2026-06-05, 11:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Snart är det bara låtsasjobbarna inom den ofantliga sektorn som kan sitta hemma och pimpla vin.

Jag har kollega vars man är statligt anställd. " Handläggare " Dom har ett form av betings system
där dom antas kunna handlägga xxx antal ärenden på en vecka.
När han började så fattade han inte riktigt denna informella regel så på en vanlig vecka
på torsdag morgon låg han över sin kvot. Blev av kollegor tillsagd att ta det lungt annars skulle det
drabba alla andra.

Så, jobbar han på bra så är han klar med veckans jobb på onsdag em.
Ja, han jobbar hemifrån. Dom har få möten på plats. Ett par gånger i månaden.
Typ avtackning eller annat obligatoriskt.

Så, min kollega har det riktigt bra. Dom sålt en av familjens bilar och hon blir varje morgon skjutsad
till jobbet och hämtad på em. Alltid städat och snyggt hemma, aldrig några tvätthögar.
Mat handlas och lagas på arbetstid. Mannen tränar 5 ggr i veckan så han håller sej i trim.
Citera
2026-06-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum

Gällande Scania så blir det väl som med andra företag som infört liknande, dom riktiga essen drar och kvar blir medelmåttorna och dom som underpresterar.

hahah, jo tack det har man hört många många gånger.

Jag jobbar som konsult ( it / managment ) så hoppar runt bland uppdragsgivare.

Jag var hösten 2023 på bolag där man skiftade från jobba hemma till 100 % on site.
Flera sa upp sej.

Bla en kille som jag jobbade nära. Han hade vid pandemin flyttat från Stockholm upp till Hälsingland
och hade noll intresse av att flytta tillbaka. Han var kaxig, han skulle lätt få jobb.
Han gick arbetslös 2 år, sedan startade han eget. Lyckade inte ens få en OMSÄTTNING på mer än 500 '
Vad han gör i dag vet jag ej men hans övertro på att han var ovärderlig på företaget och på marknaden var noll värt.

Så: Varje gång jag hör anställda säga att bolaget påbörjat " The race to the bottom"
så garvar jag. Inombords.
Citera
2026-06-05, 11:22
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har kollega vars man är statligt anställd. " Handläggare " Dom har ett form av betings system
där dom antas kunna handlägga xxx antal ärenden på en vecka.
När han började så fattade han inte riktigt denna informella regel så på en vanlig vecka
på torsdag morgon låg han över sin kvot. Blev av kollegor tillsagd att ta det lungt annars skulle det
drabba alla andra.

Så, jobbar han på bra så är han klar med veckans jobb på onsdag em.
Ja, han jobbar hemifrån. Dom har få möten på plats. Ett par gånger i månaden.
Typ avtackning eller annat obligatoriskt.

Så, min kollega har det riktigt bra. Dom sålt en av familjens bilar och hon blir varje morgon skjutsad
till jobbet och hämtad på em. Alltid städat och snyggt hemma, aldrig några tvätthögar.
Mat handlas och lagas på arbetstid. Mannen tränar 5 ggr i veckan så han håller sej i trim.
Så blir det i statliga verksamheter, skyddad verkstad och kraven ställs så att de lägst presterande ska klara sig.
Jag utförde ett arbete under ett par månader där jag gick runt i de gigantiska lokalerna tillhörande en myndighet med många handläggare.
Det var många man bara såg en gång i veckan och i övrigt var det en fikalekstuga och tiden spenderades med att försöka lära varandra det nya it-systemet (som byttes när nån högre upp fick feeling).

Grov datoranalfabetism är nog en stor orsak till låga krav och noll ökad produktivitet trots digitalisering.
Citera
2026-06-05, 11:25
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
hahah, jo tack det har man hört många många gånger.

Jag jobbar som konsult ( it / managment ) så hoppar runt bland uppdragsgivare.

Jag var hösten 2023 på bolag där man skiftade från jobba hemma till 100 % on site.
Flera sa upp sej.

Bla en kille som jag jobbade nära. Han hade vid pandemin flyttat från Stockholm upp till Hälsingland
och hade noll intresse av att flytta tillbaka. Han var kaxig, han skulle lätt få jobb.
Han gick arbetslös 2 år, sedan startade han eget. Lyckade inte ens få en OMSÄTTNING på mer än 500 '
Vad han gör i dag vet jag ej men hans övertro på att han var ovärderlig på företaget och på marknaden var noll värt.

Så: Varje gång jag hör anställda säga att bolaget påbörjat " The race to the bottom"
så garvar jag. Inombords.
Det blir kanske inga massuppsägningar av just sådana anledningar, men nog kommer det finnas folk i Stockholm som letar efter annat och försvinner en efter en med tiden.

Blir inte alls förvånad om man går tillbaka till remote om 2-3 år. Eller om man öppnar ett annat kontor närmre stan för utvecklarfolket med lite fräsigare tjänster.

Det lär ju visa sig.
Senast redigerad av Pansarbalk 2026-06-05 kl. 11:30.
Citera
2026-06-05, 11:30
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Du är så viktig så de behandlar dig som en slav som skall sitta och glo på ett kontor dagarna i ända, stackare
Jag trivs bra här. Trevliga kollegor, intressant jobb, man får vara med att utveckla framtida produkter och bidra till lönsamhet för företaget och inkomster till svensk export.
Och som grädden på moset får jag en dräglig lön på 68000 per månad och 6v semester.
Jag klagar inte.
Citera
2026-06-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Skatteverket vet jag inte. Däremot uppstår en del nackdelar för arbetsgivaren om anställda har hemmet som officiellt arbetsställe. Då blir nämligen företaget/myndigheten direkt ansvarig för arbetsmiljön och kan t.ex. behöva betala höj- och sänkbara skrivbord och dyra kontorsstolar. Dessutom behöver man som du skriver nog betala reseersättning så fort man behöver ha in medarbetaren till kontoret.

Därför är det överlägset vanligaste upplägget fortfarande att ditt anställningsavtal säger att kontoret är din arbetsplats. Sen görs (formellt) enskilda överenskommelser om rätt att arbeta hemifrån x antal % av arbetstiden, när arbetet så medger. Vilket innebär att du kan kallas in till kontoret med mycket kort varsel. Jag tror vi har 1-1,5 timmes inställelsetid. Du kan heller aldrig åläggas att arbeta hemifrån, så de som vill det kan ju vara 100% på kontoret. Arbetsgivaren måste då å andra sidan ha arbetsplatser åt alla, för det hypotetiska fallet att plötsligt hela styrkan skulle komma in till kontoret. Vilket blir lite jobbigt när man utnyttjat hemarbetet till att minska på lokalytor och införa flexplatser. Å andra sidan kan tydligen arbetsgivaren hänvisa till att alla får plats om man utnyttjar mötesrum etc maximalt så att folk kan sitta där och jobba på sina laptops.

Gällande Skatteverket handlar det om bedömningen om vart ditt tjänsteställe är vill jag minnas, och handlar därmed om skatteregler bland annat, samt lite mera saker.
Därav skrev många myndigheter och större arbetsgivare in just max 50% eller 49% i deras policys gällande hybridarbete.
Mest för att arbetsgivarna vill döda framtida diskussioner och risken att få ansvar.

Sedan är ju frågan som du tar upp om verkligen arbetsgivaren kan tvinga medarbetare att sitta i exempelvis i ett mötesrum och arbeta.
Exempelvis tilltaget med öppna kontorslandskap driver ju nästan på folk att sitta hemma. Vissa blir ju utbrända.
Citera
2026-06-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Undrar hur det blir med de som anställdes till en hybridtjänst.

Står det i avtalet lär det ju vara svårt att ändra på.
Citera
2026-06-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Gällande Skatteverket handlar det om bedömningen om vart ditt tjänsteställe är vill jag minnas, och handlar därmed om skatteregler bland annat, samt lite mera saker.
Därav skrev många myndigheter och större arbetsgivare in just max 50% eller 49% i deras policys gällande hybridarbete.
Mest för att arbetsgivarna vill döda framtida diskussioner och risken att få ansvar.

Sedan är ju frågan som du tar upp om verkligen arbetsgivaren kan tvinga medarbetare att sitta i exempelvis i ett mötesrum och arbeta.
Exempelvis tilltaget med öppna kontorslandskap driver ju nästan på folk att sitta hemma. Vissa blir ju utbrända.

Jag jobbar i öppet kontorslandskap och arbetsgivaren har långt ifrån arbetsplatser till alla vilket innebär att man kan få sitta i mötesrum, i entrén eller i värsta fall på golvet för att arbeta. Så de kan omöjligen tvinga tillbaks alla till arbetsplatsen när de inte ens har platser att erbjuda längre. Många gånger har jag fått åka hem för att kunna jobba efter möten, jag vägrar sitta på golvet och jobba, det är för oergonomiskt. Dessutom får vi inte prata högt eller ringa samtal vilket gör det totalt meningslöst att vara där och dessutom omöjligt att utföra mitt jobb (som innebär kontakt med andra). De rationaliserade bort det under pandemin. Så de ska vara jävligt glada att så många arbetar hemifrån för annars kommer de att öka sina lokalkostnader rejält.
Senast redigerad av Grantoppen2 2026-06-05 kl. 12:15.
Citera
2026-06-05, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Undrar hur det blir med de som anställdes till en hybridtjänst.

De får pallra sig tillbaka till kontoret.

Jag anställde en till en ”hybrid” tjänst. Sen sa företaget nu är det dags att komma tillbaka, och då var det slut med det.

Sen LOL på folk som säger att Scania kommer att ”tappa kompetens”. Majoriteten på sånna stora företag är tämligen värdelösa fossiler som man kan ersätta med en kona.
Citera
2026-06-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag jobbar i öppet kontorslandskap och arbetsgivaren har långt ifrån arbetsplatser till alla vilket innebär att man kan få sitta i mötesrum, i entrén eller i värsta fall på golvet för att arbeta. Så de kan omöjligen tvinga tillbaks alla till arbetsplatsen när de inte ens har platser att erbjuda längre. Många gånger har jag fått åka hem för att kunna jobba efter möten, jag vägrar sitta på golvet och jobba, det är för oergonomiskt. De rationaliserade bort det under pandemin. Så de ska vara jävligt glada att så många arbetar hemifrån för annars kommer de att öka sina lokalkostnader rejält.

Jag kan bara hålla med, jag har samma uppfattning.
Därav är jag mest inne på jobbet för fika och göra lättare uppgifter, typ svarar på mail.
Jobba gör jag hemma där jag får vara i fred och har betydligt bättre arbetsmiljö.
Citera
2026-06-05, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra synpunkter! Precis som du säger är ju knappast Södertälje kompetensens högborg. De har garanterat mycket utbildat folk som bor i Stockholm. Ska de tvingas resa till Södertälje varje dag kan jag tänka mig att de söker jobb annorstädes.
Kan dock vara så att de vill dra in på personal. Frågan är då bara om det är rätt personal som slutar. Jag är inte så säker på det.

Det som är så roligt är att ni muppar tror att Sverige har någon slags arbetsmarknad som kan absorbera en massa hemmasittare som blir ledsna i ögat när deras företag bestämmer sig för att hemmasittandet är över.

Detta kommer bli precis som när andra stora svenska bolag återinfört 100% på kontoret. En massa fossiler kommer att böla. Ingen kommer att sluta. Och de kommer att infinna sig på plats i Södertälje.
Citera
2026-06-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag jobbar i öppet kontorslandskap och arbetsgivaren har långt ifrån arbetsplatser till alla vilket innebär att man kan få sitta i mötesrum, i entrén eller i värsta fall på golvet för att arbeta. Så de kan omöjligen tvinga tillbaks alla till arbetsplatsen när de inte ens har platser att erbjuda längre. Många gånger har jag fått åka hem för att kunna jobba efter möten, jag vägrar sitta på golvet och jobba, det är för oergonomiskt. Dessutom får vi inte prata högt eller ringa samtal vilket gör det totalt meningslöst att vara där och dessutom omöjligt att utföra mitt jobb (som innebär kontakt med andra). De rationaliserade bort det under pandemin. Så de ska vara jävligt glada att så många arbetar hemifrån för annars kommer de att öka sina lokalkostnader rejält.

Lokalkostnad per anställd i Stockholm norr, Solna, Sundbyberg, Kista etc för ett större bolag
+ 50 anställda ligger på 2-3.000 kr per månad. Inga stora pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in