2026-06-05, 07:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Du har säkert rätt. Som arbetsgivare har dom alltid arbetsmiljöansvaret.
Kan vara något internt, bara. Men vill ändå minnas att det efter 50% inte räknades som tillfällig arbetsplats längre därav skrivningen.
Kontoret ska vara huvudarbetsplatsen.
Kan ha att göra med skatteregler möjligen.
Att anställda då har rätt att utgå från hemmet och att det då missgynnar arbetsgivaren.

Nej, vad skulle det vara för skatteregler? Möjligen att det skulle gå att bluffa sig till något reseavdrag som man inte har rätt till om man jobbar hemma. Det är å andra sidan inte arbetsgivarens huvudvärk. Det är väl det enda jag kan komma på.
För de allra flesta blir det ändå inte tillämpligt, eftersom man måste tjäna minst 1 timme i vardera riktningen för att få detta när man tar egen bil istället för att resa kommunalt. Få som inte bor på landet som lever upp till det.
Citera
2026-06-05, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, vad skulle det vara för skatteregler? Möjligen att det skulle gå att bluffa sig till något reseavdrag som man inte har rätt till om man jobbar hemma. Det är å andra sidan inte arbetsgivarens huvudvärk. Det är väl det enda jag kan komma på.
För de allra flesta blir det ändå inte tillämpligt, eftersom man måste tjäna minst 1 timme i vardera riktningen för att få detta när man tar egen bil istället för att resa kommunalt. Få som inte bor på landet som lever upp till det.

Jag har i mitt avtal full reseersättning direkt från företaget om jag reser i tjänsten.
Det betyder att jag så fort jag kliver ut från dörren skulle få ersättning att ta mej till jobbet om det räknas från hemmet.
Vad ligger milersättningen på när man kör i tjänsten? Är det 30:-/milen eller?
Så förmodligen finns många som har andra avtal också även försökt dra av sin pendling på skatten och hävdar att man utgår från hemmet.

Men som sagt är inte bombsäker, men vet att det hänger ihop med Skatteverket på något vis.
Citera
2026-06-05, 08:00
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

"jobbar väl bara" Bra underlag där. Avundsjukan på de som får jobba hemma lyser igenom.
Citera
2026-06-05, 08:04
Medlem
WhoreassEngdahls avatar
Måtte detta vidriga jävla skitföretag gå under av kompetensbrist när alla flyr från dem, detsamma gäller alla jävla as till företag som ägnar sig åt detta jävla svineri. De förtjänar inte att ha anställda. Distansarbete är här för att stanna, de svårt psykiskt sjuka sadistiska förtryckande rövhålen i företagsledningar som beter sig så här svinaktigt ska sparkas ut och facken måste tvinga igenom lagstiftning som ger full rätt till distansarbete i de fall det är möjligt. Folk jobbar mycket bättre när de slipper kollegor som ska tvinga sig på och snoka och fråga om privata angelägenheter, slipper det förbannade jävla påtvingade hälsandet och slipper meningslöst pladdrande vid kaffeautomaten. Folk jobbar mycket effektivare när de får vara i sina egna bubblor och det underlättar tillvaron enormt för de som kan slänga in en tvätt eller uträtta ärenden istället för att ägna sig åt meningslöst pladdrande i ett jävla fikarum.

Kontorstvånget fyller inget annat syfte än att vidriga avskyvärda jävla rövhål i ledningen ska kunna kontrollera, övervaka och piska de anställda. Det viktiga är att jobbet blir gjort inom uppsatta tidsramar, inte när och framför allt inte var det utförs. Tycker synd om dessa stackare som tvingas tillbaka, jag hade mer än gärna jobbat hemifrån och har glatts åt alla som haft möjlighet till detta och kunnat slippa andra människor på jobbet
Citera
2026-06-05, 08:06
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
"jobbar väl bara" Bra underlag där. Avundsjukan på de som får jobba hemma lyser igenom.
Detta. De som tycker att kontorsjobb på fulltid är positivt är antingen de som har pissjobb och inte kan jobba hemma, är boomers som tycker allt ska vara som det alltid varit, eller både och.

Personligen får jag mer gjort hemifrån. Och jag har ett högavlönat jobb med mycket eget ansvar.
Citera
2026-06-05, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Så härligt att se denna tillbaka-till-kontoret rörelse. Individen kan säkert prestera helt okej hemifrån. Men i kunskapsintensivt arbete handlar det sällan om enskilda individer, utan grupper och synergier. För att utveckla kollektivet måste man träffas. Du kan inte sitta hemma på lådan och runka loss.

Självklart finns det undantag, men otroligt många arbetstagare som har noll förståelse för hur undermåligt hemmaarbete är i längden. Det finns en anledning till att storbolagen tvingar tillbaka sina anställda på plats.

Precis, det finns en hel hög anledningar till att storbolagen tvingar tillbaka sina anställda på plats.
Bl.a. höga chefer som inte vill erkänna sunk costs i och med att de köpt/hyrt kontorsbyggnader på långa kontrakt som inte längre behövs, och därför försöker tvinga in personalen så att de blir använda. Det är inte ens ovanligt att dessa är jäviga i form av att de deläger bolagen som äger byggnaderna.
Att man inte vill bli ansvarig för anställds arbetsförhållanden på hemmakontoren kan vara en annan orsak.

Att man vill få vissa som är fast anställda, underpresterar, och annars är svåra att bli av med att säga upp sig självmant är en annan anledning. I all denna soppa känner jag faktiskt bara till en enda person som var riktigt eftertraktad i sin arbetsinsats på jobbet, och ändå inte fick undantag från nya benhårda RTO-regler. Så han sa upp sig och fick en bättre roll annorstädes efter bara några månader.
Tight reglerat storföretag med stel HR på andra sidan pölen som styrde, i praktiken...

Vad som absolut inte är anledningar: möjligheten till högre produktivitet, möjligheten till "givande spontana samtal med kollegor" kring kaffemaskinen - eller via störmoment där man bara rycker tag i någon, vilket gör att personen kommer av sig och det tar 20 minuter för denne att komma in i det koncentrerade flowet igen.
Citera
2026-06-05, 08:17
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Pratade med en bekant som har insyn. Tydligen ska man ha försökt införa 3 dagars kontorsnärvaro. Ska ha fungerat väldigt dåligt, och många har i princip struntat i det. Därav har ledningen fått spel och "straffar" då med obligatorisk närvaro alla dagar. Kan med andra ord delvis härledas till dåligt ledarskap på mellanchefsnivå, där dessa inte har förmått att få sina gruppmedlemmar att vara på plats.
Citera
2026-06-05, 08:23
Medlem
Jobbar själv på kontor och är inne för det mesta. Har egentligen inget emot folk som sitter hemma men man märker klart och tydligt att många utnyttjar det. Helt plötsligt har vissa kollegor så mycket att göra så att dom måste stanna hemma flesta dagarna i veckan på grund av det. Men tydligen var det inga problem att va inne på kontoret varje dag innan Covid.

Men några som jag tycker borde jobba hemma varje jävla dag är dessa "Projektledare" fy fan va jobbigt det är att ha några sådana i kontoret när man sitter och försöker lösa något. Satans kacklande i möten hela dagen. "HA HA HA Hooou iiiiis the weather in Berlin" "Heeeer in Swiiiiiiden it's a little bit coool juuu know"
Citera
2026-06-05, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket förståndigt av Scania. Man är anställd på företaget och de bestämmer var man arbetar och passar det inte får man väl byta jobb.
Haha det lyser avundsjuka.
Citera
2026-06-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Pratade med en bekant som har insyn. Tydligen ska man ha försökt införa 3 dagars kontorsnärvaro. Ska ha fungerat väldigt dåligt, och många har i princip struntat i det. Därav har ledningen fått spel och "straffar" då med obligatorisk närvaro alla dagar. Kan med andra ord delvis härledas till dåligt ledarskap på mellanchefsnivå, där dessa inte har förmått att få sina gruppmedlemmar att vara på plats.

Snarare kan jag tänka att mellanchefen blir ner rastlös och inser att den roll som man har som mellanchef fyller inte funktion.
Citera
2026-06-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om man vill vara rebell och motverka det hela.
Vad ska man göra då? Den som bara glider runt och snackar sönder allas vardag på kontoret, eller ska man försöka isolera sig så att alla fantastiska "spontana möten" uteblir?

Dessa spontana möten brukar ju handla om ingenting. Fredagsfika får stå över.
Citera
2026-06-05, 08:37
Medlem
Pansarbalks avatar
Jag är tveksam till att det här är någon bra idé. Inte för att det nödvändigtvis är fel i sak, dvs att arbetet på macronivå blir effektivare när man träffas dagligen, utan att följande anledningar:

R&D-verksamheten sköts i internationella teams oavsett. MAN, International och Scania har slagit ihop sina R&D. Så det blir distansarbete från kontoret.

Scanias R&D ligger dåligt. Saab flyttade från Järfälla till Solna, rimligen för att ha lättare att locka folk. Ericsson flyttar till Hagastaden. Atlas Copco ligger i Sickla. Scania däremot ligger i en avkrok utanför Södertälje. R&D-verksamheten i Södertälje har växt en hel del sedan 2020. Hybridmöjligheterna har använts som ett insäljningsargument. Pendla 7.5h i veckan är inte kanon men ändå ish OK. 15h? Not so much.

Folk har lagt upp sina liv utifrån det. Coronahundar, köpt billigare hus längre bort, ja, the list goes on. Lundby och Arendal är helt enkelt mycket närmre Göteborg än vad Södertälje är Stockholm.

Så jag tror absolut att man riskerar att tappa folk. Det är förmodligen en delanledning till att man fattar beslutet. Man vill minska personalstyrkan. Risken är väl att det är fel personer som lämnar.

Eller så handlar det egentligen bara om att man spenderat en jävla massa miljarder på elfordon och att komma in på den kinesiska och amerikanska marknaden. När det sedan gått åt helvete sitter man med dyra lån och dåligt kassaflöde. Nu måste man visa aktieägarna att man "gör något". Det är nog ingen som förväntar sig att saker magiskt ska gå bättre, men det handlar om att sälja in det till marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in