2026-06-04, 22:53
Medlem
Jag skulle ha väldigt svårt för att vara låst vid kontoret igen.
Undrar om flera bolag kommer ta efter Scania?
På mitt jobb har vi som policy 50% på kontoret.
Dock så är det nästintill helt valfritt för de som har förtroendearbetstid att jobba hemma och besluta det helt själv.
Dessutom har jag min chef på annan ort typ 16mil bort.
Citera
2026-06-04, 22:55
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.
När jag är på jobbet (på kontoret alltså) jobbar jag även där absolut max 2 timmar. Resten går åt till att snacka skit med folk, fika, jobba på egna små projekt, surfa på nätet osv. Skillnaden när jag jobbar hemifrån är att det inte finns någon att snacka skit med, och kaffet får man betala själv, så det blir mer annat, då även eventuellt mer arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Det är viktigt med mänskliga möten.
Ja visst. Men det räcker ofta med mänskliga möten några dagar i veckan.
Citera
2026-06-04, 22:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Det är väldigt anakronistiskt att kräva att intellektuellt arbete måste skötas på plats under övervakning. Den enkla sanningen är att strebrarna, dvs alla mellanchefer, blev onödiga när vi började distansarbeta under pandemin. Det handlar om att dessa onödiga ordningsmän känner att de ligger pyrt till när de inte har någon att övervaka. Vi som har expertkunskaper klarar till och med av att träffas om ett sådant behov uppstår.
Bilföretagen går riktigt dåligt, det är dödsryckningarna som gör att man återinför närvarokrav och stämpelklocka.

Det där tror jag är spot on.

Håller även med om att detta mantra om "spontana möten" och den saliggörande effekten den skulle ha är rent bullshit. Det är snarare så att dessa möten är tidstjuvar och verkar uttröttande.
Citera
2026-06-04, 23:02
Medlem
Hur monterar man en lastbil på distans? Jaha du...kom till jobbet som alla andra din jävla introverta nörd.
Citera
2026-06-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Hur monterar man en lastbil på distans? Jaha du...kom till jobbet som alla andra din jävla introverta nörd.
Nu är det ju kanske inte golvpersonal som detta slår mot direkt, utan folk vars viktigaste uppgift är att beställa kaffe.
Citera
2026-06-04, 23:05
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Kommer ytterligare hindra folk från att skaffa barn och ha familj. Och så kommer det bli massivt med trängsel i kollektivtrafiken samt köer.
Tvärtom. Folk träffas och bildar familj när man bland annat klär på sig fint, ger sig ut på morgonen, träffar folk, lunchar tillsammans, tar en AW efter jobbet, går på olika aktiviteter med alkohol inblandat för att klara av pärsen att åka in 5 dagar på kontoret.

Det man ser nu med alla barnlösa 35 åriga akademiska kvinnor beror ju bland annat på att de kan sitta där hemma som en bekväm möglig soffpotatis och swipa lite på Tinder.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket förståndigt av Scania. Man är anställd på företaget och de bestämmer var man arbetar och passar det inte får man väl byta jobb.
Kan det inte vara så att det blir svårare att rekrytera de bästa medarbetarna? Det är ju inte 1900-tal längre... Många av de bästa kan välja och vraka mellan jobb och i det läget är frihet under ansvar något som betyder mycket vid valet av arbetsgivare har jag förstått det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
När jag är på jobbet (på kontoret alltså) jobbar jag även där absolut max 2 timmar. Resten går åt till att snacka skit med folk, fika, jobba på egna små projekt, surfa på nätet osv. Skillnaden när jag jobbar hemifrån är att det inte finns någon att snacka skit med, och kaffet får man betala själv, så det blir mer annat, då även eventuellt mer arbete.

Ja visst. Men det räcker ofta med mänskliga möten några dagar i veckan.

Du åker först och troligen i nära tid, om du tror du är så jävla viktig hade du redan varit konsult.
Citera
2026-06-04, 23:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Dock så är det nästintill helt valfritt för de som har förtroendearbetstid att jobba hemma och besluta det helt själv.
Jag tror du är inne på något viktigt här. Ju mer kompetenta de anställda blir och ju bättre tekniken blir, desto mer onödiga blir mellancheferna. Det ser jag bara som potitivt för övrigt.
Citera
2026-06-04, 23:07
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Du åker först och troligen i nära tid, om du tror du är så jävla viktig hade du redan varit konsult.
Jag har redan varit konsult och det var likadant då. Jag tror inte att jag är "viktig", däremot tycker jag mig se att i stort sett alla gör så här på jobbet. Jag har då definitivt aldrig sett någon som faktiskt arbetar alla 8 timmarna.
Citera
2026-06-04, 23:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Du har fortfarande deliverables. Det blir garanterat mer arbete gjort hemifrån för min del än om jag tvingas sitta i min open landscape office desk där folk inte fixar att hålla käften.
Citera
2026-06-04, 23:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Har du 50% är det för att dom inte vill ge mer och betala för era hemmakontor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in