Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
TS har rätt i rubriken. Jag undra vad som hände med de andra? gav de bara efter och lät FB falla?
Många här på Flashback på senare år begriper ingenting av
bildspråk, de slår ifrån sig direkt om man använder metaforer som del i ett resonemang. Om jag t ex skriver att många av Trumps anhängare (i USA) ser honom som en slags profet, en Messiansk gestalt med ett uppdrag från högre makt, så kommer somliga här att invända "vad fan menar du? det är väl ingen som har påstått att Trump skulle vara Guds son?".
Eh nej, men det är inte det det handlar om, utan att de ser honom som en person med profetisk auktoritet och något slags "uppdrag från Gud själv" eller motsvarande -. och det är därför hans anhängare i stort sett aldrig kritiskt granskar någonting deras ledare säger eller gör., Det gör man med politiker, men en Profet eller Messias granskar man inte på det viset, det vore "småttigt". Den viktigaste frågan blir istället (ur anhängarnas synvinkel): "är du för honom eller är du emot honom? Alla måste göra sitt val om denne man!" . alltså samma slags anspråk som Jesus ställer för väckelsekristna.
Att Trump vädjar till en föreställning om att han har en slags unik personlig välsignelse/utstrålning som gör honom speciellt skickad attt lösa alla problem (och dessutom närmast ofelbar), det är ganska lätt att se om man följt hans kampanjer under årens lopp.
Karismatisk auktoritet brukar statsvetare kalla sådant här, i motsats till auktoritet som utgår från ett förordnat ämbete eller laglig position.
Men den här sortens förklarande bildspråk accepterar inte trollhögern här på Flashback. Däremot har de förstås inga problem med andra, mer basala former av bildspråk, av typen "Trump knullade liberalerna", "NN fick bögstryk" osv.
Jag väljer exempel kring Trump här eftersom det är lätt att hitta tydliga sådana om just honom, men man kan se samma sak i diskussioner kring t ex Ukrainakriget eller kriserna i Mellanöstern. Eller i en del kändis-skvallertrådar. Och det här är ett problem som har vuxit på senare år.