2026-06-05, 09:36
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Snart är det bara låtsasjobbarna inom den ofantliga sektorn som kan sitta hemma och pimpla vin.
Tyvärr inte, även i den ofantliga sektorn jag arbetar i så är det upp till varje enhetschef/ gruppchef att bestämma hur ofta folk ska vara inne. Vilket leder till en del hål i huvudet beslut då bland annat IT-Support hade tvång att vara på plats varje dag trots att ingenting i deras arbete behöver det.

Officiellt är det väl 3-dagar på kontoret och 2-dagar hemma som gäller, men jag föredrar att vara inne på plats då vi inte har alkoholförbud men om vi har druckit så får vi inte arbeta efteråt. Så vi är ett gäng som varje morgon brukar åka in och ta en flaska vin ihop runt 07:30 och sedan åker vi hem, spelar golf eller fiskar hela dagen.

Visserligen är det samma regler vid hemarbete men då blir det mer skåpsupande och att man kanske fortsätter ta tag i viktiga arbetsuppgifter.
Citera
2026-06-05, 09:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Jag är tveksam till att det här är någon bra idé. Inte för att det nödvändigtvis är fel i sak, dvs att arbetet på macronivå blir effektivare när man träffas dagligen, utan att följande anledningar:

R&D-verksamheten sköts i internationella teams oavsett. MAN, International och Scania har slagit ihop sina R&D. Så det blir distansarbete från kontoret.

Scanias R&D ligger dåligt. Saab flyttade från Järfälla till Solna, rimligen för att ha lättare att locka folk. Ericsson flyttar till Hagastaden. Atlas Copco ligger i Sickla. Scania däremot ligger i en avkrok utanför Södertälje. R&D-verksamheten i Södertälje har växt en hel del sedan 2020. Hybridmöjligheterna har använts som ett insäljningsargument. Pendla 7.5h i veckan är inte kanon men ändå ish OK. 15h? Not so much.

Folk har lagt upp sina liv utifrån det. Coronahundar, köpt billigare hus längre bort, ja, the list goes on. Lundby och Arendal är helt enkelt mycket närmre Göteborg än vad Södertälje är Stockholm.

Så jag tror absolut att man riskerar att tappa folk. Det är förmodligen en delanledning till att man fattar beslutet. Man vill minska personalstyrkan. Risken är väl att det är fel personer som lämnar.

Eller så handlar det egentligen bara om att man spenderat en jävla massa miljarder på elfordon och att komma in på den kinesiska och amerikanska marknaden. När det sedan gått åt helvete sitter man med dyra lån och dåligt kassaflöde. Nu måste man visa aktieägarna att man "gör något". Det är nog ingen som förväntar sig att saker magiskt ska gå bättre, men det handlar om att sälja in det till marknaden.

Bra synpunkter! Precis som du säger är ju knappast Södertälje kompetensens högborg. De har garanterat mycket utbildat folk som bor i Stockholm. Ska de tvingas resa till Södertälje varje dag kan jag tänka mig att de söker jobb annorstädes.
Kan dock vara så att de vill dra in på personal. Frågan är då bara om det är rätt personal som slutar. Jag är inte så säker på det.
Citera
2026-06-05, 09:47
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Mellanchefer hamnar dock i ett jobbigt läge då man ju inte vill förlora de bästa medarbetarna, så att driva igenom dåliga beslut som resulterar i kompetensbrist och dålig utveckling undviker man.

Lite ironiskt att mellanchefer behöver skydda företaget mot beslut tagna av ledningen som skadar bolaget, kan man tycka.
Ja det förstår jag. Mellancheferna får nog ta emot mycket skit nu.
Citera
2026-06-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Så du tycker på allvar att köra teams är mer effektivt än att ställa en snabb fråga när du ser att en kollega inte är upptagen? Det är ju oerhört mycket mer ineffektivt. För att inte tala om alla informella samtal som pågår på ett kontor, du hör något med ena örat som är värt att lägga på minnet eller som du har en bra lösning på
Du måste ju tillhöra den typ av kontorsarbetare som jobbar 2 timmar effektiv tid på en åtta timmars arbetsdag. Lycka till med att behålla den tjänsten när arbetsgivaren fattat galoppen
Med teams har man kollegor ett musklick ifrån, medans i kontor så behöver man gå runt i trappor, våningar och leta runt efter en person för att ställa en fråga. Där man dessutom med stor sannolikhet behöver ta med sig datorn också för att peka och visa ev. problem man stött på. I Scanias fall behöver man dessutom åka runt mellan de alla byggnader som finns runt Södertälje för att träffa kollegor och ha möten, ja berätta för mig hur effektivt det är jämfört med teams. Dags att vakna upp från 90-talet va?
Citera
2026-06-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Uppenbarligen håller inte de som leder företagen med dig om att ni får mer gjort när ni jobbar på distans, annars hade inte de inte tagit denna beslut.

Haha självklart är du arg för att man är på företagens sida och påstår att vi är avundsjuka. Eller så.är väl planen från deras sida att bli av med er.
Finns inget annan förklaring för detta än att man vill bli av med folk, helt klart.
Citera
2026-06-05, 10:30
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Tvärtom. Folk träffas och bildar familj när man bland annat klär på sig fint, ger sig ut på morgonen, träffar folk, lunchar tillsammans, tar en AW efter jobbet, går på olika aktiviteter med alkohol inblandat för att klara av pärsen att åka in 5 dagar på kontoret.

Det man ser nu med alla barnlösa 35 åriga akademiska kvinnor beror ju bland annat på att de kan sitta där hemma som en bekväm möglig soffpotatis och swipa lite på Tinder.

Både nja och nej. Innan folk får barn är det bra att de går ut och träffar folk, så att de hittar någon att skaffa barn med. Efter de fått barn är det viktigt att de kan vara hemma och ta hand om barnet.

35-åriga kvinnliga karriärakademiker har ju prioriterat att vara boss babes och kvoteringskarriärer. Däremot är män inte så intresserade av dessa kvinnor, och de kvinnor som hittar någon får svårt att få barn för att de är så gamla, och de som får barn får ofta barn med diagnos, och de som får friska barn skaffar mer sällan fler barn för att de är så gamla...
Citera
2026-06-05, 10:30
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Finns inget annan förklaring för detta än att man vill bli av med folk, helt klart.

Ja, för vilket företag har råd att ha anställda som jobbar två timmar effektivt av åtta, som nämns flera gånger i tråden...?
Citera
2026-06-05, 10:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Jag har i mitt avtal full reseersättning direkt från företaget om jag reser i tjänsten.
Det betyder att jag så fort jag kliver ut från dörren skulle få ersättning att ta mej till jobbet om det räknas från hemmet.
Vad ligger milersättningen på när man kör i tjänsten? Är det 30:-/milen eller?
Så förmodligen finns många som har andra avtal också även försökt dra av sin pendling på skatten och hävdar att man utgår från hemmet.

Men som sagt är inte bombsäker, men vet att det hänger ihop med Skatteverket på något vis.

Skatteverket vet jag inte. Däremot uppstår en del nackdelar för arbetsgivaren om anställda har hemmet som officiellt arbetsställe. Då blir nämligen företaget/myndigheten direkt ansvarig för arbetsmiljön och kan t.ex. behöva betala höj- och sänkbara skrivbord och dyra kontorsstolar. Dessutom behöver man som du skriver nog betala reseersättning så fort man behöver ha in medarbetaren till kontoret.

Därför är det överlägset vanligaste upplägget fortfarande att ditt anställningsavtal säger att kontoret är din arbetsplats. Sen görs (formellt) enskilda överenskommelser om rätt att arbeta hemifrån x antal % av arbetstiden, när arbetet så medger. Vilket innebär att du kan kallas in till kontoret med mycket kort varsel. Jag tror vi har 1-1,5 timmes inställelsetid. Du kan heller aldrig åläggas att arbeta hemifrån, så de som vill det kan ju vara 100% på kontoret. Arbetsgivaren måste då å andra sidan ha arbetsplatser åt alla, för det hypotetiska fallet att plötsligt hela styrkan skulle komma in till kontoret. Vilket blir lite jobbigt när man utnyttjat hemarbetet till att minska på lokalytor och införa flexplatser. Å andra sidan kan tydligen arbetsgivaren hänvisa till att alla får plats om man utnyttjar mötesrum etc maximalt så att folk kan sitta där och jobba på sina laptops.
Citera
2026-06-05, 10:46
Medlem
Citat:
De som påstår att de jobbar mer effektivt hemma än på jobbet, jag undrar vad fan ni har för sysselsättning?
Behöver ni aldrig hjälp med att utföra utföra era arbetsuppgifter?
Har ni aldrig några frågor till era kollegor?
Har era kollegor aldrig några frågor till er?
Vad arbetar man med när man aldrig har behov av feedback eller samarbete?

Är du inte kapabel att kommunicera om du inte har personen bredvid dig på en stol? De allra flesta större företag har idag fler än ett kontor ändå, företaget jag jobbar på finns på 43 orter i Norden. Sannolikheten att den jag behöver kommunicera på ska sitta nånstans i närheten av mig är otroligt liten. Att prata med folk via chattappar har varit normen i typ 10-15 år nu, t.o.m för de som sitter på samma kontor men långt ifrån varandra.

Citat:
Jag får ta mycket mer telefonsamtal som egentligen är till kollegor som jobbar hemifrån men som sitter och snickelisnackar med någon polare, fru eller kund för att de har det ensamt där hemma. Det där tar både tid och fokus från mig, så frågan är om ni tycker att ni är mer effektiva för att någon annan tvingas göra en del av ert jobb?

Folk sitter i avsevärt högre utsträckning och snackar strunt med kollegor på kontoret, dras iväg på fikaraster, långluncher, göra sig redo för AW etc. Att folk är mer effektiva när de jobbar på distans är inte ens längre en åsiktsfråga, det har undersökts på flera platser i världen och produktionen har gått upp. Det är ett faktum, oavsett hur mycket boomers försöker låtsas som att det inte är det.

Citat:
Man måste upplåta en del av sitt hem till ett hemmakontor om man vill kunna ha en chans att vara lika effektiv som man är på kontoret. Jag skulle säga minst 4-5 m2 men i realiteten så behöver man ett arbetsrum. Om jag skall behöva upplåta en del av min bostad till mitt arbete så skall jag minst ha ett par tusen kronor i hyra utav min arbetsgivare för den olägenheten och det lär man knappast få.

De allra flesta har väl ett skrivbord hemma där datorn står, särskilt om man t.ex. jobbar inom IT och därmed ofta också håller på med IT på fritiden som intresse. Om man inte har hemmafru plus 5 ungar som av oklara skäl inte går i skola så har man inte behov av varken massiv yta eller arbetsrum.

Citat:
En annan stor nackdel med hemarbete är att ju mer utbrett det blir desto mer kommer gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. Det kommer att sluta i att arbetsgivaren och kunderna kommer att kräva och förutsätta att du alltid är tillgänglig oavsett om man är ledig, sjuk eller VABar.

Att du har svårt att dra gränser är väl ditt problem. Jobbar man med en dator så får man ju en dator av jobbet, det hör till ovanligheterna att man jobbar hemifrån med en privat dator. Därmed är det bara att klappa ihop datorn så är arbetsdagen avslutad. Har du inte självkontroll att göra det utan hellre sitter till midnatt och handlägger ärenden eller vad det nu är, så får väl det stå för dig.

Citat:
Sammanhållningen på jobbet, de vänskapsband som knyts där kommer bli mycket lidande. Samma sak med att lära upp nya kollegor.

Mina kollegor är inte mina vänner. Har heller aldrig hört talas om en arbetsplats där man har inlärningsperioden i början på plats, det måste vara oerhört ovanligt att påbörja sin anställning helt på distans.
Citera
2026-06-05, 10:54
Medlem
Tror ni inte att Scania och andra företag faktiskt klarar av att mäta produktivitet och att de har en ganska klar idé om hur den förändras när distansarbete ersätter på-plats-arbete?

Det tror jag...

Folk är latare än man tror, men självklart finns det undantag.

Min gissning är att ett generellt beslut från ledningen att avsluta distansarbetet faktiskt kan vara rationellt och inte bara är där för att blidka oroliga aktieägare.

-Dels avlastar de mellancheferna, som nu kan säga att de gärna skulle vilja att Johan och Filippa kunde fortsätta att knappa hemifrån, men beslutet kommer ju uppifrån..

- ....Och informellt kan man ändå låta duktiga nyckelpersoner behålla sin frihet, tex genom att omdefiniera deras tjänster.

Det är ett sätt att komma åt latmaskarna och - ännu hellre - få dem att sluta. I alla storföretag finns det massvis med dödvikt som inte har med kärnverksamheten att göra. I hårdare tider tvingas man inse att alla de där excelarken och riktlinjerna från HR och annat flum egentligen är värdelöst.

Dessutom, en stor andel av den knapptryckande medelklassen kan ersättas av AI.
Citera
2026-06-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
En senior ingenjör som de sista 8 åren gått högre löneförhöjning än de flesta andra.
Skulle inte tro det.
Finns andra avdelningar här som skulle anställa mig på stående fot.
Dessutom har rekryterare från företag inom 2mils radie kontaktat mig ett antal gånger under de senaste åren.
Den som svamlar är du.
Du är så viktig så de behandlar dig som en slav som skall sitta och glo på ett kontor dagarna i ända, stackare
Citera
2026-06-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.
Sätt av dig att tro att Volvo Lastvagnar har AC på kontoren….

Jobbar parallellt med metallare, jeesus, dom gör fan inte många knop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in