2026-06-04, 23:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
När jag är på jobbet (på kontoret alltså) jobbar jag även där absolut max 2 timmar. Resten går åt till att snacka skit med folk, fika, jobba på egna små projekt, surfa på nätet osv. Skillnaden när jag jobbar hemifrån är att det inte finns någon att snacka skit med, och kaffet får man betala själv, så det blir mer annat, då även eventuellt mer arbete.

Och detta gör du inte hemma, menar du? Bara för att du har en värdelös arbetsmoral så skall du väl inte premieras med möjligheten att kunna jobba hemifrån? Du fikar inte hemma, pratar inte i mobilen, du surfar inte, inga egna, små projekt och ABSOLUT gör du INGENTING som du inte kunde göra när du är på plats, på jobbet - är det så som vi skall uppfatta det hela? I call bullshit!
Citera
2026-06-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Hur monterar man en lastbil på distans? Jaha du...kom till jobbet som alla andra din jävla introverta nörd.
Utan den där introverta nörden hade det inte funnits system för att bygga eller köra lastbilar! Likaså det här forumet som du sitter och snackar skit på din jävla snorkråka
Citera
2026-06-04, 23:29
Medlem
Vidriga företag. Jag jobbar max 1 dag i veckan på kontoret.
Citera
2026-06-04, 23:30
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Och detta gör du inte hemma, menar du? Bara för att du har en värdelös arbetsmoral så skall du väl inte premieras med möjligheten att kunna jobba hemifrån? Du fikar inte hemma, pratar inte i mobilen, du surfar inte, inga egna, små projekt och ABSOLUT gör du INGENTING som du inte kunde göra när du är på plats, på jobbet - är det så som vi skall uppfatta det hela? I call bullshit!
Hur är det med läsförståelsen?
Nä, som sagt, fikar gör jag inte lika mycket som på kontoret, inte heller pratar jag med folk då det inte finns någon att prata med. Självklart gör jag annat, men det blir nog minst 2 timmar jobb hemma per dag jämfört med max 2 timmar på kontoret.
Citera
2026-06-04, 23:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Hur är det med läsförståelsen?
Nä, som sagt, fikar gör jag inte lika mycket som på kontoret, inte heller pratar jag med folk då det inte finns någon att prata med. Självklart gör jag annat, men det blir nog minst 2 timmar jobb hemma per dag jämfört med max 2 timmar på kontoret.

Yeah, right! Men, okey - ditt "slackande" på jobb, på kontoret, skall premieras med möjligheten att jobba hemifrån? Förstår verkligen arbetsgivarna när de stramar åt när man läser slika inlägg... Härlig arbetsmoral - verkligen!
Citera
2026-06-04, 23:35
Medlem
Lillarapunzels avatar
Känns helt barockt och kontraproduktivt. Vad tusan tänker Scania (inte) med egentligen?!
Åtminstone 1 dag/vecka distansarbete hade ju många företag t om före pandemin, och upp till 50% distans är ju nära nog standard idag. Det här känns ju totalt kontraproduktivt, de kommer ju tappa jättemycket kompetens på detta sätt!
Citera
2026-06-04, 23:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Yeah, right! Men, okey - ditt "slackande" på jobb, på kontoret, skall premieras med möjligheten att jobba hemifrån? Förstår verkligen arbetsgivarna när de stramar åt när man läser slika inlägg... Härlig arbetsmoral - verkligen!
Nej det gör väl arbetsgivaren hur den vill med. När det gäller faktisk arbetsinsats i timmar räknat tjänar man inte på att kalla in folk till kontoret, är min mening. Däremot att stärka teamkänsla genom att folk möts rent fysiskt osv. kan vara en anledning, men då finns fortfarande ingen anledning att kräva 5 dagar i veckan på kontoret.
Citera
2026-06-04, 23:42
Medlem
Haha alltså alla sura i denna tråd som hatar på folk med distansarbete och intalar sig själva det ena och det andra att man inte är den bästa i gruppen osv. Vem fan bryr sig? Tar alla dagar i veckan ett bättre mående än att stressa iväg till kontoret trängandes med andra stressade människor.
Citera
2026-06-04, 23:46
Medlem
De har inte kapacitet för att ha alla på plats. Det finns inte parkeringar, matrum, kontorsplatser etc
Citera
2026-06-05, 00:10
Medlem
Det snackas mycket om fördelarna med att jobba hemifrån men väldigt lite om nackdelarna.
Den största generella fördelen är såklart att man slipper ta sig till och från jobbet. Där tjänar man både tid och pengar.
Något annat som skulle kunna räknas som en generell fördel är att man antagligen inte lägger lika mycket pengar på lunch.
De som påstår att de jobbar mer effektivt hemma än på jobbet, jag undrar vad fan ni har för sysselsättning?
Behöver ni aldrig hjälp med att utföra utföra era arbetsuppgifter?
Har ni aldrig några frågor till era kollegor?
Har era kollegor aldrig några frågor till er?
Vad arbetar man med när man aldrig har behov av feedback eller samarbete?
Mina personliga erfarenheter av när kollegor jobbar hemifrån är att jag helt plötsligt får ca 10-15% mer att göra.
Jag får ta mycket mer telefonsamtal som egentligen är till kollegor som jobbar hemifrån men som sitter och snickelisnackar med någon polare, fru eller kund för att de har det ensamt där hemma. Det där tar både tid och fokus från mig, så frågan är om ni tycker att ni är mer effektiva för att någon annan tvingas göra en del av ert jobb?

De stora generella nackdelarna med hemarbete är följande:
Man måste upplåta en del av sitt hem till ett hemmakontor om man vill kunna ha en chans att vara lika effektiv som man är på kontoret. Jag skulle säga minst 4-5 m2 men i realiteten så behöver man ett arbetsrum. Om jag skall behöva upplåta en del av min bostad till mitt arbete så skall jag minst ha ett par tusen kronor i hyra utav min arbetsgivare för den olägenheten och det lär man knappast få.
En annan stor nackdel med hemarbete är att ju mer utbrett det blir desto mer kommer gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. Det kommer att sluta i att arbetsgivaren och kunderna kommer att kräva och förutsätta att du alltid är tillgänglig oavsett om man är ledig, sjuk eller VABar.
Slutligen så är det en stor nackdel med den sociala biten. Dels blir det ensamt att jobba själv. Sammanhållningen på jobbet, de vänskapsband som knyts där kommer bli mycket lidande. Samma sak med att lära upp nya kollegor.
Citera
2026-06-05, 00:11
Medlem
ni som arbetar hemma = fuskare
Citera
2026-06-05, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Det snackas mycket om fördelarna med att jobba hemifrån men väldigt lite om nackdelarna.
Den största generella fördelen är såklart att man slipper ta sig till och från jobbet. Där tjänar man både tid och pengar.
Något annat som skulle kunna räknas som en generell fördel är att man antagligen inte lägger lika mycket pengar på lunch.
De som påstår att de jobbar mer effektivt hemma än på jobbet, jag undrar vad fan ni har för sysselsättning?
Behöver ni aldrig hjälp med att utföra utföra era arbetsuppgifter?
Har ni aldrig några frågor till era kollegor?
Har era kollegor aldrig några frågor till er?
Vad arbetar man med när man aldrig har behov av feedback eller samarbete?
Mina personliga erfarenheter av när kollegor jobbar hemifrån är att jag helt plötsligt får ca 10-15% mer att göra.
Jag får ta mycket mer telefonsamtal som egentligen är till kollegor som jobbar hemifrån men som sitter och snickelisnackar med någon polare, fru eller kund för att de har det ensamt där hemma. Det där tar både tid och fokus från mig, så frågan är om ni tycker att ni är mer effektiva för att någon annan tvingas göra en del av ert jobb?

De stora generella nackdelarna med hemarbete är följande:
Man måste upplåta en del av sitt hem till ett hemmakontor om man vill kunna ha en chans att vara lika effektiv som man är på kontoret. Jag skulle säga minst 4-5 m2 men i realiteten så behöver man ett arbetsrum. Om jag skall behöva upplåta en del av min bostad till mitt arbete så skall jag minst ha ett par tusen kronor i hyra utav min arbetsgivare för den olägenheten och det lär man knappast få.
En annan stor nackdel med hemarbete är att ju mer utbrett det blir desto mer kommer gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. Det kommer att sluta i att arbetsgivaren och kunderna kommer att kräva och förutsätta att du alltid är tillgänglig oavsett om man är ledig, sjuk eller VABar.
Slutligen så är det en stor nackdel med den sociala biten. Dels blir det ensamt att jobba själv. Sammanhållningen på jobbet, de vänskapsband som knyts där kommer bli mycket lidande. Samma sak med att lära upp nya kollegor.
Allt det görs digital idag, även när man är på plats i kontoret. Hört talas om teams? Dela en skärm så kan en kollega visa dig och du kan stirra i lugn och ro istället för att någon ska sitta bredvid med stinkande andedräkt och förklara. Likaså digital whiteboard, Mural finns. En whiteboard där man åtminstone ser vad som skrivs och någon som har skrivstil som en läkare. Jag ser noll fördelar med arbete på kontor som man inte kan göra hemma, dubbelt,trippelt gånger bättre. De får som klagar o tycker kontor är bättre är såna äldre ineffektiva fisar som kan knappt använda en tangentbord och skriver med ett pekfinger i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in