2026-06-04, 17:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.

Ja, för gud förbjude att chefens anställda jobbar duktigt, håller huvena kalla och inte dör av utmattning?
Citera
2026-06-04, 17:21
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Är själv kontorsråtta och skulle säga att jag har ett "chill-jobb". När jag är hemma kan jag bokstavligen talat sitta och surfa med min vanliga dator och typ göra vad fan som helst. För detta betalar företaget en jävla massa pengar till mig och mina kollegor.

Nu får jag ändå jobbet gjort och gör mina saker. Men jag kan samtidigt vara objektiv och säga som det är. Distansarbete har fuckat up hela mänskligheten snart. Folk har blivit så jävla lata efter covid så det inte är sant. Det finns ingen puls eller dynamik i samhället på samma sätt längre. Folk kanske lägger sig klockan 01 istället för 22 eftersom de vet att de kan vakna klockan 09 halvnakna och bara starta upp datorn. De kanske sitter på sin soffa där hemma och möglar istället för att ha en rutin där man tar på sig anständiga kläder, får lite frisk luft på morgonen på väg till tåget eller bussen, ser och träffar människor på jobbet och utanför jobbet.

Det är provocerande att höra alla säga "Det funkar bra för mig". "Jag är mer effektiv nu". Kanske det, men så mycket blir lidande att det kommer leda till negativa effekter på längre sikt. Kollegorna i större enheter kan ju snart inte ens varandras namn.

Och till alla som säger att de bästa kommer sticka. Till vart? Inte ens de bästa hittar jobb längre såsom marknaden ser ut.
Citera
2026-06-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja, för gud förbjude att chefens anställda jobbar duktigt, håller huvena kalla och inte dör av utmattning?
Ja men nog ska även kontorsarbete vara förenat med viss risk för att ens få kallas för arbete, det tycker jag.
Citera
2026-06-04, 17:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Ja men nog ska även kontorsarbete vara förenat med viss risk för att ens få kallas för arbete, det tycker jag.

.... Du är nog ganska ensam om det. Finns inga risktillägg för kontorsarbetande.
Citera
2026-06-04, 17:40
Medlem
Det finns såklart väldigt många varianter av detta vad med att delvis jobba hemma. Vi har 3 dagar på kontoret och 2 dagar hemma, om man nu vill det. Men de 3 dagarna är samma dagar för samtliga.
Samtliga har givna arbetsuppgifter och det är inget problem att göra dem antingen hemma eller på kontorret. Men som andra sagt så är jobbet mer kreativt när samtliga möts eller pratar med varandra över en skärm eller vid kaffeautomaten. Sen finns det perioder då det är mindre att göra. Spelar ingen roll om personalen då kollar youtube hemma eller på kontoret. Fördelen med de dagar vi är hemma är att om jobbet så tillåter så kan jag jobba 0600-0900 ta en paus och göra lite ärenden och sen vara tillbaka och göra resten av arbetsdagen under resten av dagen. För småbarnsföräldrar så är det ju praktiskt att både kunna lämna och hämta och även få jobbet gjort under en sådan ”hemma-dag”.
Vi är ett förhållandevis litet företag. Jag kan tänka mig att på större företag finns det som alltid smitare som skapar avundsjuka och irritation. Jag menar avundsjuka med all rätt eftersom denna frihet med att jobba hemma kräver frihet under ansvar.
Citera
2026-06-04, 17:46
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket förståndigt av Scania. Man är anställd på företaget och de bestämmer var man arbetar och passar det inte får man väl byta jobb.

Tror inte du förstår vad du förespråkar.
Citera
2026-06-04, 18:05
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det låter rimligt, inte minst då Scania bara för 3 dagar sedan gått ut med att de felsatsat på elfordon (det är inte så de uttrycker sig men man kan läsa mellan raderna) och att de nu mer eller mindre är på väg att gå omkull:

Jahaja där ser man. Volvo cars är i en ännu värre sits får man förmoda. Volvo AB verkar däremot gå väldigt bra fortfarande. Men tycker generellt det brukar vara så att det är företag på dekis som börjar med att förbjuda distansarbete. Jag tror själv på ett rent cyniskt förhållningssätt till detta från ledningen. Statistiskt vet man att kanske 10 % lämnar självmant. Detta är ett väldigt billigt sätt att bli av med personal, kostar i stort sett ingenting.
Citera
2026-06-04, 18:05
Medlem
Skönt att se/höra att så många är på företagens sida istället för på arbetarnas. /s
Citera
2026-06-04, 18:12
Medlem
Känner folk som jobbar på Scania och drabbats av detta katastrofa beslut. Många seniora med 20+ erfarenhet som planerar att lämna företaget. I princip alla är överens om att det är bättre och att man får mer gjort när man jobbar på distans än på kontoret. De flesta sitter ju ändå framför datorn med att utveckla hela dagarna ut. Det kan man göra lugn och ro hemma på soffan utan massa störningsmoment. Folk här inne som snackar skit om att det är bättre att vara på kontoret är avundsjuka samhalls-arbetare
Citera
2026-06-04, 18:16
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Tvärtom. På den tiden jag distansarbetade var fokuset mycket högre och arbetsdagarna faktiskt längre, så det där är skitsnack.
Citera
2026-06-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete

De förlorar antagligen de bästa först isåfall!
Citera
2026-06-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Känner folk som jobbar på Scania och drabbats av detta katastrofa beslut. Många seniora med 20+ erfarenhet som planerar att lämna företaget. I princip alla är överens om att det är bättre och att man får mer gjort när man jobbar på distans än på kontoret. De flesta sitter ju ändå framför datorn med att utveckla hela dagarna ut. Det kan man göra lugn och ro hemma på soffan utan massa störningsmoment. Folk här inne som snackar skit om att det är bättre att vara på kontoret är avundsjuka samhalls-arbetare

Jag tycker också man definitivt får mer gjort hemifrån och arbetar mer effektivt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in