2026-06-05, 08:53
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Känner folk som jobbar på Scania och drabbats av detta katastrofa beslut. Många seniora med 20+ erfarenhet som planerar att lämna företaget. I princip alla är överens om att det är bättre och att man får mer gjort när man jobbar på distans än på kontoret. De flesta sitter ju ändå framför datorn med att utveckla hela dagarna ut. Det kan man göra lugn och ro hemma på soffan utan massa störningsmoment. Folk här inne som snackar skit om att det är bättre att vara på kontoret är avundsjuka samhalls-arbetare

Uppenbarligen håller inte de som leder företagen med dig om att ni får mer gjort när ni jobbar på distans, annars hade inte de inte tagit denna beslut.

Haha självklart är du arg för att man är på företagens sida och påstår att vi är avundsjuka. Eller så.är väl planen från deras sida att bli av med er.
Senast redigerad av Ducadream 2026-06-05 kl. 08:55.
Citera
2026-06-05, 09:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Kan du sluta copea hela jävla tiden? Acceptera att vi går mot nya tider, eller snarare tillbaka till normalläget. Sen kan du fortsätta med ditt domedagssnack om att de smarta kommer sticka och hitta ett nytt jobb med 20.000 högre lönepåslag trots att marknaden ser ut som det gör

Funkade det 2019 så kommer det även funka 2026. Men lata jävlar som dig som bara vill kunna vakna upp i kallingar och starta upp datorn klarar vi bra utan.

Säger nåt om I-landsproblemet. I Afrika går de flera mil för att få lite vatten. I Sverige gråter man för att man inte får jobba hemifrån i pyjamas...

De nya tiderna är ju hybridjobb, lite därför Scania hamnar i nyheterna för detta beslut liksom.

Köper inte heller argumentet "Funkade det 2019 så kommer det även funka 2026". Tiderna förändras och med det även krav och förväntan.

Sen är ju frågan även varför man ska backa tillbaka till just 2019 om man ska backa i tiden, dvs. till en tid med norm om 5 dagar i veckan i öppet kontorslandskap. Ska man backa i tiden kan man väl lika gärna göra det till t.ex. 1970 med egna arbetsrum och inga datorer.
Citera
2026-06-05, 09:06
Medlem
knarkhitlers avatar
Snart är det bara låtsasjobbarna inom den ofantliga sektorn som kan sitta hemma och pimpla vin.
Citera
2026-06-05, 09:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Uppenbarligen håller inte de som leder företagen med dig om att ni får mer gjort när ni jobbar på distans, annars hade inte de inte tagit denna beslut.

Handlar inte nödvändigtvis om det utan kan mycket väl vara ett sätt att kapa kostnaderna, företaget går som sagt dåligt. Många bolag i liknande situation har krävt 100% på plats, sedan görs undantag för de i personalen man vill behålla.
Citera
2026-06-05, 09:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Att människor som hävdar att människor är sociala varelser är personer som inte har något privatliv och hobbies och därför måste vara på en arbetsplats för att annars sitter de ensamma, väldigt sorgligt faktiskt.

Det finns nog en viktig generationsskillnad värd att lyfta fram, tittar man bara nån generation bak så var det ju faktiskt så att jobbet inte bara fyllde funktionen som jobb utan även som socialt forum. Innan dejtingappar fanns var ju t.ex. det absolut vanligaste att träffa sin partner på just jobbet.

Idag har man en annan förväntan, unga ser jobb som enbart jobb och det sociala får man på annat håll. Det blir därför en krock i förväntan av det sociala i jobbmiljö mellan olika generationer.
Citera
2026-06-05, 09:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Pratade med en bekant som har insyn. Tydligen ska man ha försökt införa 3 dagars kontorsnärvaro. Ska ha fungerat väldigt dåligt, och många har i princip struntat i det. Därav har ledningen fått spel och "straffar" då med obligatorisk närvaro alla dagar. Kan med andra ord delvis härledas till dåligt ledarskap på mellanchefsnivå, där dessa inte har förmått att få sina gruppmedlemmar att vara på plats.

Mellanchefer hamnar dock i ett jobbigt läge då man ju inte vill förlora de bästa medarbetarna, så att driva igenom dåliga beslut som resulterar i kompetensbrist och dålig utveckling undviker man.

Lite ironiskt att mellanchefer behöver skydda företaget mot beslut tagna av ledningen som skadar bolaget, kan man tycka.
Citera
2026-06-05, 09:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Jag skulle ha väldigt svårt för att vara låst vid kontoret igen.
Undrar om flera bolag kommer ta efter Scania?

Verkar ju vara inom framförallt fordonsindustrin som man går hårt på 100% närvaro, men då finns ju även en viss förståelse då själva produktionen faktiskt är fysisk.

Men i grunden handlar det nog om att branschen är tuff och jakten på att pressa kostnader.
Citera
2026-06-05, 09:19
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej det gör väl arbetsgivaren hur den vill med. När det gäller faktisk arbetsinsats i timmar räknat tjänar man inte på att kalla in folk till kontoret, är min mening. Däremot att stärka teamkänsla genom att folk möts rent fysiskt osv. kan vara en anledning, men då finns fortfarande ingen anledning att kräva 5 dagar i veckan på kontoret.

Jo, om man stärker kontrollen på vad personalen faktiskt gör när de är på jobb, på arbetsplatsen och inte hemma, så är det självklart lätt att tjäna timmar för arbetsgivaren. Har man ingen kontroll över sin arbetskraft så förstår jag argumentet... Är helt makabert att folk kan anse att man skall ha betalt för en full dag när man enkom jobbar kanske två timmar. Och sedan har mage att klaga när arbetsgivaren sedan slår bakut... Företagsledningar har självklart folk som läser slika trådar som denna och förfäras.
Citera
2026-06-05, 09:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Finns inget belägg för påståendet att "de viktigaste mötena sker vid kaffemaskinen".

Nä och som jag skrev så är ju syftet med en paus vid kaffemaskinen just en paus, sitter man i möten hela dagarna och pratar jobb så tror jag de flesta är rätt stängda för att fortsätta prata jobb vid kaffemaskinen eller under lunchrasten. Hade jag själv hamnat i den situationen hade jag försökt styra in samtalet på annat och hade det inte gått hade jag undvikt de där fikorna och luncherna.
Citera
2026-06-05, 09:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Även den norska banken DNB tror jag har infört fem dagar på plats.

De lär förlora kompetenta och drivna medarbetare på köpet.
Citera
2026-06-05, 09:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Som utvecklare finns det många aspekter i det här.

Självklart har vi de som fuskar hem hemmaarbete men det kan ju lätt lösas med att hållas ansvarig för sina arbetsuppgifter.

Jag tror inte det är floskler kring relation skapas och behålls enklare face to face och jag tror faktiskt hela den gemenskapen kan öka team känslan och output, eller i alla fall att du gör ett ordentligt jobb för du inte hatar dina kollegor.

MEN. Vi tappar sjukt mycket tid på pendla fram o tillbaka och tror verkligen om du har dina uppgifter som behövs göra utan några blockers så gör du jobbet bättre hemifrån.

Jag tror inte på 100% kontor, det är dött.

Men en hybrid lösning där man börjar känna att projektet börjar tappa fokus eller blir svårt o driva att man helt enkelt kan dra ihop teamet för workshops eller vad som behövs på plats för "rally the team"

En sak som jag tror är svårt är att vrida tillbaka klockan till arbetssättet man hade 2019 och tidigare med att man satt i stora team hela dagarna och jobbade tillsammans, grejen idag är ju att även om man ses på plats så sitter folk ändå i sina separata Teams-möten hela dagarna då man stänger in sig i sina rum. Så antingen distansjobbar man på plats eller hemifrån, men ska man sitta i sina egna samtal på plats så behövs egna rum till alla så då faller ändå poängen med att man ska träffas på kontoret.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2026-06-05 kl. 09:28.
Citera
2026-06-05, 09:24
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hahaha, fan vad du ljuger, eller försöker du bara intala dig själv eftersom du var en av de som ingen annan. Ville anställa 😂
En senior ingenjör som de sista 8 åren gått högre löneförhöjning än de flesta andra.
Skulle inte tro det.
Finns andra avdelningar här som skulle anställa mig på stående fot.
Dessutom har rekryterare från företag inom 2mils radie kontaktat mig ett antal gånger under de senaste åren.
Den som svamlar är du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in