2026-06-04, 15:52
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Magda är helt klart missnöjd med resultatet, 20% är på tok för högt enligt henne. Svenskar ska inte spara, de ska spendera och betala skatt. Alla ska vara fattiga och beroende av staten/facken.

Efter de vinner valet så kan ni förvänta er att skatten på ISK kommer tokhöjas till den gräns att det inte längre kan anses vara värt att använda.

Dagis, skolorna, och universiteten har sossarna ett absolut järngrepp på. Du skall doktrineras att bli en nyttig idiot. Du ska växa upp med jante och socialdemokratiska värderingar. Du lär dig om orättvisor, men inte om du du personligen tar dig ur dem.

Ja... Magda (S) är säkert det. Kan hålla med i det du skriver ovan men inte Magda (Lyxfällan). Hon vill annorlunda vad gäller kunskap i alla fall.

// CC
Citera
2026-06-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?
Så är det ju. Den offentliga skolan är extremt ineffektiv.

Sedan är det så att man måste förstå koncept som ränta och inflation. Och det är väl inte så att skolan direkt lär ut sådant.

Borde väl ingå som en del i matematikundervisningen att man måste räkna på lite sådant här.

Men just logik har människor svårt för. Dom försöker helst "känna" fram svaren.
Krävs en del träning för att klara av logiska tankeoperationer.
Citera
2026-06-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Sedan är det så att man måste förstå koncept som ränta och inflation. Och det är väl inte så att skolan direkt lär ut sådant.

Borde väl ingå som en del i matematikundervisningen att man måste räkna på lite sådant här.

Hade en kund som undrade över att ta lån, sa det kostar dig 500,-/månaden i fem år, svar; då är ni dyrare än det jag har, jag frågade hur länge betalar du det lånet, svar; vad då hur länge... trodde inte det var en parameter.
Därav alla SMSlån, 100,-/månaden är inte dyrt, men ofta långa löptider och på det nya liknade lån.
Citera
2026-06-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du är en nyttig idiot och ett offer för religiös fanatisism. Pengar är en världsreligion som de styrande använder för att förslava dig. Vakna och inse att "fiat valuta" saknar värde och är en bluff.
Andra skulle säga att pengar är betalmedel som gör att handel fungera smidigare.

Så betalmedel saknar inte värde på något sätt.

Värdet är kopplat till MV = PT. Där MV är omsatt M1 och PT är det som betalas för alla produkter.

Men världen är inte i stagnation. Och då kan PT öka. Dvs produktion och konsumtion. Och då måste MV öka lika mycket. Och då beror valutans värde på hur M1 ändras och hur velocity ändras. Det rä inget som staten riktigt kommenderar.

Det är nog mer så att du är fast i någon föreställning av religiös kaliber.
Citera
2026-06-04, 17:22
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Vet inte om du såg klippet men tjejen som fick frågorna från Magda "kände" sig till svaret på fråga 1. 🙄 Du har helt rätt. Det tråkiga är att det inte bara gäller ekonomi utan de flesta saker i samhället.

På mina kollegor som har barn i gymnasieålder framgår det dock att vissa skolor har börjat mer och mer med "hushållsekonomi" men det skulle behövas betydligt mer. Det finns förstås även ett föräldraansvar men... men om föräldrarna själva inte kan... tja... det blir inte bra.

// CC
Citera
2026-06-04, 17:27
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hade en kund som undrade över att ta lån, sa det kostar dig 500,-/månaden i fem år, svar; då är ni dyrare än det jag har, jag frågade hur länge betalar du det lånet, svar; vad då hur länge... trodde inte det var en parameter.
Därav alla SMSlån, 100,-/månaden är inte dyrt, men ofta långa löptider och på det nya liknade lån.

Vad ska man säga... Inte konstigt att 34% lever från lön till lön... och ytterligare 12% kan bara spara sporadiskt. Därav att jag anser att de allra flesta som har dålig ekonomi har det pga av många flera på varandra dåliga beslut. Något som vi som sköter oss ska betala för. 🤮

// CC
Citera
2026-06-04, 18:17
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej
Min oro är att man svarar fel här.

Det är många gånger riskablare att köpa en aktie än köpa fonder.

Hoppas alla förstår det.

Besök banken och låt din bankman gå igenom risker. Köp aldrig aldrig en enskild aktie om du inte vet vad du gör.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2026-06-04 kl. 18:21.
Citera
2026-06-04, 20:56
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Justerat för inflation? Se fråga 2.

Du klarade alltså inte frågorna. Det gällde inte köpkraften för pengarna (som i fråga två). Grattis.
Citera
2026-06-04, 21:37
Avstängd
Pellefant775s avatar
Citat:

Vad ska man säga... Inte konstigt att 34% lever från lön till lön... och ytterligare 12% kan bara spara sporadiskt. Därav att jag anser att de allra flesta som har dålig ekonomi har det pga av många flera på varandra dåliga beslut. Något som vi som sköter oss ska betala för. 🤮

// CC

De flesta fattar korkade beslut och sedan gnäller de på människor som har kämpat livet ur sig för att vinna ekonomiskt. Det är fascinerande. Träffade en gammal kompis för ett gäng år sedan som jag inte har kontakt med idag, han hade varit utan jobb i 8 år. Sedan började jag ställa mer frågor, det visade sig att han hade sagt nej till flera vettiga jobb + att han sökte väldigt få jobb per månad. Finns många lata idioter idag.

Sedan höjs skatten lite till och lite till. Samtidigt som hela landet vanskötts och folk röstar korkat.

Varför ska man ens jobba för? De tar ju alla ens pengar.
Citera
2026-06-04, 22:05
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 110 kr
b) Prick 110 kr
c) Mindre än 110 kr
Detta är en bättre fråga, mentala barn som inte kan skilja mellan addition och multiplikation tror att 100+2×5=110 kr är rätt svar . Ekonomer och annat löskefolk förstår inte Bernoullis olikhet
Citera
2026-06-05, 10:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Detta är en bättre fråga, mentala barn som inte kan skilja mellan addition och multiplikation tror att 100+2×5=110 kr är rätt svar . Ekonomer och annat löskefolk förstår inte Bernoullis olikhet
Det handlar fortfarande om att förstå principen, inte finliret.
Citera
2026-06-05, 16:08
Avstängd
Citat:
Har ingen ambition att bli miljardär däremot att ha tillräckligt för att göra vad jag vill, när jag vill utifrån hur jag är som person. Vad gäller nyttig idiot verkar inte du direkt lycklig. Jag är hellre en lycklig idiot än en olycklig - ja, vad du nu är för något...

// CC

Otippat att du inte ens känner till begreppet nyttig idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in