2026-06-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror det bästa vore om TS startade en eget forum, som han driver som han vill och tillåter bara åsikter som är tillräckligt punk och underground, där man automagiskt är diskad från att ens bli medlem om man har skjorta på jobbet.
Hade jag varit duktigare inom it hade jag gjort det för längesen. Tycker det är mycket märkligt att ingen ens har försökt hittills?
Citera
2026-06-04, 13:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Hade jag varit duktigare inom it hade jag gjort det för längesen. Tycker det är mycket märkligt att ingen ens har försökt hittills?

Det är många som försökt genom åren - och tröttnat. Så det förekommer, men de brukar ge upp. Ofta kommer få dit i början, det tar lång tid att etablera, det är mycket obetalt arbete och inte lika enkelt som nog endel tror. Det finns en god anledning till att de flesta tröttnar och lägger av.

Rätt fort brukar de "fria och anarkistisk" forumen dessutom märka att de tvingas införa hårda regler och bannlysa många användare för att öht få det att funka. Så ofta blir de t.o.m. striktare än de forum de ursprungligen var så kritiska mot och ville bli ett friare alternativ till.

Men om du vill försöka så behöver du inte vara IT-expert och bygga allt från grunden. Det lär gå att hyra färdiga plattformar för forum och behöver inte vara så dyrt, tror det går att finna för bara några hundringar i månaden, åtminstone om det bara är ett litet "hobbyforum".
Citera
2026-06-05, 13:24
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Fast även i Sverige så har yttrandefriheten begränsningar. Du får inte trakassera någon med fula ord och förolämpningar. Även här på forumet så finns det regler och man kan inte bara skriva "bajs" i varje inlägg. Vilket i praktiken är vad dom håller på med.
Precis, samt att det är förbjudet med allt som kan räknas son hets mot folkgrupp. Jan Axelsson var ju upp i rätten på av inlägg som skrivits här så visst.
Citera
2026-06-05, 13:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Dom två som jag spontant minns är Under Ytan och Below Surface. Dom var inte särskilt långlivade av dom anledningar som Ancistrus nämner. Sen har det så klart funnits andra forum, som har varit mer som det du förespråkar - att man inte får ha några som helst mainstream-åsikter men dom blir aldrig större än för dom närmaste sörjande. För att det är egentligen få som tycker om att diskutera i grupprunkande ekokammare.
Citera
2026-06-16, 11:59
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Upplever att det totalt (trådar, kommentarer) minskat rätt rejält senaste åren.

Vart folk försvunnit vet jag inte men det skulle kunna vara Reddit och X.
Citera
2026-06-16, 13:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Upplever att det totalt (trådar, kommentarer) minskat rätt rejält senaste åren.

Vart folk försvunnit vet jag inte men det skulle kunna vara Reddit och X.
Den yngre generationen fyller väl inte på och diskussionerna fylls mest med att hitta e ursäkt med att säga neger, personangrippa eller maniskt driva in sin världsbild stöttar bort folk.

Sen finns det ett problem med modoratskapet ibland. Knappast lika illa som ex. reddit dock.
Citera
2026-06-16, 13:13
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Den yngre generationen fyller väl inte på och diskussionerna fylls mest med att hitta e ursäkt med att säga neger, personangrippa eller maniskt driva in sin världsbild stöttar bort folk.

Sen finns det ett problem med modoratskapet ibland. Knappast lika illa som ex. reddit dock.

Ja, det är nog inte så många under 40 som hittar till Flashback. Andra forum, chattar och sociala medier har tagit över där. Sen är många forum på FB otroligt tråkiga numera, exempelvis politik som går riktigt på tomgång med samma trötta boomers som spammar dagligen.
Citera
2026-06-16, 13:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja, det är nog inte så många under 40 som hittar till Flashback. Andra forum, chattar och sociala medier har tagit över där. Sen är många forum på FB otroligt tråkiga numera, exempelvis politik som går riktigt på tomgång med samma trötta boomers som spammar dagligen.
TS har rätt i rubriken. Jag undra vad som hände med de andra? gav de bara efter och lät FB falla?
Citera
2026-07-02, 01:42
Medlem
Citat:
TS har rätt i rubriken. Jag undra vad som hände med de andra? gav de bara efter och lät FB falla?
Många här på Flashback på senare år begriper ingenting av bildspråk, de slår ifrån sig direkt om man använder metaforer som del i ett resonemang. Om jag t ex skriver att många av Trumps anhängare (i USA) ser honom som en slags profet, en Messiansk gestalt med ett uppdrag från högre makt, så kommer somliga här att invända "vad fan menar du? det är väl ingen som har påstått att Trump skulle vara Guds son?".

Eh nej, men det är inte det det handlar om, utan att de ser honom som en person med profetisk auktoritet och något slags "uppdrag från Gud själv" eller motsvarande -. och det är därför hans anhängare i stort sett aldrig kritiskt granskar någonting deras ledare säger eller gör., Det gör man med politiker, men en Profet eller Messias granskar man inte på det viset, det vore "småttigt". Den viktigaste frågan blir istället (ur anhängarnas synvinkel): "är du för honom eller är du emot honom? Alla måste göra sitt val om denne man!" . alltså samma slags anspråk som Jesus ställer för väckelsekristna.

Att Trump vädjar till en föreställning om att han har en slags unik personlig välsignelse/utstrålning som gör honom speciellt skickad attt lösa alla problem (och dessutom närmast ofelbar), det är ganska lätt att se om man följt hans kampanjer under årens lopp. Karismatisk auktoritet brukar statsvetare kalla sådant här, i motsats till auktoritet som utgår från ett förordnat ämbete eller laglig position.

Men den här sortens förklarande bildspråk accepterar inte trollhögern här på Flashback. Däremot har de förstås inga problem med andra, mer basala former av bildspråk, av typen "Trump knullade liberalerna", "NN fick bögstryk" osv.

Jag väljer exempel kring Trump här eftersom det är lätt att hitta tydliga sådana om just honom, men man kan se samma sak i diskussioner kring t ex Ukrainakriget eller kriserna i Mellanöstern. Eller i en del kändis-skvallertrådar. Och det här är ett problem som har vuxit på senare år.
Citera
2026-07-02, 08:20
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många här på Flashback på senare år begriper ingenting av bildspråk, de slår ifrån sig direkt om man använder metaforer som del i ett resonemang. Om jag t ex skriver att många av Trumps anhängare (i USA) ser honom som en slags profet, en Messiansk gestalt med ett uppdrag från högre makt, så kommer somliga här att invända "vad fan menar du? det är väl ingen som har påstått att Trump skulle vara Guds son?".

Eh nej, men det är inte det det handlar om, utan att de ser honom som en person med profetisk auktoritet och något slags "uppdrag från Gud själv" eller motsvarande -. och det är därför hans anhängare i stort sett aldrig kritiskt granskar någonting deras ledare säger eller gör., Det gör man med politiker, men en Profet eller Messias granskar man inte på det viset, det vore "småttigt". Den viktigaste frågan blir istället (ur anhängarnas synvinkel): "är du för honom eller är du emot honom? Alla måste göra sitt val om denne man!" . alltså samma slags anspråk som Jesus ställer för väckelsekristna.

Att Trump vädjar till en föreställning om att han har en slags unik personlig välsignelse/utstrålning som gör honom speciellt skickad attt lösa alla problem (och dessutom närmast ofelbar), det är ganska lätt att se om man följt hans kampanjer under årens lopp. Karismatisk auktoritet brukar statsvetare kalla sådant här, i motsats till auktoritet som utgår från ett förordnat ämbete eller laglig position.

Men den här sortens förklarande bildspråk accepterar inte trollhögern här på Flashback. Däremot har de förstås inga problem med andra, mer basala former av bildspråk, av typen "Trump knullade liberalerna", "NN fick bögstryk" osv.

Jag väljer exempel kring Trump här eftersom det är lätt att hitta tydliga sådana om just honom, men man kan se samma sak i diskussioner kring t ex Ukrainakriget eller kriserna i Mellanöstern. Eller i en del kändis-skvallertrådar. Och det här är ett problem som har vuxit på senare år.
Jag måste medhålla att diskursen verkligen har fallit. Att skrika ned sin 'motståndare' har blivit den vanligaste metoden. Trist, forumet är byggt på ett sätt för att främja god diskurs ifall väljarna använder dem.

Jag måste också kritisera att en bra del stabben helt klart missbrukar missbrukar deras mod-position för att styra diskursen. Klarast exempel på det är Israel.
Citera
2026-07-03, 21:18
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Citat:

Ja, flashback är passé. De politiska diskussionerna och det politiska kriget sker främst på X, Tiktok och Youtube - och absolut inte på flashback. Dessutom gör flashbacks ålderdomliga design det väldigt svårt att sprida memer och andra bildbudskap, eftersom flashback inte tillåter mirrorlinking eller uppladdning av bilder. Folk har i många år blivit vana med filmer, bilder och att folk visar sig, och sedan får kommentarer av anonyma (eller folk med namn men sällan bild). Inget av detta sker på flashback. Dessutom har ju X och Tiktok osv mer yttrandefrihet. Skriver man något där så vet man att det står kvar nästa dag. Medan modsen på flashback blivit autister som raderar allt som avviker från "topic".
Citera
2026-07-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja, flashback är passé. De politiska diskussionerna och det politiska kriget sker främst på X, Tiktok och Youtube - och absolut inte på flashback. Dessutom gör flashbacks ålderdomliga design det väldigt svårt att sprida memer och andra bildbudskap, eftersom flashback inte tillåter mirrorlinking eller uppladdning av bilder. Folk har i många år blivit vana med filmer, bilder och att folk visar sig, och sedan får kommentarer av anonyma (eller folk med namn men sällan bild). Inget av detta sker på flashback. Dessutom har ju X och Tiktok osv mer yttrandefrihet. Skriver man något där så vet man att det står kvar nästa dag. Medan modsen på flashback blivit autister som raderar allt som avviker från "topic".

Behåll undergroundkänslan, men gör så att nyreggade måste logga in varje dag istället för att göra det skitenkelt att posta skräp som tidsfördriv.

Låt systemet identifiera allt "tidsfördriv" automatiskt och kräv inloggning oftare, längre lösenord, tidsfördröjningar, störande annonser...

Gör så att det lönar sig att vara underground på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in