2026-06-02, 21:44
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, det är Passagen du tänker på. De hostade 'även bloggar - jag kommer ihåg en tidig blogg jag råkade läsa någon gång runt 2001/02, skriven av en tjej som jobbade i IT-konsultbranschen. Men de här plattformarna hade, liksom Myspace och Lunarstorm, sin storhetstid innan sociala medier-vågen på allvar nådde Sverige runt 2005.

Ok, kommer ihåg att Aftonbladet hade en enkel chat som stängdes ner efter ett tag, där var man såklart också och härjade!

Icke att förglömma: VildaWebben! Där träffade man mången pilska damer!
Senast redigerad av RiMaX 2026-06-02 kl. 21:48.
Citera
2026-06-02, 21:46
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ja det var kul på den tiden, tror jag kopplade upp mig till nätet 1994, ett US Robotics 14.400-modem! "Uj vad det går!" när man sen gick över till 28.8, och sen vidare till 33.6 och slutligen ett 56-modem innan det blev ADSL! Ha ha ha, men kul och intressant, idag är man mest blasé! Kommer ihåg nåt fristående chatprogram som kallades "PowWow" som också användes flitigt på telefonmodemens tid, lättdrivet om inget annat. IRC användes också.
Min poäng är i alla fall att internet var annorlunda innan det blev var mans egendom. Jag kan inte låta bli att tänka på Obi-Wans ord till Anakin i Revenge of The Sith: "You were the chosen one! It was said that you would *destroy* the Sith, not join them! Bring balance to the Force, not leave it in darkness!"

Och jag menar då att The Sith i det här fallet symboliserar ignorans. Internet, och all världens samlade kunskap skulle bli vår räddning. Istället fick plattjordare anhängare runt om hela globen.
Citera
2026-06-02, 21:49
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Min poäng är i alla fall att internet var annorlunda innan det blev var mans egendom. Jag kan inte låta bli att tänka på Obi-Wans ord till Anakin i Revenge of The Sith: "You were the chosen one! It was said that you would *destroy* the Sith, not join them! Bring balance to the Force, not leave it in darkness!"

Och jag menar då att The Sith i det här fallet symboliserar ignorans. Internet, och all världens samlade kunskap skulle bli vår räddning. Istället fick plattjordare anhängare runt om hela globen.

Har samma tankar, det var roligare förr när det inte fanns "så jävla mycket"!
Citera
2026-06-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ok, kommer ihåg att Aftonbladet hade en enkel chat som stängdes ner efter ett tag, där var man såklart också och härjade!

Icke att förglömma: VildaWebben! Där träffade man mången pilska damer!
Japp, då och då när jag besökte sådana chattar eller kommentarfält hos kvällstidningarna använde jag signaturen "Comrade Berlusconi". Det var min egen uppfinning, men när jag nu googlar efter frasen ser jag att den användes av andra också, runt om i världen.
Citera
2026-06-03, 19:27
Medlem
Här har vi en sån typisk idiot:

Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Knarkare är smuts och ska självklart behandlas därefter. Lås in skiten och släng bort nyckeln så vi vanligt folk slipper dem

Vad gör han ens på flashback? Här är det ju underförstått att vi vill värna om människans friheter och rättigheter. Droger har alltid varit en central del på detta forum. Tom bland högerextrema så var personlig frihet en stor del av deras ideologi förut, nu är det ju helt tvärtom. Så ironiskt.

Yttrandefrihet på riktigt javisst, men det utnyttjas ju av trollarmeer.

Admin får fan komma på nån lösning här alltså
Citera
2026-06-04, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
"Jag delar inte din åsikt, men jag är redo att dö för din rätt att uttrycka den."
Du är alltså redo att dö för att någon ska få friheten att ta din frihet?

Dummmare än så blir det inte ..
Citera
2026-06-04, 08:48
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Du är alltså redo att dö för att någon ska få friheten att ta din frihet?

Dummmare än så blir det inte ..
Ett känt citat av Evelyn Beatrice Hall. Men du känner kanske inte till henne?
Citera
2026-06-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Ett känt citat av Evelyn Beatrice Hall. Men du känner kanske inte till henne?
Känner inte till henne men har hört citatet förut. Men som jag skrev så är det allvarligt läge nu när våra faktiska friheter och rättigheter tas ifrån oss på löpande band.

De som förespråkar detta här på flashback har extremt sällan vältänkta, reflekterande och kloka inlägg. Tvärtom är den absoluta majoriteten i klass med det inlägget jag citerade här:
https://www.flashback.org/sp95110471

Hela tråden handlar om just den saken.
Det blir en paradox och logisk kollaps om yttrandefrihet ska användas för att ta bort yttrandefrihet.

Det är liksom helt självklart och behöver ingen vidare förklaring. Endast AI bottar eller totalt efterblivna människor behöver få det förklarat för sig.
Citera
2026-06-04, 09:02
Medlem
Kanske man kan göra om flashbacks slogan så att efterblivna håller sig undan?

Yttrandefrihet på riktigt*

*Dock inte antiyttrandefrihet
Eftersom det då motverkar just yttrandefrihet på riktigt.

Frihet på riktigt

*Dock inte antifrihet
Eftersom det då motverkar frihet på riktigt.

Hur svårt ska det vara att begripa? Kan ni verkligen inte tänka själva? Måste ni få exakt allting förklarat för er? Efterblivna idioter.
Citera
2026-06-04, 09:15
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Känner inte till henne men har hört citatet förut. Men som jag skrev så är det allvarligt läge nu när våra faktiska friheter och rättigheter tas ifrån oss på löpande band.

De som förespråkar detta här på flashback har extremt sällan vältänkta, reflekterande och kloka inlägg. Tvärtom är den absoluta majoriteten i klass med det inlägget jag citerade här:
https://www.flashback.org/sp95110471

Hela tråden handlar om just den saken.
Det blir en paradox och logisk kollaps om yttrandefrihet ska användas för att ta bort yttrandefrihet.

Det är liksom helt självklart och behöver ingen vidare förklaring. Endast AI bottar eller totalt efterblivna människor behöver få det förklarat för sig.

Okej, jag säger inte att du fel. Däremot så är ju yttrandefriheten så, att alla uttrycka sig och säga sin mening. Att säga som den du citerade är ju rätt, men så behöver man ju inte hålla med personen i fråga.

Sedan ska man ju inte förstöra trådarna i ämnen om droger om man nu har emot knarkare. Där blir det paradoxalt så klart.
Citera
2026-06-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Okej, jag säger inte att du fel. Däremot så är ju yttrandefriheten så, att alla uttrycka sig och säga sin mening. Att säga som den du citerade är ju rätt, men så behöver man ju inte hålla med personen i fråga.

Sedan ska man ju inte förstöra trådarna i ämnen om droger om man nu har emot knarkare. Där blir det paradoxalt så klart.
Fast även i Sverige så har yttrandefriheten begränsningar. Du får inte trakassera någon med fula ord och förolämpningar. Även här på forumet så finns det regler och man kan inte bara skriva "bajs" i varje inlägg. Vilket i praktiken är vad dom håller på med.
Citera
2026-06-04, 10:07
Medlem
Fantens avatar
Jag tror det bästa vore om TS startade en eget forum, som han driver som han vill och tillåter bara åsikter som är tillräckligt punk och underground, där man automagiskt är diskad från att ens bli medlem om man har skjorta på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in