2026-06-03, 22:16
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast detta argument kan man vända, Israel jagar hizbollah o hamas som är stödda av iran, med Irans syn på saken att anfalla grannar för Usa är allierad ger Israel samma rätt o bomba hizbollah o Hamas i Libanon osv.

Om Hamas och Hizbollah anfaller Israel innanför Israels gränser, självklart.
Citera
2026-06-03, 22:16
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Netanyahu beter sig ansvarslöst i Libanon just nu med tanke på läget i konflikten och i förhandlingarna. Han retar upp Iran och han retar upp Trump.
Du skriver om samtalet som ägt rum mellan Netanyahu och Trump, där Trump ska ha sagt, du är galen.

I denna intejuv frågars Trump om detta och svarar.

13.20 min in.
https://m.youtube.com/watch?v=SLnB5l1PxCY

Faktiskt så pratar han om dig rätt efteråt ; )

Utöver det har hitintills alla dina antagande om mig varit fel men jag gillade faktiskt din senaste.
Citera
2026-06-03, 22:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om Hamas och Hizbollah anfaller Israel innanför Israels gränser, självklart.

Menar du att Hizbollah inte behöver följa vapenvilan inom Libanon eller?
Citera
2026-06-04, 02:40
Medlem
"Israel och Libanon är överens om en
förlängning av vapenvilan mellan
länderna, rapporterar AP. Beskedet
kommer efter parternas diskussioner i
USA."

Fredsförhandlingar utan Hizbollah är lika meningslösa som fredsförhandlingarna Ryssland har med Wittkoff/Kushner. Dessa 2 herrar har gjort otaliga resor till Moskva men aldrig besökt Kiev.
Citera
2026-06-04, 06:33
Medlem
Energikrisen riktar världens blickar mot Iran. Landet har inte haft en så stark förhandlingsposition på hundratals år. Ett bisarrt resultat av Donald Trumps krig.

Den politiska skadan av Donald Trumps infall kan visa sig dyrare än den finansiella. Världen tror mer på vad som sägs från Teheran än vad som sägs från Washington.
Citera
2026-06-04, 06:46
Medlem
Representanthuset har röstat igenom en resolution som deklarerar att Trump måste ha tillstånd från Kongressen för fortsatt krig mot Iran. Röstsiffror 215-208, efter att fyra republikaner valt att rösta med demokraterna.

Förslaget går nu vidare till Senaten, där det är osäkert hur det går - och även om det skulle gå igenom där, så kan Trump fortfarande köra över det med ett veto. Men det här är ändå en av de tydligaste utmaningarna mot Trumps aggressiva utrikespolitik sedan han återkom till Vita huset, och ett veto från hans sida kan komma att kosta en del, politiskt sett.

https://www.bbc.com/news/articles/cj6pldg39deo
Citera
2026-06-04, 06:48
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Representanthuset har röstat igenom en resolution som deklarerar att Trump måste ha tillstånd från Kongressen för fortsatt krig mot Iran. Röstsiffror 215-208, efter att fyra republikaner valt att rösta med demokraterna.

Förslaget går nu vidare till Senaten, där det är osäkert hur det går - och även om det skulle gå igenom där, så kan Trump fortfarande köra över det med ett veto. Men det här är ändå en av de tydligaste utmaningarna mot Trumps aggressiva utrikespolitik sedan han återkom till Vita huset, och ett veto från hans sida kan komma att kosta en del, politiskt sett.

https://www.bbc.com/news/articles/cj6pldg39deo

Man får nästan hopp om att amerikansk demokrati fungerar.
Citera
2026-06-04, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Man får nästan hopp om att amerikansk demokrati fungerar.
Mmm. När Trump till slut är ute ur bilden kommer de att få ett styvrt jobb med att mura igen en del av de dörrar som han och hans medarbetare sparkade upp ifråga om hur presidentämbetet kan och får agera i relation till kongressen och andra delar av statsapparaten.

Trump anser mycket tydligt att han personligen "äger staten" och enväldigt kan gripa in nästan var som helst, utan någon egentlig översyn.
Citera
2026-06-04, 07:42
Medlem
.nattramn.s avatar
Ny opionsundersökning harvard harris
För maj med flera frågor runt Iran kriget.
Detta är en stor undersökning som görs i USA varje månad..

https://harvardharrispoll.com/

Som exempel tycker 59% av tillfrågade amerikaner att nya attacker på Iran är befogat om Iran inte förhandlar fram ett slut gå sitt atomprogram. Figur 72

Så enligt denna undersökning har Trump folket med sig i denna fråga till skillnad då från Representanthuset. Ändå värt att nämna.

En fråga som jag tyckte var lite uppseende väckande och jag reagerade på var att 40% av amerikanarna tycker att medierna främjar antisemitism medans bara 21% tycker att de förhindrar det. Det är ett sjukt dåligt betyg. Figur 65

Innan tråden får panik. Detta är en opionsundersökning och inte ett facit. Men den är den undersökningen i USA som har störst bredd på frågor runt Iran kriget och situationen i Mellanöstern, Samt den är färsk. Därför hör den hemma i tråden och det är helt rätt att posta den här. Är man intresserad att få en djupare bild hur amerikanarna tänker är detta en helt ok fingervisning. Intressant läsning helt enkelt.
Citera
2026-06-04, 08:00
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Trodde inte du ville snacka mer, pga att jag mest tjabbar?

Trump är en narcissist, och grundregeln gällande en narcissist är att sålla bort vad dom säger och titta på vad dom gör. Vad dom säger syftar endast till att manipulera omgivningen och lägga ut villospår för att dölja din egentliga agenda.

Miranda Devine är en ökänd Trump fangirl, och det finns givetvis en anledning till att det är hon som får intervjun:

"In February 2020, Devine was reported to be "over the moon" after being retweeted by Trump. In October 2020, The Guardian described her as "one of Trump's favourite writers" after the President again retweeted one of her articles. Devine drew criticism for a "fantastically fawning love letter" to Trump in which she described him as an "invincible hero" after his recovery from COVID-19 and called COVID-19 "the Chinese virus".
Har ingen fast åsikt om samtalet.

Men jag noterar att Trump bekräftade att det skett. Det har ju mer eller mindre Netanyahu också gjort. Men bägge tonar ned det, vilket är väntar.

Om det är en medveten läcka, visar på att de finns en klyvning mellan dem eller bara Trump är skränig i sitt sätt att kritisera låter jag vara osagt finns kanske även fler alternativ.

Tänkte att det var intressant info i tråden att han bekräftade händelsen samt att det kunde vara intressant att själv se när han gjorde det.

Men vill du inte se på det för vem hon är så ok. Finns tidningar som återger ganska bra vad han svarade istället.

Har aldrig skrivit att jag inte vill citera dig mer.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-04 kl. 08:04.
Citera
2026-06-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Tänkte att det var intressant info i tråden att han bekräftade händelsen samt att det kunde vara intressant att själv se när han gjorde det.

Det har förekommit uppgifter om att "utskällningen" läcktes medvetet av någon anledning. Därmed behöver den inte ens ha ägt rum. Det räcker att folk tror att den ägt rum. Att Trump bekräftar utskällningen betyder i sammanhanget inget mer än att han då fortsätter signaleringsarbetet (mot Iran? mot hemmaopinionen?), dvs utskällningen behöver inte ha ägt rum.

Trump tar för övrigt i intervjun åt sig äran för kriget och säger att han inte alls blev övertalad av Netanyahu. Det låter inte direkt som en president som ångrar något. Han gör inte minsta ansats att försöka lägga skulden på någon annan.

Det är förresten intressant att du får kritik gällande din länks "trovärdighet" rent allmänt, inte gällande vad som faktiskt framkommer. Det är därför värt att påpeka att varje gång jag har faktakontrollerat trollets egna källor har det visat sig vara så att det antingen inte framkommer vad trollet påstår framkommer, eller så är det som framkommer faktuellt felaktigt, eller så är källan en propagandakanal för t ex den turkiska regimen, eller allmänt en konspiratoriskt lagd kanal med noll trovärdighet.
Citera
2026-06-04, 08:41
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det har förekommit uppgifter om att "utskällningen" läcktes medvetet av någon anledning. Därmed behöver den inte ens ha ägt rum. Det räcker att folk tror att den ägt rum. Att Trump bekräftar utskällningen betyder i sammanhanget inget mer än att han då fortsätter signaleringsarbetet (mot Iran? mot hemmaopinionen?), dvs utskällningen behöver inte ha ägt rum.

Trump tar för övrigt i intervjun åt sig äran för kriget och säger att han inte alls blev övertalad av Netanyahu. Det låter inte direkt som en president som ångrar något. Han gör inte minsta ansats att försöka lägga skulden på någon annan.

Det är förresten intressant att du får kritik gällande din länks "trovärdighet" rent allmänt, inte gällande vad som faktiskt framkommer. Det är därför värt att påpeka att varje gång jag har faktakontrollerat trollets egna källor har det visat sig vara så att det antingen inte framkommer vad trollet påstår framkommer, eller så är det som framkommer faktuellt felaktigt, eller så är källan en propagandakanal för t ex den turkiska regimen, eller allmänt en konspiratoriskt lagd kanal med noll trovärdighet.
Det är ju alltid intressantare att se på källan en att läsa tolkningarna.

När jag snubblade över detta var det i en artikel som beskrev intejuvn, då ville jag se intejuvn själv.

När jag hör om denna händelse kommer jag och tänka på Trump och Musks ordkrig.

Netanyahu sa något om när han fick frågan -tyckte du att det var illa, då skulle du hört några av våra andra samtal.

Det kan vara som du skriver, det behöver inte ägt rum. Det kan också vara att Trump kan ha hårda ordväxling, ett personlighet drag och att Netanyahu känner honom. Eller något annat.

Ingen vill ta strid mot varandra offentligt inte nu iallafall. Det kan ju vara viktigt för Trump att han visar att han gör sin del i Iran förhandlingarna. Iran kriget är hans men Hizbollah Israel kriget är inte hans. Så är det ju bara, tänker jag.

Vi kan spekulera om detta i evigheter om vi vill.

Men för min del har jag svårt att se det positiva i att låta Hizbollah överleva och ges möjlighet att bygga upp sig igen. Vad hindrar de då från att attackera Israel igen, likt de gjort flera gånger och som då drar in Libanon och Israel i krig, något länderna säger sig inte vill. Sedan har jag svårt att tro på FN och Libanon när de upprepat sagt ska ta ansvar för Hizbollahs avväpning. FN borde vara diskvalificerad efter att Hizbollah kunde bygga tullar rätt bredvid UNIFILs baser, min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in