2026-06-04, 21:10
Medlem
godboys avatar
Jag gör lite olika, potatis, äpplen, lök mm då kör jag med påse, men är det något som är svindyrt kan det hända att jag väger utan påse. När jag jobbade i butik för cirka tusen år sen i min ungdom fick jag lära mig av en chef att butikerna inte fick ta betalt för "tara" dvs förpacknings vikt vid lösviktsköp. Kan inte ta gift på att det är så idag eller egentligen någonsin varit så.
Citera
2026-06-04, 21:35
Medlem
Är ni fattiga eller? Vem bryr sig om vad en påse kostar.
Citera
2026-06-04, 22:17
Medlem
Utan såklart hihi
Citera
2026-06-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hgllllss

Många bäckar små
Citera
2026-06-04, 22:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag gör lite olika, potatis, äpplen, lök mm då kör jag med påse, men är det något som är svindyrt kan det hända att jag väger utan påse. När jag jobbade i butik för cirka tusen år sen i min ungdom fick jag lära mig av en chef att butikerna inte fick ta betalt för "tara" dvs förpacknings vikt vid lösviktsköp. Kan inte ta gift på att det är så idag eller egentligen någonsin varit så.

De gör ju inte det, utan det är ju kunden som märker fel egentligen här. De tar ju bara det pris kunden angett rent tekniskt.
Citera
2026-06-04, 22:22
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Eller så köper man egna nylonpåsar avsedda för frukt och grönt:

https://handla.ica.se/produkt/2058767

https://www.clasohlson.com/se/Natpase-for-frukt-och-gront,-4-pack/p/44-3593

Jag har en egen påse som är formad som en luftballong med helium i, så lägger man frukten i korgen. Ofta blir det gratis
Citera
2026-06-04, 22:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hgllllss
Det är mer än protest i det tysta än något annat. Som sagt, en principfråga.
Citera
2026-06-04, 22:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej!

Idag skulle jag handla lite finare röd stark peppar och valde för skojs skull att se om det blev ett påslag på papp-påsen så jag provade att bara väga påsen först. En en vanlig påse man har för komposten. Strax över 10 kr skulle de ha. Det innebär ju att jag betalat skitmycket genom åren för att få sakerna i en påse?

Nu vägde jag dem separat och stoppade ner i påsen. Hur gör ni?
Givetvis utan påse.
Köper jag ett kilogram äpplen vill jag inte betala för plastpåsens 5 gram.
Att jag brukar få leta äpplen på golvet gör inget då jag har tid att plocka ihop alla som ramlat ned. Lite kantstötta men skiter jag i då jag slapp kostnaden för påsen. Skitiga äpplen tvättar man ju ändå innan man äter dem.
5 gram påse blir ca 20 öre för äpplen.
Citera
2026-06-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Eller så köper man egna nylonpåsar avsedda för frukt och grönt:

https://handla.ica.se/produkt/2058767

https://www.clasohlson.com/se/Natpase-for-frukt-och-gront,-4-pack/p/44-3593
Men varje gång du använder en sådan påse och väger med frukten i påsen får du betala för påsen igen. Jag använder små vanliga plastpåsar, väger mindre än nylonpåsar.
Citera
2026-06-04, 23:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej!

Idag skulle jag handla lite finare röd stark peppar och valde för skojs skull att se om det blev ett påslag på papp-påsen så jag provade att bara väga påsen först. En en vanlig påse man har för komposten. Strax över 10 kr skulle de ha. Det innebär ju att jag betalat skitmycket genom åren för att få sakerna i en påse?

Nu vägde jag dem separat och stoppade ner i påsen. Hur gör ni?

Alltid vägt utan påse.
Citera
2026-06-05, 01:32
Medlem
Oftast med påsen grund av sanitär olägenhet. Ja det är säkert hjärnspöken och ologiskt men sår det
Citera
2026-06-05, 01:41
Medlem
Jiiimboohs avatar
De tunna plastpåsarna som var standard förr vägde så lite att det sällan gjorde ens ett öres skillnad, men de nya kompostpåsarna väger mer, så därför har jag gått över till att inte väga påsen när det är praktiskt.

Köper jag:

2 st äpplen - väger utan påse
2 kg potatis - väger med påse
en klase bananer - behöver ingen påse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här