2026-06-04, 09:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Man får nästan hopp om att amerikansk demokrati fungerar.

Du är inte så insatt i amerikansk politik hör jag. Att starta sådana här meningslösa omröstningar är framförallt demokraternas paradgren. Fast även republikanerna sysselsätter sig med utredningar, omröstningar när det är demokratiskt styre. Nu är det ju snart valtider i US då brukar innebära tre-skift i Kapitolium.

Skulle något sådant här förslag lyckas ta sig igenom senaten så kommer Trump kasta in sitt veto och hamna i soptunnan innan det ens når hans skrivbord.

Iran ska naturligtvis förhandla med kinetisk kraft när tiden är rätt igen.
Citera
2026-06-04, 09:35
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är förresten intressant att du får kritik gällande din länks "trovärdighet" rent allmänt, inte gällande vad som faktiskt framkommer. Det är därför värt att påpeka att varje gång jag har faktakontrollerat trollets egna källor har det visat sig vara så att det antingen inte framkommer vad trollet påstår framkommer, eller så är det som framkommer faktuellt felaktigt, eller så är källan en propagandakanal för t ex den turkiska regimen, eller allmänt en konspiratoriskt lagd kanal med noll trovärdighet.

Det här är ett intressant stycke, och blottlägger den israeliska ingruppsmentaliteten väldigt väl.

Jag är i tråden, jag debatterar sakligt, jag lägger fram källor, jag står för mina misstag.

Men vi tycker olika, och jag kan stå upp för min sak. Det kan du inte godta.

Därför försöker du, istället för att övervinna med argument (för du har inga som överlever ett kritiskt förhållningssätt), med olika manövrar, som bygger på hybris och ett förminskande av andra personers intellekt, och dom följer följande mönster:

- Svara på tredje parts inlägg och bara spy galla (som i detta fallet)
- Skrika judehat, eller numera troll, grundlöst (som i detta fallet)
- Undvika att skriva rakt ut vem du menar men ändå göra det på ett sätt så det framgår vem du menar (som i detta fallet)

Ingen går på det där. Du predikar för din redan övertygade kör, och resten kan se igenom blajet. Du FÖRSVAGAR bara din egen trovärdighet bär du gör så här. Exakt samma beteende som det nuvarande israeliska etablissemanget.

I tråd på tråd på tråd har vi hamnat i lägen du inte kan förklara dig ur, och då slutar du svara. Sen dyker du upp i någon annan tråd eller senare i samma tråd och skriver tjurigt till någon annan om hur elak jag är, som en sur skvallertant.

Att Trump intervjuas av en känd fangirl är absolut någonting som är värt att notera. Det vi ser är en ett kurerat narrativ som utgår från vad han vill ha sagt och hur han vill spela, inte på något sätt ett journalistiskt granskande reportage. Det är en jätteskillnad.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-06-04 kl. 09:38.
Citera
2026-06-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det här är ett intressant stycke, och blottlägger den israeliska ingruppsmentaliteten väldigt väl.

Du har ju använt turkisk regimmedia som källa utan att ange det.

Så sent som igår använde du en källa som framförde gravt faktafel i en fråga gällande ett av mina inlägg du ville vederlägga.

Jag noterar att du återigen inte bemöter det jag skriver i sak utan ägnar dig åt metadebatt. Detta är kännetecknande för ett troll.

Jag kommer aldrig sluta att faktakontrollera de källor Hamasbrigaden för fram på Flashback.
Citera
2026-06-04, 10:14
Medlem
Newsflash!
Iran kanske redan har kärnvapen på plats!
Framkom i ett avlyssnat telefonsamtal mellan Iran och Pakistan.
Om detta stämmer förändras spelplanen i MP
https://www.youtube.com/live/7br2rp-pRzA
Citera
2026-06-04, 10:43
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du har ju använt turkisk regimmedia som källa utan att ange det.

Så sent som igår använde du en källa som framförde gravt faktafel i en fråga gällande ett av mina inlägg du ville vederlägga.

Jag noterar att du återigen inte bemöter det jag skriver i sak utan ägnar dig åt metadebatt. Detta är kännetecknande för ett troll.

Jag kommer aldrig sluta att faktakontrollera de källor Hamasbrigaden för fram på Flashback.

Du tänker angående klippet från gårdagens Breaking Points jag hänvisade till i Libanontråden efter du skröt om israeliska erövringar?

https://youtu.be/V_kiZH8E6VA

Gravt faktafel och gravt faktafel, dom hävdar tre döda och du hävdar två.

Breaking Points är för övrigt ett program jag starkt rekommenderar för er som är engagerade i forumet. Inte perfekt på något sätt, men ankare från olika delar av det politiska spektrat, både republikaner och demokrater, och mycket fokus på Irankriget utifrån en amerikansk synvinkel samt en överlag intellektuellt ärlig approach.

Sjukt att bli kallad Hamasbrigaden för övrigt, då jag aldrig vid ett enda tillfälle i livet har försvarat en enda grej Hamas har gjort
Citera
2026-06-04, 12:44
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du är inte så insatt i amerikansk politik hör jag. Att starta sådana här meningslösa omröstningar är framförallt demokraternas paradgren. Fast även republikanerna sysselsätter sig med utredningar, omröstningar när det är demokratiskt styre. Nu är det ju snart valtider i US då brukar innebära tre-skift i Kapitolium.

Skulle något sådant här förslag lyckas ta sig igenom senaten så kommer Trump kasta in sitt veto och hamna i soptunnan innan det ens når hans skrivbord.

Iran ska naturligtvis förhandla med kinetisk kraft när tiden är rätt igen.

Jag har självklart inga illusioner om att amerikansk demokrati skulle tjäna någon annan än eliten. Det är därför jag inte stöder deras krig.
Citera
2026-06-04, 12:49
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag har självklart inga illusioner om att amerikansk demokrati skulle tjäna någon annan än eliten. Det är därför jag inte stöder deras krig.

Med andra ord stödjer du kriget. För det är demokraterna som du så bra beskriver som är mestadels emot Irankriget.
Citera
2026-06-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Newsflash!

Bara en jämförelse.
Iran har en skyhögt bättre allmän teknisk kompetens än grannlandet Pakistan.
Tillverkningen i en iransk fabrik ser ut som i vilket land i Europa eller USA som helst, med mycket hög automatisering.
Däremot ser produktionen i de flesta pakistanska fabriker ut som för 100 år sedan i Sverige.
Pakistan sprängde sin första a-bomb 1998.
Så även om Iran inte har någon färdig bomb, så har man förmågan tillverka kärnvapen inom en månad eller så!
Och anledningen till att Iran tidigare avstått från kärnvapen, detta handlar enbart om relationerna till omgivande muslimska länder.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-06-04 kl. 14:26.
Citera
2026-06-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Newsflash!

Det största tekniska hindret är väl att få fram höganrikat uran eller plutonium? - sedan behövs ju test också förstås. Om de inte gjort någon test, så kan man väl inte säga de har något vapen?
Citera
2026-06-04, 15:42
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att Hizbollah inte behöver följa vapenvilan inom Libanon eller?

Det var fråga om rätten att skjuta tillbaka om man blir angripen i sitt eget land.
Citera
2026-06-04, 15:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det var fråga om rätten att skjuta tillbaka om man blir angripen i sitt eget land.

"Eget land" i vilket sammanhang då? Hizbollah är libanesiskt i din fantasivärld eller?
Citera
2026-06-04, 16:00
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Med andra ord stödjer du kriget. För det är demokraterna som du så bra beskriver som är mestadels emot Irankriget.

Nu är du tyvärr fast i din egen lilla konstiga världsbild. Jag är gammaldags kommunist gällande sånt här. Krossa USA imperialismen. Både republikaner och demokrater. Du pratar osammanhängande, du får ragebaita mig ordentligt om jag ska bry mig om att svara på något från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in