Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyAlfa
De som påstår att de jobbar mer effektivt hemma än på jobbet, jag undrar vad fan ni har för sysselsättning?
Behöver ni aldrig hjälp med att utföra utföra era arbetsuppgifter?
Har ni aldrig några frågor till era kollegor?
Har era kollegor aldrig några frågor till er?
Vad arbetar man med när man aldrig har behov av feedback eller samarbete?
Är du inte kapabel att kommunicera om du inte har personen bredvid dig på en stol? De allra flesta större företag har idag fler än ett kontor ändå, företaget jag jobbar på finns på 43 orter i Norden. Sannolikheten att den jag behöver kommunicera på ska sitta nånstans i närheten av mig är otroligt liten. Att prata med folk via chattappar har varit normen i typ 10-15 år nu, t.o.m för de som sitter på samma kontor men långt ifrån varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyAlfa
Jag får ta mycket mer telefonsamtal som egentligen är till kollegor som jobbar hemifrån men som sitter och snickelisnackar med någon polare, fru eller kund för att de har det ensamt där hemma. Det där tar både tid och fokus från mig, så frågan är om ni tycker att ni är mer effektiva för att någon annan tvingas göra en del av ert jobb?
Folk sitter i avsevärt högre utsträckning och snackar strunt med kollegor på kontoret, dras iväg på fikaraster, långluncher, göra sig redo för AW etc. Att folk är mer effektiva när de jobbar på distans är inte ens längre en åsiktsfråga, det har undersökts på flera platser i världen och produktionen har gått upp. Det är ett faktum, oavsett hur mycket boomers försöker låtsas som att det inte är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyAlfa
Man måste upplåta en del av sitt hem till ett hemmakontor om man vill kunna ha en chans att vara lika effektiv som man är på kontoret. Jag skulle säga minst 4-5 m2 men i realiteten så behöver man ett arbetsrum. Om jag skall behöva upplåta en del av min bostad till mitt arbete så skall jag minst ha ett par tusen kronor i hyra utav min arbetsgivare för den olägenheten och det lär man knappast få.
De allra flesta har väl ett skrivbord hemma där datorn står, särskilt om man t.ex. jobbar inom IT och därmed ofta också håller på med IT på fritiden som intresse. Om man inte har hemmafru plus 5 ungar som av oklara skäl inte går i skola så har man inte behov av varken massiv yta eller arbetsrum.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyAlfa
En annan stor nackdel med hemarbete är att ju mer utbrett det blir desto mer kommer gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. Det kommer att sluta i att arbetsgivaren och kunderna kommer att kräva och förutsätta att du alltid är tillgänglig oavsett om man är ledig, sjuk eller VABar.
Att du har svårt att dra gränser är väl ditt problem. Jobbar man med en dator så får man ju en dator av jobbet, det hör till ovanligheterna att man jobbar hemifrån med en privat dator. Därmed är det bara att klappa ihop datorn så är arbetsdagen avslutad. Har du inte självkontroll att göra det utan hellre sitter till midnatt och handlägger ärenden eller vad det nu är, så får väl det stå för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyAlfa
Sammanhållningen på jobbet, de vänskapsband som knyts där kommer bli mycket lidande. Samma sak med att lära upp nya kollegor.
Mina kollegor är inte mina vänner. Har heller aldrig hört talas om en arbetsplats där man har inlärningsperioden i början på plats, det måste vara oerhört ovanligt att påbörja sin anställning helt på distans.