2026-06-04, 10:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hoppas jag inte är kund hos denna bank och försäkringsbolag
En av den har hoppat från 1 storbank till en annan, den personen var dessutom chef ett tag på deras största privatkontor ett tag, den andra flyttades till en onlineavdelning.
Inte så mycket direkta affärsbeslut, utan mer personal och ledningsfrågor.
Båda är väldigt sociala och trevliga.
Citera
2026-06-04, 10:30
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Å andra sidan visade huvuddelen av den globala finansbranschen att de inte förstod begreppet risk år 2008.
Vi ser väl liknande tendenser idag när folk är inne och spekulerar i Sievers mfl

Finanskrisen är ett kapitel för sig. Jag är ingen expert men tror att många (men inte alla) inte förstod den egentligen risken då olika saker paketerades ihop så att stora risker doldes bakom saker med lägre risk. Oavsett det så är det ju också risk vi pratar om. Låg risk betyder inte riskfritt. Det kan även vara så att den globala finansbranschen mycket väl förstod begreppet risk år 2008 men var villiga att ta den risk som olika instrument erbjöd fullt medvetna om att det kunde så att säga skita sig. Det är ju det saken handlar om; risk kontra reward.
Citera
2026-06-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Såg ett klipp på EFN med "Magda" (Lyxfällan). Enligt en pågående studie från Lunds Universitet där man frågar 18-29-åringar nedan tre frågor är det bara 20% som har alla rätt. Män är betydligt bättre än kvinnor men tråkigt nog säger Magda inget om den fördelningen men vem är förvånad?

De tre frågorna är:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?

Klippet ifall någon vill se det själv.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy4qT9c4GBw

// CC

Jag blev "mörkrädd" av deras otäckt barnsliga sätt. De pratar ju till vuxna. ?? Något är sjukt.
Citera
2026-06-04, 10:46
Medlem
Pellefant775s avatar
Det här ska man kunna i grundskolan och kan man inte det, då lär skolan ut fel saker. Inflation och ränta är centrala begrepp att förstå sig på.
Citera
2026-06-04, 11:08
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Såg ett klipp på EFN med "Magda" (Lyxfällan). Enligt en pågående studie från Lunds Universitet där man frågar 18-29-åringar nedan tre frågor är det bara 20% som har alla rätt. Män är betydligt bättre än kvinnor men tråkigt nog säger Magda inget om den fördelningen men vem är förvånad?

De tre frågorna är:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?

Klippet ifall någon vill se det själv.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy4qT9c4GBw

// CC
Jag kan svara på dessa frågor.
Fråga 1)
C Mindre, eftersom jag tar ut min ränta (ca 5kr netto) för att köpa aktier.

Fråga 2)
D Mycket mindre, 1 % är riktig skitränta och riktiga inflationen är 5 %.

Fråga 3)
A 100 % Sant. Jag väljer aktier mycket bättre än någon korkad falcon fundsförvaltare.
Citera
2026-06-04, 11:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De jag talar om utbildades för 25 år sedan, så de var i grundskolan på 80/90 tal.

Samma som mig då och då valde jag ändå inte en bana inom ekonomi men löste uppgifterna ändå.
Citera
2026-06-04, 11:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
De här 3 frågorna skulle jag säga är grundläggande och viktiga för de berör 3 olika viktiga områden inom ekonomi som jag anser att alla borde förstå.

Ränta-på-ränta-effekten
För egen del finner jag det märkligt att svarsalternativen är satta runt 102 kr och inte runt 110 kr. Frågeställningen handlar ju om 5 år. Det kanske är ännu en dimension på frågan. Oavsett det tolkar jag frågan som att man är ute efter förståelsen för ränta-på-ränta-effekten. Efter 5 år (utifrån frågeställningen) är det ca 110,41 kr på kontot dvs mer än 110 kr. Just att man får ränta på tidigare års ränta är det intressanta och det är inte alla som förstår det.

Inflationens påverkan på köpkraft
Fråga #2 handlar om förståelse för att inflation påverkar köpkraften. På 1980-talet kunde man få upp till 10% ränta på sina bankkonton och det låter ju löjligt mycket med dagens mått mätt men samtidigt hade vi ju en än högre inflation och med en inflation på 12%-14% är 10% ränta på sparkontot rätt långt ifrån "löjligt mycket". Allt är relativt som den gode Einstein sa (nej, det sa han aldrig men ni fattar vad jag menar). Man måste förstå att inflation urholkar köpkraften.

Risk
Det är få andra begrepp som har så stor påverkan och betydelse inom ekonomin men som samtidigt är så okänt som begrepp av den stora massan som just "risk". Beräkning av risk är centralt inom t.ex. försäkringsbranschen och även inom handel med aktier som den här frågeställningen försöker belysa. Det är vanligt att man får höra att man inte ska lägga alla ägg i samma korg och det är en mer allmänt hållen pekpinne men på samma tema; risk.

Som jag ser det är detta 3 mycket bra frågeställningar för den yngre generationen för att få upp deras ögon för grundläggande ekonomiska tankar. Att endast 20% har alla rätt på dessa enkla frågor visar ju bara att mer upplysning behövs och att vi behöver sprida den här kunskapen.

Bra fråga att ta upp CC75!

Bra uppställning!
Men en sak tenderar att förnekas i dylika frågor:
Politisk risk!
Om politikerna efter ett valår tar och ökar skatten på sparade så faller alla beräkningar bort som ett korthus. Exempel på detta är att det är löpande skatt på våra konton, 30% på sparkontot tvingas man betala. 1% blir 0.7%. Samt minskar i värde pga. inflation. -Det fattar inte folk i allmänhet.

Tillägg:
Krigsrisk
Detta är en sak som folk inte fattar heller, ett exempel:
Pengőn förlorade i värde efter det andra världskriget då den upplevde den högsta hyperinflationen som någonsin uppmätts. Pengőn revalverades men det stoppade inte hyperinflationen och en prisspiral pressade upp priserna. Den största beteckningen som infördes var en 1021 pengő (1 miljard biljoner), de trycktes men delades aldrig ut. Den största benämningen som användes var en 1020 pengő (100 miljoner biljoner, se bild).

Vid bytet till forint var omvandlingen 1 HUF = 400 kvadriljarder (400 000 000 000 000 000 000 000 000 000 eller 4×1029) pengő.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Peng%C5%91
Senast redigerad av kraftfoder 2026-06-04 kl. 11:40.
Citera
2026-06-04, 12:01
Medlem
Bob-Dylans avatar
Banalt enkla frågor en mellanstadie elev borde klara av med lite eftertanke
Citera
2026-06-04, 12:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag kan mata dig med sked:
Fast. Till exempel guld har ju inte heller något praktiskt värde, inte längre. Guldets värde ligger i att vi tycker att det är fint.

Köp en guldtacka, gå och sätt dig på en stubbe i skogen.. Eller diamanter. Det är inte bara FIAT som är något av en scam. Det går liksom inte att elda med guld.
Citera
2026-06-04, 12:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Finanskrisen är ett kapitel för sig. Jag är ingen expert men tror att många (men inte alla) inte förstod den egentligen risken då olika saker paketerades ihop så att stora risker doldes bakom saker med lägre risk. Oavsett det så är det ju också risk vi pratar om. Låg risk betyder inte riskfritt. Det kan även vara så att den globala finansbranschen mycket väl förstod begreppet risk år 2008 men var villiga att ta den risk som olika instrument erbjöd fullt medvetna om att det kunde så att säga skita sig. Det är ju det saken handlar om; risk kontra reward.
Nej, det gjorde man inte, ingen hade tagit risker som innebar att hela banker kollapsade medvetet, det du skriver stämmer inte.
Man tog risker som var betydligt högre än man förstod och där den negativa sidan var asymmetrisk kontra vad man kunde vinna. Dock utan att fatta vilken negativ hävstång man satt på.
Citera
2026-06-04, 12:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast. Till exempel guld har ju inte heller något praktiskt värde, inte längre. Guldets värde ligger i att vi tycker att det är fint.

Köp en guldtacka, gå och sätt dig på en stubbe i skogen.. Eller diamanter. Det är inte bara FIAT som är något av en scam. Det går liksom inte att elda med guld.

Man kan inte äta guld, det stämmer.
MEN man betala mat med guld, om inte politikerna eller någon annan bov stjäl guldet.
-Då kan man säge att man lever i en "Mad-Max-ekonomi". FIAT funkar, men FIAT är inte bra.
FIAT är till för att blåsa folk på pengar. Så är det bara.
Citera
2026-06-04, 12:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Så är det, Guld har dock ansetts värdefullt i tusentals år och du kan använda guld vissa produkter och du kan skapa smycken etc.
Lite värre med crypto som är en kod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in