2026-06-08, 10:29
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det ska vara en "TARA", en tareringsknapp på godkända vågar på ICA/Willys/Konsum etc. Samt att vågen är godkänd av ett företag som har "licens", för länge sedan så hette det "SPA", alltså staten, sedan EU så finns det flera företag som godkänner vågar, och "kontrollmärket" skall sitta tydligt på vågen så att kreti och pleti kan se. Ofta (alltid) så står det "2027-02" (krönt) när vågen ska besiktigas senast, datumet "2027-02" var ett exempel hur det kan se ut.
Om du har bil och tankar, så ser du liknande på bensinpumpar etc.

Har en våg inte ett sådant märke/kröning så bryter butiken mot lagen.
(Gäller även scanningsterninaler)

Vissa handlare, läs "turkbutiker" etc, skiter i detta, men då är det brottsligt.
"TARA" ska man komma åt, men ibland så får man leta.

Här är ett företag som sysslar med alla möjliga (och "omöjliga") vågar:
https://flintab.com/livsmedel-och-handel/

SWEDAC, som är en myndighet har hand om vågar etc. (I Borås oftast)
https://www.swedac.se/

Du drar upp saker men verkar missa poängen. Det finns nog en TARA funktion, men den kommer kunderna allt som oftast inte åt vad jag kan se.

Sen är det väl klart att de kalibrerar och har godkända vågar. Men jag kan inte hitta något som stödjer att det ska finnas en knapp för detta för kunderna?
Citera
2026-06-08, 10:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du drar upp saker men verkar missa poängen. Det finns nog en TARA funktion, men den kommer kunderna allt som oftast inte åt vad jag kan se.

Sen är det väl klart att de kalibrerar och har godkända vågar. Men jag kan inte hitta något som stödjer att det ska finnas en knapp för detta för kunderna?

Oftast finns det TARA som kunden kan komma åt.
(Beror lite på gränssnitt antar jag.)

Jag reviderade mitt tidigare inlägg med info och länk från SWEDAC.

Här är den igen:
https://www.swedac.se/swedac_magasin/hall-koll-pa-vikten/
Citera
2026-06-08, 10:40
Medlem
Jag väger inte alls frukt och grönt längre!
De har i närbutiken tagit bort kundvågen!
Citera
2026-06-08, 11:43
Medlem
Citat:
Alltså klart det finns en tarafunktion på vågen, de måste ju kunna kalibrera den osv. Men jag kommer inte ställa mig och försöka låsa upp systeminställningarna genom att försöka hacka upp kundinterfacet på vågen på ICA.
Ska fan leta runt utanför det markerade tangentbordet nästa gång jag handlar i en butik med kundvåg.

Citat:
Att folk inte kan tekniken är en annan fråga, helt klart värdig en egen tråd. Som att blasta allt på högsta nivån på micron i en minut, eller inte använda de olika funktionerna på ugnen..
Det vore skitkul. Messa mig gärna om du startar en sådan.
Citera
2026-06-08, 13:13
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag litar på vågen på bandet, men använder ibland vågen inne i butiken och klistrar på en etikett.

Vore jag riktigt ful, så skulle jag kunna bryta av blasten på en purjolök för att minska vikten, men så sjukligt snål är jag icke, för det vore under min värdighet.

OBS: detta är ingen uppmaning.
Citera
2026-06-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Vore jag riktigt ful, så skulle jag kunna bryta av blasten på en purjolök för att minska vikten, men så sjukligt snål är jag icke, för det vore under min värdighet.
För mig får du gärna göra det, så tar jag den bästa, mest användbara och godaste delen som du lämnar kvar. Det är bara noviser vid spisen som tror att man endast kan/ska använda det vita.

Förstår såklart hur du menar, och att man inte börjar trixa bland grönsakerna, som att ta bort blad från blomkål och liknande.

Men att man inte ska betala för emballaget anser jag är helt okej, om nu de inte tar ett pris för påsen.
Citera
2026-06-08, 17:13
Avstängd
Knivur-273s avatar
Hur mycket kan en fruktpåse väga ?

Min elektroniska hushållsvåg har en upplösningsförmåga om 1 gram.

Den visar ~2 gram efter tarering och vägning av en tom fruktpåse.

Jag har en krutvåg också, men orkar ej bry mig om att väga den exakt.

Men nu vägde jag den på en Amerikansk krutvåg av märket RCBS och den vägde exakt 38,7 grains, som betyder 0,065 x 38,7 = 2,51 gram.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-06-08 kl. 17:41.
Citera
2026-06-08, 19:14
Medlem
Min niece tyckte att jag var pinsam när jag köpte varsin banan åt oss och skalade dem innan jag la dem i en fruktpåse och vägde dem.
Citera
2026-06-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Min niece tyckte att jag var pinsam när jag köpte varsin banan åt oss och skalade dem innan jag la dem i en fruktpåse och vägde dem.

Bananer kostar 18 kg/kg där jag handlar. Två bananer väger 440 gram och enligt google så utgör skalet 35% av bananens vikt.

18x0,44x0,35=2,772

Du sålde alltså din värdighet för två kronor och sjuttiosju öre. Bra jobbat.
Citera
2026-06-08, 20:58
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktamn
Bananer kostar 18 kg/kg där jag handlar. Två bananer väger 440 gram och enligt google så utgör skalet 35% av bananens vikt.

18x0,44x0,35=2,772

Du sålde alltså din värdighet för två kronor och sjuttiosju öre. Bra jobbat.
Men det var säkert bara ett skämt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in