2026-06-05, 00:38
Medlem
Det är enbart dem som lider av extrovert personlighetsstörning som vill vara på kontoret. De där som blir självmordsbenägna om de inte har pratat med någon på över 30 minuter. Ska ständigt bli sedda och bekräftade och tror att det är andra människors ansvar att ge dem uppmärksamhet. De är som små barn.
Citera
2026-06-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Allt det görs digital idag, även när man är på plats i kontoret. Hört talas om teams? Dela en skärm så kan en kollega visa dig och du kan stirra i lugn och ro istället för att någon ska sitta bredvid med stinkande andedräkt och förklara. Likaså digital whiteboard, Mural finns. En whiteboard där man åtminstone ser vad som skrivs och någon som har skrivstil som en läkare. Jag ser noll fördelar med arbete på kontor som man inte kan göra hemma, dubbelt,trippelt gånger bättre. De får som klagar o tycker kontor är bättre är såna äldre ineffektiva fisar som kan knappt använda en tangentbord och skriver med ett pekfinger i taget.

Så du tycker på allvar att köra teams är mer effektivt än att ställa en snabb fråga när du ser att en kollega inte är upptagen? Det är ju oerhört mycket mer ineffektivt. För att inte tala om alla informella samtal som pågår på ett kontor, du hör något med ena örat som är värt att lägga på minnet eller som du har en bra lösning på
Du måste ju tillhöra den typ av kontorsarbetare som jobbar 2 timmar effektiv tid på en åtta timmars arbetsdag. Lycka till med att behålla den tjänsten när arbetsgivaren fattat galoppen
Citera
2026-06-05, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

De kan nog arbeta 8h hemifrån, men då ser de till att ha flera jobb samtidigt!
Citera
2026-06-05, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Så du tycker på allvar att köra teams är mer effektivt än att ställa en snabb fråga när du ser att en kollega inte är upptagen? Det är ju oerhört mycket mer ineffektivt. För att inte tala om alla informella samtal som pågår på ett kontor, du hör något med ena örat som är värt att lägga på minnet eller som du har en bra lösning på
Du måste ju tillhöra den typ av kontorsarbetare som jobbar 2 timmar effektiv tid på en åtta timmars arbetsdag. Lycka till med att behålla den tjänsten när arbetsgivaren fattat galoppen
Man hör ju med ena örat i flera timmar, blir bara trött på alla som ska prata av sig.
Sen jobbar INGEN effektivt 8h kontor 😂
Hoppas Scania inser att en del av sina anställda jobbar bäst ensam med stängd dörr, men dom ska väll tvingas mingla runt istället.
Citera
2026-06-05, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optifree
Det är enbart dem som lider av extrovert personlighetsstörning som vill vara på kontoret. De där som blir självmordsbenägna om de inte har pratat med någon på över 30 minuter. Ska ständigt bli sedda och bekräftade och tror att det är andra människors ansvar att ge dem uppmärksamhet. De är som små barn.

Visste inte att det fanns en diagnos som heter "extrovert personlighetsstörning". Men om den finns så verkar den märkligt nog vara ansvarig för många spontana problemlösningar.
Sanningen är nog mindre dramatisk: vissa får energi av människor, andra får energi av att slippa dem. De flesta av oss pendlar däremellan.
Citera
2026-06-05, 06:10
Medlem
EnLitenkilles avatar
Helt rätt!
Nu är det väl bara kommunal verksamhet som har det kvar?!
På fredagar ”jobbar” alla chefer hemifrån
Ej där själv, men väldigt insatt i verksamheten.
Citera
2026-06-05, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har du 50% är det för att dom inte vill ge mer och betala för era hemmakontor.

Jag har haft uppe frågan och det är 49% om man ska vara petig.
Vad jag förstår är det främst för att det annars klassas som den fasta arbetsplatsen, så till viss del har du rätt. Dom får ett helt annat åtagande.
Därav så är dom ju inte så petiga om jag jobbar mer hemifrån.
Dock gäller ju försäkringar osv som vanligt.
Nu har jag bättre arbetsmiljö på hemmakontoret än på plats, vilket jag vet att flera av mina kollegor även påstår sej ha.
Har lyxen att ha ett eget separat ”rum” hemma inrett till kontor med allt vad det innebär.
Citera
2026-06-05, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror du är inne på något viktigt här. Ju mer kompetenta de anställda blir och ju bättre tekniken blir, desto mer onödiga blir mellancheferna. Det ser jag bara som potitivt för övrigt.

Den typen av jobb som utförs på min avdelning bygger på mycket egenansvar. Jag tippar på att alla har förtroendearbetstid dessutom dvs inga fasta tider utan vi styr själva.
Så det stämmer det du säger. I mitt fall är min chef ingen som är delaktig i mitt dagliga arbete, utan har endast personalansvar. Han stämmer av lite då och då och vi träffas fysiskt typ en gång i månaden när det är enhetsmöte.
Citera
2026-06-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Se det jag skrev ovan, grejen idag är som sagt att om man "träffas" på kontoret så stänger ju folk ändå bara in sig i egna Teams-möten ändå så det blir liksom inte riktigt de där effekterna du nämner.

Sen är det ju förstås så att pendling, tidiga morgnar, stress i kollektivtrafiken osv. tär rätt mkt på en psykiskt, den där normen som fanns 2019 att man kom till jobbet outsövd och helt genomsvettig samt med ångest varje morgon bidrog ju inte direkt till att man presterade bra på jobbet.

Finns såklart andra fördelar med att ses på plats, såsom att man bygger relationer med kollegor, men just sett till produktivitet är det så att många jobbar bättre hemma.

Spelar förstås även roll att det inte är 70-talet längre med egna arbetsrum, öppna kontorslandskap är idag normen överallt och det är svårt att koncentrera sig i en sådan miljö. Ett problem är ju att kontoren är utformade just för att man ska "hänga" med kollegorna hela tiden, både vid skrivbordet, vid "lounger", i fikarummet, osv. Går jag själv till jobbet är det ju för att jobba och inte hänga, ett kontor fyller alltså inte samma funktion som en nattklubb.

Det är förstås sjukt olika mellan olika arbetsplatser/yrken också. Jag har ett yrke som mer eller mindre kräver en viss nivå av tillit eller relationsbyggande för att kunna nå bäst resultat, så jag är väl lite jävig eller behöver se andras perspektiv också.

Har haft perioder av mycket hemmaarbete och även om det för tillfället varit själsligt befriande att kunna slippa pendlingen och kunna gå och gymma har jag ändå blivit glad när man varit tillbaka på kontoret. Men som sagt, det är nog oerhört beroende på arbetsplats och yrkesroll också.

Vissa idéer ”kläcks” vid en aw eller vanligt häng, något jag aldrig kunnat skapa vid ett ”digitalt fika” eller liknande. Finns nog för och nackdelar med bägge
Citera
2026-06-05, 06:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Jag har haft uppe frågan och det är 49% om man ska vara petig.
Vad jag förstår är det främst för att det annars klassas som den fasta arbetsplatsen, så till viss del har du rätt. Dom får ett helt annat åtagande.
Därav så är dom ju inte så petiga om jag jobbar mer hemifrån.
Dock gäller ju försäkringar osv som vanligt.
Nu har jag bättre arbetsmiljö på hemmakontoret än på plats, vilket jag vet att flera av mina kollegor även påstår sej ha.
Har lyxen att ha ett eget separat ”rum” hemma inrett till kontor med allt vad det innebär.

Det stämmer inte. Det finns inga sådana åtaganden. När pandemin förklarades slut och alla skulle tillbaks, spreds en sådan bild, men Arbetsmiljöverket har dementerat att så skulle vara fallet. När den anställda väljer att jobba hemma får man själv ta ansvar för sittriktiga stolar osv. Detta oavsett om du jobbar hemma 1%, 49% eller 100%. Vill du att arbetsgivaren ska ta hela ansvaret måste du vara på plats 100%, eftersom din hemmamiljö med arbetsställningar, luft osv omöjligen kan kontrolleras av arbetsgivaren.
Citera
2026-06-05, 06:55
Medlem
Cameltotems avatar
Som utvecklare finns det många aspekter i det här.

Självklart har vi de som fuskar hem hemmaarbete men det kan ju lätt lösas med att hållas ansvarig för sina arbetsuppgifter.

Jag tror inte det är floskler kring relation skapas och behålls enklare face to face och jag tror faktiskt hela den gemenskapen kan öka team känslan och output, eller i alla fall att du gör ett ordentligt jobb för du inte hatar dina kollegor.

MEN. Vi tappar sjukt mycket tid på pendla fram o tillbaka och tror verkligen om du har dina uppgifter som behövs göra utan några blockers så gör du jobbet bättre hemifrån.

Jag tror inte på 100% kontor, det är dött.

Men en hybrid lösning där man börjar känna att projektet börjar tappa fokus eller blir svårt o driva att man helt enkelt kan dra ihop teamet för workshops eller vad som behövs på plats för "rally the team"
Senast redigerad av Cameltotem 2026-06-05 kl. 07:00.
Citera
2026-06-05, 06:57
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresenius
Det verkar vara industriföretagen som går tillbaka till on-prem arbete.

Det är förståeligt, de är i behov av en hel hög med medelmåttor för att få verksamheten gå runt.

I de fall alla inblandade är högt motiverade går det lika bra eller bättre om man får jobba var man vill.

Precis så är det. Är man motiverad och driftig är det inga problem att fråga kollegan "har du 5 minuter, jag har en idé" även om man sitter hemma. Finns inget belägg för påståendet att "de viktigaste mötena sker vid kaffemaskinen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in