2026-06-06, 09:06
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja precis, jobbar många hemifrån omöjliggör det ganska mycket.
Tom där jag jobbar började det märkas ordentligt under pandemin. Verkningsgraden på de olika R&D hubarna gick ner markant. Fler fel begicks och fler förseningar uppstod.

Problemet som ni har på ditt arbete är inte möjligheten att jobba hemma, ni har för oengagerade och lata medarbetare utan ansvarstänkande helt enkelt, det kommer att kvarstå oavsett om de sitter hemma eller inne på sina kontor... Hemarbete är en ganska bra kontrollfunktion för arbetsgivarna, fortsätter allt att fungera som vanligt vet man att man har engagerade och lojala människor anställda...
Citera
2026-06-06, 09:12
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Problemet som ni har på ditt arbete är inte möjligheten att jobba hemma, ni har för oengagerade och lata medarbetare utan ansvarstänkande helt enkelt, det kommer att kvarstå oavsett om de sitter hemma eller inne på sina kontor... Hemarbete är en ganska bra kontrollfunktion för arbetsgivarna, fortsätter allt att fungera som vanligt vet man att man har engagerade och lojala människor anställda...
Bevisligen gick produktiviteten ner i samband med när hemarbete promotades.
Vi är i princip samma arbetsstyrka idag och började kräva kontorsnärvaro från Januari i år och jag kan ju säga att det märks tydligt.
Det var ett jäkla gnällande i början men en enda person har slutat sedan dess i samband med föräldraledighet.
Ge det ett år och vi är tillbaka till den verksamhet vi hade 2019. Om inte ännu bättre med de lärdomar vi har idag.
Man får jobba 1/10 dagar hemifrån numera.
Citera
2026-06-06, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om du går förbi en begravningsplats så ser du troligen en hel del som trodde de var oersättliga på jobbet de hade.

Distansarbete hemifrån var något som behövdes mest under pandemin för att minska risken för att många skulle vara sjuka samtidigt och riskera skador för företagens verksamhet. Det är inget dråpslag utan SCANIA har som många andra företag insett att verksamheten fungerar bättre om deras personal är på arbetsplatsen.

Från artikeln i LT

"– Vill man ha ur mig min fulla potential så måste jag få jobba hemifrån, säger Adam."

Måste jobba hemifrån, trams.

Det finns garanterat de som måste jobba hemifrån för att få det att gå ihop. Folk har inte oändligt med tid över för resor och många har ett privatliv att sköta också. För många har det varit en förutsättning att man ens har tagit ett jobb, att det funnits möjlighet att arbeta på distans. Flera jobb har dessutom sålts in på det sättet. Man har haft det som ledord m.m. Att då bara rycka undan mattan. Klart det blir protester.

Men som jag skrivit tidigare. Jag tror det skiljer sig enormt mellan olika företag, företagskulturer, vad för slags personal man har och inte minst vad för slags arbetsuppgifter man sköter. Det går inte att generellt säga att att något är bättre än det andra. Jag köper att det finns jobb som är svåra att sköta på distans, men jag köper också att det finns jobb som sköts betydligt bättre på distans. Jag köper även att folk lever i olika livssituationer.
Citera
2026-06-06, 09:21
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Verksamheter som bygger på att arbetaren sitter på utpekad stol en viss tid, eller beror på spontana möten som kanske inträffar vid kaffemaskinen förtjänar sin plats i förra århundradet. De som gillar detta:
* boomers som tänker att jobb=sitta på ett kontor
* de som har som jobb att prata med alla andra, med andra ord, de som försöker jobba blir störda
* medelmåttor som inte får jobb någon annanstans
* de som har nära till jobbet

Exaktemente!
Har man inga riktiga arbetsuppgifter blir det knepigt när man ska "jobba" hemma, på kontoret kan man få hela dan att gå med att springa runt och och snacka skit och delta på 2-timmars arbetsluncher, det blir ganska konkret när man sätter sig ensam vid datorn hemma, vet man inte vad man ska göra då är det en ganska stark signal om att man kanske är ganska överflödig, för den som har riktiga arbetsuppgifter och känner ansvar för sitt jobb är hemarbete ibland enda chansen att få något vettigt gjort.

Men som vanligt är det oftast latoxar och människor med yrken som omöjliggör hemarbete som ställer sig upp och skriker om att "produktionen går ner", "folk går ut med hunden och målar huset på arbetstid", det är mer en beskrivning av vad de själva skulle göra om de fick chansen att jobba hemifrån.
Citera
2026-06-06, 09:24
Moderator
Sun Rulers avatar
Det hade varit intressant med några studier som hade granskat graden av distansarbete och produktivitet per arbetad timme. Om den har försämrats i takt med ökad andel distansarbete som vissa vill göra gällande.
Citera
2026-06-06, 09:29
Medlem
banzaipirates avatar
Bara söka ett nytt jobb. Är ju upp till den som betalar att bestämma vad som gäller.
Vad kan inte AI göra som inte en hemarbetande kan
?
Citera
2026-06-06, 09:32
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Vi har ju en här på forumet som är chef på Scania, undrar vad han tycker.
Citera
2026-06-06, 09:40
Medlem
barkeepers avatar
Finns ju en stor risk att man gör sig sjukt oattraktiva för yngre förmågor.

I Sverige behöver generellt både män och kvinnor jobba heltid. Det betyder att barnen lämnas över till förskolor och skolor längre tider, och dom förskolorna och skolorna fungerar inte speciellt bra. Möjligheten att jobba hemma ger föräldrar en helt annan möjlighet att vara närvarande för sina barn, att kunna dra en tvätt och liknande på lunchen ger mer fritid på helgerna, flexibiliteten när det gäller att släppa av och hämta på skolorna gör att man mår bättre som förälder när ungarna inte är på barnförvaring 10 timmar per dag.

Jobba hemifrån är ett bra sätt att kompensera för att vi jobbar så mycket mer nu än på den tiden en förälder var hemma.

Men jag vet att Scania har haft stora problem med folk från en del länder tex Indien som drar det hela för långt och inte ställer upp på konceptet att man faktiskt har ett jobb att göra. Det här är nog en reaktion på det. Men en som är slöfock hemma hittar sätt att vara usel även på kontoret, så det hjälper nog föga. Nu kommer VAB och sjukskrivning öka markant på Scania.

Finns ju en drös företag där man haft jobba hemifrån som koncept långt innan covid, och dom företagen går som tåget för att man valt rätt anställda
Citera
2026-06-06, 09:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timBH2gpNwmuHtg
Klart som fan jag hade tillåtit det, när det kommer till utvecklare är det mycket enkelt att se vem som arbetar och vem som bara sitter och flyttar ärenden.

Idag med AI så är skillnaden mycket större mellan någon som arbetar effektivt och någon gammal boomer som sitter flera dagar med samma jävla task.

Hur det är för andra yrken vet jag ej.

Då hade du mest sannolikt gått fort i konkurs. Förstår inte - det är säkerligen mången av er som klagar på somalier som slår dank på stadens torg, men tillåter er själva och andra IT-folk att vara lata "slackers" som enligt er själva är några slags upphöjda gudar, när ni i själva verket snart är utdaterade och omsprungna av AI. Jag skulle vara otroligt ödmjuk i era skor - snart har ni inga jobb och att då ställa krav på att kunna ex. få jobba hemifrån och minimalt med tid, är helt sinnessjukt.

Bara idioter och arbetsgivare som inte har koll tillåter att sina arbetare jobbar effektivt en fjärdedel av tiden man får lön för. Inte undra på att ni är dyra i drift! Men, det är så dumt - snart har ni rationaliserat bort er själva och detta strutsbeteende hjälper er absolut inte. Helt otroligt hur naiva en del folk är... Att tro att detta skulle tillåtas i dagens ultrakompetativa värld... Inte undra på att man hellre tar in högeffektiva och låglönearbetande indier inom era sektorer.
Citera
2026-06-06, 09:45
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Trafiksituationen för någon som reser till/från Stockholm är katastrofal, så jag förstår verkligen att det inte bara är folk som bor på landet långt bort som blir arga över att de kommer behöva pendla mer. Restiden är normalt 1.5 timme i snitt för någon från Stockholmsområdet. Om nu dessutom alla behöver åka in ökar den garanterat till 2 timmar enkelväg. Så 4 timmar om dagen för en Stockholmare. Tåg kanske hälften, men då tillkommer lång promenad från tåget och hämta/lämna barn och handla på vägen försvåras. Samt att man får räkna med ståplats på tåget.

De Stockholmare som kan kommer garanterat se sig om efter nya mer centrala jobb, även om dessa också har kontorsnärvaro. 3-4 timmars pendling fungerar helt enkelt inte för någon med ett normalt liv.

För att locka kompetens från Stockholm har Scanias stora nackdel alltid varit pendlingen. Att man på senare tid kunnat erbjuda hybridarbete för ingenjörer från KTH och Stockholm har gjort att man blivit betydligt mer attraktiva. Man kommer oundvikligen bli en andrahandssortering hos kompetensen framöver. Kanske inte något som syns direkt men garanterat över tid. Särskilt med tanke på att stora företag som konkurrerar om liknande kompetens, Saab och Ericsson, båda har flyttat in betydligt närmre Stockholm (Solna och Hagastaden). Saab och Ericsson har tidigare haft liknande nackdel, att man behövt pendla till Järfälla och Kista.
Citera
2026-06-06, 10:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns garanterat de som måste jobba hemifrån för att få det att gå ihop. Folk har inte oändligt med tid över för resor och många har ett privatliv att sköta också. För många har det varit en förutsättning att man ens har tagit ett jobb, att det funnits möjlighet att arbeta på distans. Flera jobb har dessutom sålts in på det sättet. Man har haft det som ledord m.m. Att då bara rycka undan mattan. Klart det blir protester.

Men som jag skrivit tidigare. Jag tror det skiljer sig enormt mellan olika företag, företagskulturer, vad för slags personal man har och inte minst vad för slags arbetsuppgifter man sköter. Det går inte att generellt säga att att något är bättre än det andra. Jag köper att det finns jobb som är svåra att sköta på distans, men jag köper också att det finns jobb som sköts betydligt bättre på distans. Jag köper även att folk lever i olika livssituationer.
Nu är det ju inte den enskilda individen som ska bestämma utan företaget som ser till sin verksamhets bästa.

Scania har uppenbarligen insett att det fungerar sämre med personalen på distans. Det är ju inga nötter som sitter i företagens ledning.
Citera
2026-06-06, 10:14
Medlem
Vilken lättnad! Jag var orolig att produktivitetsproblemen på Traton berodde på organisation, processer eller styrning. Tur att det bara handlade om var folk placerar sina laptops! Då kan vi äntligen bevisa att SAFe, VCF och Traton aldrig var problemet – eller upptäcka att de kanske var det ändå? Det är fascinerande hur lösningen alltid råkar ligga hos medarbetarna och aldrig hos de styrmodeller som ledningen själv infört. Men det är väl tyvärr så, har man en ledning som inte förmår att ändra rotorsaken får man väl ändra skrivbordsplaceringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in