2026-06-06, 10:53
  #373
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Märkligt att företag lägger miljarder på kompetensutveckling om alla med några veckors introduktion är fullt ut utbytbara?

Vad har detta med TS att göra - ALLA är utbytbara...
Citera
2026-06-06, 10:58
  #374
Medlem
Jag upplever det är semester att vara på kontoret! Pingis, långa fikaraster, långa luncher, filmer & massa prat om folks privatliv. Inte mkt produktivt där inte. Cheferna är på samma bana. Aldrig hört ngn bli tillsagd av att inte arbeta. Så länge du är på kontoret är det valfritt vad du vill leverera. Ingen bryr sig! Blir trevligt när alla är tillbaka, ännu mindre kontroll. Cheferna blir upptagna med att prata och leka med anställda istället för att övervaka oss digitalt. Skönt att spendera dagen med att larva omkring på kontoret.. blir en skön semester från jobbet!
Citera
2026-06-06, 10:59
  #375
Medlem
Om man gillar sitt jobb, så jobbar man både hemma o på kontoret, lika effektivt.
Problemet är inte distans arbete, Problemet är glidare och omotiverad anställd , bytt jobb istället!
Citera
2026-06-06, 11:01
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad har detta med TS att göra - ALLA är utbytbara...
Allt. Hela ditt argument bygger ju på att kompetens är lätt att ersätta. Mitt argument är att företagens faktiska beteende tyder på motsatsen.
Citera
2026-06-06, 11:05
  #377
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Allt. Hela ditt argument bygger ju på att kompetens är lätt att ersätta. Mitt argument är att företagens faktiska beteende tyder på motsatsen.

ALLA är utbytbara - snart kommer marknaden överflödas än mer av arbetsamma indier och stönigt IT-folk kommer sitta hemma framför datorn, UTAN lön...
Citera
2026-06-06, 11:07
  #378
Medlem
Jag har bott i runt 13 boenden sedan jag lämnade familjehemmet för studier och jobb, i olika städer. Det längsta jag haft till nån sysselsättning är ca 8km. I stället för jobba hemma, så kanske man borde tänka på, bo nära studier/arbetsplats. Så länge man inte ser stället från sin bostads fönster så.. Åtminstone då jag växte upp, så var det rätt självklart bo så nära som möjligt.
Citera
2026-06-06, 11:07
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
ALLA är utbytbara - snart kommer marknaden överflödas än mer av arbetsamma indier och stönigt IT-folk kommer sitta hemma framför datorn, UTAN lön...
Visst, alla är utbytbara på väldigt lång sikt. Frågan är bara till vilken kostnad och med vilken produktivitet under tiden. Om det vore så enkelt att ersätta erfarna medarbetare skulle kompetensbrist inte vara ett återkommande problem i branschen.
Citera
2026-06-06, 11:12
  #380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
ALLA är utbytbara - snart kommer marknaden överflödas än mer av arbetsamma indier och stönigt IT-folk kommer sitta hemma framför datorn, UTAN lön...

Stämmer, men de sista kommer förlora jobbet vid nästa omorganisation även om de är villiga att göra 12 timmar om dagen slaviskt på ett kontor och njuter till fullo av att slicka chefens skor regelbundet.

Finns ingen större framtid i branschen för de som inte vaknar och ser utanför ramarna just nu.

"Indier" kan vara arbetsamma och trevliga men inom IT är de minst lika körda som inhemska förmågor.
Citera
2026-06-06, 11:21
  #381
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu är det ju inte den enskilda individen som ska bestämma utan företaget som ser till sin verksamhets bästa.

Scania har uppenbarligen insett att det fungerar sämre med personalen på distans. Det är ju inga nötter som sitter i företagens ledning.

Återstår väl att se. Kan ju vara medvetet att man VILL att folk ska säga upp sig också för att spara personalkostnader. När man nåt målet kanske man ändra tillbaks... :-)
Citera
2026-06-06, 11:26
  #382
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Frågan är vem som vill pendla till Södertälje 5 dagar i veckan? Jag skulle aldrig ens överväga det om valet stod mellan att jobbpendla till Södertälje alla vardagar eller att jobba på en annan arbetsplats med kontor i city 3 dagar i veckan och resten hemifrån.
Om du är ingenjör och jobbar på Scania. Hur många arbetstillfällen tror du finns inom pendlingsavstånd?
Det jobbar väl 15000 pers i Södertälje, knappast speciellt många av de kan byta jobb då utan att flytta.
Citera
2026-06-06, 11:26
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Scania verkar vara lite udda blev erbjuden uppdrag där ville att man skulle "provjobba 1v" för dom har haft så mycket problem med konsulter som kryddat sitt CV lite för mycket.

Var ju inte direkt super intresserad då dom dels ligger där dom ligger, ganska låg timpenning och sedan det där.

Var dock långt innan distansarbete blev ett faktum.
Det var nog ett bra beslut, har en bekant som var konsult där och sa att det var den sämsta arbetsplatsen utan konkurrens, toppstyrd och mellanchefer som skulle micromanage:a allt. Det är dock andrahandsuppgifter så vet inte hur det är på plats personligen.
Citera
2026-06-06, 11:28
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Precis! Har massa kollegor som ändrat till ”OPENTOWORK” på LinkedIn. Det gjordes redan innan den här policyn med 100% kontorsnärvaro infördes. Scania/Traton är inte längre en attraktiv arbetsgivare. Omorganisering till Traton har förstört företaget. Mängder av människor på företaget mår dåligt! Man hör om folk som går in i väggen och försvinner. Kvar står ledningen och undrar vad som hände? Ledningen har egentligen ingen aning om hur de ska ta sig ur skiten de har satt sig i. Distansarbete blir en bekväm syndabock!
Det lär slå tillbaka på dem hårt med att dra in distansarbetet på en arbetsplats där folk är redan missnöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in