vill du säga med det?

Som om IT-folk skulle vara representativa för arbetstagare. Fniss.

Möjlighet till distans 1-2 dagar i veckan är bra, när det funkar för alla (inkl. gruppen och företaget). Men dagarna är räknade för dem som kräver distans på heltid. Det är bara att acceptera.
Citera
2026-06-06, 11:52
  #393
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Så om jag förstår dig rätt: problemen beror inte på produktivitet, processer eller organisation. Lösningen är att fler äter pizza tillsammans och lyssnar på VD.

Det är nog den mest ärliga beskrivningen av argumentet för 100 % kontorsnärvaro som jag har läst hittills.
De här nya processerna, VCF osv.
Var och av vilka fattades det beslutet? Av "Scania" i Södertälje? Av Traton?
Citera
2026-06-06, 11:53
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag har bott i runt 13 boenden sedan jag lämnade familjehemmet för studier och jobb, i olika städer. Det längsta jag haft till nån sysselsättning är ca 8km. I stället för jobba hemma, så kanske man borde tänka på, bo nära studier/arbetsplats. Så länge man inte ser stället från sin bostads fönster så.. Åtminstone då jag växte upp, så var det rätt självklart bo så nära som möjligt.

Inte för jag har lust att jobba för Scania men jag har 3 mil dit dock så tar det över 1h att åka dit.

Och det är politikernas fel i över 30 år har man tjafsat om att färdigställa Dennispaketet istället för att bara göra det.

Nu är ju både förbifart Stockholm och Södertörn på g men flera år försenat och kostat samhället miljarder p.g.a. bilister och lastbilar spenderat miljontals timmar i kö istället för att göra något vettigt.

Att flytta kostar pengar bara mäklare går ju på 100k.
Citera
2026-06-06, 11:55
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Så om jag förstår dig rätt: problemen beror inte på produktivitet, processer eller organisation. Lösningen är att fler äter pizza tillsammans och lyssnar på VD.

Det är nog den mest ärliga beskrivningen av argumentet för 100 % kontorsnärvaro som jag har läst hittills.

Det sociala skapar värde för organisationer, så det är i sak korrekt.

Bristande produktivitet och havererade processer är också en del av problemet. Inte med hemarbete i sig, utan med folk som är hela eller större delen av tiden på distans. Det är en konsekvens av att det sociala uteblir.
Citera
2026-06-06, 11:55
  #396
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Så om jag förstår dig rätt: problemen beror inte på produktivitet, processer eller organisation. Lösningen är att fler äter pizza tillsammans och lyssnar på VD.

Det är nog den mest ärliga beskrivningen av argumentet för 100 % kontorsnärvaro som jag har läst hittills.
Självklart är det så. Men det är inte något Scanias presschef skulle gå ut med öppet. Men underförstått så är det på det viset. Bara att man lindrar in det i lite finare ord. Så nu vet ni vad som faktiskt gäller.

Ska jag vara helt ärlig, så skulle jag som VD, som betalar hiskeliga personalkostnader och hyror för fastigheter, provoceras lite av att mina anställda kan ta för givet att sitta hemma, även om jobbet skulle bli mer effektivt gjort hemifrån. Människan är i grunden en varelse som gillar att utöva makt och dominans över andra huvuden om de får tillfälligheten till det. Varför skulle jag med makt betala en undersåte som inte ens behöver se mitt ansikte eller som inte behöver slicka min röv á la Kim Jong Un i Nordkorea? Jag betalar löner för att känna att jag också kan "äga" personen.
__________________
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-06-06 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in