2026-06-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är ju lite det som är en del av problematiken - att påsen kostar olika mycket beroende på innehållet.

Det här är ett riktigt bra inlägg... Betänk att vissa butiker även tar ett fast pris för påsen utöver vikten.
Citera
2026-06-04, 19:43
Medlem
Jag självskannar alltid, så jag väger frukt och grönt löst, sedan lägger jag ner dem i min tygpåse löst. De flesta frukter och grönsaker mår bättre av att ligga fritt i kylen/skafferiet.
Citera
2026-06-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad vägde du den som? För det finns ingen "knapp" för kompostpåse för vägning.
Grejen är ju att man betalar samma kilopris för påsen som innehållet när man väger med påse. Så för att se vad kostnaden blir för påsen i det fallet ska man förstås trycka på knappen för det innehåll man annars vägt i påsen. Man skulle kunna tänka sig en lösning där vågen drar av en schablonmässig vikt för påsen, men jag vet inte om det förekommer. I manuella diskar vet jag att detta förekom förr i tiden.
Citera
2026-06-04, 19:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det här är ett riktigt bra inlägg... Betänk att vissa butiker även tar ett fast pris för påsen utöver vikten.
Jag är dessutom en såpass ond människa att jag plockar bort kvisttomater från kvisten. Jag borde säkert skämmas för detta.
Citera
2026-06-04, 20:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag är dessutom en såpass ond människa att jag plockar bort kvisttomater från kvisten. Jag borde säkert skämmas för detta.

Det kräver rätt avancerad ondska! Låter som jag gjorde förr.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
När det kommer till pepparfrukter och sånt lätt så brukar jag bara lägga på bandet (om det inte är 1800 stycken eller nåt). Sen sköljer man ju all sån innan användning ändå.

För att vara ärlig brukar jag skita i papperspåsarna. Det är ju inte enorma mängder och det är ju bara för hon som sitter bakom att liksom rulla fram dom så tillvida att man inte blandar allt. Ska fråga dom på lokala handlarn nästa gång vad dom föredrar. Visst jag gillar billigt, men man vill ju inte fucka med deras arbetsdag heller.

Detta känns lite som självscanning.

Men ja, jag gör samma sak. Det mesta får klara sig utan påsar. En chilli får åka naken. Det som hamnar i påse är potatis och liknande, där jämnar sig påsvikten nog mer ut sig.
Citera
2026-06-04, 20:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Gjorde samma sak förut, men har fått för mig att de är fräschare med kvisten på. Nu köper jag sällan de tomaterna utan hellre romantica eller liknande.
Senast redigerad av Gulsmurf2 2026-06-04 kl. 20:34.
Citera
2026-06-04, 20:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kjorde samma sak förut, men har fått för mig att de är fräschare med kvisten på. Nu köper jag sällan de tomaterna utan hellre romantica eller liknande.
Tomater är en sån sak som jag köper a la minute så att säga. Jag köper inte en bunt för att ha tomater hemma utan dom används samma dag så upplevd fräschhet spelar ingen roll. Jag bor 3 minuter från affären så jag tror inte att dom tappar något på vägen, om ens alls.
Citera
2026-06-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag är ofta en såndär mupp som inte tar nån påse öht. 2 paprikor några lökar o en klase tomater får åka fritt på bandet med en liten lapp på toppen av nån av dem.

Jag gör själv likadant.
Citera
2026-06-04, 20:15
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nu vägde jag dem separat och stoppade ner i påsen. Hur gör ni?
Finns det ingen knapp för att tarera vågen?
Citera
2026-06-04, 20:22
Medlem
Gubbens avatar
Obs gör inte knut på påsen för knuten väger lite extra
Citera
2026-06-04, 20:29
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Sist la jag 1st vindruva på bandet, kändes ju jättedumt att lägga den i en påse.
Fast den mosades i slutet av rullbandet, den åkte ner i springan där bandet går ner.
Så en påse att ju inte varit dumt ändå, nu i efterhand.
Citera
2026-06-04, 20:42
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Obs gör inte knut på påsen för knuten väger lite extra

Är du dum eller kallar du mig bara snål för att jag inte vill betala 10 kr för en papp-påse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in